Ja, Pontus du har säkert rätt!
Okej, så ungefär 118 stationer idag i Europa (satt och räknade på kartan eftersom Tesla har tagit bort informationen på deras hemsida med hur många stationer som befinner sig i de olika områdena..) så har säkert missat ett antal.. men ungefär 118 st
Om man vill så kan man räkna ut hur många bilar som laddar per station / dag.. Kanske kul för någon...
Ska försöka räkna om med det du har påpekat men jag tror att det hamnar på något över 10 ev, i.o.m att kostnaden för elen är inräknad i de 20.000
Det är därför de erbjuder livstids gratisladdning med Model S:en därför att de räknar med att batteriet klarar ungefär 10 år och ett antal mil (men som vi sett hittills så kan de bli många mil..)
Eftersom i snitt så bör Tesla-ägarna åka ungefär 20.000 mil på 8 år (fast om man räknar en medelsvensk eller norsk så ligger väl det mellan 15.000 mil) Men som vi också har sätt så åker de som har Tesla väldigt mycket.. Jag tror jag åkte 30-40 mil bara i USA när jag hade en Tesla till förfogande och det var ganska kort tid. Eftersom den är så rolig att köra.
tex så har ju Björn Nyland åkt 10434 Mil på ett år - Men han kör extremt mycket - Finns säkert andra som också har gjort det även här och på andra ställen.
Men om man räknar med att en medelmåttig person kör 15.000 Mil 8 år och man förbrukar ungefär:
när jag var i USA räknade jag ut på bilen jag körde:
EDIT: ehm, oj jag gjorde ett misstag där innan... (skrev 265 whr/mile = 3,1 kwh/mile.. fel fel... kollade på fel papper)
265 whr / mile är ju självklart = ~0,265 kwh/ mile
0,265 * 1,6 = 0,42.. avrundar till 0,5 ändå..
0,5 * 15000 = 7,500 KWh / mil vilket innebär att Tesla då har betalat (förutsatt att man ALLTID har laddat på superchargers och aldrig någon annanstans)
= ~2775 SEK...? (Om Tesla betalar 0,37 SEK per kw/h)
Vilket innebär att av de 20,000 de tar från kostnaden när man köper bilen är i verkliga siffror som de kan använda:
20,000*0,8 - 3000 SEK = 13,000 SEK ~12,000 SEK då.
12,000 SEK för varje bil används till superchargers.
---------------------------------------------------------------------------------
Om vi då räknar med +moms etc så dras det bara ungefär 3000 sek per bil där till ström... vilket innebär att de har ungefär ~16.000 Sek kvar till supercharger byggnad och minus moms då:
0,8 * 16.000 = 12800 SEK
då har de alltså 12.800 Sek att gå efter..
Pontus du nämnde att:
så kanske knappt 10 tkr kan gå till utbyggnaden.
Okej, det håller jag med om dig då! Du har helt rätt... - ber om ursäkt, borde ha förstått det..
Så då säger vi 12.000 SEK per bil då.
Vi säger att Tesla fixar en supercharger per ~135 / bil då (Träffar Tesla ( eventuellt Jerome och Peter) nästa vecka så kan kolla med dem då...)
Och vi har ungefär ~9000 (8779) bilar i Europa exakt just nu, alltså idag.
90 % av 9000 är hur mycket de har använt till Teslorna idag
9000 * 0,9 = 8100
så 8100 * ~13,000 + el (3000) SEK = 129,600,000 SEK
129,600,000 SEK / ~118 = 1,098,305 SEK
1,098,305 / ~16.000 = ~70 bilar..
*Antar att Tesla tar antingen får mer av de 20,000 per bil då eller att de räknar med alla sålda bilar och inte bara bygger i Europa för de sålda bilar de har här - Men de prioretarar säkert den inkomst de får på bilarna här till superchargerna hit*
Baserat på detta så blir det då:
800-900 bilar kvar som inte de bör ha använt till superchargers än i Europa.
~medelvärdet för att bygga en supercharger per bil = 70 här i Europa - Alla stolpar är inte heller 8 stycken, de är ibland 6.. Så antar att kostanden kan variera rätt mycket på var den ska ligga och annat så prsierna bör enligt vad jag vet då variera från 1,098,305 SEK till 1,400,000 SEK - Anledningen till att jag är så bestämd på 1,4 är för att den siffran har de sagt att det ska kosta.
Så 13 supercharger kan vi få
idag. Baserat på aktuella siffror..
*spekulationer*
//Henrik