Sida 1 av 2

Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 10 dec 2017 23:20
av GiGurra
Någon här som har koll på dessa två saker?

1. Hur väl fungerar WC som generell typ2-laddare för andra bilmärken? Några speciella egenheter hos WC eller är det som vilken typ2-laddbox som helst? Tänkte smälla upp en hos mina föräldrar att använda när jag hälsar på där, och ev ska dom kanske ha elbil i framtiden.

2. Hur bra funkar det att koppla på förlängningskabel typ2 på WC? 11m från hus till parkering :S.

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 10 dec 2017 23:35
av bylund
1. Det har varit strul med vissa typ-2-typ-1-adaptrar för att t ex ladda en Leaf. Mer om detta i andra trådar på forumet.
2. Det bör inte gå att förlänga med en standardkabel, då kablarna innehåller motstånd som berättar vad de klarar av, och det blir fel om man seriekopplar. Alltså måste man göra en specialare om man ska kunna förlänga. Nu är ju wall connector med en inbyggd kabel, så det kan ju vara så att den summerar detta för bilen, men jag skulle ändå räkna med att det inte fungerar.

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 10 dec 2017 23:51
av Feddan
Min fru har en Volkswagen e-Up och där kan laddningen strula ibland (fungerar 4 av 5 gånger felfritt). Hon tror det är något knas med hennes bil, jag är tveksam över Teslas laddare.


Jag har testat med förlängningssladd en gång, det fungerade inte alls.

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 03:19
av GiGurra
Aha ok. Då får jag satsa på någon annan lösning. Blir väl att sätta upp en 'vanlig' typ2-stolpe vid parkeringen på något sätt

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 04:10
av Svenssons
Angående att det är 11 meter mellan hus och parkering så skulle man kunna sätta WallConnector på en stolpe närmare parkeringen. Själv har jag väl 3 meter kabel från trefasuttaget till WallConnector och sedan ytterligare 7 meter Typ2-kabel från WallConnector till bil.

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 07:20
av Remuz
Jag har ett uttag 10 kabel-meter från centralen, sedan är det 6m förlängning (5x2.5mm2), sedan en fulladapter till 16A-32A, sedan 1m 5x6mm2 med 32A-don. Efter det kommer 7.4m wc-sladd

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 07:24
av chaffis75
Ja istället för att använda en typ 2 förlängning så skulle jag föröka få själva wall boxen närmare bilen.
Tänk på att även om du skulle ha en 11 meters kabel så är de kanske inte så praktiskt att ha den liggande på uppfarten hela tiden och man vill kanske hänga tillbaka den snyggt efter man använt den.. Ja de är helt enkelt mer praktiskt att ha de fasta installationen så nära man kan...
Om där är flera uppställningsplatser för bilar så placera den gärna så man kan välja vilken plats man vill..

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 11:35
av Leo
Sätt upp ett 400V 3-fas uttag hos föräldrarna på lämpligt ställe.

Använd vanlig 400V förlängningskabel och bilens UMC när du laddar där.

=bra, billigt, smidigt

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 14:48
av lano
Leo skrev:
Sätt upp ett 400V 3-fas uttag hos föräldrarna på lämpligt ställe.

Använd vanlig 400V förlängningskabel och bilens UMC när du laddar där.

=bra, billigt, smidigt
Precis min tanke också. Har du 3-fas på lämpligt ställe är det enkelt att ladda med UMC.

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 14:53
av dhogborg
Tesla Wc fungerar med 100% tillförlitlighet med vår WV GTE. Bara 3.7 kw men absolut inga problem på snart ett år med daglig laddning.

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 15:07
av +46
Bara för kännedom: UMC får endast anslutas till ett fast monterat 3-fas uttag enligt Tesla. Förlängningskabel är inte ok enligt dem.
Gissar dock att det är många med mig som har en skarvkabel liggande i bilen....

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 15:09
av lobbin
+46 skrev:
Bara för kännedom: UMC får endast anslutas till ett fast monterat 3-fas uttag enligt Tesla. Förlängningskabel är inte ok enligt dem.
Gissar dock att det är många med mig som har en skarvkabel liggande i bilen....
Antar att dom reserverar sig mot att folk skaffar för klena skarvkablar.

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 19:35
av Monark1954
bylund skrev:
1. Det har varit strul med vissa typ-2-typ-1-adaptrar för att t ex ladda en Leaf. Mer om detta i andra trådar på forumet.
2. Det bör inte gå att förlänga med en standardkabel, då kablarna innehåller motstånd som berättar vad de klarar av, och det blir fel om man seriekopplar. Alltså måste man göra en specialare om man ska kunna förlänga. Nu är ju wall connector med en inbyggd kabel, så det kan ju vara så att den summerar detta för bilen, men jag skulle ändå räkna med att det inte fungerar.
1. Det går men man bör vara läskunnig envis ingenjör som inte har tummen mitt i handen.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... &start=410

2. Stämmer, att det inte går förlänga med standardkabel om laddboxen är utförd som den ska. Framgår av länkar i tråden ovan.

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 21:12
av GiGurra
Då blir nästa fundering... finns det någon prisvärd typ2-box man kan låta installera utan alltför mkt krångel som kan stå helt fritt vid parkering? Dvs ska klara regn, snö osv och typ i samma prisklass som teslas laddbox

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 21:40
av Feddan
GiGurra skrev:
Då blir nästa fundering... finns det någon prisvärd typ2-box man kan låta installera utan alltför mkt krångel som kan stå helt fritt vid parkering? Dvs ska klara regn, snö osv och typ i samma prisklass som teslas laddbox
När jag tittade för två år sen så kostade alla laddboxar runt 10k, så Teslas för ca 5k var oslagbar. De klarar snö och regn.

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 21:49
av GiGurra
Feddan skrev:
GiGurra skrev:
Då blir nästa fundering... finns det någon prisvärd typ2-box man kan låta installera utan alltför mkt krångel som kan stå helt fritt vid parkering? Dvs ska klara regn, snö osv och typ i samma prisklass som teslas laddbox
När jag tittade för två år sen så kostade alla laddboxar runt 10k, så Teslas för ca 5k var oslagbar. De klarar snö och regn.
Jo men teslas laddbox behöver man väl fästa på en.. vägg.. :). Måste jag bygga en liten tesla-stuga vid parkeringen alltså?

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 11 dec 2017 21:51
av Smutt
GiGurra skrev:
Feddan skrev:
GiGurra skrev:
Då blir nästa fundering... finns det någon prisvärd typ2-box man kan låta installera utan alltför mkt krångel som kan stå helt fritt vid parkering? Dvs ska klara regn, snö osv och typ i samma prisklass som teslas laddbox
När jag tittade för två år sen så kostade alla laddboxar runt 10k, så Teslas för ca 5k var oslagbar. De klarar snö och regn.
Jo men teslas laddbox behöver man väl fästa på en.. vägg.. :). Måste jag bygga en liten tesla-stuga vid parkeringen alltså?
Många monterar den på en tryckad 95*95 stolpe om det är tillåtet vet jag inte

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 12 dec 2017 02:11
av Svenssons
Att lägga laddboxen på marken längre tid rekommenderas inte för någon laddbox. Den kommer då oavsett hur den är byggd troligen få vatten och kondens i sig och inte fungera optimalt.

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 12 dec 2017 06:35
av Bjelke

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 12 dec 2017 07:45
av jonas
Många av dagens WB från andra märken har inbyggd typ b jordfelsbrytare. Bl. en från Garo. Räknar man in priset för separat installation av typ B jordfelsbrytare som varierar i pris från 1000-10 000 kr så kan en Tesla WB vara dyrare installerat och klart jmf med den dyrare med inbyggd jordfelsbrytare.

Huruvida man nu måste ha JFB efter nya elreglerna som infördes 2017 på sommaren tvistas det ju om i andra trådar. Min ståndpunkt är nog att man borde ha det, om man skall följa allmänna riktlinjer.

Men att förstå lagkravet är inte lätt:

Det luddiga är huruvida man skall tolka att DC kan krypa från bilens laddare och ut, var går gränsdragningen? Skall man hård dra det hela så betyder ju det att all laddning av DC-Batterier dvs alla överhuvudtaget, skall ha TYP B JFB dvs även då man laddar sitt 12V batteri till fossilbilen, grästrimmern, skruvdragaren eller mobiltelefon mm. Kanske finns undantag för batterier under 50V eller annan spänning ? Jag har inte hittat det bara.

En wallbox är ju ingen laddare/likriktare, men har alla inbyggda laddare som man inte har kontroll över en JFB TYP B? Annars kan ju DC läcka ut om man inte har TYP B JFB.
Tjatigt många "JFB Typ B" jag fick in in den texten ;-).

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 12 dec 2017 10:48
av GiGurra
jonas skrev:
Många av dagens WB från andra märken har inbyggd typ b jordfelsbrytare. Bl. en från Garo. Räknar man in priset för separat installation av typ B jordfelsbrytare som varierar i pris från 1000-10 000 kr så kan en Tesla WB vara dyrare installerat och klart jmf med den dyrare med inbyggd jordfelsbrytare.

Huruvida man nu måste ha JFB efter nya elreglerna som infördes 2017 på sommaren tvistas det ju om i andra trådar. Min ståndpunkt är nog att man borde ha det, om man skall följa allmänna riktlinjer.

Men att förstå lagkravet är inte lätt:

Det luddiga är huruvida man skall tolka att DC kan krypa från bilens laddare och ut, var går gränsdragningen? Skall man hård dra det hela så betyder ju det att all laddning av DC-Batterier dvs alla överhuvudtaget, skall ha TYP B JFB dvs även då man laddar sitt 12V batteri till fossilbilen, grästrimmern, skruvdragaren eller mobiltelefon mm. Kanske finns undantag för batterier under 50V eller annan spänning ? Jag har inte hittat det bara.

En wallbox är ju ingen laddare/likriktare, men har alla inbyggda laddare som man inte har kontroll över en JFB TYP B? Annars kan ju DC läcka ut om man inte har TYP B JFB.
Tjatigt många "JFB Typ B" jag fick in in den texten ;-).
Huset i sig har redan jordfelsbrytare installerad. Men menar du att man bör ha en ytterligare för just laddboxen?
Hänger inte alls med i din post tyvärr

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 12 dec 2017 10:56
av lobbin
GiGurra skrev:
Huset i sig har redan jordfelsbrytare installerad. Men menar du att man bör ha en ytterligare för just laddboxen?
Hänger inte alls med i din post tyvärr
Du bör absolut ha en separat JFB för laddboxen. Däremot är det en del som tolkat de senaste reglerna att man dessutom måste ha en JFB av typ B som även bryter på felaktiga likströmmar. (Finns en annan tråd på ämnet :)

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 12 dec 2017 15:26
av jonas
Nedan klippt från nya std som jag lyckades få tag på utan att betala:
"
Information om de nya elinstallationsreglerna SS 436 40 00 utg. 3,
avseende laddning, jordfelsbrytare och användning av uttag för
elfordonsladdning, är hämtade från Handbok 444. Notera att
Handbok 444 tydliggör svenska avvikelser.

Vid AC-laddning av elfordon kan det generera DC-felströmmar från bilens omvandlare, vilket kan ge upphov
till en mättad spole i vanliga jordfelsbrytare av typ A. Det innebär att en elanläggning kan bli livsfarlig
då jordfelsbrytaren sätts ur funktion, eftersom den inte kommer att lösa ut vid en avvikande ström till jord.
För att förhindra detta finns det nya krav. Detta är utdrag ur kapitel 722.531.2.101 Matning för elfordon
i SS 4364000 utg.3
Varje inkopplingspunkt ska skyddas individuellt av JFB typ A eller B. Inkopplingspunkterna skall skyddas av:
• Jordfelsbrytare typ B eller
• Jordfelsbrytare typ A i samband med DC-felströmsövervakning som säkerställer frånkoppling vid en
ström till jord i anläggningen.
• Ovanstående gäller både 1-fas och 3-fas laddstationer, som är bestyckade med kontaktdon anpassade
för el-fordonsladdning. Notera att kravet inte gäller för laddning av el-fordon med andra typer
av uttag. Är en ladd-stolpe bestyckad med uttag för allmänbruk eller Industriuttag, är det inte krav för
skydd mot nämnda DC-strömmar. Detta gäller då för mode 1 och mode 2-laddning. Man förbiser
risken med eventuellt uppkomna DC-strömmar. Här gäller det att granska vad som ingår i en laddstation
så den är försedd med kompletta skydd.

Vid laddning i vanliga uttag så måste bland annat nedanstående kriterier beaktas. Detta är utdrag ur
kapitel 722 Matning för elfordon i SS 4364000 utg. 3.
• Sammanlagringsfaktor= 1 för gruppledning. 722.311 Maximal belastning. Man måste dimensionera
efter max möjlig uttagbar ström.
• Varje inkopplingspunkt skall individuellt skyddas av jordfelsbrytare. 722.531.2.101 Jordfelsbrytare
• En särskild grupp skall finnas för anslutning av elfordon. 722.533.101 Överströmsskydd
• Varje inkopplingspunkt skall matas individuellt. 722.533.101 Överströmsskydd. En laddstolpe med
två uttag kan matas från en grupp och respektive uttag ska individuellt skyddas för överström och
jordfel.
• Uttag för allmänbruk bör inte användas då dessa ej är avsedda för långvarig last. 722.55.101.1
Uttag. Uttagen är endast testade för anslutning av apparater inom hem och hushåll, vilka aldrig genererar
en stor märkström under längre tider.
• Flyttbara uttag skall ej användas. 722.55.101.2 Uttag. Detta syftar till att bl.a. skarvsladdar/sladdvindor
inte skall användas.
• Varje inkopplingspunkt skall individuellt skyddas av jordfelsbrytare. 722.531.2.101 Jordfelsbrytare.
• Ovanstående medför att det i praktiken blir omöjligt att ladda ett elfordon i vanliga eluttag med tanke
på de elsäkerhetsrisker som måste beaktas.
"

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 12 dec 2017 15:31
av Svenssons
Med Bjelke-metoden så klarar man sig alltså garanterat från jordfelsbrytare typ B, yup A bör man ändå ha. Ytterligare en seger för Bjelke-metoden!

Re: Funderingar kring tesla wall connector

Postat: 12 dec 2017 16:23
av Bjelke
Vi är bäst! :)