Sida 1 av 1
Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 14:33
av Pontus
Jag har kört en hybrid i mer ön en vecka och det jag märkt är hur litet batteriet är. Det tar typ fyra inbromsningar ifrån 100 för att det ska bli fullt ifrån nästan tomt. Detta trots att regenereringen är väldigt svag.
Tanken som då dök upp var hur mycket mer energi kan jag få in i batteriet om jag väljer alternativ A här i stället för B?
Jag kör i 25 m/s och 301 m längre fram är det stop dvs jag måste stå still där framme. Regenereringen är 5 kW. Ingen friktion eller luftmotstånd eller andra verkliga småsaker påverkar. Bilen väger 1000 kg.
A: Jag bromsar ner så att jag har en hastighet som gör att när jag släpper bromsen efter 1 m så kommer den stanna helt vid målet bara genom att använda regenereringen.
B: Jag låter bilen bara bromsas av regenereringen i 300 m och sedan bromsar jag bilen till stilla stående med bromsarna sista metern.
Bilen är röd med 15" fälgar och ingen stereo påslagen.
Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 14:44
av vigge50
Då effekten du kan få ut är 5 kW så vill du att den ska ge max effekt under så lång tid som möjligt. Detta borde du då få genom att bromsa ner lite först så att den tiden då motorn generar effekt är så lång som möjligt. Uträkningarna får någon annan göra då jag snart ska av bussen.
Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 14:56
av Pontus
Jag har ett svar men om det är rätt eller inte?
325% mer i A än i B.
Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 17:12
av Niklas Z
Om du kan ge dig till tåls till i morgon kan jag redovisa en uträkning (faktum är att problemet lämpar sig för en övning jag kan ha med i min undervisning), men principen är som vigge50 skrev, att det gäller att maximera tiden som regenereringen pågår, vilket betyder att man först bör bromsa ner farten en hel del och därefter utnyttja regenereringen maximalt.
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Sedan måste du specificera tydligare vilken röd nyans bilen har. MC-röd, signaturröd, eller någon annan variant

Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 17:20
av Pontus
Niklas Z skrev:Om du kan ge dig till tåls till i morgon kan jag redovisa en uträkning (faktum är att problemet lämpar sig för en övning jag kan ha med i min undervisning), men principen är som vigge50 skrev, att det gäller att maximera tiden som regenereringen pågår, vilket betyder att man först bör bromsa ner farten en hel del och därefter utnyttja regenereringen maximalt.
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Sedan måste du specificera tydligare vilken röd nyans bilen har. MC-röd, signaturröd, eller någon annan variant

Några ledtrådar till min uträkning är att om man inte räknar med regenerering under den korta tid man bromsar 1m i början eller en meter i slutet så får jag:
A: ca
76,07 Wh 57,77 Wh
B: ca 17,55 Wh
Nu kan räkna baklänges å se om jag har rätt
Edit: nu kanske det är rätt också

Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 17:21
av vigge50
Niklas Z skrev:
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.
Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 18:03
av Henrik Torphammar
vigge50 skrev:Niklas Z skrev:
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.
Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?
Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 20:50
av Pontus
Henrik Torphammar skrev:vigge50 skrev:Niklas Z skrev:
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.
Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?
Den tillgängliga effekten för att bromsa bilen ör bara 5kW
Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 21:32
av Henrik Torphammar
Pontus skrev:Henrik Torphammar skrev:vigge50 skrev:Niklas Z skrev:
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.
Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?
Den tillgängliga effekten för att bromsa bilen ör bara 5kW
Hastigheten i kvadrat drar iväg det hela mot "oändligheten"? Ju mer pulver desto mindre kWh behövs alltså, så dem gjort i roadstern.

(Men tusan 125h?! missar jag så mycket?)
Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 21:57
av Pontus
Henrik Torphammar skrev:Pontus skrev:Henrik Torphammar skrev:vigge50 skrev:Niklas Z skrev:
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.
Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?
Den tillgängliga effekten för att bromsa bilen ör bara 5kW
Hastigheten i kvadrat drar iväg det hela mot "oändligheten"? Ju mer pulver desto mindre kWh behövs alltså, så dem gjort i roadstern.

(Men tusan 125h?! missar jag så mycket?)
Rörelse energin är väl 1000 kg x 25 m2/s3 = 625000 W
Bromseffekten 5000 W
Det borde ge 125 s tills bilen står stilla och 173 Wh extra i batteriet. Men det tar också 1562,5 m.
Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 15 dec 2017 22:13
av Henrik Torphammar
Pontus skrev:
Rörelse energin är väl 1000 kg x 25 m2/s3 = 625000 W
Bromseffekten 5000 W
Det borde ge 125 s tills bilen står stilla och 173 Wh extra i batteriet. Men det tar också 1562,5 m.
5000=mv2/2t ?! Det handlar om nån minut och inte 625h som står ovan väl? 5kW i en minut blir 0.09kWh? Kanske nått jag missar som vanligt som sagt....
Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 16 dec 2017 09:34
av Niklas Z
Så här kan man lösa problemet:
Re: Något att fundera på eller räkna på
Postat: 16 dec 2017 09:36
av MaLund13
Ek=mv^2/2=1000*25^2/2=312.5 kJ=86.8 Wh
86.8/5000=0.01736 h=62.5 s