Sida 1 av 1

Hur räknar navigationen range?

Postat: 18 jan 2018 10:26
av johan_w
Hur räknar navigationen? Jag ligger i 120km/h, hastighetsbegränsning är 110km/h. 6% enligt navigastionen kvar till Sillekrog men jag har ”stay below 110 to reach dest”.

Trots 120 så sjunker dock inte siffran 6%..

Hur resonerar navigationen? Bygger på min hastighet eller skyltar? Varför sänka hastighet om jag bevisligen kommer fram?

Dessutom så skiljer rekommenderad hastighet ”stay below...” mellan skärm och instrumentklustret..

Re: Hur räknar navigationen range?

Postat: 18 jan 2018 10:37
av lobbin
Låter frågan vara obesvarad eftersom jag inte vet, men kan det vara så att bilen vill ha större marginal kvar på batteriet? Dvs 6% är för lågt och den vill hellre ha minst 10%?

Re: Hur räknar navigationen range?

Postat: 18 jan 2018 10:54
av Baretta
Är du säker på att 6% inte sjunker om du fortsätter hålla över hastighetsbegränsningen? Så tycker jag det funkar i min bil. Det vill säga ankomstberäkningen utgår från att man håller hastighetsbegränsningen resten av resan.

Re: Hur räknar navigationen range?

Postat: 18 jan 2018 10:56
av Leo
Upplevt samma sak som johan_w utan att kunna förstå riktigt hur den tänker. Eller hur det kan skilja på info i navigator och instrument.

Re: Hur räknar navigationen range?

Postat: 18 jan 2018 11:00
av johan_w
Den sjönk snabbt från 10% till 6% mellan Ödeshög och Mjölby men sedan låg den dör trots högre hastighet!

Drattlade i några procent och tog en kaffe vid McD Klinga för säkerhets skull :-)

Re: Hur räknar navigationen range?

Postat: 18 jan 2018 11:03
av Leo
Oftast sjunker den ju snabbt direct man lämnar SuC sen stabiliserar den sig ganska bra.

Däremot tycker jag nog den tjatar lite för snabbt/envist om att man ska ligga under en viss hastighet. Fram för allt när man ligger på gränsen till att det behövs.

Re: Hur räknar navigationen range?

Postat: 18 jan 2018 11:18
av Legato
Jag räknar själv. Dels för att det är kul (imo) och dels för att jag körde en X60 och "behövde" optimera så man kom fram med 1-3% ;)

Jag upplever dock att den räknar om successivt. I detta enskilda fall kan du ju haft medvind, torrt väglag osv vilket gjort att bilen dragit lika mkt i 120 som den hade beräknat att den skulle dra i 110...

Men huvudskälet är väl att de vill undvika att man verkligen får strömstopp och därmed beräknar med ganska stor marginal. Precis som en fossilbil som säger att man har 0 km räckvidd flera mil...

Re: Hur räknar navigationen range?

Postat: 18 jan 2018 11:33
av lobbin
Tycker även det är lite roligt när bilen inte kan bestämma sig. Stora skärmen säger max 110 och lilla skärmen max 95 :)

Re: Hur räknar navigationen range?

Postat: 18 jan 2018 11:40
av Leo
Tycker också det är kul att sitta och räkna då vi är ute på långkörning. Men förstår ändå ibland inte hur datorn räknar.

Har däremot kommit fram till om jag räknar på 92 som praktisk batteristorlek på vår X100D så stammer det ganska bra med våra körningar där man då enkelt kan räkna fram räckvidden beroende på genomsnittsförbrukningen som bilen visar.

Och om jag ladder till 15% mer än jag behöver så är det lugnt och vi kommer nästan alltid fram med 5-8% utan att den bråkar allt för mycket att vi ska köra långsammare.

Re: Hur räknar navigationen range?

Postat: 18 jan 2018 14:14
av Remuz
Bilen vill ha runt 8% i marginal för att anse sig ”komma fram” upplever jag. Låg på mellan sillekrog och Ödeshög i 120km/h och den sa först 115 sedan 110 sedan 105 Osv ner till 90. Kom fram med 0km på mätaren men höll 120 hela vägen. Den började klaga vid 8% kvar typ