Re: Kia Niro EV
Postat: 12 aug 2019 21:26
Inget som hört något mer om de bilar som produceras och levereras nu innan jul kommer ha någon typ av uppgradering, typ UVO eller liknande?
Det slutgiltiga utlåtandet från fabriken har nu kommit och tyvärr kommer det inte att komma någon dragkrok till våra elbilar e-Niro och e-Soul.
En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
För att säkerställa bilens hållbarhet och för att vi fortsatt skall kunna erbjuda vår klassledande fabriksgaranti har fabriken därav beslutat att bilens typgodkännande inte kommer att ändras (tillåta släpvagnskoppling).
Vi har framfört våra önskemål om fortsatta utredningar för dragkroksmöjlighet till fabriken så att vi i framtiden skall kunna erbjuda dragkrok till kommande elbilsmodeller.
Vi håller på att undersöka möjligheten att ta in en eftermarknadslösning med en så kalla "cykelkrok". En "dragkrok" som enbart är anpassad för transport av cyklar samt ev möjligheten att kunna erbjuda en bakluckemonterad cykelhållare.
Vi återkommer med mer info om detta under hösten.
Jerker skrev:Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:
Lär inte bli nån elbil för Jerker... Begagnad Model 3 kanske?Jeppe_E skrev:Jerker skrev:Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:
Börjar bli många överstrykningar i signaturen nu
Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Ja, självklart är det så. De säljer alla bilar de vill sälja ändå. Det kommer att bli annat ljud skällan den dagen de inte längre säljer så många fossiler utan måste konkurrera om kunderna till sina elbilar.fth skrev:Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht.
Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?
/fth
Elbil med drag, menar du? Nej, det dröjer säkert minst 1½ år, tills Sono Sion kommer. Idag har har jag köpt ett gammalt fossilök med dragkrok. Semestern är slut och hustruns bil med drag är inte längre här så ofta eftersom hon jobbar på annan ort. Jag har annars använt hennes bil fr att dra släp var och varannan dag under sommaren.Verdi skrev:Lär inte bli nån elbil för Jerker... Begagnad Model 3 kanske?Jeppe_E skrev:Jerker skrev:Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:
Börjar bli många överstrykningar i signaturen nu
Jerker skrev:Elbil med drag, menar du? Nej, det dröjer säkert minst 1½ år, tills Sono Sion kommer. Idag har har jag köpt ett gammalt fossilök med dragkrok. Semestern är slut och hustruns bil med drag är inte längre här så ofta eftersom hon jobbar på annan ort. Jag har annars använt hennes bil fr att dra släp var och varannan dag under sommaren.Verdi skrev:Lär inte bli nån elbil för Jerker... Begagnad Model 3 kanske?Jeppe_E skrev:Jerker skrev:Ja, nu har även svenska Kia gått ut med info till sina ÅF:
Börjar bli många överstrykningar i signaturen nu
Den blir säkert lika bra och billig som alla andra bra och billiga bilar vi läst om de senaste åren.Zalman3 skrev:Skoda Vision EV, blir billig och bra.
Det pratas om 1600kg i dragvikt för den.
Helbilsgodkännandet gäller hela EU och det är inte alla länder i EU som har begränsningen med 80 km/h med släp.fth skrev:Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht.
Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?
/fth
Seriöst.... är det NÅGON som tror att just MB ska börja sälja BILLIGA elbilar?Zalman3 skrev:Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.
https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA
Samma anledning som Model S med andra ord.fth skrev:Drivlinan klarar alltså inte den ökade belastningen av ett 750kg släp i 80km/h?En av de bakomliggande anledningarna är helt enkelt att drivlinan inte är anpassad för den högre belastningen som en tillkopplad släpvagn skulle medföra och att den ökade belastningen riskerar att skada drivlinan.
Då skulle jag vara rätt skeptisk till att köpa bilen öht.
Det måste väl vara ett svepskäl, och den egentliga anledningen vara att man helt enkelt inte vill ägna tid och resurser åt att få bilen typgodkänd, eller?
/fth
Njae.... Isf kommer det att stå SMART på dom...Walker skrev:Seriöst.... är det NÅGON som tror att just MB ska börja sälja BILLIGA elbilar?Zalman3 skrev:Hoppas att nya Mercedes EQA får drag.
4wd och 272hk passar bra som dragbil.
Pris 31.000 pund.
https://ev-database.org/car/1147/Mercedes-EQA
Exakt, en elmotor orkar. Men man måste dimensionera kylningen efter sitt snittuttag. Porsche har ju en filosofi med sitt gula bromsok som som skruvat fast en Taycan på och Tesla har en annan med trackmode osv.Leo skrev:Har nog att göra med
1 kylning
2 några lär trots allt försöka dra mer än tillåtet
3 garantier
4 ”bevisbördan” om något går sönder (se punkt 2)
5 totala efterfrågan kontra produktionskapacitet =varför? (i Kias ögon)
Effekt, Hp är ju en produkt av vridmoment gånger varvtal. En bensinmotor ger ju bara sin effekt på högsta möjliga varvtal. Växellådan möjliggör att kombinera hög effekt med låg fart. Elbilen får ju högt vridmoment om varvtalet är lågt samt att man begär mycket "effekt". Blir höga strömmar. Växellådan kanske är svaret på mitt dravel ovan att små bilar kan dra släp, växla ner och acceptera en låg fart?!Mickep skrev:Låter konstig att en drivlina som är på över 200 hp inte klarar av en draglast.
(men kanske de har svagare elmotorer). egentligen skulle man vilja att någon med kännedom skulle titta på siffrorna om de stämmer eller ej)
Jäklar!Tellus skrev:Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet
https://www.kvd.se/auktioner/45035
Jösses, budet är ju högre än nypris. Någon har bråttomTellus skrev:Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet
https://www.kvd.se/auktioner/45035
Det hör till saken också att de första var priset lägre på, så nu säljer folk bilar som gått ett par tusen mil dyrare än de köpte dem för!Tars skrev:Jäklar!Tellus skrev:Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet
https://www.kvd.se/auktioner/45035
En ny kostar nästan lika mycket.
Folk är hysteriska.
Å andra sidan förstår jag till viss del då det är så otroligt lång väntetid.
Skall vi ta det som en trend Jerker?Jerker skrev:Det hör till saken också att de första var priset lägre på, så nu säljer folk bilar som gått ett par tusen mil dyrare än de köpte dem för!Tars skrev:Jäklar!Tellus skrev:Nu när den ändå inte kommer med krok så kan man lika gärna köpa en begagnad, så slipper man det första värdetappet
https://www.kvd.se/auktioner/45035
En ny kostar nästan lika mycket.
Folk är hysteriska.
Å andra sidan förstår jag till viss del då det är så otroligt lång väntetid.