Re: Jag börjar förstå all negativ rapportering om elbilar
Postat: 21 dec 2017 17:00
Eller en 100d, för där har du bra med marginal i batteriet
https://teslaclubsweden.se/forum/
Tips: Försök få tag på Pasi, Fyrfasen. Han vet vad det handlar om. Engagerad och kunnig. Tyvärr så är det något fel på den laddaren som gör att en säkring går ibland. Pasi hjälpte mig när jag fastnade där.point1 skrev:Jag laddar i princip enbart på teslas supercharger när jag inte laddar hemma, ett fåtal gånger via chademo. Nu sitter jag fast i Sveg för att Chademon här inte fungerar. Ringde upp fyrfasen energi, efter många samtal så är deras lösning, använd långsamladdaren och åk till Vemdalen (7 mil) eller Mora (ännu längre). Eftersom jag inte hade någon range kvar när jag kom fram, takbox och -12 så måste jag vänta typ 2h här. Det är helt enkelt uselt att de enda laddarna man kan lita på är Teslas egna. Det gör det väldigt svårt att köra elbil på vägar som inte har teslaladdare, speciellt på vintern. Jag har en S85 så inte jättedålig räckvidd.
Mycket gnäll, men nästa bil får bli en hybrid.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vart är du på väg? Nya laddare ploppar upp som svampar däromkring nu...point1 skrev:åk till Vemdalen (7 mil) eller Mora (ännu längre).
Men då är det ju nu du ska ha en hybrid och en Tesla nästa gång när dessa SuC är utbyggda.point1 skrev:För då hade jag kunnat tanka på macken. Orkade inte vänta tills de var klara med SuC. Tror inte mina medpassagerare var så sugna på att skippa skidsemestern för att vänta på att Tesla ska bli klara med den...ovelundkvist skrev:Ok, men det lär ju inte bli sämre med laddare tills du ska byta bil igen, så varför en hybrid? Just Sveg kommer lösas så fort SuC:en som är på gång där blir klar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
JeppKulingen skrev:Men då är det ju nu du ska ha en hybrid och en Tesla nästa gång när dessa SuC är utbyggda.
Toyota har hybrider som du inte behöver ladda alls.point1 skrev:Har ingen dubbelladdare tyvärr. Jag laddade i 2h och åkte sen till Vemdalen och ladda därKraftverksdoktorn skrev:Långsamladdaren bredvid är på 22kW. Det borde inte ta 2h att ladda 7mil på den. Dessutom finns det väl en Chademo i Noppi (75km) också nu, eller?
Prova åk norr om Östersund så ska du få se på långsamma och få laddare.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra nära dock. Typ 27% mer tillgängligt batteri...point1 skrev:Ja det hade varit fint (även om 30% längre inte lär stämma), spelar inte så stor roll när man står och laddar från 0 km räckvidd med 3-fas dock.tehjimos skrev:100D så kommer du 30% längre än en S85.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ungefär som när jag ska hem från Krokom till Bollnäs, då kör jag ofta över Sundsvall, lite längre men bekymmersfritt lixom.point1 skrev:Ja, när Teslas laddnätverk i norra Sverige är lite bättre så kommer det fungera bättre. Tillbakaresan får gå via Tesla SuC i mora och sen Gävle. En omväg på 10 mil, men vågar inte chansa igen. Inte speciellt uppskattat av de övriga resenärerna med långsamladdning och laddstrul (inte 10 mils omväg heller iofs, men men).Kulingen skrev:Men då är det ju nu du ska ha en hybrid och en Tesla nästa gång när dessa SuC är utbyggda.point1 skrev:För då hade jag kunnat tanka på macken. Orkade inte vänta tills de var klara med SuC. Tror inte mina medpassagerare var så sugna på att skippa skidsemestern för att vänta på att Tesla ska bli klara med den...ovelundkvist skrev:Ok, men det lär ju inte bli sämre med laddare tills du ska byta bil igen, så varför en hybrid? Just Sveg kommer lösas så fort SuC:en som är på gång där blir klar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Så det uppmuntrande svaret, när någon är less för att de tvingas långsamladda, är att det kan bli ännu värre?tehjimos skrev:Nä du, det är roligare när man är i något hål i Dalarna där CHAdeMO laddaren är trasig och klockan är 04 och man har INGA publika laddare, närmaste är 35km bort(CHAdeMO) och du har 20km i batteriet och det är inte nerförsbacke.. Då fick man ligga strikt på 40km/h(optimala hastigheten för Teslan) och glida iväg mot laddaren, kom fram med 8km kvar... riktigt låg förbrukning i dom hastigheterna
Berättade lite av egen erfarenhet att man ska vara glad när det finns ström tillgängligt. Så man slipper knacka på bondgården o fråga om 3fasbylund skrev:Så det uppmuntrande svaret, när någon är less för att de tvingas långsamladda, är att det kan bli ännu värre?tehjimos skrev:Nä du, det är roligare när man är i något hål i Dalarna där CHAdeMO laddaren är trasig och klockan är 04 och man har INGA publika laddare, närmaste är 35km bort(CHAdeMO) och du har 20km i batteriet och det är inte nerförsbacke.. Då fick man ligga strikt på 40km/h(optimala hastigheten för Teslan) och glida iväg mot laddaren, kom fram med 8km kvar... riktigt låg förbrukning i dom hastigheterna
Jo du. Du har varit rätt länge på forumet och har inte missat dom stora inläggen "Förbjud diesel", "Alla kan ha elbil", "Alla resor klaras lätt med elbil". "Räckvidden är aldrig problem" osv. Det är väl bra att det kommer fram att så enkelt är inte livet med elbilar. Elbilarna är bättre och bättre.Elbilar behövs. Elbilar är framtiden. Men det dröjer lite till innan de är lika bra som diesel. Ingen verkar vara villig att på allvar investerar egna pengar i en hållbar billaddnings infrastruktur. Innan vi har bra och många laddare blir det så att bara de som har gott om tid och pengar eller de som tjänar på att köra elbilar har elbil.tehjimos skrev:Berättade lite av egen erfarenhet att man ska vara glad när det finns ström tillgängligt. Så man slipper knacka på bondgården o fråga om 3fasbylund skrev:Så det uppmuntrande svaret, när någon är less för att de tvingas långsamladda, är att det kan bli ännu värre?tehjimos skrev:Nä du, det är roligare när man är i något hål i Dalarna där CHAdeMO laddaren är trasig och klockan är 04 och man har INGA publika laddare, närmaste är 35km bort(CHAdeMO) och du har 20km i batteriet och det är inte nerförsbacke.. Då fick man ligga strikt på 40km/h(optimala hastigheten för Teslan) och glida iväg mot laddaren, kom fram med 8km kvar... riktigt låg förbrukning i dom hastigheterna
Elbilar är ju så enkelt som det kan bli, finns oändliga kartor på laddstolpar och om du har ett hum om vad din förbrukning blir så kan du ju lätt räkna ut vart och hur du behöver ladda. Då kan det vara smart att räkna med "plan B"-laddning. Att en laddare är trasig tillhör väl inte normen, men det är tyvärr oftare än man vill.
Om man köper en elbil så lär man först se över om det funkar i ens vardag, det är ju en uppoffring att köra elbil på längre resor, olika stor uppoffring om man kör på autobahn eller om man är i Sveriges norra inland. Man får bedöma själv om det är värt eller inte.
Ahhhh Neko har uttalat sig igen. Neko som alltid vet mycket mer om elbilar än elbilsägarna själva...nek0 skrev:Men det dröjer lite till innan de är lika bra som diesel.
Jo dina lögner är mer intressantaLegato skrev:Ahhhh Neko har uttalat sig igen. Neko som alltid vet mycket mer om elbilar än elbilsägarna själva...nek0 skrev:Men det dröjer lite till innan de är lika bra som diesel.
Kan du inte berätta igen hur jobbigt vi har det? Vi som kör de där bilarna du aldrig ägt? Dina erfarenheter (eller rättare sagt totala frånvaro av erfarenheter) är ju sååååå intressanta!
Du kan ju återkomma när du fattat en egen uppfattning av elbilar från dina egna upplevelser än att basera det på utvalda uttalanden från en minoritet av elbilsägare.nek0 skrev:Jo dina lögner är mer intressantaLegato skrev:Ahhhh Neko har uttalat sig igen. Neko som alltid vet mycket mer om elbilar än elbilsägarna själva...nek0 skrev:Men det dröjer lite till innan de är lika bra som diesel.
Kan du inte berätta igen hur jobbigt vi har det? Vi som kör de där bilarna du aldrig ägt? Dina erfarenheter (eller rättare sagt totala frånvaro av erfarenheter) är ju sååååå intressanta!
Tur bara att det inte är bara du som äger en elbil så man kan få lite sanningar om elbilar också.