Sida 1 av 2

M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 16 dec 2017 10:40
av Zalman3
Mitsubishi Outlander plug-in hybrid har nu lanserats i USA för 35.000 dollar.

Tesla 3 kostar också från 35.000 dollar.

Mitsubishi Outlander plug-in hybrid kostar från 399.900kr i Sverige.
VID AVBETALNING: 3999 KR/MÅN
FÖRMÅNSVÄRDE: 1188 KR/MÅN NETTO
http://mitsubishimotors.se/bilar/nya-ou ... gLgf_D_BwE

Om då Tesla 3 kostar 400.000kr minus 60.000kr i supermiljöbilspeng,
blir netto 340.000kr.

Och priset för avbetalning och förmånsvärde borde vara lika bra eller bättre än för Outlandern.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 16 dec 2017 10:44
av vigge50
Om Mitsubishi Outlander PHEV produceras i Japan så åker de på transport och tull för både Europa och USA, om de produceras i både USA så slipper de båda. Model 3 däremot produceras i USA vilket gör att det kostar Tesla betydligt mer att sälja den i Europa jämfört med USA och därför blir även priset högre.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 16 dec 2017 10:51
av Zalman3
vigge50 skrev:
Om Mitsubishi Outlander PHEV produceras i Japan så åker de på transport och tull för både Europa och USA, om de produceras i både USA så slipper de båda. Model 3 däremot produceras i USA vilket gör att det kostar Tesla betydligt mer att sälja den i Europa jämfört med USA och därför blir även priset högre.
I USA kostar en M3, 53% av en S75D.

En S75D kostar i Sverige 892.300kr, 53% av det blir 473.000kr.
Så du menar det är närmare sanningen?

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 16 dec 2017 10:55
av vigge50
Zalman3 skrev:
vigge50 skrev:
Om Mitsubishi Outlander PHEV produceras i Japan så åker de på transport och tull för både Europa och USA, om de produceras i både USA så slipper de båda. Model 3 däremot produceras i USA vilket gör att det kostar Tesla betydligt mer att sälja den i Europa jämfört med USA och därför blir även priset högre.
I USA kostar en M3, 53% av en S75D.

En S75D kostar i Sverige 892.300kr, 53% av det blir 473.000kr.
Så du menar det är närmare sanningen?
Ja, förutom att fraktkostnaderna över Atlanten antagligen inte kommer vara hälften av Model S så den kostnaden kommer vara ungefär den samma. Vad jag får det till så kostar den 47% av Model S så något mindre fast lägg på lite för frakten som sagt.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 16 dec 2017 12:04
av Mickep
Sedan när är det en omöjlighet att tesla skapar en fabrik i Europa? Och vad kommer hända med priset då? Tror det inte är en orimlighet då USA de närmaste 8 åren kommer införa skyddstullar. Tror att priset kommer då(men först då) vara likadan som som övriga märken.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 16 dec 2017 12:06
av vigge50
Mickep skrev:
Sedan när är det en omöjlighet att tesla skapar en fabrik i Europa? Och vad kommer hända med priset då? Tror det inte är en orimlighet då USA de närmaste 8 åren kommer införa skyddstullar. Tror att priset kommer då(men först då) vara likadan som som övriga märken.
Självklart kommer priset påverkas när Tesla bygger fabrik i Europa vilket jag förväntar mig att de gör men jag utgick från att fett gäller priset när den börjar säljas här nästa år, då lär fabriken inte vara klar.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 19 dec 2017 20:07
av Pontus
Kan det vara så att förmånsvärdet hamnar under 1500 kr? För en billigt utrustad bil. Någon som kan göra en rimlig beräkning på vad en model 3 för 600 tkr skulle få för förmånsvärde?

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 19 dec 2017 20:29
av vigge50
Pontus skrev:
Kan det vara så att förmånsvärdet hamnar under 1500 kr? För en billigt utrustad bil. Någon som kan göra en rimlig beräkning på vad en model 3 för 600 tkr skulle få för förmånsvärde?
Då ingen här verkar förstår sig på hur Skatteverket räknar ut förmånsvärdet för Model S och Model X så ör chansen nog väldigt liten att någon kan annat en gissa helt vilt.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 19 dec 2017 20:39
av Tars
vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Kan det vara så att förmånsvärdet hamnar under 1500 kr? För en billigt utrustad bil. Någon som kan göra en rimlig beräkning på vad en model 3 för 600 tkr skulle få för förmånsvärde?
Då ingen här verkar förstår sig på hur Skatteverket räknar ut förmånsvärdet för Model S och Model X så ör chansen nog väldigt liten att någon kan annat en gissa helt vilt.
Där är vi nog alla överens. Bild

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 03:58
av Pontus
Tars skrev:
vigge50 skrev:
Pontus skrev:
Kan det vara så att förmånsvärdet hamnar under 1500 kr? För en billigt utrustad bil. Någon som kan göra en rimlig beräkning på vad en model 3 för 600 tkr skulle få för förmånsvärde?
Då ingen här verkar förstår sig på hur Skatteverket räknar ut förmånsvärdet för Model S och Model X så ör chansen nog väldigt liten att någon kan annat en gissa helt vilt.
Där är vi nog alla överens. Bild
Men chansen att få ett vettigt svar här är väl ändå större än om man ringer till skatteverket själva? ;)

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 07:12
av mati
Pontus skrev:
Kan det vara så att förmånsvärdet hamnar under 1500 kr? För en billigt utrustad bil. Någon som kan göra en rimlig beräkning på vad en model 3 för 600 tkr skulle få för förmånsvärde?
Osannolikt. E-Golfen ligger på 2258kr för basvarianten som kostar 395 tkr. Och då är det ju "bara" en Golf.
SKV kommer säkerligen anse att Model 3 är en lyxbil och sätta förmånsvärdet därefter. Tyvärr.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 07:21
av LarsL
Ganska ruttet intiativ program det där med tjänstebil. Det premierar dyra dåliga bilar, framför bra och billiga.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 07:42
av mati
LarsL skrev:
Ganska ruttet intiativ program det där med tjänstebil. Det premierar dyra dåliga bilar, framför bra och billiga.
Det märkligaste är väl ändå skillnaden mellan Model S och X när det gäller förmånsvärdet. Jag har svårt att hitta en bra förklaring varför det ska skilja så mycket mellan dessa två bilar som ändå kostar ungefär samma.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 07:50
av Tars
mati skrev:
LarsL skrev:
Ganska ruttet intiativ program det där med tjänstebil. Det premierar dyra dåliga bilar, framför bra och billiga.
Det märkligaste är väl ändå skillnaden mellan Model S och X när det gäller förmånsvärdet. Jag har svårt att hitta en bra förklaring varför det ska skilja så mycket mellan dessa två bilar som ändå kostar ungefär samma.
En suv räknas som lyxigare har jag fått det förklarat.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 08:20
av mati
Tars skrev:
En suv räknas som lyxigare har jag fått det förklarat.
Det är ju ganska märkligt. Förmånsvärdet ska väl i teorin återspegla vad en bil hade kostat om man hade ägt den privat. Typ. Ergo borde förmånsvärdet vara direkt kopplat till vad bilen kostar. I elbilarnas fall är det ju inte riktigt så eftersom man tar en billigare ice-bil som referensvärde, men idén borde ändå vara densamma. En Model X kostar i runda slängar inte mer än en Model S, några procent hit och dit, men det har ingen större betydelse i det här sammanhanget. Då borde ju förmånsvärdet sättas motsvarande. Hur värderas SKV:s definition på "lyx" då? Detta "lyxiga" återspeglas ju inte riktigt i priset om jag hade köpt den privat. Är det nån jante-inspirerad överstepräst nånstans som gör en individuell bedömning över vad som är okej och vad som inte är okej? Jag kanske fattar fel, men jag får inte riktigt ihop det.
Jag håller f ö med LarsL. Hela tjänstebilssystemet är helt ruttet.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 08:50
av Verdi
mati skrev:
Tars skrev:
En suv räknas som lyxigare har jag fått det förklarat.
Det är ju ganska märkligt. Förmånsvärdet ska väl i teorin återspegla vad en bil hade kostat om man hade ägt den privat. Typ. Ergo borde förmånsvärdet vara direkt kopplat till vad bilen kostar. I elbilarnas fall är det ju inte riktigt så eftersom man tar en billigare ice-bil som referensvärde, men idén borde ändå vara densamma. En Model X kostar i runda slängar inte mer än en Model S, några procent hit och dit, men det har ingen större betydelse i det här sammanhanget. Då borde ju förmånsvärdet sättas motsvarande. Hur värderas SKV:s definition på "lyx" då? Detta "lyxiga" återspeglas ju inte riktigt i priset om jag hade köpt den privat. Är det nån jante-inspirerad överstepräst nånstans som gör en individuell bedömning över vad som är okej och vad som inte är okej? Jag kanske fattar fel, men jag får inte riktigt ihop det.
Jag håller f ö med LarsL. Hela tjänstebilssystemet är helt ruttet.

SUV:ar är väl i regel dyrare än sedaner så referensvärdet är nog högre.

Jag skulle vilja kunna sätta förmånsvärdet efter inköpspris. Dvs komma ner ordentligt i förmånsvärde genom att välja en 2-3 år gammal bil.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 08:51
av vigge50
mati skrev:
Tars skrev:
En suv räknas som lyxigare har jag fått det förklarat.
Det är ju ganska märkligt. Förmånsvärdet ska väl i teorin återspegla vad en bil hade kostat om man hade ägt den privat. Typ. Ergo borde förmånsvärdet vara direkt kopplat till vad bilen kostar. I elbilarnas fall är det ju inte riktigt så eftersom man tar en billigare ice-bil som referensvärde, men idén borde ändå vara densamma. En Model X kostar i runda slängar inte mer än en Model S, några procent hit och dit, men det har ingen större betydelse i det här sammanhanget. Då borde ju förmånsvärdet sättas motsvarande. Hur värderas SKV:s definition på "lyx" då? Detta "lyxiga" återspeglas ju inte riktigt i priset om jag hade köpt den privat. Är det nån jante-inspirerad överstepräst nånstans som gör en individuell bedömning över vad som är okej och vad som inte är okej? Jag kanske fattar fel, men jag får inte riktigt ihop det.
Jag håller f ö med LarsL. Hela tjänstebilssystemet är helt ruttet.
Det är väll mer att SUV brukar kosta mer än motsvarande sedan eller kombi, skillnaden i pris mellan V90 och XC90 eller 5-serien och X5 är ganska stor så en motsvarande bil till Model S är betydligt billigare än motsvande bil för Model X. Det är Tesla som har väldigt liten prisskillnad mellan modellerna jämfört med konkurrenterna.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 08:53
av Verdi
LarsL skrev:
Ganska ruttet intiativ program det där med tjänstebil. Det premierar dyra dåliga bilar, framför bra och billiga.
På vilket sätt?

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 08:54
av e5m1r
mati skrev:
Tars skrev:
En suv räknas som lyxigare har jag fått det förklarat.
Det är ju ganska märkligt. Förmånsvärdet ska väl i teorin återspegla vad en bil hade kostat om man hade ägt den privat. Typ. Ergo borde förmånsvärdet vara direkt kopplat till vad bilen kostar. I elbilarnas fall är det ju inte riktigt så eftersom man tar en billigare ice-bil som referensvärde, men idén borde ändå vara densamma. En Model X kostar i runda slängar inte mer än en Model S, några procent hit och dit, men det har ingen större betydelse i det här sammanhanget. Då borde ju förmånsvärdet sättas motsvarande. Hur värderas SKV:s definition på "lyx" då? Detta "lyxiga" återspeglas ju inte riktigt i priset om jag hade köpt den privat. Är det nån jante-inspirerad överstepräst nånstans som gör en individuell bedömning över vad som är okej och vad som inte är okej? Jag kanske fattar fel, men jag får inte riktigt ihop det.
Jag håller f ö med LarsL. Hela tjänstebilssystemet är helt ruttet.
Systemet må vara ruttet men som du säger så jämförs elbilar med motsvarande ice så säg att S motsvarar BMW 5 Audi 6 Mercedes E så motsvarar X BMW X5 Audi Q7 Mercedes GLE kanske GLS
Och om du nu jämför prisskillnaden för jämförbar bil då ser du att en Mercedes E kostar runt 400k medan en GLE kostar 650k och GLS 750k det är bara 250k kommer du tänka nu men det du bör tänka är att det är ca 62% mer Bild
Så hur än galen systemet är så är den rätt utifrån hur den är utformad

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 09:28
av mati
Problemet är väl att det inte finns någon "motsvarande" ice-bil för en Tesla. Och det är därför det blir så konstiga och orimliga förmånsvärden, eftersom man jämför äpplen med päron. Jag skulle ju lite fräckt vilja påstå att en Model S egentligen inte alls motsvarar en BMW/Audi/Mercedes utan snarare en betydligt billigare bil. Ponera att Model S hade funnits som ice-bil. Hur mycket hade man varit beredd att betala för den då? Lika mycket som för en BMW 5-serie eller Mercedes E-klass? Knappast. Möjligen hade den varit jämförbar men en annan jänkarbil som t.ex. Ford Mustang eller Camaro eller nåt. Eller varför inte en vanlig Passat eller Skoda Oktavia?

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 10:12
av Verdi
mati skrev:
Problemet är väl att det inte finns någon "motsvarande" ice-bil för en Tesla. Och det är därför det blir så konstiga och orimliga förmånsvärden, eftersom man jämför äpplen med päron. Jag skulle ju lite fräckt vilja påstå att en Model S egentligen inte alls motsvarar en BMW/Audi/Mercedes utan snarare en betydligt billigare bil. Ponera att Model S hade funnits som ice-bil. Hur mycket hade man varit beredd att betala för den då? Lika mycket som för en BMW 5-serie eller Mercedes E-klass? Knappast. Möjligen hade den varit jämförbar men en annan jänkarbil som t.ex. Ford Mustang eller Camaro eller nåt. Eller varför inte en vanlig Passat eller Skoda Oktavia?
Njae. Till och med Passat och Skoda har mer och bättre teknik i sina bilar. HUD, bättre strålkastare, surround view... Och de lyckas ju göra det till ett mycket billigare pris. Därför tror jag Tesla är rökta så fort de andra kommer med fullgoda
alternativ. Om inte Tesla också utvecklas förstås. De har väl minst 5 års försprång fortfarande så det kan gå.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 10:13
av e5m1r
mati skrev:
Problemet är väl att det inte finns någon "motsvarande" ice-bil för en Tesla. Och det är därför det blir så konstiga och orimliga förmånsvärden, eftersom man jämför äpplen med päron. Jag skulle ju lite fräckt vilja påstå att en Model S egentligen inte alls motsvarar en BMW/Audi/Mercedes utan snarare en betydligt billigare bil. Ponera att Model S hade funnits som ice-bil. Hur mycket hade man varit beredd att betala för den då? Lika mycket som för en BMW 5-serie eller Mercedes E-klass? Knappast. Möjligen hade den varit jämförbar men en annan jänkarbil som t.ex. Ford Mustang eller Camaro eller nåt. Eller varför inte en vanlig Passat eller Skoda Oktavia?
Håller med

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 11:07
av mati
Verdi skrev:
Njae. Till och med Passat och Skoda har mer och bättre teknik i sina bilar. HUD, bättre strålkastare, surround view...
Javisst är det så. Det finns många ännu billigare bilar som har bättre teknik. Vår Mazda CX3 som kostar runt 200tkr har massvis med lull-lull som Tesla saknar. Och då pratar jag inte ens om de finfina dynamiska strålkastarna. Men det är ju en liten bil. En Mazda 6 däremot hade man storleksmässigt utan problem kunnat jämföra med en Model S. Och även den är fullsmackad med teknik och säkerhet som inte finns hos Tesla. Samtidigt som den har överlägsen byggkvalitet. Och den bilen ligger väl runt max 300tkr eller så.
Anledningen till att jag nämnde Passat och Oktavia var mest för att de är ganska vanliga familjebilar i Sverige som inte kostar alltför mycket. Många som köper en Model S idag gör ju det pga att den duger som familjebil. Det är ju en familjesedan med kombi-egenskaper. Och den hade prismässigt troligen legat nånstans i mellansegmentet om den hade gått på bensin. Och troligen hade ingen människa med lite vett i huvudet köpt den då.

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 11:34
av Gustafsson
Jag förstår inte riktigt den här diskussionen, jag tycker nog Teslan har många kvaliteter förutom el-motorn. Vill jag ha en ICE som är lika tyst i en lika stor bil med stort lastutrymme, gjord helt i aluminium, där service är valfritt, med marknadens bästa "auto"pilot och väghållning av hög klass, mjukvaruuppdateringar som öht går att göra och som är gratis dessutom inklusive nya kartor gratis. Bra komfort (lite beroende på stolstyp). Mycket hög säkerhet ej att förglömma. Att drivlinan är det bästa som finns alla kategorier -punkt, gör inte att allt annat på bilen blir kass. Efter 8000 mil finns inget som skramlar, sitter löst eller glappar. Bilen känns fortfarande så ny att jag för första gången funderar på att behålla den några år till. Brukar annars byta när leasingperioden går ut.
Visst kunde man ha en del annat lullull som tillbehör, i min förra hade jag DVD med skärmar baksätet, men Skoda eller Mazda kan jag inte se tävlar i samma division. Var sitter den usla byggkvalitén ? Inte i min S iaf.
Roadstern däremot, har en del "issues"....Men det är ju det man betalar för...

Re: M3 för 340.000kr i Sverige?

Postat: 20 dec 2017 11:49
av Bjelke
mati skrev:
Verdi skrev:
Njae. Till och med Passat och Skoda har mer och bättre teknik i sina bilar. HUD, bättre strålkastare, surround view...
Javisst är det så. Det finns många ännu billigare bilar som har bättre teknik. Vår Mazda CX3 som kostar runt 200tkr har massvis med lull-lull som Tesla saknar. Och då pratar jag inte ens om de finfina dynamiska strålkastarna. Men det är ju en liten bil. En Mazda 6 däremot hade man storleksmässigt utan problem kunnat jämföra med en Model S. Och även den är fullsmackad med teknik och säkerhet som inte finns hos Tesla. Samtidigt som den har överlägsen byggkvalitet. Och den bilen ligger väl runt max 300tkr eller så.
Anledningen till att jag nämnde Passat och Oktavia var mest för att de är ganska vanliga familjebilar i Sverige som inte kostar alltför mycket. Många som köper en Model S idag gör ju det pga att den duger som familjebil. Det är ju en familjesedan med kombi-egenskaper. Och den hade prismässigt troligen legat nånstans i mellansegmentet om den hade gått på bensin. Och troligen hade ingen människa med lite vett i huvudet köpt den då.
Finns inte på världskartan att jag skulle köpt den om den vore fossilare iaf, oavsett pris (nästan)...