Sida 1 av 1

Påbackad - vad göra?

Postat: 01 dec 2017 23:29
av Nyren
Blev påbackad av en annan bil ikväll när jag satt i bilen och väntade. Hade jag inte suttit och pillat på skärmen så hade jag kanske sett och hunnit tuta... Bild

Teslan fick en smäll precis framför vänster bakskärm. Hjulhuset trycktes in så att det gick emot hjulet, så jag var osäker på om det gick att köra. Försökte ringa Teslas assistans men hamnade bara i en lång telefonkö.
Till slut tröttnade jag och lyckades trycka tillbaka så pass att det gick att köra hem...

Ett par undringar:

Jag har anmält skadan till Länsförsäkringar och hade dessutom tur att ha ett vittne. Ingett knussel med motparten heller så här långt. LF ska kontakta mig på måndag. Tycker ni jag ska kontakta Tesla angående skadan också? Och i så fall var ska jag vända mig? Bor i Malmö men de öppnar ju inte SC förrän om nån vecka... Bild

Vad finns framför vänster framhjul på en Model S? Skadan syns knappt i plastkåpan framför framhjulet, iallafall i kvällsmörkret, men nåt tryckes igenom hjulhuset och jag skymtade några rör innanför. Bilen går som vanligt men ska jag våga köra bilen? Jag behöver den i helgen...

Bild

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 01 dec 2017 23:46
av bylund
Tråkigt...

Werksta i Helsingborg är nog närmaste auktoriserade skadeverkstad för Tesla.

Jag har för mig att en del av luftkonditioneringen sitter långt fram, men är inte säker på var. Jag skulle nog ringa supporten en gång till för att höra med dem.

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 02 dec 2017 08:33
av bat
Tesla SC har ingen egentlig roll vid denna typ av skador. Eventuellt kan de hjälpa till extra med att jaga reservdelar om det är långa normal leveranstider för skadeverkstaden. Hoppas du kan köra bilen i vardagen - min erfarenhet är att reparationer kan ta väldigt lång tid om reservdelar inte finns på lager i Europa.

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 02 dec 2017 09:10
av Leo
Undrar om inte kylfläkten till batterikylningen sitter framför vänster? framhjul. Brukar låta därifrån när man laddar på SC.

Är det rör från kylningen till batteriet som skadats ska man nog undvika att köra i onödad och undvika att ladda på SC åtminstone.

Kontakta Tesla och fråga.

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 02 dec 2017 11:00
av bylund
Just det, batterikylning, inte luftkonditionering var det nog jag tänkte på.

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 02 dec 2017 11:04
av lator
bylund skrev:
Just det, batterikylning, inte luftkonditionering var det nog jag tänkte på.
Då pratar vi ju om vätska och har det inte läckt ut något så ska det väl inte vara något problem. Jag har svårt att tro att rören skulle ta skada av en lättare tryckning även om något fäste kan flytta sig. Borde ju gå att inspektera bakom innerskärmen.

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 02 dec 2017 11:05
av Bjelke
Fast nåt lurt är det oxo för jag hade ju en skada där för ett par år sedan och då la AC:n av, fick åka i bastu några
veckor :(
Däremot funkade det att ladda på SuC, men jag vet ju inte hur stort kylbehovet för det systemet var och hur bra
den laddade, det var ju ett par år sedan lixom...

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 02 dec 2017 11:11
av Bjelke
Jag tog en massa bilder på en avskalad bil så man kunde se vad som fanns där bakom osv, men dom bilderna
har jag i datan så kommer inte åt dom just nu, men längst ut (nästan) och nära hjulhuset sitter iaf lite rör som
har med kyla att göra iaf, och en stor kylare (som har med batterikylningen att göra vill jag minnas och som redan sagts)
som sitter mer framtill men oxo lite inåt bilen...
Syns ingen vätska är det nog lugnt, men koll med Tesla är såklart önskvärt.

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 02 dec 2017 13:44
av Nyren
Tack för era svar! Jag pratade med supporten och de kunde inte se några fel i loggarna. Han trodde nog jag skulle kunna köra. Jag ska nog testa att köra lite försiktigt och ev superladdada på prov i Lödde också. Jag misstänker det kan ta tid annars och har ingen lust att köra fossilbil.

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 03 dec 2017 15:17
av Nyren
Nu har jag tagit av skyddspanelen under frunken och försökt undersöka skadan. Det ser tyvärr ganska illa ut; fläkten till kondensorn som sitter där är spräckt och fläktbladen går inte att röra på.
Jag lär inte kunna köra nån längre sträcka utan batterikylning så det lär bli fossilbil till Berlin om två veckor. Bild
Bild

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 03 dec 2017 15:40
av e5m1r
Nyren skrev:
Nu har jag tagit av skyddspanelen under frunken och försökt undersöka skadan. Det ser tyvärr ganska illa ut; fläkten till kondensorn som sitter där är spräckt och fläktbladen går inte att röra på.
Jag lär inte kunna köra nån längre sträcka utan batterikylning så det lär bli fossilbil till Berlin om två veckor. Bild
Bild
Det är kallt ute och det är sällan förutom vid supercharging som dessa får igång på vintern
Då den andra uppenbarligen fungerar och BMS kommer strypa laddström om det börjar bli varmt så är det nog ingen fara
Verifiera med tesla om hur det ligger till

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 03 dec 2017 22:14
av Nyren
e5m1r skrev:
Nyren skrev:
Nu har jag tagit av skyddspanelen under frunken och försökt undersöka skadan. Det ser tyvärr ganska illa ut; fläkten till kondensorn som sitter där är spräckt och fläktbladen går inte att röra på.
Jag lär inte kunna köra nån längre sträcka utan batterikylning så det lär bli fossilbil till Berlin om två veckor. Bild
Bild
Det är kallt ute och det är sällan förutom vid supercharging som dessa får igång på vintern
Då den andra uppenbarligen fungerar och BMS kommer strypa laddström om det börjar bli varmt så är det nog ingen fara
Verifiera med tesla om hur det ligger till
Menar du att de båda kylsystemen fungerar tillsammans? Jag trodde det var separata system för kupén och batterikylning. Så i så fall har jag en backup på höger sida?
Jag får nog ringa SC imorgon...

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 04 dec 2017 07:12
av e5m1r
Nyren skrev:
e5m1r skrev:
Nyren skrev:
Nu har jag tagit av skyddspanelen under frunken och försökt undersöka skadan. Det ser tyvärr ganska illa ut; fläkten till kondensorn som sitter där är spräckt och fläktbladen går inte att röra på.
Jag lär inte kunna köra nån längre sträcka utan batterikylning så det lär bli fossilbil till Berlin om två veckor. Bild
Bild
Det är kallt ute och det är sällan förutom vid supercharging som dessa får igång på vintern
Då den andra uppenbarligen fungerar och BMS kommer strypa laddström om det börjar bli varmt så är det nog ingen fara
Verifiera med tesla om hur det ligger till
Menar du att de båda kylsystemen fungerar tillsammans? Jag trodde det var separata system för kupén och batterikylning. Så i så fall har jag en backup på höger sida?
Jag får nog ringa SC imorgon...
Då gånger min bil låtit som att den är oå väg att lyfta ( SuC laddning sommar ) så har båda fläktar gått på full fart
Men som sagt kolla med SC
Du har elektriska spjäll som stänger när batteriet är kallt och öppnar bär kylning behövs dessa kanske också är satta ur spel

Re: Påbackad - vad göra?

Postat: 04 dec 2017 07:21
av Nyren
e5m1r skrev:
Nyren skrev:
e5m1r skrev:
Nyren skrev:
Nu har jag tagit av skyddspanelen under frunken och försökt undersöka skadan. Det ser tyvärr ganska illa ut; fläkten till kondensorn som sitter där är spräckt och fläktbladen går inte att röra på.
Jag lär inte kunna köra nån längre sträcka utan batterikylning så det lär bli fossilbil till Berlin om två veckor. Bild
Bild
Det är kallt ute och det är sällan förutom vid supercharging som dessa får igång på vintern
Då den andra uppenbarligen fungerar och BMS kommer strypa laddström om det börjar bli varmt så är det nog ingen fara
Verifiera med tesla om hur det ligger till
Menar du att de båda kylsystemen fungerar tillsammans? Jag trodde det var separata system för kupén och batterikylning. Så i så fall har jag en backup på höger sida?
Jag får nog ringa SC imorgon...
Då gånger min bil låtit som att den är oå väg att lyfta ( SuC laddning sommar ) så har båda fläktar gått på full fart
Men som sagt kolla med SC
Du har elektriska spjäll som stänger när batteriet är kallt och öppnar bär kylning behövs dessa kanske också är satta ur spel
OK, tack!