Sida 27 av 31

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 aug 2019 21:26
av badanka
Inget som hört något mer om de bilar som produceras och levereras nu innan jul kommer ha någon typ av uppgradering, typ UVO eller liknande?

Re: Kia Niro EV

Postat: 12 aug 2019 21:27
av Jerka
Helt otroligt att en SUV inte får dragkrok. Vad är det för poäng att bygga en bil av en typ som ska vara praktisk och utstråla tuff bruksbil och sen inte erbjuda det mest grundläggande tillbehöret?

Köper jag en SUV, vilket Gud förbjude, så vill jag åtminstone ha rejäl dragvikt på den. Annars kan jag lika gärna köpa en cabriolet.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 14:11
av Jerker
Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:
Det slutgiltiga utlåtandet från fabriken har nu kommit och tyvärr kommer det inte att komma någon dragkrok till våra elbilar e-Niro och e-Soul.

En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.

För att säkerställa bilens hållbarhet och för att vi fortsatt skall kunna erbjuda vår klassledande fabriksgaranti har fabriken därav beslutat att bilens typgodkännande inte kommer att ändras (tillåta släpvagnskoppling).

Vi har framfört våra önskemål om fortsatta utredningar för dragkroksmöjlighet till fabriken så att vi i framtiden skall kunna erbjuda dragkrok till kommande elbilsmodeller.

Vi håller på att undersöka möjligheten att ta in en eftermarknadslösning med en så kalla "cykelkrok". En "dragkrok" som enbart är anpassad för transport av cyklar samt ev möjligheten att kunna erbjuda en bakluckemonterad cykelhållare.

Vi återkommer med mer info om detta under hösten.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 14:13
av Jeppe_E
Jerker skrev:
Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:

Börjar bli många överstrykningar i signaturen nu ;)

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 14:53
av Verdi
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:

Börjar bli många överstrykningar i signaturen nu ;)
Lär inte bli nån elbil för Jerker... Begagnad Model 3 kanske?

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 15:12
av fth
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht. :roll:

Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?

/fth

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 15:43
av Jerker
fth skrev:
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht. :roll:

Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?

/fth
Ja, självklart är det så. De säljer alla bilar de vill sälja ändå. Det kommer att bli annat ljud skällan den dagen de inte längre säljer så många fossiler utan måste konkurrera om kunderna till sina elbilar.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 15:46
av Jerker
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:

Börjar bli många överstrykningar i signaturen nu ;)
Lär inte bli nån elbil för Jerker... Begagnad Model 3 kanske?
Elbil med drag, menar du? Nej, det dröjer säkert minst 1½ år, tills Sono Sion kommer. Idag har har jag köpt ett gammalt fossilök med dragkrok. Semestern är slut och hustruns bil med drag är inte längre här så ofta eftersom hon jobbar på annan ort. Jag har annars använt hennes bil fr att dra släp var och varannan dag under sommaren.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 16:16
av Verdi
Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Jerker skrev:
Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:

Börjar bli många överstrykningar i signaturen nu ;)
Lär inte bli nån elbil för Jerker... Begagnad Model 3 kanske?
Elbil med drag, menar du? Nej, det dröjer säkert minst 1½ år, tills Sono Sion kommer. Idag har har jag köpt ett gammalt fossilök med dragkrok. Semestern är slut och hustruns bil med drag är inte längre här så ofta eftersom hon jobbar på annan ort. Jag har annars använt hennes bil fr att dra släp var och varannan dag under sommaren.

Slit och släp! Ja såklart menade jag det. :)

Vi får väl se. Jag är extremt skeptisk till att det någonsin blir en Sono Sion. Och ännu mer skeptisk när jag vet att de inte kommer ha nån som helst eftermarknadsorganisation med verkstäder osv. Kommer man ens kunna köpa reservdelar?

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 16:24
av Zalman3
Skoda Vision EV, blir billig och bra.
Det pratas om 1600kg i dragvikt för den.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 16:31
av nek0
Zalman3 skrev:
Skoda Vision EV, blir billig och bra.
Det pratas om 1600kg i dragvikt för den.
Den blir säkert lika bra och billig som alla andra bra och billiga bilar vi läst om de senaste åren.
Bra kanske blir den, vem vet? Billig lir den inte det vet alla.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 16:36
av Hok
fth skrev:
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht. :roll:

Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?

/fth
Helbilsgodkännandet gäller hela EU och det är inte alla länder i EU som har begränsningen med 80 km/h med släp.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 16:40
av Zalman3
Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.

https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 16:55
av Walker
Zalman3 skrev:
Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.

https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA
Seriöst.... är det NÅGON som tror att just MB ska börja sälja BILLIGA elbilar? :roll:

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 17:34
av Mickep
Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 17:38
av HelectriC
fth skrev:
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht. :roll:

Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?

/fth
Samma anledning som Model S med andra ord.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 17:52
av Bjelke
Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.

https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA
Seriöst.... är det NÅGON som tror att just MB ska börja sälja BILLIGA elbilar? :roll:
Njae.... Isf kommer det att stå SMART på dom...

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 17:56
av Leo
Har nog att göra med

1 kylning
2 några lär trots allt försöka dra mer än tillåtet
3 garantier
4 ”bevisbördan” om något går sönder (se punkt 2) ;)
5 totala efterfrågan kontra produktionskapacitet =varför? (i Kias ögon)

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 18:23
av Henrik Torphammar
Leo skrev:
Har nog att göra med

1 kylning
2 några lär trots allt försöka dra mer än tillåtet
3 garantier
4 ”bevisbördan” om något går sönder (se punkt 2) ;)
5 totala efterfrågan kontra produktionskapacitet =varför? (i Kias ögon)
Exakt, en elmotor orkar. Men man måste dimensionera kylningen efter sitt snittuttag. Porsche har ju en filosofi med sitt gula bromsok som som skruvat fast en Taycan på och Tesla har en annan med trackmode osv.

Det förefaller väl dock ganska konstigt att man inte kan begränsa effektuttaget på en elbil när man kan ha släpvagn på en bensinbil. Finns ju mikroskopiska bensinbilar med dragkrok. Kia skulle ju kunna tända sköldpaddan om det gick för tungt. Men dom väljer bort detta av någon anledning.
Mickep skrev:
Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)
Effekt, Hp är ju en produkt av vridmoment gånger varvtal. En bensinmotor ger ju bara sin effekt på högsta möjliga varvtal. Växellådan möjliggör att kombinera hög effekt med låg fart. Elbilen får ju högt vridmoment om varvtalet är lågt samt att man begär mycket "effekt". Blir höga strömmar. Växellådan kanske är svaret på mitt dravel ovan att små bilar kan dra släp, växla ner och acceptera en låg fart?!

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 21:44
av Tellus
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 21:57
av Tars
Jag har en Kia e-Niro som jag tar leverans v. 48.
Enda tillvalet är svart metallic.

Om det är någon som är sugen att ta över min reservation, skicka PM till mig.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 21:58
av Tars
Tellus skrev:
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035
Jäklar!
En ny kostar nästan lika mycket.
Folk är hysteriska.
Å andra sidan förstår jag till viss del då det är så otroligt lång väntetid.

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 22:04
av xp2002
Tellus skrev:
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035
Jösses, budet är ju högre än nypris. Någon har bråttom :lol:

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 22:05
av Jerker
Tars skrev:
Tellus skrev:
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035
Jäklar!
En ny kostar nästan lika mycket.
Folk är hysteriska.
Å andra sidan förstår jag till viss del då det är så otroligt lång väntetid.
Det hör till saken också att de första var priset lägre på, så nu säljer folk bilar som gått ett par tusen mil dyrare än de köpte dem för!

Re: Kia Niro EV

Postat: 13 aug 2019 22:26
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Tars skrev:
Tellus skrev:
Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet ;)

https://www.kvd.se/auktioner/45035
Jäklar!
En ny kostar nästan lika mycket.
Folk är hysteriska.
Å andra sidan förstår jag till viss del då det är så otroligt lång väntetid.
Det hör till saken också att de första var priset lägre på, så nu säljer folk bilar som gått ett par tusen mil dyrare än de köpte dem för!
Skall vi ta det som en trend Jerker?

Ursäkta mitt inhopp här, jag har hållit mig borta ett halvår då jag anser gränssnittet i detta forum som lite i bökigaste laget att hantera.
Har aldrig fått en vettig överblick, över kommenterna, men det är min personliga uppfattning.
:)