Sida 1 av 1

Luftfjädrig, low, när?

Postat: 22 dec 2017 10:55
av Xmag
Ni som har luftfjädring. När kör ni på low?
Finns det anledning att inte köra på low tex över 90 km/h? När jag fick bilen är den satt att gå på low vid 165 km/h vilket jag tycker verkar aningen oanvändbart i Sverige... Bilen varnar flr skador när man försöker ändra. Visst är det så att förbrukningen blir lägre när msn kör fort på Low?

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 22 dec 2017 10:58
av Verdi
Jag har satt lägsta möjliga hastighet (80 km/h) för när den ska gå low. Den varnar när man försöker sätta den till "always low". Jag skulle vilja att den gick low så fort man körde fortare än 30 km/h. Kör aldrig fortare än så över fartgupp eller trottoarkanter. :D

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 22 dec 2017 11:05
av Legato
Har alltid haft "always low" på vår X. På min nya S satte jag gränsen till 90 km/h och ska ändra även på X.

Det är ju ganska många som vittnar om problem med att däcken slits ojämnt om man kör i low eller very low hela tiden så jag tänkte ta det säkra före det osäkra :D

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 22 dec 2017 11:41
av mati
Jag har alltid kört med 110km/h som gräns. Men nu har jag höjt den till 130km/h, dvs jag kör i praktiken alltid på standard nu. Anledningen är att bilen sänker sig till low så fort man kommer över den inställda gränsen, men den återgår inte till standard förrän man kör betydligt långsammare än så. Det är alltså en hysteres. Problemet jag upplevde med detta var att bilen hade sänkt sig t ex under en omkörning och sedan har den fortsatt vara low, fast jag hade kanske hamnat på en mycket sämre väg som inte är lämplig att köra på med så låg inställning.

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 22 dec 2017 11:49
av Telsa
Always low på både S och X.

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 22 dec 2017 12:14
av e5m1r
Allways low på min bara man är medveten om det så är det lugnt

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 22 dec 2017 12:14
av thomas76
Kör också always low

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 22 dec 2017 12:32
av Baretta
Är inte Low att föredra om man vill undvika krokiga drivaxlar?

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 22 dec 2017 15:30
av Rennwagen
Always Low för att det ser cool ut och ger lägre tyngdpunkt.
Att kunna sänka bilen var det enda skälet till att jag tog luftfjädring, annars går bilen lika fint med stålfjädring. Har bara slagit i något enstaka fartgupp, annars helt lungt.

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 22 dec 2017 21:39
av Simon
105 km/h.
Alla 80-vägar och många 100-vägar häromkring är så ojämna att jag inte vågar köra low där.
105 har jag valt för att det är mellan 100 och 110, så att det inte ska vara någon tvekan om vilken höjd som gäller.

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 27 dec 2017 00:59
av Xmag
Tack! Det var många varierande svar. Nu satte jag den på 90 och det verkar fungera bra. Räknar inte med fartgupp på vägar där jag kör 90 km/h. Körde på snöiga motorvägar i dag och det gick bra trots snökockor som låg på körbanan.

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 27 dec 2017 15:25
av mgorgis
Min S är inställd på standard men jag märker att bilen höjs när jag startar den och frågan är om den sänks när bilen stått still?

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 27 dec 2017 16:09
av Guldis-54
mgorgis skrev:
Min S är inställd på standard men jag märker att bilen höjs när jag startar den och frågan är om den sänks när bilen stått still?
Så gör min också, när den inte stått på "low".
Det är som det ska vara, vad jag förstått.

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 27 dec 2017 18:07
av Bjelke
Det jag lagt märke till är att bilen ställer sig "i våg" dvs helt horisontellt (tror jag) när man parkerar,
vet inte vad det tillför men det kanske är bra på nåt sätt...

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 27 dec 2017 22:01
av improwise
Bjelke skrev:
Det jag lagt märke till är att bilen ställer sig "i våg" dvs helt horisontellt (tror jag) när man parkerar,
vet inte vad det tillför men det kanske är bra på nåt sätt...
Det är ju för motoroljans skull :)

Sent from my SM-N950F using Tapatalk

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 27 dec 2017 22:10
av mgorgis
improwise skrev:
Bjelke skrev:
Det jag lagt märke till är att bilen ställer sig "i våg" dvs helt horisontellt (tror jag) när man parkerar,
vet inte vad det tillför men det kanske är bra på nåt sätt...
Det är ju för motoroljans skull :)

Sent from my SM-N950F using Tapatalk
Den känner av om man har en kopp kaffe i mugghållaren!? :lol:

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 28 dec 2017 12:13
av e5m1r
mgorgis skrev:
Min S är inställd på standard men jag märker att bilen höjs när jag startar den och frågan är om den sänks när bilen stått still?
Lite läckage är vanligt på luftfjädring

Re: Luftfjädrig, low, när?

Postat: 28 dec 2017 12:49
av dstr
Baretta skrev:
Är inte Low att föredra om man vill undvika krokiga drivaxlar?
+1

Efter att ha bytt två gånger så kör jag always low, och det håller bra.