Sida 1 av 1

VW e-Crafter

Postat: 26 dec 2017 21:51
av Elbilisten
http://www.newspress.co.uk/public/ViewP ... _ref=38651

Det verkar som att de har stoppat in drivlinan och ett batteripack från en liten Golf i en stor skåpbil. Två batteripack var väl inte för mycket. Eller åtminstone ge kunden möjlighet att välja det. När den presenterades september 2016 hade den 43 kWh batteripack. Men VW har beslutat att det var för bra och krympt till endast 35.8 kWh. Positivt att den iaf fick ha kvar CCS-kontakten. Sverige är ett av de fyra länder där denna testserie ska köras. Jag undrar om de har byggt fler än de åtta man ser på bilden.

Re: VW e-Crafter

Postat: 26 dec 2017 21:56
av Tars
På en crafter??? Det fattas ca 100 kWh. Finns hur mycket plats som helst! Hatar VW för detta då jag vet att de har musklerna för det.

Re: VW e-Crafter

Postat: 19 aug 2018 14:05
av Elbilisten
Nu har de gått ut med priset i Norge: 630.000 NOK.

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=50383

Re: VW e-Crafter

Postat: 19 aug 2018 14:49
av TeslaTissel
Elbilisten skrev:
Nu har de gått ut med priset i Norge: 630.000 NOK.

http://www.yrkesbil.no/artikkel.php?aid=50383
Ja det är ett stort behov av mindre transport-fordon då allt fler städer vill ha bort diesel-trafiken.
Bra du snappade upp detta.

Officiell lansering ser jag i artikeln sker lite senare.

Re: VW e-Crafter

Postat: 19 aug 2018 15:32
av Elbilisten
Det måste ju finnas lämpliga leveransklara elfordon om man ska kräva det i en upphandling. Färdtjänst med plats för rullstol + ledsagare och möjlighet till längre turer utan fordonsbyte eller laddpaus blir svårt med dagens fordon. Med t ex en e-Crafter med två eller tre batteripack från e-Golf skulle det funka med lite planering.

Re: VW e-Crafter

Postat: 19 aug 2018 17:55
av TeslaTissel
Elbilisten skrev:
Det måste ju finnas lämpliga leveransklara elfordon om man ska kräva det i en upphandling. Färdtjänst med plats för rullstol + ledsagare och möjlighet till längre turer utan fordonsbyte eller laddpaus blir svårt med dagens fordon. Med t ex en e-Crafter med två eller tre batteripack från e-Golf skulle det funka med lite planering.
Färdtjänst skulle det passa utmärkt. Till det praktiska hör att ”de som transporteras” slipper att stå i avgaser vid uppehåll.
Har själv sett att vid lämning och upphämtining kan det bildas små köer av ”kunder” som tvingas stå i avgaserna.

Eldrift ger ytterligare fördelar och kanske ge plats för smarta lösningar som en vinsch/släde att dra in rullstolar och permobiler.
Permobiler är otäckt tunga och det har hänt trista olyckor när man låter dementa själva köra upp på lastbryggorna. Kan sluta riktigt illa både för förare och permobilens förare.

Hepp!

Re: VW e-Crafter

Postat: 09 sep 2018 17:06
av Elbilisten
Priset för e-Crafter i Sverige blir 699 000 kronor plus moms.

https://www.expressen.se/motor/bilteste ... branschen/

"Jag tycker framför allt att VW lyckats med den svåra balansgången att göra e-Crafter mjuk och smidig att köra, det finns ingen risk att körningen blir för ryckig." Ehh, hade han räknat med att gaspedalen hade kanske sex fasta lägen som en växellåda i en avgasbil? En växellådsfri drivlina blir liksom automagiskt mjuk och smidig. Men det var kanske första gången han körde en elbil.

Re: VW e-Crafter

Postat: 09 sep 2018 17:44
av Jerker
Skulle den här sakna regenerering? Det tror jag inte. Han fattade väl bara inte att det sker automatiskt.
Däremot saknar jag ett system för effektivare energiåtervinning, något som vi bland annat hittar i flera nya elbilar. På personbilar är det vanligt med någon form av reglering av energiåtervinningen med paddlar eller olika körprogram. Det saknas i e-Crafter.

Re: VW e-Crafter

Postat: 09 sep 2018 18:45
av Tars
Är helt förvånad över taktiken de kör med.
Blir ärligt talat irriterad när de medvetet kör med ett pyttebatteri när efterfrågan på just arbetsfordon med stort batteri är det som vi hantverkare vill ha.
För dessa 300.000 extra finns det utrymme att lägga in ett 120 kWh batteri.
Ursäkta uttrycket, men jävla pajaser.

Re: VW e-Crafter

Postat: 09 sep 2018 19:44
av Walker
Det är ju uppenbart att elfordon är den fula ankungen i familjen fossilbil.
De stora drakarna vill verkligen inte satsa på eldrift, utan känner sig bara tvugna och presenterar knappt halvt genomtänkta produkter. MB EQC och här Craftern. På Golfen går det knapt att beställa hälften av utrustningen som till en vanlig Golf. Varför? Ointresse av produkten? (”Om en kund är så korkad att han väljer den här modellen behöver hen inte ha så många alternativ att välja på, idioten köper ju bilen ändå”)
Mvh ”Idioten som går och väntar på sin svindyra och dåligt utrustade eGolf”

Re: VW e-Crafter

Postat: 09 sep 2018 20:11
av TeslaTissel
Tars skrev:
Är helt förvånad över taktiken de kör med.
Blir ärligt talat irriterad när de medvetet kör med ett pyttebatteri när efterfrågan på just arbetsfordon med stort batteri är det som vi hantverkare vill ha.
För dessa 300.000 extra finns det utrymme att lägga in ett 120 kWh batteri.
Ursäkta uttrycket, men jävla pajaser.


Nu tar vi det lite lugnt här - hihi. ;) Men jämför med Mercedes Vito kanske?

Skrev det här i länken (http://vuef.se/helelektriska-transportb ... ppdaterad/) i kväll faktiskt, Det finns flera länkar där.

Hepp!

Re: VW e-Crafter

Postat: 09 sep 2018 22:25
av Tars
TeslaTissel skrev:
Tars skrev:
Är helt förvånad över taktiken de kör med.
Blir ärligt talat irriterad när de medvetet kör med ett pyttebatteri när efterfrågan på just arbetsfordon med stort batteri är det som vi hantverkare vill ha.
För dessa 300.000 extra finns det utrymme att lägga in ett 120 kWh batteri.
Ursäkta uttrycket, men jävla pajaser.


Nu tar vi det lite lugnt här - hihi. ;) Men jämför med Mercedes Vito kanske?

Skrev det här i länken (http://vuef.se/helelektriska-transportb ... ppdaterad/) i kväll faktiskt, Det finns flera länkar där.

Hepp!

Jojo, visst visst, ska väl inte brusa upp mig i onödan, men tycker det är bara att lägga ner denna produktion. De har säkert bara denna i sitt sortiment för att jämna ut sina utsläpp och ta igen dieselgate.

Hepp på dig med. Bild

Re: VW e-Crafter

Postat: 10 sep 2018 07:06
av mans71
En Crafter med dryga 100kw batteri skulle ju ha varit en utmärkt bas för en husbil. Om VW hade tänkt den tanken kunde dom ha tagit sig in på en niche som Fiat helt dominerar.

Re: VW e-Crafter

Postat: 10 sep 2018 07:49
av 12man
Är inte tanken som fattas utan viljan, om jag kan men inte vill slipper jag inte då..

Re: VW e-Crafter

Postat: 10 sep 2018 14:18
av ermase
Walker skrev:
Det är ju uppenbart att elfordon är den fula ankungen i familjen fossilbil.
De stora drakarna vill verkligen inte satsa på eldrift, utan känner sig bara tvugna och presenterar knappt halvt genomtänkta produkter. MB EQC och här Craftern. På Golfen går det knapt att beställa hälften av utrustningen som till en vanlig Golf. Varför? Ointresse av produkten? (”Om en kund är så korkad att han väljer den här modellen behöver hen inte ha så många alternativ att välja på, idioten köper ju bilen ändå”)
Mvh ”Idioten som går och väntar på sin svindyra och dåligt utrustade eGolf”
Så är det!

Re: VW e-Crafter

Postat: 11 nov 2018 20:39
av mati
Jag snackade lite med vår VW-åf igår och så pekade han plötsligt mot en stor vit klump som stod mitt i utställningshallen med en sladd inkopplad. Det var en e-Crafter. Säljaren tyckte iofs att det var en magisk känsla att ljudlöst kunna glida omkring i en i vanliga fall ganska bullrig skåpbil. Men å andra sidan sa han med en gång att han inte tror att någon kommer att köpa den.
- Det är en stockholmsbil, sa han.
Det han menade är såklart att den duger som t.ex. budbil som kör omkring i gågator och så. Men här på landsbygden med ganska långa avstånd kommer den inte att funka särskilt bra. Och det stämmer säkert. Lite pats för ett större batteri hade man väl kunnat hitta nånstans, menade han.

Men jag kom på en annan sak i det sammanhanget. E-Craftern är ju sannerligen ingen lätt bil, men den har samma drivlina som en e-Golf. Varför i hela friden säger då VW att det inte går att skruva en dragkrok på en e-Golf? Drivlinan är ju uppenbarligen kapabel till att driva en jävligt stor skåpbil som kan lasta massor. Men ett litet släp på 750kg går inte?
Förklaring tack!

Re: VW e-Crafter

Postat: 11 nov 2018 20:41
av TeslaTissel
mati skrev:
Jag snackade lite med vår VW-åf igår och så pekade han plötsligt mot en stor vit klump som stod mitt i utställningshallen med en sladd inkopplad. Det var en e-Crafter. Säljaren tyckte iofs att det var en magisk känsla att ljudlöst kunna glida omkring i en i vanliga fall ganska bullrig skåpbil. Men å andra sidan sa han med en gång att han inte tror att någon kommer att köpa den.
- Det är en stockholmsbil, sa han.
Det han menade är såklart att den duger som t.ex. budbil som kör omkring i gågator och så. Men här på landsbygden med ganska långa avstånd kommer den inte att funka särskilt bra. Och det stämmer säkert. Lite pats för ett större batteri hade man väl kunnat hitta nånstans, menade han.

Men jag kom på en annan sak i det sammanhanget. E-Craftern är ju sannerligen ingen lätt bil, men den har samma drivlina som en e-Golf. Varför i hela friden säger då VW att det inte går att skruva en dragkrok på en e-Golf? Drivlinan är ju uppenbarligen kapabel till att driva en jävligt stor skåpbil som kan lasta massor. Men ett litet släp på 750kg går inte?
Förklaring tack!

Bra observation.
Det kan man undra?
”Batteriet på 35,8 kWh är placerat under lastgolvet.
Lastvolymen är densamma som i en fossil-Crafter med totalt fyra EU-pallar på golvet. Lastvikten varierar mellan 970 till 1 720 kg. Toppfarten har begränsats till 90 km/tim och effektuttaget är 100 kW med ett vridmoment på 290 Nm”.

Re: VW e-Crafter

Postat: 11 nov 2018 20:46
av Walker
Mati: för de VILL inte!
tesla tissel: nope, endast ett batteri.

Re: VW e-Crafter

Postat: 11 nov 2018 21:10
av mati
Walker skrev:
Mati: för de VILL inte!
Du har nog rätt. Tyvärr, får jag ändå säga.

Re: VW e-Crafter

Postat: 11 nov 2018 22:19
av LarsL
Egentligen värst för dem eftersom det kommer någon som vill och kan snart och då är de som inte ville rökta.