Sida 1 av 2

Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 21 jan 2018 10:26
av Gustafsson
Nu har en modell 3 ägare jämfört förbrukningen med och utan aerofälgar. I bägge fallen låga förbrukningssiffror. Skiljer ca 5 % med å utan.
Med fälgsidorna på, låg förbrukningen på 169 Wh/km i motorvägsfart 112 km/tim. Låter som goda nyheter med 44 mils räckvidd på motorvägen.

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... ency-test/

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 22 jan 2018 09:14
av chaffis75
Ganska häftigt skillnad för denna lilla detalj tycker jag... Man får sätta på dessa sidor när man ska köra långt kanske :D

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 22 jan 2018 11:39
av 12man
bmw hade 19" "aero" fälgar, de kallade det nåt annat såklart, de skulle ge 3% och var olika på höger/vänster sida, vilket väl inte Teslas är

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 22 jan 2018 11:42
av Henrik Torphammar
Jag läste någon stans att aerodynamiken för hjulen var väldigt viktig, att själva grundhjulet såg ut som det gör för att få en så låg vikt som möjligt med bibehållen styrka. Det låter rimligt eftersom tunga hjul är av ondo.

Hittade https://electrek.co/2018/01/19/tesla-mo ... explained/

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 05 maj 2018 22:59
av Pontus
Ny mätning idag
28 grader C ite
21 grader C inne
105 km/h på AP
65 km körda i jämn fart
2,5 personer i bilen
119 Wh/km

Det går verkligen att snåla om man inte har en tung högerfot :)

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 05 maj 2018 23:40
av Pontus
Kan bara tillägga att under de omständigheterna så kommer model 3 nästan 65 mil.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 05 maj 2018 23:47
av Generalbogge
Imponerande. Tror du man kommer under 100Wh/km om man ligger i 70-90, vanlig landsvägskörning, under samma förhållanden?

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 00:15
av Pontus
Generalbogge skrev:
Imponerande. Tror du man kommer under 100Wh/km om man ligger i 70-90, vanlig landsvägskörning, under samma förhållanden?
Kan någon mil på vägen hem.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 09:31
av HelectriC
Jäklar, det är ju riktigt bra!
Det känns som att standardbatteriet blir fullt tillräckligt helt enkelt. Long range kommer man ju inte få några kisspauser ens, 65mil är alldeles för långt i ett sträck ;)

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 10:04
av Niklas Z
När jag kör långt så är det mestadels motorväg och i 130 km/h lär bilen dra mer än 170 Wh/km. Då blir det inga 65 mil på en laddning. Då kommer man snarare 30-35 mil mellan laddningarna och det är bara 2,5 h körning. Men om långfärd betyder körning i 90 km/h så skulle jag också ställa mig tveksam till long-range batteriet.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 10:20
av perkabolo
Någon som gjort mätningar i kyla? Tänker att det som blir dimensionerande för oss som kör långresor på vintern i laddningslöst land är förbrukningen vid -20. Det är det som avgör vilken batteristorlek man behöver om man ska ha en m3 som "förstabil".

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 10:29
av HelectriC
Niklas Z skrev:
När jag kör långt så är det mestadels motorväg och i 130 km/h lär bilen dra mer än 170 Wh/km. Då blir det inga 65 mil på en laddning. Då kommer man snarare 30-35 mil mellan laddningarna och det är bara 2,5 h körning. Men om långfärd betyder körning i 90 km/h så skulle jag också ställa mig tveksam till long-range batteriet.
Ja, då blir det annorlunda. För oss handlar det sällan om långresor och aldrig om hastigheter över 130 med andrabilen. M3 byts med eGolfen, så räckvidden med standardbatteri lär bli bättre oavsett.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 11:37
av Niklas Z
HelectriC skrev:
Ja, då blir det annorlunda. För oss handlar det sällan om långresor och aldrig om hastigheter över 130 med andrabilen. M3 byts med eGolfen, så räckvidden med standardbatteri lär bli bättre oavsett.
Nej, då skulle inte jag heller tycka att long-range batteriet är värt pengarna.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 12:00
av PoloPrinsen
Kanske är en av long range batteriets tänkta egenskaper att man med det kan köra snabbt OCH långt och med korta laddningstider när det väl är dax att ladda, lite så som många petrolheads verkar behöva köra och därför,inte innan "kunnat" köra en elbil.
Mvh PP

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 12:51
av Niklas Z
PoloPrinsen skrev:
Kanske är en av long range batteriets tänkta egenskaper att man med det kan köra snabbt OCH långt och med korta laddningstider när det väl är dax att ladda, lite så som många petrolheads verkar behöva köra och därför,inte innan "kunnat" köra en elbil.
Mvh PP
Ja, jag hör ju till den kategorin som kör fort när jag kör långt, så för mig är det en klar poäng med long-range batteriet. Men den låga förbrukningen är bra oavsett batteristorlek. Den leder ju till att räckvidden är bra med standardbatteri och väldigt bra med stora batteriet. Dessutom krävs inte lika lång laddtid för att ersätta den energi som förbrukats om aerodynamiken och annat gör att förbrukningen är låg.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 13:39
av PoloPrinsen
Ja då är det verkligen intressant hur lång tid laddningen tar mellan stoppen, iaf om man är flera förare och delar på körpassen. Bra exempel på.detta är väl den lilla fiskeresan jag och 3 kompisar drar iväg på om några dagar, vi kör Borås-Öksfjord i nordnorge, blir dryga 2000 km enkel väg. Hade varit underbart med en Nissan ENV200 med stort batteri och Teslakompabilitet. Nu blir det en renault traffic diesel och iaf 300 liter diesel som bränns. Tyvärr för miljön.
Mvh PP

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 17:23
av Henrik Torphammar
Pontus skrev:
Ny mätning idag
28 grader C ite
21 grader C inne
105 km/h på AP
65 km körda i jämn fart
2,5 personer i bilen
119 Wh/km

Det går verkligen att snåla om man inte har en tung högerfot :)
Mycket häftigt! Kul att prestandan inte bara visar sig 0-100 utan även i förbrukningen. Detta då med 235mm breda däck antar jag?

(En Leaf drar ledigt 200Wh/km under de förutsättningarna på sina 205mm 16")

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 06 maj 2018 17:24
av Henrik Torphammar
perkabolo skrev:
Någon som gjort mätningar i kyla? Tänker att det som blir dimensionerande för oss som kör långresor på vintern i laddningslöst land är förbrukningen vid -20. Det är det som avgör vilken batteristorlek man behöver om man ska ha en m3 som "förstabil".
youyou har gjort det, googla!

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 27 maj 2018 03:20
av Pontus
Låg förbrukning ger ju snabba laddhastigheter också. Efter fotot var jag uppe i 778 km/h vilket måste vara ett rekord för en elbil på dagens marknad :shock:
20180526_185727.jpg

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 27 maj 2018 06:36
av Niklas Z
Med så god effektivitet blir lägre laddeffekter mer intressanta. Ett 22 kW typ 2 (om bilens inbyggda laddare klarar det) ger ju ett klart vettigt tillskott om man stannar en timme eller två, om effektiviteten är så hög som ditt exempel antyder.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 27 maj 2018 07:56
av chaffis75
Något jag funderat på är om Tesla även förbättrat standby stöm, dvs om man låter bilen stå någon vecka... Någon som har siffror på om detta är samma som MS och MX eller har man förbättrat detta på M3?
Jag hoppas de har förbättrat detta för även om de inte är stora pengar så irriterar de mig lite att de gå så mycket el i onödan, kan en mobil vara online och standy på ett par watt timme på dygn (obs Wh inte kWh) så ska inte en Tesla heller inte behöva använda så mycket även om man kanske inte behöver optimera lika väl som en mobil.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 27 maj 2018 08:03
av LarsL
Henrik Torphammar skrev:
Pontus skrev:
Ny mätning idag
28 grader C ite
21 grader C inne
105 km/h på AP
65 km körda i jämn fart
2,5 personer i bilen
119 Wh/km

Det går verkligen att snåla om man inte har en tung högerfot :)
Mycket häftigt! Kul att prestandan inte bara visar sig 0-100 utan även i förbrukningen. Detta då med 235mm breda däck antar jag?

(En Leaf drar ledigt 200Wh/km under de förutsättningarna på sina 205mm 16")
Jag får 140Wh/km i Leaf med 17” nu när det är varmt. Får göra mer exakta mätningar där hastigheten är styrd av farthållaren.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 27 maj 2018 14:35
av Pontus
LarsL skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Pontus skrev:
Ny mätning idag
28 grader C ite
21 grader C inne
105 km/h på AP
65 km körda i jämn fart
2,5 personer i bilen
119 Wh/km

Det går verkligen att snåla om man inte har en tung högerfot :)
Mycket häftigt! Kul att prestandan inte bara visar sig 0-100 utan även i förbrukningen. Detta då med 235mm breda däck antar jag?

(En Leaf drar ledigt 200Wh/km under de förutsättningarna på sina 205mm 16")
Jag får 140Wh/km i Leaf med 17” nu när det är varmt. Får göra mer exakta mätningar där hastigheten är styrd av farthållaren.
Kul om vi är fler i små elbilar eller mellan stor så är det ju inte bara fantasisiffror.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 27 maj 2018 17:10
av Henrik Torphammar
LarsL skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Pontus skrev:
Ny mätning idag
28 grader C ite
21 grader C inne
105 km/h på AP
65 km körda i jämn fart
2,5 personer i bilen
119 Wh/km

Det går verkligen att snåla om man inte har en tung högerfot :)
Mycket häftigt! Kul att prestandan inte bara visar sig 0-100 utan även i förbrukningen. Detta då med 235mm breda däck antar jag?

(En Leaf drar ledigt 200Wh/km under de förutsättningarna på sina 205mm 16")
Jag får 140Wh/km i Leaf med 17” nu när det är varmt. Får göra mer exakta mätningar där hastigheten är styrd av farthållaren.
Sätt gps på 105kph och prova. Jag körde på 85Wh/km en gång också, men inte i 105kph.

Re: Ny mätning av modell 3 förbrukning

Postat: 27 maj 2018 17:24
av LarsL
Henrik Torphammar skrev:
LarsL skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Pontus skrev:
Ny mätning idag
28 grader C ite
21 grader C inne
105 km/h på AP
65 km körda i jämn fart
2,5 personer i bilen
119 Wh/km

Det går verkligen att snåla om man inte har en tung högerfot :)
Mycket häftigt! Kul att prestandan inte bara visar sig 0-100 utan även i förbrukningen. Detta då med 235mm breda däck antar jag?

(En Leaf drar ledigt 200Wh/km under de förutsättningarna på sina 205mm 16")

Jag får 140Wh/km i Leaf med 17” nu när det är varmt. Får göra mer exakta mätningar där hastigheten är styrd av farthållaren.
Sätt gps på 105kph och prova. Jag körde på 85Wh/km en gång också, men inte i 105kph.
Jag är mycket väl medveten om skillnaden mellan verklig hastighet och visad hastighet. För 17” hjulen är avvikelsen betydligt mindre än för 16”.

Men som sagt förbrukningen nu i sommarvärmen på tort underlag är bra. Några 2kWh/mil handlar det defenetivt inte om. För att få sådana siffror måste hastigheten upp i 120km/h eller något sånt.