Sida 1 av 1

Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 12:55
av dstr
En vän på Sveriges baksida (tom fotbollslaget heter Häcken) häcklade (pun not intended) mig med att jag inte skulle kunna åka dit i ett svep. Challenge accepted.

Enligt datablad och google maps borde det gå. Förutom att packa med ett elverk, vad har ni för tips? Tid på dygnet/året? Inställningar? Däckval?

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 13:20
av Nicklas
Tja, enligt specifikation på 85D ska den kunna ta hela den sträckan i 105 km/h... Måste prova det när vi får våran :D

Annars det vanliga vid extremkörning med Elbil:
- sommardäck
- nattetid en vardag för att undvika störa annan trafik
- högt lufttryck i däcken
- 20 grader utomhus för att slippa köra med ac/värme
- endast du i bilen
- försiktig körning (ägg mellan foten och pedalen)
- samla hellre fart i nedförsbackar än energi... lättare att konvertera rörelseenergi än batteri...
- tvinga inte upp bilen i högre hastighet än 60 km/h

Men som du säger... På pappret ska ju denna sträcka gå enkelt på en laddning...
- med ovanstående regler i en Tesla gissar jag att man kommer typ 70 mil 8-)

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 13:29
av TiborBlomhall
Jag skulle säga definitivt på våren eller försommaren. Inte vinter eller sommar då värme/AC måste vara igång. Regn och motvind minskar också räckvidden.
Viktigaste variabeln är dock farten. Du bör hålla max 90 km/h hela sträckan, även på E4-an.
100% laddning och sedan range mode.
Håller du dig till ovanstående är det faktiskt inte särskilt svårt att genomföra det.

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 13:39
av dstr
Ah, vind! Klockrent tips. Man vill ju inte göra det i motvind.

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 13:43
av Nicklas
Precis... Då får man ta till kryssningsmetoden som när man kör optimistjolle; kommer säkert bli jättepopulärt i trafiken ;)

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 13:47
av Kalle
Däcktrycket är veldigt viktigt!

Sen är de hör ett bra värktyg som tar hänsyn till upförsbackar http://www.jurassictest.ch/GR/

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 13:54
av dstr
Kalle skrev:
Däcktrycket är veldigt viktigt!

Sen är de hör ett bra värktyg som tar hänsyn till upförsbackar http://www.jurassictest.ch/GR/
E4 eller E20 är ju frågan. E20 känns plattare?

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 15:21
av Pontus
Tänk på att tänka el-plus som ger extra räckvidd:-)

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 15:58
av Stefan T
Ett tips

åk så nära bakom en lastbil du vågar

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 18:53
av TiborBlomhall
Håller man bara vettig fart behöver man inte ta till så drastiska åtgärder.

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 19:38
av Nicklas
TiborBlomhall skrev:
Håller man bara vettig fart behöver man inte ta till så drastiska åtgärder.
Precis... Vi köper en Tesla för att slippa denna form av extremkörning (som t.ex. min lista ovan)... Kör man bara vettigt lär Gbg - Sthlm gå utan problem.

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 19:48
av Kalle
Nej kör "extreeme hypermiling" de e ju kul.
Tejpa gliporna i motorhuven för att minska turbulensen och byt glödlamporna till lägre watt.
Go all the way!

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 21:44
av TiborBlomhall
Minskar du farten till 30 km/h kommer du över 60 mil... om du orkar köra så långsamt i nästan ett helt dygn.

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 22:59
av LarsL
Fast det är väl ändå snabbare att köra "laglig" fart och använda Superchargern... eller? Känns lite som ett race? Kan ju jämföra på vägen hem.

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 23:20
av dstr
LarsL skrev:
Fast det är väl ändå snabbare att köra "laglig" fart och använda Superchargern... eller? Känns lite som ett race? Kan ju jämföra på vägen hem.
Min vän menar på att en elbil inte har räckvidd som orkar sthlm - gbg i ett svep. I det motbevisandet så är tiden mindre viktig. :)

Re: Sträckköra sthlm - gbg

Postat: 15 feb 2015 23:32
av LarsL
Men i verkliga livet spelar tiden mer roll än om laddningen räcker eller inte. Hade Tesla inte satt upp SC så hade det varit annorlunda så klart.