Ett år med Tesla - bokslut o restvärde
Postat: 24 dec 2017 10:04
Nu har jag haft min femte elbil precis ett år och skulle vilja summera året. Men vad är bilens värde? (S60/75, vit, tak, AP1, face, vinterpaket, alcantara på instrumentbräda etc, NG skinn, 3000 mil, dragkrok ej inkopplad el)
Kostnad:
Gav 732' i grund, förträngt AP1 o 15kwh öppning o vinterdäck o räcke o drag
Ansätter t.v. att den går att sälja för 700' -> ca 10 kkr i månadskostnad. Lite svettigt men det har varit värt att prova och inse vad Tesla är bra o dåliga på! Gissningsvis hade en MB E klass kostat lika mycket att ta ut ny och kliva av efter ett år. Eller ca dubbelt mot en Leaf. Avgår 3 kkr i månaden jag sluppit köpa diesel för (lätt att glömma)!
Summa: ca 7000 i "ekvivalent" månadskostnad!
Användbarhet:
Funkar till allt! Bo i, jaktbil, köra tungt, cykeltransport, långfärd, vintersemester, sommarsemester, dra båt, vattenscooter o kajaker (på tak)
Driftsäkerhet:
Som en Duracell-kanin! Av alla de elbilar jag haft så litar jag på Teslan. Även i -20 grader!
Saker jag är speciellt nöjd med:
- inget behov avi apdyr service. Blev galen på merca som krävde kompresserna i förbandslådan skulle bytas pga urgånget datum annars gällde ej rostskyddsgaranti.....
- laddkablar o snygga UMC kontakt trefas byte enfas
- acceleration. S60 är klenast men duger gott för mig
- snygg design
- superchage systemet fastän jag nästan aldrig utnyttjat det
- rattvärme
- trygg Hansas nya premie på 5,5 kkr/år halv är ju billigare än tidigare! Startar i morgon!
Saker som irriterar:
- browsern i skärmen är riktigt usel
- jaktmode så bilen håller tyst och inte lyser alls!
- takräck bökigt att fästa o bullrigt. Har fyrkantsprofil, skall testa vinge!
- nackkudde/ställbara nackkuddar
- DAB radio (antenn??)
- Frunk så svårstängd att jag drar mig för att använda den
- backkamera lins blir smutsig
Dags att lämna varma sängen och koka hemmagjord vildsvinskorv där vildsvinet fraktats hem i Teslan!
God Jul!
Kostnad:
Gav 732' i grund, förträngt AP1 o 15kwh öppning o vinterdäck o räcke o drag
Ansätter t.v. att den går att sälja för 700' -> ca 10 kkr i månadskostnad. Lite svettigt men det har varit värt att prova och inse vad Tesla är bra o dåliga på! Gissningsvis hade en MB E klass kostat lika mycket att ta ut ny och kliva av efter ett år. Eller ca dubbelt mot en Leaf. Avgår 3 kkr i månaden jag sluppit köpa diesel för (lätt att glömma)!
Summa: ca 7000 i "ekvivalent" månadskostnad!
Användbarhet:
Funkar till allt! Bo i, jaktbil, köra tungt, cykeltransport, långfärd, vintersemester, sommarsemester, dra båt, vattenscooter o kajaker (på tak)
Driftsäkerhet:
Som en Duracell-kanin! Av alla de elbilar jag haft så litar jag på Teslan. Även i -20 grader!
Saker jag är speciellt nöjd med:
- inget behov avi apdyr service. Blev galen på merca som krävde kompresserna i förbandslådan skulle bytas pga urgånget datum annars gällde ej rostskyddsgaranti.....
- laddkablar o snygga UMC kontakt trefas byte enfas
- acceleration. S60 är klenast men duger gott för mig
- snygg design
- superchage systemet fastän jag nästan aldrig utnyttjat det
- rattvärme
- trygg Hansas nya premie på 5,5 kkr/år halv är ju billigare än tidigare! Startar i morgon!
Saker som irriterar:
- browsern i skärmen är riktigt usel
- jaktmode så bilen håller tyst och inte lyser alls!
- takräck bökigt att fästa o bullrigt. Har fyrkantsprofil, skall testa vinge!
- nackkudde/ställbara nackkuddar
- DAB radio (antenn??)
- Frunk så svårstängd att jag drar mig för att använda den
- backkamera lins blir smutsig
Dags att lämna varma sängen och koka hemmagjord vildsvinskorv där vildsvinet fraktats hem i Teslan!
God Jul!