Sida 1 av 2
Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha den?
Postat: 24 dec 2017 03:56
av Frodo
Aktiv luftfjädring ingår nu i standardpaketet.
Vilka fördelar finns med det?
Får mig kan det nog vara bra när jag kör ner sista biten till fritidshuset på vintern i några decimeter snö.
Blir det lättare komma fram på dåliga vägar, blir den suvlik på det sättet att man minskar risken att slå i stenbumlimg i underredet.
Går bilen mjukare på ojämn väg?
Går bilen mjukare på jämn väg?
Skriv gärna och berätta o era erfarenheter.
Jag har inte detta och nu funderar jag på att boka l januari medan det fortfarande fin chans.att fortfarande få fri supercharger,
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 06:35
av oscfor
Luftfjädringen är bara till för att ändra markfrigång, den påverkar inte komforten. Däremot påverkar den naturligtvis köregenskaperna då en låg resp hög bil beter sig annorlunda.
Så du har helt rätt i att den skulle förmodligen underlätta snökörning vid fritidshuset och risken att slå i stenar minskar så klart.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 08:22
av Rennwagen
Ja synd att man inte kan styra hårdhet och köregenskaper. Skulle jag välja om hade jag nog skippat luftfjädringen till förmån för något annat. Enda nyttan för mig är på småvägar på landet.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 09:01
av Baretta
Fast fjädringen blir väl även lite hårdare i dom låga lägena?
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 09:03
av mati
Luftfjärdringen är räddaren i nöden när man kör på skogsvägar eller på oplogade vintervägar. Jag måste även höja markfrigången för att bilen ska klara min uppfart hemma, annars skrapar den i asfaltkanten.
Men mjukare blir den inte med luftfjädring. Jag kan tycka att stålfjädrade bilar har något bättre komfort faktiskt. Jag upplever luftfjärdringen som ganska stum och lite för hård. Men det är troligen en smaksak.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 09:30
av Sofie
mati skrev:Luftfjärdringen är räddaren i nöden när man kör på skogsvägar eller på oplogade vintervägar. Jag måste även höja markfrigången för att bilen ska klara min uppfart hemma, annars skrapar den i asfaltkanten.
Men mjukare blir den inte med luftfjädring. Jag kan tycka att stålfjädrade bilar har något bättre komfort faktiskt. Jag upplever luftfjärdringen som ganska stum och lite för hård. Men det är troligen en smaksak.
Jag håller med, stålfjädringen är förvånansvärt trevlig att köra med.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 09:45
av Leo
Med Luftfjädring får du också automatisk nivåreglering. Vilket är bra på semesterresor med mycket packning.
Komfortmässigt är skillnaden väldigt liten mellan olika typer.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 10:55
av jpetters
Nivåregleringen är guld att ha. Vid ett flertal tillfällen har möjligheten att höja bilen varit avgörande för att kunna komma in i parkeringsgarage.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 13:05
av Frodo
jpetters skrev:Nivåregleringen är guld att ha. Vid ett flertal tillfällen har möjligheten att höja bilen varit avgörande för att kunna komma in i parkeringsgarage.
Varför är den bra då. Kan någon förklara
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 13:30
av Legato
mati skrev:Luftfjärdringen är räddaren i nöden när man kör på skogsvägar eller på oplogade vintervägar. Jag måste även höja markfrigången för att bilen ska klara min uppfart hemma, annars skrapar den i asfaltkanten.
Men mjukare blir den inte med luftfjädring. Jag kan tycka att stålfjädrade bilar har något bättre komfort faktiskt. Jag upplever luftfjärdringen som ganska stum och lite för hård. Men det är troligen en smaksak.
Hehe amen. Vår uppfart är feldoserad. Vet inte hur många stressade ladtbilsförare från Mathem, Linas, PostNord mfl som fastnat/skrapat. I förrgår fick de ringa bärgare tom... Skönt att kunna höja upp bilarna och slippa oroa sig.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 14:54
av mati
Frodo skrev:jpetters skrev:Nivåregleringen är guld att ha. Vid ett flertal tillfällen har möjligheten att höja bilen varit avgörande för att kunna komma in i parkeringsgarage.
Varför är den bra då. Kan någon förklara
Tänk dig en brant uppfart som börjar med en skarp vinkel mot vägbanan.
I normalläge slår framspoilen mot kanten. I upphöjt läge hinner framhjulen kliva upp på kanten innan spoilern slår i.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 14:58
av Smutt
I Örebro finns flera onda fartgupp av puckel varianten med trottoar kanter på två sidor, skadade flera fälgar innan jag lärde mig att köra över dom i 1km/h oavsett kön bakom, gissar att det är lättare med luftfjädring i såna lägen
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 15:29
av Sofie
Smutt skrev:I Örebro finns flera onda fartgupp av puckel varianten med trottoar kanter på två sidor, skadade flera fälgar innan jag lärde mig att köra över dom i 1km/h oavsett kön bakom, gissar att det är lättare med luftfjädring i såna lägen
Jo luftfjärdringen är perfekt även inne i Örebro. Det bästa är ju att den dessutom skiftar höjd automatiskt baserat på tidigare inställningar på samma sträcka.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 17:06
av Guldis-54
Så här hände mig när man placerat ut nya fartgupp vid Librobäcks återvinning i Uppsala. Har kört där ett otal gånger i läge low, plötsligt har man gjort dessa fartgupp och ett av dessa just i vinkeln från uppför till plant, där gick det inte, det small till ordentligt i underredet.
Man har blivit medveten om att Tesla och ett annat bilmärke inte klar detta hinder.
Så när jag kom dit igen, kom chefen för anläggningen o varnade mig om detta, han fick då se min tidigare "grundkänning"
Vid ett senare tillfälle körde jag med högsta läget och då fungerade det.
Så då är ett tillfälle luftfjädringen är bra att ha.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 18:29
av bylund
Det verkar väl snarare vara tvärtom just i det fallet? En stålfjädrad bil hade ju inte gått att sätta i low och hade kanske klarat sig?
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 18:30
av Smutt
Ja jag klarar mig fint överallt utom Örebro
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 18:58
av unumlapis
Guldis-54 skrev:Så här hände mig när man placerat ut nya fartgupp vid Librobäcks återvinning i Uppsala. Har kört där ett otal gånger i läge low, plötsligt har man gjort dessa fartgupp och ett av dessa just i vinkeln från uppför till plant, där gick det inte, det small till ordentligt i underredet.
Vad sägs om ett surt brev till Tekniska nämnden hos kommunen för att påtala problemet och även inkludera en räkning på eventuella skador....
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 24 dec 2017 21:55
av Guldis-54
khavusr skrev:Guldis-54 skrev:Så här hände mig när man placerat ut nya fartgupp vid Librobäcks återvinning i Uppsala. Har kört där ett otal gånger i läge low, plötsligt har man gjort dessa fartgupp och ett av dessa just i vinkeln från uppför till plant, där gick det inte, det small till ordentligt i underredet.
Vad sägs om ett surt brev till Tekniska nämnden hos kommunen för att påtala problemet och även inkludera en räkning på eventuella skador....
Jodå, det är pågång, ev skador skall besiktigas.
Hade bilen på service i Väsby straxt efteråt, men där missades okulärbesiktning , inte UV:s fel, snarare min otydlighet, men ska göras efter helgerna.
Bilen i sig visar inga tecken på skador när den framförs, men intressant och se vad som tog i och om det trots allt var något vitalt.
Hoppas det är ett hållbart underrede.
Chefen på Librobäck är info, som skrevs tidigare.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 25 dec 2017 11:33
av Legato
Suck... 26 mil och en vecka gammal så dök detta upp idag. Någon annan som haft? Tur att den iaf låst sig i "high".
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 25 dec 2017 13:29
av e5m1r
Verkar funka för bussfil med spårviddshinder
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 25 dec 2017 14:17
av Legato
Bilen rapporterade inget fel vid nästa start. Kanske var köldrelaterat.
Kan fjädringen "frysa fast"? Någon som varit med om det?
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 25 dec 2017 16:49
av e5m1r
Kan vara bra att ha om man ska köra genom spårviddshinder
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 25 dec 2017 18:22
av Frodo
Vad kostade aktiv luftfjädring innan det blev strandad?
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 25 dec 2017 18:45
av Lars P
Jag har provat Modell S 75d med och utan luftfjädring.
Jag upplevde bättre komfort på ojämna vägar med luftfjädring, precis som det bör.
Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d
Postat: 25 dec 2017 20:57
av oscfor
Lars P skrev:Jag har provat Modell S 75d med och utan luftfjädring.
Jag upplevde bättre komfort på ojämna vägar med luftfjädring, precis som det bör.
Placeboeffekt. Varför skulle luftfjädringen påverka komforten positivt? Det enda Teslas implementation av luftfjädring gör är att höja eller sänka bilens markfrigång. Det är ingen luftkuddar som i exempelvis i gamla Citroën, som tar upp ojämnheter i vägen.