För min del är det en dealbreaker om det inte finns en app.
Veta laddningshastiget, avbruten laddning, slå på värme/kyla mm.
Dessutom använder jag Summon varje dag eftersom min p-plats är jättetrång.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
För min del är det en dealbreaker om det inte finns en app.
Veta laddningshastiget, avbruten laddning, slå på värme/kyla mm.
Dessutom använder jag Summon varje dag eftersom min p-plats är jättetrång.
Men vet vi att alla de här funktionerna kommer i Kias app? Summon känns som det är Teslaunikt i bra många år framöver.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)
För min del är det en dealbreaker om det inte finns en app.
Veta laddningshastiget, avbruten laddning, slå på värme/kyla mm.
Dessutom använder jag Summon varje dag eftersom min p-plats är jättetrång.
Men vet vi att alla de här funktionerna kommer i Kias app? Summon känns som det är Teslaunikt i bra många år framöver.
Man får ju verkligen hoppas att laddstatus och värme/kyla ingår i appfunktionen. Annars kan de lika bra lägga ner appen.
Summon är kanske mer tveksamt, även om det inte är unikt för Tesla. BMW har haft samma funktion i flera år.
Fördelen med app till elbil inser man första gången laddningen avbryts minuten efter man lämnat bilen. Bra att få reda på det på en gång - inte timmar senare när man trott sig komma tillbaka till en fulladdad bil.
Varför avbryts laddningen? Hur ofta händer det här? Varför startar inte laddaren och bilen gemensamt om laddningen själva ifall nåt blir knas? Får man reda på det (push) eller tar man reda på det?
Inte ofta. Men ibland pga kommunikationsfel, säkring som går eller liknande. Men de gånger det händer (har hänt mig säg 10 ggr på tre år) är det bra att få en pushnotis. En gång tex gick säkringen där jag skulle ladda över natten.
När man snabbladdar är det också skönt att få reda på när bilen är färdig för vidare färd.
Testa Clevers stolpar........... Dom stänger ner lite då och då, ibland flera gånger samma dag, både kombiladdare och deras boxar vid Scandic tex.
Men som sagts tidigare så är funktioner för av/på värme/kyla sjukt bra också.
Jag använder appen flera gånger per dag faktiskt.
För mig är också appen en total dealbreaker.
Fördelen med app till elbil inser man första gången laddningen avbryts minuten efter man lämnat bilen. Bra att få reda på det på en gång - inte timmar senare när man trott sig komma tillbaka till en fulladdad bil.
Om man inte har en Zoe som bara kommunicerar med omvärlden via SMS var 20:e minut...
Testa Clevers stolpar........... Dom stänger ner lite då och då, ibland flera gånger samma dag, både kombiladdare och deras boxar vid Scandic tex.
Men som sagts tidigare så är funktioner för av/på värme/kyla sjukt bra också.
Jag använder appen flera gånger per dag faktiskt.
För mig är också appen en total dealbreaker.
Det måste vara nåt lokalt. Jag laddar alltid på Clever när jag kör långt och har aldrig varit med om att laddningen avbrutits.
Snarare olika känsligt för olika elbilar. Har märkt att vissa elbilar (exemplar? modeller? vet ej pga litet underlag) avbryter oftare pga kommunikationsfel.
Ja det kan säkert bero på märket Tesla i mitt fall för båda har haft problem flera gånger, däremot har jag inte testat
så mycket med Leaf men dom få gångerna har det funkat bra faktiskt...
Hur som haver så är det sjukt bra med app som man kan hålla koll på bilen i
Sverige är bland Kias 4 prioriterade länder i Europa, de andra är Norge, Frankrike och Nederländerna.
Norge får ca 2000 e-Niros 2019, ska bli spännande att se hur många som hittar hit. Tror att e-Niro har potential att bli en succé här! Även om de gissningsvis kommer försvinna till landet i väst om 1-3 år...
Samt kompensering för våra 60k i premie, dvs 377400 × växlingskurs × importtull x moms + 60000 = priset i SEK
Det skulle innebära ett pris på 629.000 SEK. Det kan de aldrig ta för den bilen. Jo kan kan de, men då lär inte många köpa den. Även utan "miljökompenseringen" så hamnar den på 570.000. Det är mycket pengar.
En Ioniq kostar från 247.000 NOK och i Sverige kostar den 398.000 SEK. Så 1,6 ggr så dyr. Således kommer priset på Niro att vara 608.000 SEK, men i så fall 598.000. Men visst, det är en stor, snål bil med grym räckvidd. Så sett ur det perspektivet är det inte dyrt. Men det är ju inte premium som Tesla
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
I Frankrike kommer e-Niron tydligen kosta från €42500 före miljöbonus. De har visserligen bara 20% moms, men låter annars väldigt lågt. Kanske är 39 kWh varianten?
I Frankrike kommer e-Niron tydligen kosta från €42500 före miljöbonus. De har visserligen bara 20% moms, men låter annars väldigt lågt. Kanske är 39 kWh varianten?
Det kan förstås vara så att Kia har kompenserat för Norges subventioner och att bilen blir billigare i Sverige. Dvs, före tull, moms.
Hamnar den på 600k före subvention så är i alla fall jag inte speciellt imponerad. Säkert en fin bil men inget app-stöd, relativt tråkig utseendemässigt, invändigt som utvändigt. Hybridversionen kostar som jämförelse från 220k så det är ett enormt påslag för eldrift.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
“Making profit out of electric cars is not easy, but Kia reckons it will break even in Europe on its range of two battery-electric cars within two to three years – even at the competitive price of £30k for the e-Niro unveiled recently. Kia plans to sell 30,000 electric cars annually by 2020/21.”
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
I Frankrike kommer e-Niron tydligen kosta från €42500 före miljöbonus. De har visserligen bara 20% moms, men låter annars väldigt lågt. Kanske är 39 kWh varianten?
Det kan förstås vara så att Kia har kompenserat för Norges subventioner och att bilen blir billigare i Sverige. Dvs, före tull, moms.
Hamnar den på 600k före subvention så är i alla fall jag inte speciellt imponerad. Säkert en fin bil men inget app-stöd, relativt tråkig utseendemässigt, invändigt som utvändigt. Hybridversionen kostar som jämförelse från 220k så det är ett enormt påslag för eldrift.
Teslabjörn (får man kalla han det?) konstaterade ju att det skiljde 12,5% mellan Kona och E-niro i pris. I så fall skulle det innebära 425.000x1,125 = 479.000 kr för 64kW.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Tror det börjar närma sig en Sverigelansering, nu finns det till och med en byggknapp, som förvisso bara leder till modellöversikten, där den fortfarande inte är med. Men en knapp!
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Har vi inte pratat om det även i den här tråden; att de säljare som sagt något om pris har sagt ca 470? Minus ev introduktions- (first edition-) rabatt (i storleksordningen 10'), och minus bonus förstås. Ser ju ut att stämma isåfall.
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil) Passat GTE -18 (såld) MS 70D AP1 -16 (såld) Leaf 24 -14 (såld)