Sida 1 av 1

Köpes: Facelift S P90D

Postat: 16 jan 2018 22:21
av erbo73
Efter att tyvärr fått inse att Jaguar sabbade specen på i-Pace måste jag se mig om efter nåt annat. Kan inte fortsätta åka diesel. Söker därför en Model S P90D el värre.

Krav:
Facelift
Hifi-högtalare
Skadefri

Bra:
Vit, silver, mc röd
Svart interiör
Vinterpaket
Taklucka
21” grå fälgar

Kontant privatköp. PM vad ni har.

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 17 jan 2018 12:21
av tehjimos
kontant privatköp? verkar som du behöver en P100D kompis!

nä men en P85D är nog det mest prisvärda du hittar.

https://www.tesla.com/nl_NL/used/5YJSA7 ... edirect=no

71 100 € = 698k

om du ska ha en som är innanför garanti-ramen, så du får ny 8000mil/4års garanti, så har du denna:

https://www.tesla.com/nl_NL/used/5YJSA7 ... edirect=no

86 100 € = 845k

Då får du 0-100 på 3.3sek.

Finns inga vänsterstyrda P100D ute hos Tesla just nu, men dom brukar ligga på 1.2-1.3M. Då får du 0.6sek för 600k till. Du väljer själv vad som är mest värt :D

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 17 jan 2018 12:33
av EnTraktor
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3

Den har allt utom 21" fälgar. Jättebra skick. Kan sänka till 920' vid snabb affär.

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 17 jan 2018 13:28
av erbo73
tehjimos skrev:
kontant privatköp? verkar som du behöver en P100D kompis!

nä men en P85D är nog det mest prisvärda du hittar.
Ett krav är ett krav. Faceliften gjorde tyvärr att de äldre ser riktigt gamla ut. Dessutom är 90-storlek på batteriet absolut minimum. Märk väl att det stod 90 el värre, P100D är inte alls otänkbart men känns inte lika ”prisvärt” som en ett år äldre P90D.

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 17 jan 2018 13:30
av erbo73
En faceliftad P90D kanske förresten är ovanlig iom att P100D kom senare på hösten??

Köpes: Facelift S P90D

Postat: 17 jan 2018 14:01
av taliz
Faceliftad P90D såldes väl i nått halvår åtminstone. P100D har sålts i mer än ett år, så borde finnas fler av dem.
Tror inte det är så våldsamt stor prisskillnad på dem faktiskt.

Med tanke på att 100 batteriet faktiskt är ca 100kwh, medan 90 batteriet bara är ca 80kwh så skulle jag lätt välja P100D framför P90D.

Kom också ihåg att alla P100D har ludicrous, medan inte alla P90D har det. Dvs prestandaskillnaden mellan olika P90D kan vara rätt stor.
100 batteriet laddar också betydligt snabbare än 90 batteriet..


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 18 jan 2018 09:05
av apkungen
Från 100 batteriet kan man som mest få ut 98,6kwh och från 90 batteriet 81,8 kWh. Antar att det är inkl zero mile buffer.

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 18 jan 2018 11:19
av erbo73
apkungen skrev:
Från 100 batteriet kan man som mest få ut 98,6kwh och från 90 batteriet 81,8 kWh. Antar att det är inkl zero mile buffer.
Oj! Det var stor skillnad. Försöker nu lura mig själv att köp av en ny P100D är en bra idé. :roll:

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 18 jan 2018 11:47
av Smutt
erbo73 skrev:
apkungen skrev:
Från 100 batteriet kan man som mest få ut 98,6kwh och från 90 batteriet 81,8 kWh. Antar att det är inkl zero mile buffer.
Oj! Det var stor skillnad. Försöker nu lura mig själv att köp av en ny P100D är en bra idé. :roll:
Klart du ska ha en ny P100D nybilsdoften är underbar!

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 18 jan 2018 12:23
av Idesta
Hade en P85D i två år som kördes drygt 6500 mil, nu sedan i våras en P100D som körts över 3000 mil så här långt. Jag upplever stor skillnad i "byggkvalitet" mellan bilarna, den senare är det i stort sett inga bekymmer med alls. Räckvidden är mkt bättre och den laddar mkt snabbare även när batteriet är halvfullt.

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 18 jan 2018 12:35
av Niclas
Jag har haft en P100D och nu en P85DL och upplever den senare som en bättre bil, ffa med tanke på styvare fjädring, bättre styrning, AP1 och fungerande regnsensorer. Kostade dessutom hälften så mycket.
Skiljer 0,3 s mellan 0-100-tiderna.

90-batteriet skulle jag hålla mig borta från pga snabbare degradering, kommer sannolikt få sämre räckvidd än 85-batterierna.

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 19 jan 2018 10:32
av Gustafsson
Niclas skrev:
Jag har haft en P100D och nu en P85DL och upplever den senare som en bättre bil, ffa med tanke på styvare fjädring, bättre styrning, AP1 och fungerande regnsensorer. Kostade dessutom hälften så mycket.
Skiljer 0,3 s mellan 0-100-tiderna.

90-batteriet skulle jag hålla mig borta från pga snabbare degradering, kommer sannolikt få sämre räckvidd än 85-batterierna.
Är detta ett faktum ? Vilka batterier sitter då i 100 D modellen ? Knappast samma kemi som i 70/85:an väl. Skulle de äldre batterierna vara bättre ? Verkar ologiskt. Dock laddar de gamla betydligt snabbare när de nästan är urladdade, så skillnader finns.
Diskussionen är speciellt intressant för mig då jag överväger att uppgradera till ny bil med 100-batteri.
Jag ser väldigt låg degradering av mitt 70-batteri, men samtidigt finns uppgifter om att nya tillsatser till batterierna ger bättre långtidsegenskaper än tidigare, så vad ska man tro ?

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 19 jan 2018 11:13
av Leo
Man kanske skulle kunna säga så här? 90:an är ett pressat 85 batteri till max, med samma grundkonstruktion. Dessutom med hyfsat låg användbar kapacitet i förhållande till siffrorna.

100:an är tekniskt aningens annorlunda konstruerat, i och för sig väldigt pressat till det yttersta också enligt Tesla själva. Här får man däremot riktigt bra användbar kapacitet i förhållande till siffrorna. Dessutom är det just nu "top of the line" hos Tesla på S/X modellerna.

Sen finns det lite skriverier om att 90:an ska vara lite "sämre" men det kanske mer handlar om "besvikelse"? På räckvidd i förhållande till siffror, att en P90D aldrig? gick att uppgradera till L, att det snabbt ersattes av 100:an osv. Dvs en massa psykologiska faktorer som skribenterna väger in också.

Det pratas om större degradering på 90:an men det är svårt att mäta på ett korrekt sett som kan anses statistiskt säkerställt. Där många läser av "Typical/rated" i bilen någon enstaka gång och jämför med någon annan gång och tar den förändrade siffran som ett tecken på degradering. Där det kan finnas många andra förklaringar/orsaker. Så jag är personligen inte övertygad att 90:an är så värst annorlunda än de andra batteristorlekarna i det avseendet.

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 19 jan 2018 11:25
av Verdi
Leo skrev:
Man kanske skulle kunna säga så här? 90:an är ett pressat 85 batteri till max, med samma grundkonstruktion. Dessutom med hyfsat låg användbar kapacitet i förhållande till siffrorna.

100:an är tekniskt aningens annorlunda konstruerat, i och för sig väldigt pressat till det yttersta också enligt Tesla själva. Här får man däremot riktigt bra användbar kapacitet i förhållande till siffrorna. Dessutom är det just nu "top of the line" hos Tesla på S/X modellerna.

Sen finns det lite skriverier om att 90:an ska vara lite "sämre" men det kanske mer handlar om "besvikelse"? På räckvidd i förhållande till siffror, att en P90D aldrig? gick att uppgradera till L, att det snabbt ersattes av 100:an osv. Dvs en massa psykologiska faktorer som skribenterna väger in också.

Nej, enligt datainsamlingen som blincoln gjort så ser det ut så här: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2431852

75 kWh
Bild

85kWh
Bild

90 kWh
Bild

100 kWh
Bild


Som ni kan se så ser laddkurvan väldigt annorlunda ut för 85 kWh och 90 kWh. Däremot så verkar 75 kWh och 90 kWh vara ungefär likadana. 100-batteriet är ju överlägset men sen kommer ju 75/90 klart före 85 som jag ser det.

Vad gäller tillgänglig kapacitet så är det rätt ointressant. Det som är intressant är väl ändå räckvidden?

EPA-siffror

S 75D: 417 km
S 85D: 438 km
S 90D: 473 km
S 100D: 540 km

Jämfört med 100D:s räckvidd så ligger 90D på 87,6%, 85D på 81,1% och 75D på 77,2%.

Finns det några bra siffror på batteridegradering där man kan jämföra olika batterier?

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 19 jan 2018 12:01
av Niclas
Finns mycket skrivet om detta på TMC, den batterikemi som används i 90-batterierna verkar degrderas mycket snabbare än 85 och 100.

Re: Köpes: Facelift S P90D

Postat: 20 jan 2018 16:36
av erbo73
EnTraktor skrev:
https://www.blocket.se/stockholm/Tesla_ ... ?ca=11&w=3

Den har allt utom 21" fälgar. Jättebra skick. Kan sänka till 920' vid snabb affär.
Med 21" och en liten prutning hade den ev varit intressant! Synd. Ser fin ut!

Läser alltför mycket om ev uppdatering av Model S interiör (och nya batteripack med 2170-batterier!) för att våga köpa en ny. Nöjer mig med en beg så länge.