Kia Niro EV
Moderator: Redaktion
Kia Niro EV
Nu börjar det bli lite trevligare räckvidd även på el-bilar som inte är Tesla! Kia Niro EV som ska komma till hösten ska få 64kwh-batteri och räckvidd på 38 mil enligt EPA-cykeln. Snabbladdning ska den få också, mer än 180 km på en halvtimme.
Vi har en Niro hybrid nu, som vi är väldigt nöjda med, så denna skapar ha-begär! Bara att hålla tummarna att priset hamnar lite (gärna mycket) under Model 3.
http://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-co ... ll-572793/
Vi har en Niro hybrid nu, som vi är väldigt nöjda med, så denna skapar ha-begär! Bara att hålla tummarna att priset hamnar lite (gärna mycket) under Model 3.
http://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-co ... ll-572793/
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Re: Kia Niro EV
Heja! Ju fler elbilsmodeller desto snabbare fasas fossilbilarna ut.
Var dig själv, alla andra är upptagna
S 100D -17
S 100D -17
Re: Kia Niro EV
Kommer den i år (och därmed innan Model3) så är den klart intressant till rimligt pris. Bra räckvidd och storlek.
Tror inte jag kommer få en model3-"nyckel" i näven i år.
Tror inte jag kommer få en model3-"nyckel" i näven i år.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Kia Niro EV
Det där är ju en model 3 kombi! Väldigt lika drag i front, lampor, fälgar osv.Indigo skrev:Nu börjar det bli lite trevligare räckvidd även på el-bilar som inte är Tesla! Kia Niro EV som ska komma till hösten ska få 64kwh-batteri och räckvidd på 38 mil enligt EPA-cykeln. Snabbladdning ska den få också, mer än 180 km på en halvtimme.
Vi har en Niro hybrid nu, som vi är väldigt nöjda med, så denna skapar ha-begär! Bara att hålla tummarna att priset hamnar lite (gärna mycket) under Model 3.
http://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-co ... ll-572793/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Kia Niro EV
Den ska komma i år har det sagt, de har planerat att tillverka drygt 20 tusen. Priset borde bli ungefär som Ioniq elektrik då de delar plattform, troligen lite högre pga större batteri och mer kraft i motorn. En gissning från min sida är ungefär samma pris som model 3 fast i det priset får du nog mer extrautrustning på Kian. Även Kia kan drabbas av förseningar så när den kommer återstår att se.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Kia Niro EV
Håller med, men lite på samma sätt som Model X är lik Model S. Den avgörande skillnaden är ju bara att Model S och Model 3 är snyggaHenrik Torphammar skrev:Det där är ju en model 3 kombi! Väldigt lika drag i front, lampor, fälgar osv.Indigo skrev:Nu börjar det bli lite trevligare räckvidd även på el-bilar som inte är Tesla! Kia Niro EV som ska komma till hösten ska få 64kwh-batteri och räckvidd på 38 mil enligt EPA-cykeln. Snabbladdning ska den få också, mer än 180 km på en halvtimme.
Vi har en Niro hybrid nu, som vi är väldigt nöjda med, så denna skapar ha-begär! Bara att hålla tummarna att priset hamnar lite (gärna mycket) under Model 3.
http://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-co ... ll-572793/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Kia Niro EV
Ja eller en Inoiq kombi för att vara mer korrekt men som vi tidigare sett så är siluetten av M3 och Ioniq näst intill identiskaHenrik Torphammar skrev:Det där är ju en model 3 kombi! Väldigt lika drag i front, lampor, fälgar osv.Indigo skrev:Nu börjar det bli lite trevligare räckvidd även på el-bilar som inte är Tesla! Kia Niro EV som ska komma till hösten ska få 64kwh-batteri och räckvidd på 38 mil enligt EPA-cykeln. Snabbladdning ska den få också, mer än 180 km på en halvtimme.
Vi har en Niro hybrid nu, som vi är väldigt nöjda med, så denna skapar ha-begär! Bara att hålla tummarna att priset hamnar lite (gärna mycket) under Model 3.
http://teknikensvarld.se/kia-niro-ev-co ... ll-572793/
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Kia Niro EV
Frågade Kia Sverige om säljstart på Niro EV, de hoppades på om ett år men visste inte säkert. Verkar dra ut på tiden
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Kia Niro EV
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/
Äntligen börjar förbeställningarna i Syd Korea.
Priser på lilla batteriet från 43,5 million KRW (32.923 €) och det stora från 46,5 million KRW (35.194 €)
Som en prisjämförelse så hittade jag en artikel som var från i sommars där priset på en Ioniq i Sydkorea var från "38.4 million won (34 250 $)"
Kanske man då kan hoppas att priset hamnar på ca 400 000 med stora batteriet i Sverige? med tanke på priset i Sverige för en Ioniq.
Äntligen börjar förbeställningarna i Syd Korea.
Priser på lilla batteriet från 43,5 million KRW (32.923 €) och det stora från 46,5 million KRW (35.194 €)
Som en prisjämförelse så hittade jag en artikel som var från i sommars där priset på en Ioniq i Sydkorea var från "38.4 million won (34 250 $)"
Kanske man då kan hoppas att priset hamnar på ca 400 000 med stora batteriet i Sverige? med tanke på priset i Sverige för en Ioniq.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Kia Niro EV
Frågade också Kia Sverige på Facebook, fick detta svar:
”Hej
Lansering är mot slutet av 2018, början av 2019.
Vi har inga närmre uppgifter i dagsläget, men kontakta gärna närmaste Kia handlare som kan hålla dig uppdaterad samt prenumerera på vårt Nyhetsbrev, så är du ständigt uppdaterad.”
I Norge kan de boka en köplats för 7777 norska kronor.
”Hej
Lansering är mot slutet av 2018, början av 2019.
Vi har inga närmre uppgifter i dagsläget, men kontakta gärna närmaste Kia handlare som kan hålla dig uppdaterad samt prenumerera på vårt Nyhetsbrev, så är du ständigt uppdaterad.”
I Norge kan de boka en köplats för 7777 norska kronor.
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Re: Kia Niro EV
Indigo skrev:Frågade också Kia Sverige på Facebook, fick detta svar:
”Hej
Lansering är mot slutet av 2018, början av 2019.
Vi har inga närmre uppgifter i dagsläget, men kontakta gärna närmaste Kia handlare som kan hålla dig uppdaterad samt prenumerera på vårt Nyhetsbrev, så är du ständigt uppdaterad.”
I Norge kan de boka en köplats för 7777 norska kronor.
Fan att Norge alltid ska vara så prioriterade. Sverige ska ju vara en viktig marknad för KIA (som jag förstått det, så tänkte att vi skulle vara prioriterade ganska högt).
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Kia Niro EV
Sneglat lite på denna och Kona electric. Har förstått att Niro är större. Stämmer Det? Kollade lite på befintliga modeller och det verkar som om Niros bagageutrymme är riktigt litet (mindre än 400 liter) och inte större än Konas. Stämmer Det?
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Kia Niro EV
Det beror på vilken modell av Niro du jämför med.perkabolo skrev:Sneglat lite på denna och Kona electric. Har förstått att Niro är större. Stämmer Det? Kollade lite på befintliga modeller och det verkar som om Niros bagageutrymme är riktigt litet (mindre än 400 liter) och inte större än Konas. Stämmer Det?
Kia Niro Plug-in
324 liter
Hyundai Kona
373 liter (332 liter med laddsladden)
Kia Niro hybrid
427 liter
Anledningen till att det är mindre i plug-in Niro är att batteriet sitter under bagaget/baksätet, jag skulle tro att de inte kommer placera batteriet där på Niro EV, så jag tror och hoppas att det blir 427 liter eller i närheten på den också.
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Re: Kia Niro EV
Ahh tack! Det var plugin jag tittat på. Då hoppas vi på den större. Då blir den ju i vilket fall i klass med LEAF. Det tar sig!Indigo skrev:Det beror på vilken modell av Niro du jämför med.perkabolo skrev:Sneglat lite på denna och Kona electric. Har förstått att Niro är större. Stämmer Det? Kollade lite på befintliga modeller och det verkar som om Niros bagageutrymme är riktigt litet (mindre än 400 liter) och inte större än Konas. Stämmer Det?
Kia Niro Plug-in
324 liter
Hyundai Kona
373 liter (332 liter med laddsladden)
Kia Niro hybrid
427 liter
Anledningen till att det är mindre i plug-in Niro är att batteriet sitter under bagaget/baksätet, jag skulle tro att de inte kommer placera batteriet där på Niro EV, så jag tror och hoppas att det blir 427 liter eller i närheten på den också.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Kia Niro EV
KIA NIRO EV: DE FÖRSTA SPECIFIKATIONERNA
Marknadsintroduktion i slutet av 2018
Senare i år introducerar Kia den helt elektriska versionen av Niro: Kia Niro EV. Under en workshop på huvudkontoret i Breukelen avslöjar Kia alla nödvändiga detaljer för denna nykomling. Vi listar höjdpunkterna.
Mellan och långväga
Kia Niro EV finns i två smaker, precis som Hyundai Kona Electric. Basversionen (Mid Range) har en kapacitet på 135 hk (99 kW) och 400 Nm dragkraft, medan Long Range-varianten får en elektrisk motor med 204 hk (150 kW). Med 400 Nm förblir dragkraften densamma som Mid Range-versionen.
467 kilometer avstånd
Mid Range-varianten mottar ett 39,2 kWh litiumjonbatteri med 3 moduler. Bra för 300 kilometer WLTP-sortiment. Kia Niro EV Long Range får ett litiumjonbatteri med 64 kWh och 5 moduler. Enligt WLTP-mätmetoden resulterar detta i ett 467 kilometer intervall. Hyundai installerar samma batteripaket i Kona Electric.
Snabb laddning
Laddningen då. Med normal laddning (AC) med 7,2 kW och 12A via en standardplugg eller vägglådan tar full laddning (100%) 6 timmar och 20 minuter för mellanrummet och 9 timmar och 55 minuter för Longe Range. Med en snabb laddare (100 kW / 32A) resulterar 55 minuters laddning i båda fallen i 80% batterikapacitet.
Fjärde kvartalet
"Marknadsintroduktionen kommer att äga rum under fjärde kvartalet 2018. De första bilarna förväntas bli registrerade i år", enligt den nederländska ordföranden.
https://zerauto.nl/kia-niro-ev-de-eerste-specificaties/
Kia Niro
64 kWh, 35.194 €
39,2 kWh, 32.923 €
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/
Marknadsintroduktion i slutet av 2018
Senare i år introducerar Kia den helt elektriska versionen av Niro: Kia Niro EV. Under en workshop på huvudkontoret i Breukelen avslöjar Kia alla nödvändiga detaljer för denna nykomling. Vi listar höjdpunkterna.
Mellan och långväga
Kia Niro EV finns i två smaker, precis som Hyundai Kona Electric. Basversionen (Mid Range) har en kapacitet på 135 hk (99 kW) och 400 Nm dragkraft, medan Long Range-varianten får en elektrisk motor med 204 hk (150 kW). Med 400 Nm förblir dragkraften densamma som Mid Range-versionen.
467 kilometer avstånd
Mid Range-varianten mottar ett 39,2 kWh litiumjonbatteri med 3 moduler. Bra för 300 kilometer WLTP-sortiment. Kia Niro EV Long Range får ett litiumjonbatteri med 64 kWh och 5 moduler. Enligt WLTP-mätmetoden resulterar detta i ett 467 kilometer intervall. Hyundai installerar samma batteripaket i Kona Electric.
Snabb laddning
Laddningen då. Med normal laddning (AC) med 7,2 kW och 12A via en standardplugg eller vägglådan tar full laddning (100%) 6 timmar och 20 minuter för mellanrummet och 9 timmar och 55 minuter för Longe Range. Med en snabb laddare (100 kW / 32A) resulterar 55 minuters laddning i båda fallen i 80% batterikapacitet.
Fjärde kvartalet
"Marknadsintroduktionen kommer att äga rum under fjärde kvartalet 2018. De första bilarna förväntas bli registrerade i år", enligt den nederländska ordföranden.
https://zerauto.nl/kia-niro-ev-de-eerste-specificaties/
Kia Niro
64 kWh, 35.194 €
39,2 kWh, 32.923 €
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Kia Niro EV
Låter på pappret som riktigt bra elbilar! Härligt att det börjar röra på sig.
Tyvärr tror jag de blir svåra att få tag i. Marknaden skriker efter såna här bilar och norrmännen skriker högst... Tror inte de kan tillverka tillräckligt många för att mätta efterfrågan. Men vi får se!
Tyvärr tror jag de blir svåra att få tag i. Marknaden skriker efter såna här bilar och norrmännen skriker högst... Tror inte de kan tillverka tillräckligt många för att mätta efterfrågan. Men vi får se!
Re: Kia Niro EV
12A? Måste vara felskrivet? 32A. För de har väl inte 3-fas?Zalman3 skrev:Snabb laddning
Laddningen då. Med normal laddning (AC) med 7,2 kW och 12A via en standardplugg eller vägglådan tar full laddning (100%) 6 timmar och 20 minuter för mellanrummet och 9 timmar och 55 minuter för Longe Range. Med en snabb laddare (100 kW / 32A) resulterar 55 minuters laddning i båda fallen i 80% batterikapacitet.
Och 100kW/32A kan väl inte heller stämma?
Var är källan till texten?
Re: Kia Niro EV
Jerker skrev:12A? Måste vara felskrivet? 32A. För de har väl inte 3-fas?Zalman3 skrev:Snabb laddning
Laddningen då. Med normal laddning (AC) med 7,2 kW och 12A via en standardplugg eller vägglådan tar full laddning (100%) 6 timmar och 20 minuter för mellanrummet och 9 timmar och 55 minuter för Longe Range. Med en snabb laddare (100 kW / 32A) resulterar 55 minuters laddning i båda fallen i 80% batterikapacitet.
Och 100kW/32A kan väl inte heller stämma?
Var är källan till texten?
Måste vara tryckfel.
"Snelladen
Het opladen dan. Via normaal opladen (AC) met 7,2 kW en 12A via een standaard stekker of wallbox duurt volledig opladen (100%) 6 uur en 20 minuten voor de Mid-Range en 9 uur en 55 minuten voor de Longe Range. Met een snellader (100 kW/32A) resulteert 55 minuten opladen in beide gevallen in 80% procent accucapaciteit."
https://zerauto.nl/kia-niro-ev-de-eerste-specificaties/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Kia Niro EV
Sparade det jakommenterar i urklippet /inlägget ovsn...Zalman3 skrev:KIA NIRO EV: DE FÖRSTA SPECIFIKATIONERN....
Mellan och långväga
Kia Niro EV finns i två smaker, precis som Hyundai Kona Electric. Basversionen (Mid Range) har en kapacitet på 135 hk (99 kW) och 400 Nm dragkray
Mid Ranes/
Kia Niro
64 kWh, 35.194 €
39,2 kWh, 32.923 €
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/
Så jädras billigt att köpa batteriuppgraderig.!!
24,8 kWh för 2217 euro om jag räknatt rätt. Typ 1000kr/ kWh.
Men inte fan är det 1000 kr/kWh i merpris på de flesta elbilar i grundpris. Svineri som vanligt i bilhandlarledet.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Kia Niro EV
I Norge kommer Hyundai Kona med det mindre batteriet inte säljas alls.PoloPrinsen skrev:Sparade det jakommenterar i urklippet /inlägget ovsn...Zalman3 skrev:KIA NIRO EV: DE FÖRSTA SPECIFIKATIONERN....
Mellan och långväga
Kia Niro EV finns i två smaker, precis som Hyundai Kona Electric. Basversionen (Mid Range) har en kapacitet på 135 hk (99 kW) och 400 Nm dragkray
Mid Ranes/
Kia Niro
64 kWh, 35.194 €
39,2 kWh, 32.923 €
https://pushevs.com/2018/03/01/kia-niro ... uth-korea/
Så jädras billigt att köpa batteriuppgraderig.!!
24,8 kWh för 2217 euro om jag räknatt rätt. Typ 1000kr/ kWh.
Men inte fan är det 1000 kr/kWh i merpris på de flesta elbilar i grundpris. Svineri som vanligt i bilhandlarledet.
Mvh PP
Kan tänka mig att Nissan Leaf, Kia Niro och Hyundai Kona bara tar in 64kWh versionen,
eftersom det är marginell prisskillnad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5530
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kia Niro EV
Kul att det börjar bli vanligt med stora batterier så att man kan sluta diskutera räckvidd och koncentrera sig på bilarnas andra egenskaper.
Ingen frågar ju om bensintankens volym på en vanlig bil och så bör det bli för elbilar också ...
Ingen frågar ju om bensintankens volym på en vanlig bil och så bör det bli för elbilar också ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kia Niro EV
Frågan är väl var vi måste hamna för att räckvidd ska vara något man inte behöver prata om, dubbla dagens ? Model S/X = 200 kWh, Model 3 150 kWh osv.Gustafsson skrev:Kul att det börjar bli vanligt med stora batterier så att man kan sluta diskutera räckvidd och koncentrera sig på bilarnas andra egenskaper.
Ingen frågar ju om bensintankens volym på en vanlig bil och så bör det bli för elbilar också ...
Oavsett det så är riktigt kul att det bara skiljer 2300 € för 24 kWh extra, om det nu verkligen stämmer. Som PoloPrinsen nämnde så är det ca 1000 :-/kWh, jämför Model S/X 75 -> 100 på 9200 :-/kWh. Kan de ta så lite betalt så måste det ha skett något drastiskt på batterisidan. Lägger man sedan på Roadsterns 200 kWh batteripack och det låga pris/kWh som Semin indikerar så ser det lovande ut för elbilens utveckling.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Kia Niro EV
Mycket längre räckvidd än 40-50 mil i motorvägsfart ser jag ingen vits med för de allra flesta. Vid val på 80 mils räckvidd mot en bil som kommer 50mil samt är kvickare, bromsar bättre, tar kurvor bättre, är snålare i drift, kan ta mer last och kostar mindre så tror jag nog att de flesta kommer välja bort räckvidden. Möjligt att en del som bara kört avgasbil och tror att man måste åka och ladda en gång i veckan som med avgasbilen tror att räckvidden är så viktig men de kommer också lära sig hur elbilsladdning fungerar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Kia Niro EV
Vi är många som inte kan ladda hemma och måste åka och ladda .Svenssons skrev:Mycket längre räckvidd än 40-50 mil i motorvägsfart ser jag ingen vits med för de allra flesta. Vid val på 80 mils räckvidd mot en bil som kommer 50mil samt är kvickare, bromsar bättre, tar kurvor bättre, är snålare i drift, kan ta mer last och kostar mindre så tror jag nog att de flesta kommer välja bort räckvidden. Möjligt att en del som bara kört avgasbil och tror att man måste åka och ladda en gång i veckan som med avgasbilen tror att räckvidden är så viktig men de kommer också lära sig hur elbilsladdning fungerar.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5530
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Kia Niro EV
Laddinfrastukturen utvecklas mycket snabbt, så jag tror inte man måste åka å ladda så länge till, laddning kommer att bli tillgänglig nära dig ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16