TM's hemliga vapen för att öka efterfrågan på model S
Postat: 14 feb 2015 13:47
Vad tror ni det kan vara? Nån fiffig reklamkampanj? Batterileasing kombinerat med markant lägre kontantpris? Större batteri?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Om jag minns rätt så är de amerikanska lagarna sådana att du som biltillverkare inte får äga butiken där bilen säljs - det spelar ingen roll om det är en franchisemodell eller om du har ett fast exklusivt avtal med en firma, så länge du inte äger den.TiborBlomhall skrev:Jag har alltid undrat, är det inte bara å starta en egen återförsäljarkedja? Så kommer man runt reglerna?
Alltså typ Tesla Sales inc, som är fristående från Tesla Motors inc. Å sen sätta upp enorma krav på andra franchisetagare och ge så låg marginal så ingen vettig bilförsäljare vill ge sig in i spelet - fast de får, på pappret...
Har tre som är intresserade av bilen. Plus en som vill byta in en husbil.Datordoktorn skrev:Hemligt vapen vet jag inte men de funderar på någon typ av inbytesprogram åtminstone. Vilka länder som blir aktuella och i så fall när är ännu okänt.
Men jag tror det är en mycket god idé att börja byta in begagnade Teslor och sälja vidare.
Finns många kunder som inte vill betala nypriset och finns många kunder som gärna vill byta in sin S mot en P85D (som jag själv) men inte vågar beställa eftersom jag inte vet hur mycket jag kan få ut för min bil.
Apropå det, hur går det med försäljningen Hybris?
Ja, eller vem som helst som är lojal emot Tesla och dess bilar. Kan ju inte vara hopplöst att hitta en sådan person.Herr X skrev:Om jag minns rätt så är de amerikanska lagarna sådana att du som biltillverkare inte får äga butiken där bilen säljs - det spelar ingen roll om det är en franchisemodell eller om du har ett fast exklusivt avtal med en firma, så länge du inte äger den.TiborBlomhall skrev:Jag har alltid undrat, är det inte bara å starta en egen återförsäljarkedja? Så kommer man runt reglerna?
Alltså typ Tesla Sales inc, som är fristående från Tesla Motors inc. Å sen sätta upp enorma krav på andra franchisetagare och ge så låg marginal så ingen vettig bilförsäljare vill ge sig in i spelet - fast de får, på pappret...
Så Tesla Motors kommer inte runt detta. Frågan är då om Elon Musk privat skulle kunna äga återförsäljarna?
Men det är fler problem. Nästan alla delstater har sådana lagar, men i de flesta delstaterna får de lov att sälja direkt just eftersom de inte har några återförsäljare och aldrig har haft. De argumenterar i dessa stater för att förbudet att sälja direkt bara gäller för bilföretag som har återförsäljare och inte företag som bara säljer direkt. Förbudet var tänkt att skydda återförsäljare så att inte biltillverkaren kan pressa ut dem efter att de tagit stora investeringar - bilföretag som inte har några återförsäljare har ju inga återförsäljare att skydda.LarsL skrev:Ja, eller vem som helst som är lojal emot Tesla och dess bilar. Kan ju inte vara hopplöst att hitta en sådan person.Herr X skrev:Om jag minns rätt så är de amerikanska lagarna sådana att du som biltillverkare inte får äga butiken där bilen säljs - det spelar ingen roll om det är en franchisemodell eller om du har ett fast exklusivt avtal med en firma, så länge du inte äger den.TiborBlomhall skrev:Jag har alltid undrat, är det inte bara å starta en egen återförsäljarkedja? Så kommer man runt reglerna?
Alltså typ Tesla Sales inc, som är fristående från Tesla Motors inc. Å sen sätta upp enorma krav på andra franchisetagare och ge så låg marginal så ingen vettig bilförsäljare vill ge sig in i spelet - fast de får, på pappret...
Så Tesla Motors kommer inte runt detta. Frågan är då om Elon Musk privat skulle kunna äga återförsäljarna?
Man kan ju förstå tanken men å andra sidan så är väl det en risk som man får ta med i beräkningarna om man vill bli återförsäljare.Herr X skrev:Men det är fler problem. Nästan alla delstater har sådana lagar, men i de flesta delstaterna får de lov att sälja direkt just eftersom de inte har några återförsäljare och aldrig har haft. De argumenterar i dessa stater för att förbudet att sälja direkt bara gäller för bilföretag som har återförsäljare och inte företag som bara säljer direkt. Förbudet var tänkt att skydda återförsäljare så att inte biltillverkaren kan pressa ut dem efter att de tagit stora investeringar - bilföretag som inte har några återförsäljare har ju inga återförsäljare att skydda.
Om Tesla skaffar återförsäljare för att få lov att sälja i de stater där de idag inte får lov, mister de alltså möjlighet att sälja i ett flertal stater där de idag får sälja. Moment 22.
Nej, det är en special-lagstiftning för bilåterförsäljare som bilåterförsäljarnas branschorganisation, NADA, lobbat in i respektive stats lagstiftning.Pontus skrev:Man kan ju förstå tanken men å andra sidan så är väl det en risk som man får ta med i beräkningarna om man vill bli återförsäljare.Herr X skrev:Men det är fler problem. Nästan alla delstater har sådana lagar, men i de flesta delstaterna får de lov att sälja direkt just eftersom de inte har några återförsäljare och aldrig har haft. De argumenterar i dessa stater för att förbudet att sälja direkt bara gäller för bilföretag som har återförsäljare och inte företag som bara säljer direkt. Förbudet var tänkt att skydda återförsäljare så att inte biltillverkaren kan pressa ut dem efter att de tagit stora investeringar - bilföretag som inte har några återförsäljare har ju inga återförsäljare att skydda.
Om Tesla skaffar återförsäljare för att få lov att sälja i de stater där de idag inte får lov, mister de alltså möjlighet att sälja i ett flertal stater där de idag får sälja. Moment 22.
Gäller detta fler branscher, typ cyklar, båtar, telefoner, tv var går gränsen?
Tala för dig själv..hybris skrev:Fast vi bir i Sverige så vem brur sig om lagarna i USA?
Ja exakt. Ironiskt nog så borde då också delstaten gå miste om sales taxen som istället hamnar i Cali. Har inte kollat upp det så ta mig inte på orden, men så fungerar det när man handlar på tex Amazon.LarsL skrev:Men de får alltså sälja över webben ungefär dom i Sverige?