Sida 1 av 2
Cruise not available: Front radar visibility reduced.. snö?
Postat: 16 jan 2018 22:21
av GiGurra
Någon annan som fått samma felmeddelande och farthållare+AP utslaget? (Min bil är en 2016 AP1-S90D)
Spelade ingen roll om man startade om genom att hålla ner båda scrollhjulen.
Värt att notera: När jag sedan parkerade såg jag att det satt ca 0.5-1 cm tjockt slask/halvsmält is på bilens front, förmodligen det som stört ut radarn. Har inte provat efter att snön/isen nu är borta. (och kommer tyvärr inte kunna testa på några dagar).
Aldrig sett felmeddelandet förr under de 5 månader jag hittills haft bilen

.
Är radarn känslig för slaskig snö/is?
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 16 jan 2018 22:45
av mgorgis
Jag fick det meddelandet på väg hem från Kungsberget och då var det typ en halv cm is/snö på fronten. Tog bort det och det fungerade igen så det är nog inga konstigheter och inga omstarter behövs

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 16 jan 2018 22:45
av Verdi
Joråsåatte... total självkörning any day now...
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 16 jan 2018 22:48
av GiGurra
mgorgis skrev:Jag fick det meddelandet på väg hem från Kungsberget och då var det typ en halv cm is/snö på fronten. Tog bort det och det fungerade igen så det är nog inga konstigheter och inga omstarter behövs

Tack för svaret. Då betér sig bilen som förväntat iaf.
Verdi skrev:Joråsåatte... total självkörning any day now...
hehe.. mm... Funkar bara sommartid eller om man bor i Kalifornien

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 16 jan 2018 23:20
av mgorgis
Det är bara en tidsfråga innan det snöar i Kalifornien också

tack vare alla galna klimat fenomen som man ser runt om i världen numera

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 00:41
av joel80
Så blir det på de radar som sköter Volvos adaptiva far hållar etc..
För självkörande bilar får man lösa det med uppvärmd radar samt backup system innanför rutan eller nått sånt.

Tror man inte bara har en frontradar på de bilarna.

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 06:31
av mati
Radarn slås ut ganska så omgående när det snöar och snön klibbar fast i fronten. Då slutar farthållare och AP att fungera, även om kamerorna fortfarande ser. Man får kliva ur bilen och gräva fram radarn, då fungerar den ingen tills nästa lager snö har byggts upp.
Jag vet inte hur vanligt det är med uppvärmd radar, men e-Golfen har det iaf.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 06:32
av bylund
Volvo har fördelen att radarn är konvex. Den konkava formen på radarn på AP1-bilar hjälper inte direkt när det snöar.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 06:43
av Bjelke
Verdi skrev:Joråsåatte... total självkörning any day now...
Jamen eller hur...

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 06:58
av dstr
mgorgis skrev:Det är bara en tidsfråga innan det snöar i Kalifornien också

tack vare alla galna klimat fenomen som man ser runt om i världen numera

Ändå inget problem i USA. Vid snow day åker man ändå inte till jobbet.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 07:22
av lobbin
Det jag stör mig på är att när ACC försvinner så finns det ingen farthållare alls.
Hade varit guld om bilarna med AP hade en inställning där man kunde välja om den ska fungera som ACC eller enklare CC.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 07:34
av mati
lobbin skrev:Det jag stör mig på är att när ACC försvinner så finns det ingen farthållare alls.
Hade varit guld om bilarna med AP hade en inställning där man kunde välja om den ska fungera som ACC eller enklare CC.
Den frågan har diskuterats tidigare. Även utan snöproblematik hade det varit trevligt med en sådan inställning. ACC är ju inte så smart i alla lägen. En vanlig farthållare hade varit att föredra ibland. Lite konstigt att den inställningen inte finns. Man kan ju stänga av de flesta andra "smarta" funktionerna.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 07:51
av e5m1r
mati skrev:lobbin skrev:Det jag stör mig på är att när ACC försvinner så finns det ingen farthållare alls.
Hade varit guld om bilarna med AP hade en inställning där man kunde välja om den ska fungera som ACC eller enklare CC.
Den frågan har diskuterats tidigare. Även utan snöproblematik hade det varit trevligt med en sådan inställning. ACC är ju inte så smart i alla lägen. En vanlig farthållare hade varit att föredra ibland. Lite konstigt att den inställningen inte finns. Man kan ju stänga av de flesta andra "smarta" funktionerna.
Beror nog på att det skulle vara tidsfråga innan nån är med om en olycka för att de trodde att acc var på
Helt ärligt har det hänt mig själv att jag fått för mig att ap var på medan det bara var acc då sitter jag där nån millisekund och funderar varför ap inte styr efter vägen
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 08:00
av lobbin
e5m1r skrev:
Beror nog på att det skulle vara tidsfråga innan nån är med om en olycka för att de trodde att acc var på
Helt ärligt har det hänt mig själv att jag fått för mig att ap var på medan det bara var acc då sitter jag där nån millisekund och funderar varför ap inte styr efter vägen
Ja, det är det enda jag kan komma på, men det borde ju vara enkelt att lösa genom att man aktivt måste slå av ACC-funktionen efter varje gång man parkerat eller något liknande.
Hur gör andra bilar? Teslan är det första bilen vi haft med ACC.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 08:14
av mati
lobbin skrev:
Hur gör andra bilar? Teslan är det första bilen vi haft med ACC.
För att vara lite kaxig skulle jag vilja påstå att andra bilar kanske inte riktigt har samma behov av att kunna avaktivera den adaptiva farthållaren eftersom den fungerar bättre där. Visserligen har vi hittills bara haft en bil med ACC, en Mazda CX-3, men jag har aldrig upplevt att den inte fungerar som det är tänkt. Därmed har jag aldrig känt att jag skulle vilja kunna avaktivera den.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 08:32
av Verdi
lobbin skrev:Det jag stör mig på är att när ACC försvinner så finns det ingen farthållare alls.
Hade varit guld om bilarna med AP hade en inställning där man kunde välja om den ska fungera som ACC eller enklare CC.
På Volvon var det så. När radarn var täckt av snö så kunde man iaf köra vanlig farthållare. Dock tändes nån slags varningslampa för att påminna föraren har jag för mig.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 08:38
av Verdi
mati skrev:lobbin skrev:
Hur gör andra bilar? Teslan är det första bilen vi haft med ACC.
För att vara lite kaxig skulle jag vilja påstå att andra bilar kanske inte riktigt har samma behov av att kunna avaktivera den adaptiva farthållaren eftersom den fungerar bättre där. Visserligen har vi hittills bara haft en bil med ACC, en Mazda CX-3, men jag har aldrig upplevt att den inte fungerar som det är tänkt. Därmed har jag aldrig känt att jag skulle vilja kunna avaktivera den.
Du skulle ha en AP1 du med Mati.

Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 08:45
av Mistafrizz
PHEVen har samma problematik - sen är den dessutom designad åt fel håll, all smuts/snö/regn fastnar i fronten.
Så efter bara en kort stund i lite sämre väder så stänger ACCn av sig, och ingen vanlig farthållare finns att tillgå.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 09:00
av mati
Verdi skrev:
Du skulle ha en AP1 du med Mati.

Haha, just det. Nej, jag tror inte det. Snart kommer e-Golfen, då får vi förhoppningsvis en bil som fungerar. Nu är ju Teslan dessutom ganska handikappad pga den trasiga laddaren. Det märktes inte så mycket förra gången när den var paj, för då var det sommar.
Men nu drar värmen mer ström än vad laddaren kan leverera. Bilen förbrukar mycket mer dessutom, laddningen tar evigheter. Smått bökigt kan jag säga. Jag vill i princip bara använda den för kortare resor nu. Att komma hem med tomt batteri och inte kunna ladda ordentligt är inte roligt. Plötsligt får alla elbilshatare rätt. Vad händer när man kommer hem med tomt batteri och det händer nånting så man måste iväg snabbt?
Teslas svar på detta var att jag kan ju åka till en Supercharger ifall det krisar. Just det. 9 mil fram och tillbaka. Väldigt praktiskt.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 09:11
av Verdi
mati skrev:Verdi skrev:
Du skulle ha en AP1 du med Mati.

Haha, just det. Nej, jag tror inte det. Snart kommer e-Golfen, då får vi förhoppningsvis en bil som fungerar. Nu är ju Teslan dessutom ganska handikappad pga den trasiga laddaren. Det märktes inte så mycket förra gången när den var paj, för då var det sommar.
Men nu drar värmen mer ström än vad laddaren kan leverera. Bilen förbrukar mycket mer dessutom, laddningen tar evigheter. Smått bökigt kan jag säga. Jag vill i princip bara använda den för kortare resor nu. Att komma hem med tomt batteri och inte kunna ladda ordentligt är inte roligt. Plötsligt får alla elbilshatare rätt. Vad händer när man kommer hem med tomt batteri och det händer nånting så man måste iväg snabbt?
Teslas svar på detta var att jag kan ju åka till en Supercharger ifall det krisar. Just det. 9 mil fram och tillbaka. Väldigt praktiskt.
Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
Själv blev jag lite stressad i söndags. Var uppe hos mina föräldrar och på dagen var vi i Järvsöbacken och åkte skidor. Är väl 3-4 mil ToR till backen så kom hem med 75-80% SOC. (laddade till 100% under natten före just av denna anledning) Visst har vi en SuC vid Gävle Bro längs hemvägen men jag stannar ytterst ogärna med sovande barn i bilen. De brukar vakna och allt blir uppochner. Men tack vare trefasladdning så kunde vi starta med 95% SOC och nå hemmet med hyfsad marginal trots gott tempo och full värme. (27 mil)
Jag blir mer och mer ödmjuk. För oss är det massor av lyckliga omständigheter som gör att det fungerar så bra med en Tesla. Har ju till och med en SuC vid Fullerö som bara är dryga milen hemifrån. Samma nere i Kristianstad där vi är mycket på somrarna. Där har de också en SuC om det krånglar med laddningen i torpet (enfas 6A tar lååååång tid).
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 09:36
av mati
Verdi skrev:
Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
Nej, den laddar inte snabbare, men den drar betydligt mindre el. Och ja, den laddar med 2x16A. Man får alltså fler mil per timme än med Teslan, trots att den laddar med lägre effekt. 2-fas laddning i Golfen motsvarar ungefär 3-fas laddning i Teslan när man räknar mil/timme. Och nu laddar ju min Tesla bara 2-fas numera, den får alltså avsevärt färre mil per timme.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 09:50
av Verdi
mati skrev:Verdi skrev:
Fast kommer e-Golfen ladda snabbare då? För visst skrev du att Teslan just nu laddar med två faser? Vad blir det? 7,2 kW? Det är väl samma som e-Golfen? (är du förresten säker på att den har stöd för 2-fas 16A och att de inte menar 1 fas 32A när de skriver max 7,2 kW laddning?)
Nej, den laddar inte snabbare, men den drar betydligt mindre el. Och ja, den laddar med 2x16A. Man får alltså fler mil per timme än med Teslan, trots att den laddar med lägre effekt. 2-fas laddning i Golfen motsvarar ungefär 3-fas laddning i Teslan när man räknar mil/timme. Och nu laddar ju min Tesla bara 2-fas numera, den får alltså avsevärt färre mil per timme.
Ja, det stämmer nog. Min i3 drar bara över 200 Wh/km när det är besvärliga förhållanden och snittar en bit under det även nu när det är vinter. Teslan ligger på 245 Wh/km i snitt nu. Känslan är även att i3:an knappt tappar nånting när den står stilla. Teslan står och "läcker" elektroner hela tiden. Tror nästan i3:an bara suger drygt hälften så mycket el från laddaren per körd km som Teslan. Inklusive förvärmning och läckage så ligger nog Teslan på 400 Wh/km nu på vintern. i3:an kanske ligger på runt 250 Wh/km inklusive allt.
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 10:06
av Remuz
Testade AP2 till jobbet idag i stockholm. Ultraljudssensorerna var helt igenkorkade och park assist unavailable, men AP2 funkade bra. Den studsade lite mellan linjerna som den gjorde förr, men för att vara de förhållande som råder så är jag nöjd
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 12:38
av mgorgis
Med risk att jag kapar tråden men eftersom vi pratar AP2 så tänkte ställa ett par frågor här:
1- När ni pratar ACC, är det då Automatic Cruise Control? för det kan knappast vara Automatic Climate Control?

2- När jag köp adaptiv farthållare plus självstyrning (när den håller sig i filen), och när jag vill styra själv så trycker jag spaken ifrån mig då avaktiveras självkörningen men farthållaren avaktiveras också men det vill jag inte, jag vill bara styra själv men med adaptiv farthållaren igång. Visst kan jag rycka i ratten för att ta över kontrollen men det känns inte rätt sätt att avaktivera det
Re: Cruise not available: Front radar visibility reduced.. s
Postat: 17 jan 2018 12:57
av mati
1. Ja, active cruise control = ACC
2. Håller med. Borde gå att lösa bättre, men så är det idag.