Sida 1 av 1

Laddning av batteri

Postat: 12 feb 2015 16:56
av kwhtravel
Hej
Har i dag varit och tagit närkamp med bilen 85 kwh mod S
vi lurar starkt på att slå till, men vissa tekniska frågor snurrar under hatten.

Vet man att det inte skapas några laddgaser i bilen när det är på laddning.
(ladda en blybatteri så förstår du vad jag menar)
borde det vara "riskfritt" att sitta i bilen under laddning.

Samt hur är det med magnetfälten om man har/kör någon med pacemaker.
elektricitet har en viss egenskap att höra ihop med magnetfält.
Både under gång och under laddning.

Re: Laddning av batteri

Postat: 12 feb 2015 17:34
av Svenssons
.

Re: Laddning av batteri

Postat: 12 feb 2015 17:47
av Jojo
Man kan säga såhär: skulle allt detta vara ett allvarligt problem, så hade någon "smartarse"-jurist i USA redan stämt Tesla på ett mångmiljonbelopp...

Re: Laddning av batteri

Postat: 12 feb 2015 20:58
av Kalle
EU har financierat studier av magnetfält i elbilar, de kom fram till att de är ingen fara. http://www.sintef.no/home/news-from-gem ... tric-cars/

de intressanta är att roterande hjul skapar magnetfält på alla typer av fordon, för att citera studien ja länka till:

"The rotation of the wheels themselves generates considerable magnetic fields, irrespective of vehicle type"


angående laddgaser så skapas inga från den typ av batterier tesla använder, de är helt inkapslade i ett metalhölje så ingenting kommer ut. (typ som AA batterier)

Re: Laddning av batteri

Postat: 14 feb 2015 19:56
av Svenssons
.

Re: Laddning av batteri

Postat: 16 feb 2015 19:41
av kwhtravel
Då är saken klar..
jag får ansöka om ett förskott på veckopengen hos min fru
så jag kan slå till..

Jag tycker det ser mycket intressant och det är mentalt riktigt att köra med el.
och dessutom är det en mycket trevlig och inbjudande bil.
Tack för svaren, jag försökte med försäljaren men hon såg bara frågande ut.
(jag har egentligen aldrig tvekat till köp - men nu så..) // Kwhtravel

Re: Laddning av batteri

Postat: 21 jan 2016 18:59
av jjmaskin
jag har en magnetfältsmätare i jobbet som används ibland om det är krångel i nån maskin. Jag köpte den mest föratt det var kul. Nu har jag mätt i Teslan (S85 -14 4000 mil) mätning vid huvudhöjd förare vid acceleration 0,400 -0,800uT(microtesla) 0,120uT stilla och 0,180uT vid jämnfart ungefär. Baksäte vänster i huvudhöjd acc 1,200uT och stilla 0,200uT och jämnfart 0,400uT det blir ungefär samma med regen som acceleration. Idag provade jag SC Toftaholm med65% då laddade bilen 40kW vid laddkabel och lucka kom mätaren upp i 0,200-0,400uT i bilen förare märktes inget. Provade även att mäta runt teslas transformator och fick max 0,600uT men det höll på att sluta illa det när jag trampa runt i allt piss som teslaianerna pissat bakom trafo, det ser ju ut som en hundrastgård :cry: Min mätare mäter den samanlagd i xy och z led så siffrorna är nog inte superexakta :D men jag tyckte att det var intressant att det ändå är så stor skillnad mellan förare o baksäte att det vispar till lite när man gasar misstänkte jag.

Re: Laddning av batteri

Postat: 21 jan 2016 20:06
av Leo
Har Tesla dragit +- kablarna tillsammans bredvid varandra längs bilen så är det lugnt. Vilket man i princip måste då man garanterat inte använder karossen som "-ledare" för högspänningen. Vilket man vanligtvis gör för 12V systemet i vanliga plåtbilar.

Det var Volvos "servicefix" (extra jordkabel bredvid +kabeln) då man hade problem med höga magnetfält i S60 i början av 2000-talet.

Re: Laddning av batteri

Postat: 21 jan 2016 22:40
av leiflodde
jjmaskin skrev:
jag har en magnetfältsmätare i jobbet som används ibland om det är krångel i nån maskin. Jag köpte den mest föratt det var kul. Nu har jag mätt i Teslan (S85 -14 4000 mil) mätning vid huvudhöjd förare vid acceleration 0,400 -0,800uT(microtesla) 0,120uT stilla och 0,180uT vid jämnfart ungefär. Baksäte vänster i huvudhöjd acc 1,200uT och stilla 0,200uT och jämnfart 0,400uT det blir ungefär samma med regen som acceleration. Idag provade jag SC Toftaholm med65% då laddade bilen 40kW vid laddkabel och lucka kom mätaren upp i 0,200-0,400uT i bilen förare märktes inget. Provade även att mäta runt teslas transformator och fick max 0,600uT men det höll på att sluta illa det när jag trampa runt i allt piss som teslaianerna pissat bakom trafo, det ser ju ut som en hundrastgård :cry: Min mätare mäter den samanlagd i xy och z led så siffrorna är nog inte superexakta :D men jag tyckte att det var intressant att det ändå är så stor skillnad mellan förare o baksäte att det vispar till lite när man gasar misstänkte jag.
Blir lite intresserad av ditt batteri eller räckvidden efter "några" mil alltså hur mycket kortare tycker du det är jämfört med när den var ny?

Re: Laddning av batteri

Postat: 22 jan 2016 00:07
av TiborBlomhall
Du måste omedelbart klaga hos Tesla Motors!

De påstår ha sålt en hel Tesla till dig, men när du kontrollmäter hittar du bara bråkdelar av en microTesla!

Bedrägeri! :lol:

Re: Laddning av batteri

Postat: 22 jan 2016 00:27
av jjmaskin
TiborBlomhall skrev:
Du måste omedelbart klaga hos Tesla Motors!

De påstår ha sålt en hel Tesla till dig, men när du kontrollmäter hittar du bara bråkdelar av en microTesla!

Bedrägeri! :lol:
:D Japp men hellre det än milivolvo som sölar kilolitervis med diesel om året. Du har rätt det kan ju knappt vara en hjulmutter jag fått inte undra på att laddluckan är svår att hitta.

Re: Laddning av batteri

Postat: 22 jan 2016 00:44
av jjmaskin
Blir lite intresserad av ditt batteri eller räckvidden efter "några" mil alltså hur mycket kortare tycker du det är jämfört med när den var ny?[/quote]
Min var demoex uttagen eg jan-15 jag fick den vid midsommar då hade den gått 340Mil. Laddar alltid till 90% och 100% om jag ska iväg långt har tyvärr bara 220v hemma så jag får fylla lite Cademo om jag kört förmycket. Laddat 50% Cademo 30% SC resten hemma om jag får gissa. Nu står den och gosladdar på torget i Ljunby redo för hemfärd till trollhättan imorgon em via Falkenberg. Har ej kört slut på kräm än lägst 50km kvar så batterit kanske inte har resettat sig.

Re: Laddning av batteri

Postat: 22 jan 2016 08:24
av TeslaMartin
Angående "reset" av batteriet, hur tomt skall eller bör man köra det för att uppnå reset?
Är det ens uttalat något om reset från Tesla, eller bara antaganden att det hjälper/är bra?

Tycker jag läst om att fulladda då och då är bra för att "utjämning av celler,är det också bra eller är det viktigare att köra tomt - vad gäller?
(Antar att jag kan googla svar, men här brukar någon snabbt sammanfatta ett svar, så jag kör Tesling istället :D )

Re: Laddning av batteri

Postat: 22 jan 2016 09:50
av Toja
TiborBlomhall skrev:
Du måste omedelbart klaga hos Tesla Motors!

De påstår ha sålt en hel Tesla till dig, men när du kontrollmäter hittar du bara bråkdelar av en microTesla!

Bedrägeri! :lol:
:lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Laddning av batteri

Postat: 24 jan 2016 02:06
av drakbane
Bild
Oxo intresserad vad dom händer när man kör slut?

/Sony Z3 Dual

Re: Laddning av batteri

Postat: 24 jan 2016 07:41
av Tars
TeslaMartin skrev:
Angående "reset" av batteriet, hur tomt skall eller bör man köra det för att uppnå reset?
Är det ens uttalat något om reset från Tesla, eller bara antaganden att det hjälper/är bra?

Tycker jag läst om att fulladda då och då är bra för att "utjämning av celler,är det också bra eller är det viktigare att köra tomt - vad gäller?
(Antar att jag kan googla svar, men här brukar någon snabbt sammanfatta ett svar, så jag kör Tesling istället :D )
Ner till 10% och sen upp till 100% några ggr. (3-5 ggr)
Fått information från annan batteriexpert (min bror) att man ska hålla 100% några timmar (3-4 timmar på 3-fas typ 10 amp) så det fyller alla celler. Därefter köra till 10% igen.

Re: Laddning av batteri

Postat: 24 jan 2016 08:20
av Martinen
drakbane skrev:
Bild
Oxo intresserad vad dom händer när man kör slut?

/Sony Z3 Dual
Då får man hoppa ut och putta.

Re: Laddning av batteri

Postat: 24 jan 2016 09:44
av far1far2
En dryg vecka kvar tills man kan kalla sej för Teslaägare. Och då infinner sej en fråga i ett gammalt dumhuvud:Var och hur skaffar man ett RFID-kort?

Re: Laddning av batteri

Postat: 24 jan 2016 09:54
av LarsL
far1far2 skrev:
En dryg vecka kvar tills man kan kalla sej för Teslaägare. Och då infinner sej en fråga i ett gammalt dumhuvud:Var och hur skaffar man ett RFID-kort?
Till Tesla behövs inte det utan är inbyggt i bilen (smartare). För de andra leverantörerna så går du in på deras respektive webbsida och beställer ett kort eller en RFID. Det är lite som på tankkortens tid man får skaffa sig en hel hög med kort i fall att... Jag har beställt Clever, Fortum och vattenfall, alla kort kommer placeras i bilen som nödproviant.

http://www.fortum.com/countries/se/priv ... fault.aspx

http://clever.nu

http://www.vattenfall.se/sv/ladda-pa-st ... ddkort.htm

Re: Laddning av batteri

Postat: 24 jan 2016 09:58
av far1far2
Tack för det!

Re: Laddning av batteri

Postat: 24 jan 2016 23:41
av TeslaMartin
Tars skrev:
TeslaMartin skrev:
Angående "reset" av batteriet, hur tomt skall eller bör man köra det för att uppnå reset?
Är det ens uttalat något om reset från Tesla, eller bara antaganden att det hjälper/är bra?

Tycker jag läst om att fulladda då och då är bra för att "utjämning av celler,är det också bra eller är det viktigare att köra tomt - vad gäller?
(Antar att jag kan googla svar, men här brukar någon snabbt sammanfatta ett svar, så jag kör Tesling istället :D )
Ner till 10% och sen upp till 100% några ggr. (3-5 ggr)
Fått information från annan batteriexpert (min bror) att man ska hålla 100% några timmar (3-4 timmar på 3-fas typ 10 amp) så det fyller alla celler. Därefter köra till 10% igen.
OK, tack då skall jag prova det!
100% ned till 10% och ladda igen går bra. Men att hålla laddningen på 100% i flera timmar är väl svårt, bilen bryter väl själv laddningen när den tycker att det är 100%. Eller ligger den och toppfyller alla celler så länge det finns kabel inkopplad?