Också intressant med Bjørn Nylands intervjun av en Tuk-tuk förare. Han påstår att hans Tuk-tuk är billigare i inköp än motsvarande bensinvariant. Och självklart är den ordentligt mycket billigare i drift så det blir en winn-winn.
Omställningen kommer gå fortare än vad vi tror.
Re: The EV tipping point
Postat: 14 jan 2018 22:54
av Bjorn
Fin laddkabel [1:49 i Teslabjörns video]. Just en sån har jag ju inte med mig i Teslan.
Re: The EV tipping point
Postat: 14 jan 2018 23:58
av Jerker
Mycket intressant!
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 10:06
av vigge50
Väldigt intressant video, ska bli intressant att följa utvecklingen framöver.
Läste denna artikeln för några dagar sedan, enligt de uträkningarna så kan en plug-in hybrid vara billigare än motsvarande fossilbil redan i sommar för privatpersoner med de nya bonus malus systemet, bör knappast stoppa övergången.
Väldigt intressant video, ska bli intressant att följa utvecklingen framöver.
Läste denna artikeln för några dagar sedan, enligt de uträkningarna så kan en plug-in hybrid vara billigare än motsvarande fossilbil redan i sommar för privatpersoner med de nya bonus malus systemet, bör knappast stoppa övergången.
Alltid lika skoj att läsa idioterna i kommentarsfälten på Teknikens Värld, om man blir lite för positiv till övergången mot fossilfritt kan man läsa där så vet man att det kommer finnas bakåtsträvare även om 10 år...
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 10:58
av Kulingen
zyax skrev:
vigge50 skrev:
Väldigt intressant video, ska bli intressant att följa utvecklingen framöver.
Läste denna artikeln för några dagar sedan, enligt de uträkningarna så kan en plug-in hybrid vara billigare än motsvarande fossilbil redan i sommar för privatpersoner med de nya bonus malus systemet, bör knappast stoppa övergången.
Alltid lika skoj att läsa idioterna i kommentarsfälten på Teknikens Värld, om man blir lite för positiv till övergången mot fossilfritt kan man läsa där så vet man att det kommer finnas bakåtsträvare även om 10 år...
Jag vill återinföra VHS!!!!
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 12:05
av mati
zyax skrev:
Alltid lika skoj att läsa idioterna i kommentarsfälten på Teknikens Värld, om man blir lite för positiv till övergången mot fossilfritt kan man läsa där så vet man att det kommer finnas bakåtsträvare även om 10 år...
Exakt min tanke också. Vi kanske sitter i en elbilsbubbla men kommentarerna är så korkade att man spyr.
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 13:19
av lator
Kulingen skrev:
zyax skrev:
Alltid lika skoj att läsa idioterna i kommentarsfälten på Teknikens Värld, om man blir lite för positiv till övergången mot fossilfritt kan man läsa där så vet man att det kommer finnas bakåtsträvare även om 10 år...
Jag vill återinföra VHS!!!!
Då har du aldrig provat Betamax!
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 13:47
av Gustafsson
Fast det skulle inte skada med ett litet teknikgenombrott så att batterierna blir både billiga och bra...Nu är det precis på gränsen vad gäller kompromisser i olika avseenden. Eldrift är ju helt överlägsen ICE i alla avseenden, men hittar nån på ett bättre batteri, då j-lar.
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 14:14
av mati
Gustafsson skrev:
Fast det skulle inte skada med ett litet teknikgenombrott så att batterierna blir både billiga och bra...Nu är det precis på gränsen vad gäller kompromisser i olika avseenden. Eldrift är ju helt överlägsen ICE i alla avseenden, men hittar nån på ett bättre batteri, då j-lar.
Det är helt sant. Det finns fortfarande en del rejäla nackdelar som talar emot elbilar. Det vet alla som har elbil. Bland annat priset, laddhastighet, vikt, batteriernas hållbarhet osv. Men just i de där kommentarsfälten tas ju tyvärr alltför ofta miljöargumentet som försvar varför vi ska fortsätta köra fossilt. Och det är ju rena rama dumheter. Det känns lite som att man inte kan hitta några bra argument för fossilbilar och emot elbilar och då tar man miljöargumentet, för det funkar i de flesta andra sammanhang. Och vi elbilister brukar ju dessutom hävda att elbilar är bättre för miljön. Fossilisterna förstår inte detta och tror att de kan argumentera likadant, fast åt andra hållet. Men det funkar naturligtvis inte riktigt.
Folk får gärna fortsätta köra fossilt så mycket de vill. Men de ska inte komma och påstå att de gör det för miljöns skull. Och framförallt får de hålla sig borta så att jag slipper andas inte deras giftiga avgaser.
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 14:55
av Verdi
Är det nån som räknat på hur stora "laddparkeringar" det måste finnas utmed våra stora vägar om ALLA kör elbil? Hur har Tesla löst effektproblemet på sina 40-platsers stationer? Vad händer om man vill ha 200 platser? Antar att det mesta är möjligt med tanke på hur mycket el våra industrier drar men kostnad? Tillgänglighet på den sortens effekt ute i "obygden"?
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 15:13
av zyax
Verdi skrev:
Är det nån som räknat på hur stora "laddparkeringar" det måste finnas utmed våra stora vägar om ALLA kör elbil? Hur har Tesla löst effektproblemet på sina 40-platsers stationer? Vad händer om man vill ha 200 platser? Antar att det mesta är möjligt med tanke på hur mycket el våra industrier drar men kostnad? Tillgänglighet på den sortens effekt ute i "obygden"?
Jag har inte räknat på det, men det känns inte orimligt att 100% av alla parkeringsplatser utmed E4:s alla stopp har laddstation bredvid. Det blir ju inte så dyrt per station och mycket av kostnaden bör spridas på både bilister och de som säljer maten som fortfarande kommer generera mer än laddningen.
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 15:27
av Jerker
Gustafsson skrev:
Fast det skulle inte skada med ett litet teknikgenombrott så att batterierna blir både billiga och bra...Nu är det precis på gränsen vad gäller kompromisser i olika avseenden. Eldrift är ju helt överlägsen ICE i alla avseenden, men hittar nån på ett bättre batteri, då j-lar.
Det kanske kommer några genombrott inom kort. Det trovärdigaste är väl kanske Toshiba som gick ut i höstas och sa att de kommer att ha en ny generation batterier i kommersiellt bruk under 2019.
Är det nån som räknat på hur stora "laddparkeringar" det måste finnas utmed våra stora vägar om ALLA kör elbil? Hur har Tesla löst effektproblemet på sina 40-platsers stationer? Vad händer om man vill ha 200 platser? Antar att det mesta är möjligt med tanke på hur mycket el våra industrier drar men kostnad? Tillgänglighet på den sortens effekt ute i "obygden"?
Tibor hade det som en artikel för ett tag sedan...
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 17:44
av Mojje
Det intressanta med laddning är att många tror att det är svårt med effekten. Ja så kan det ju vara om man räknar på 400 eller 230volt.
Som jämförelse så köper Ortviken i Sundsvall 1.5TWh per år eller 182,544 kW eller 180MW. Det skulle vara tillräckligt för 180 megachargers eller över tusen superchargers.
Fabriken är dessutom på en fast plats inte många enskilda så högspänningsnätet klarar av enorma effekter. Nya mer snabbladdbara batterier är inget effektproblem mest ett kylningsproblem.
Re: The EV tipping point
Postat: 15 jan 2018 17:47
av Jerker
Jerker skrev:
Gustafsson skrev:
Fast det skulle inte skada med ett litet teknikgenombrott så att batterierna blir både billiga och bra...Nu är det precis på gränsen vad gäller kompromisser i olika avseenden. Eldrift är ju helt överlägsen ICE i alla avseenden, men hittar nån på ett bättre batteri, då j-lar.
Det kanske kommer några genombrott inom kort. Det trovärdigaste är väl kanske Toshiba som gick ut i höstas och sa att de kommer att ha en ny generation batterier i kommersiellt bruk under 2019.
Intressant att se hur olika slutsatser man kan dra av sina studier av omvärlden.
I klippet ovan från Fully Charged pratar man om 2020 och Bloombergs rapport om år 2025 när elbilar kommer att kosta som/eller bli billigare än fossilbilar