Sida 1 av 1
Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:10
av mgorgis
Jag undrar vilken laddare jag har i min bil och vad är det för skillnader mellan dessa två? jag fick ut min bil för en månad sen
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:12
av bylund
Dubbelladdare är 2 st 11 kW-laddare i bilar med noskonen. Den uppgraderade laddaren är en laddare på 16,5 kW i ansiktslyfta bilar. Vissa har den, men mjukvarustrypt till 11 kW.
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:14
av mgorgis
Då har jag 16,5 kW isf men du menar att den levererar ändå inte mer än 11 kW pga mjukvarustrypningen? och varför är den strypt isf?
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:21
av mattiasottosson
16.5 kw blev standard i bilar tillverkade någonstans i mitten av augusti i år. Tidigare var de strypta till 11kw, och upplåsning till 16.5 kw var ett tillval.
Fick min bil i september, och det var precis på håret att jag fick 16.5 kw.
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:23
av bylund
mgorgis skrev:Då har jag 16,5 kW isf men du menar att den levererar ändå inte mer än 11 kW pga mjukvarustrypningen? och varför är den strypt isf?
Fast det är långt ifrån alla ställen som kan leverera mer än 11 kW, d v s mer än 16 A trefas. UMC:n kan det inte t ex. Hur har du kommit fram till att den inte levererar mer än 11 kW?
Strypningen beror på att det är (var) något Tesla tar extra betalt för, på samma sätt som autopiloten är mjukvaruspärrad om man inte betalt för den.
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:31
av Kulingen
Då får man hoppas att någon uppdatering går fel så jag också får 16,5kWh, annars får man betala för det. Någon som vet hur mycket det kostar?
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:33
av bylund
Det verkar även finnas ett gäng bilar med 11 kW-laddare som inte är mjukvarustrypta 16,5 kW-laddare för övrigt.
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:35
av mattiasottosson
Kulingen skrev:Då får man hoppas att någon uppdatering går fel så jag också får 16,5kWh, annars får man betala för det. Någon som vet hur mycket det kostar?
Tyvärr ganska dyrt, kommer inte ihåg exakt, men strax över 20k när jag frågade i somras.
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:39
av Remuz
20800 är senaste pris jag fått (inkl moms).
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:39
av mattiasottosson
Nu klarnar minnet. Standard på bilar beställda efter 30:e juni.
Beställde själv den 22:e juni, så var lite deppig för att jag missade den och några andra uppdateringar (nytt baksäte, AP 2.5, luftfjädring och kurvljus) och med några dagars marginal.
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:42
av mgorgis
Så en Wall Connector levererar 11 kW om den är kopplad till 400V/16A uttag? Och då får jag typ 50km/timme? Och annars schuko 16A (13A ) med typ 10km/timme med 3 kW?
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:43
av bylund
Ja, om den även är ställd på 16 A trefas (vilket såklart inte är givet bara för att den är kopplad till ett sådant uttag).
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:45
av mgorgis
bylund skrev:Ja, om den även är ställd på 16 A trefas (vilket såklart inte är givet bara för att den är kopplad till ett sådant uttag).
Jo precis, kopplad och inställd

Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:46
av mattiasottosson
mgorgis skrev:Så en Wall Connector levererar 11 kW om den är kopplad till 400V/16A uttag? Och då får jag typ 50km/timme? Och annars schuko 16A (13A ) med typ 10km/timme med 3 kW?
Yes. 400*16*1,73 ≈ 11 kw vs 13*230 ≈ 3 kw. Dividera med typical för din bil, 0.187 kwh/km för S75D tex, minus lite förluster på vägen.
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 22:49
av mgorgis
mattiasottosson skrev:mgorgis skrev:Så en Wall Connector levererar 11 kW om den är kopplad till 400V/16A uttag? Och då får jag typ 50km/timme? Och annars schuko 16A (13A ) med typ 10km/timme med 3 kW?
Yes. 400*16*1,73 ≈ 11 kw vs 13*230 ≈ 3 kw. Dividera med typical för din bil, 187 wh/km för S75D tex.
Vad är typical?

Hört talas om det men vet ej vad det är
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 28 dec 2017 23:03
av mattiasottosson
Det finns tre vanliga uppskattningar på räckvidd: Typical, rated och estimated.
- Typical är en konstant för förbrukning satt av Tesla för varje biltyp och påverkas inte av körstil. Baserad på "normal" körning, när väderleken inte är för bister.
Räckvidden du ser i bilen är baserad på den konstanten som default, och inte på en GoM (Guess-o-Meter) som i de flesta andra elbilar.
- Rated är baserad på marknadens körcykel. NEDC i Europa.
- Estimated är baserad förbrukningen du haft under dina senaste körda kilometrar, du kan välja mellan på 50 km / 25 km / 10 km i bilen. Siffran du ser på förbrukningsgrafen i dashboarden baseras på det valet.
Om jag förstått det hela rätt...
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 29 dec 2017 08:44
av mgorgis
Jag har "Avg. 250 Wh/km" past 50 km. Sen ser jag ibland en gul triangel med utropstecken längre ner på förbrukningscirkel med streckad linje, och sen försvinner triangeln...är det någon varning för något?
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 29 dec 2017 09:00
av Remuz
Betyder att batteriet är kallt så regen funkar inte helt
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 29 dec 2017 09:02
av mgorgis
Remuz skrev:Betyder att batteriet är kallt så regen funkar inte helt
Ahh!...tack

Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 29 dec 2017 09:45
av Henrik Torphammar
mgorgis skrev:Så en Wall Connector levererar 11 kW om den är kopplad till 400V/16A uttag? Och då får jag typ 50km/timme? Och annars schuko 16A (13A ) med typ 10km/timme med 3 kW?
Det finns lite olika sätt att få 16A enfas också. Eller två faser (eller alla tre som nämnts ovan). Allt beror på vad du har för förutsättningar där Teslan ger dig stor frihet. Mycket på en fas, mycket på alla faser eller lite på två eller vad man nu vill.
Tror jag gjorde några adaptrar här för ledan blå 16A till röd 3fas. Special!

Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 29 dec 2017 09:51
av mgorgis
Henrik Torphammar skrev:mgorgis skrev:Så en Wall Connector levererar 11 kW om den är kopplad till 400V/16A uttag? Och då får jag typ 50km/timme? Och annars schuko 16A (13A ) med typ 10km/timme med 3 kW?
Det finns lite olika sätt att få 16A enfas också. Eller två faser (eller alla tre som nämnts ovan). Allt beror på vad du har för förutsättningar där Teslan ger dig stor frihet. Mycket på en fas, mycket på alla faser eller lite på två eller vad man nu vill.
Tror jag gjorde några adaptrar här för ledan blå 16A till röd 3fas. Special!

Soligt och klar himmel

så du matar den blåa från två olika 1-fas uttag 16A vardera och Teslan får in 2 av de 3 faserna via den röda kontakten.
Re: Vad är uppgraderad vs dubbelladdare
Postat: 29 dec 2017 10:08
av Henrik Torphammar
mgorgis skrev:Henrik Torphammar skrev:mgorgis skrev:Så en Wall Connector levererar 11 kW om den är kopplad till 400V/16A uttag? Och då får jag typ 50km/timme? Och annars schuko 16A (13A ) med typ 10km/timme med 3 kW?
Det finns lite olika sätt att få 16A enfas också. Eller två faser (eller alla tre som nämnts ovan). Allt beror på vad du har för förutsättningar där Teslan ger dig stor frihet. Mycket på en fas, mycket på alla faser eller lite på två eller vad man nu vill.
Tror jag gjorde några adaptrar här för ledan blå 16A till röd 3fas. Special!

Soligt och klar himmel

så du matar den blåa från två olika 1-fas uttag 16A vardera och Teslan får in 2 av de 3 faserna via den röda kontakten.
din laddsladd UMC talar om för bilen vad som finns att tillgå. Med Schucko på så blir det max 13A, med röd adapter på blir det 16A. Nu till det finurliga, du kan mata in 1fas 16A från schucko, blått 16A uttag, från rött 32A industriuttag eller vad du vill om du har röd adapter på sin UMC. I detta fallet från blått 16A uttag som finns i båthamnar eller på campingar. Kunde även varit en schucko där med om man tycker 16A i schucko går bra (vilket det ofta gör)