Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Nu har jag återigen kontakt med bilen i appen och allt fungerar efter 3 veckor med diverse fel. Började i slutet av juli med att appen inte längre funkade. Tänkte att det löser sig, händer ju då och då även om den under 2021 varit i stort felfri. Sen efter några dar så märkte jag på långresa att höjdmätaren i navin var helt off, 300 möh trots att jag såg östersjön. Fortsatt ingen kontakt med bilen och mail till Audis support gav mig rådet att börja om med ny huvudanvändare och ominstallation av app mm. Kräver ju koden som jag hade hemma så det fick bero. En resa till och i Skövdetrakten fastnade sedan navigationen, eller den fastnade på Skara Sommarlands parkering . För övrigt sorgligt dåligt med laddmöjligheter där. Bilen rörde sig fortsatt på kartan men startade alltid på Skara Sommarland. Det gjorde att bilen även tappade den prediktiva assistansen. Dvs den kunde inte minska fart automatiskt inför rondeller eller bedöma hastigheten på vald väg. Verkar som att prio ett är kartan och prio två kameran som läser skyltarna. Det senare funkade ju fortsatt och även styrassistans samt adaptiv farthållare. Men man insåg hur mycket man till vardags gillar den support systemen ger till körningen. Väl hemma så fick jag lämna in bilen och det slutade om jag förstod det rätt med ny gateway för all datakommunikation. Inte hundra på om hårdvara faktiskt byttes eller om det kunde resettas genom OBD. Allt på garantin och smidigt hanterat, blev en service samtidigt med bromsvätske- och kupefilterbyte så minskade ju framtida ÅF-besök iaf.
Så, 2 månader kvar på garantin och lite orolig för perioden efter, trots allt är det tredje reparationsbesöket hos audi. Led-list, laddlucka och nu datakommunikation. Har haft en hel del audis senaste 15 åren men denna har haft lite fler och större fel. Inte en problembil tycker jag men efter 2 år är det iaf 1-2 fel för mycket.
Så, 2 månader kvar på garantin och lite orolig för perioden efter, trots allt är det tredje reparationsbesöket hos audi. Led-list, laddlucka och nu datakommunikation. Har haft en hel del audis senaste 15 åren men denna har haft lite fler och större fel. Inte en problembil tycker jag men efter 2 år är det iaf 1-2 fel för mycket.
Re: Audi e-tron
Sedan skall man komma ihåg att elbilar är mycket ny teknik, och lite mer av "bleeding edge" teknologiskt än många vanliga bilar. Så länge Audi (Tesla, mflr.) hanterar det snyggt så tror jag att det är lite ett pris man ibland (tyvärr) får ta för att vara lite av "early adopter". Jag vill inte ta bort skulden från tillverkarna, men det är nog lite så det ofta kan bli i verkligheten.
Men gott att det löste sig iaf. och bra att Audi hanterade det väl!
Men gott att det löste sig iaf. och bra att Audi hanterade det väl!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Jag bor på 109 m ö h. Men nej, det har ingenting med det att göra. Spelar ingen roll vart jag kör, det är alltid samma problem att bilen börjar tappa räckvidd så fort man har passerat 20% soc.Robertrimmevik skrev:Nu vet jag inte vilken höjd du bor på men jag har märkt att ska jag uppför till en destination så räknar route plannern av för lite men ska jag utför så kommer jag ofta fram med mera räckvidd kvar än beräknat.
Om din nu har tappat 4kWh borde inte det tas från bufferten på toppen. Tänkte att det ska vara en av e-trons styrkor att slippa tappad räckvidd runt första fem åren. Men nu är jag kanske naiv igen gällande Audi.
Jo, jag trodde också (lite naivt kanske) att Audi använder den feta bufferten för att dölja degraderingen i batteriet. Faktum är att jag har 4kWh mindre till förfogande än när bilen var ny (78 mot tidigare 82). Jag gissar att bufferten helt enkelt är en viss procentsats av den totala kapaciteten, dvs minskar den totala kapaciteten med 5% så blir allting 5% mindre, såväl bufferten som den användbara kapaciteten. Det är så det verkar fungera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Enda logiken jag kan se med det är i så fall att ett degraderat batteri slits mindre med en buffert på toppen?mati skrev:Jag bor på 109 m ö h. Men nej, det har ingenting med det att göra. Spelar ingen roll vart jag kör, det är alltid samma problem att bilen börjar tappa räckvidd så fort man har passerat 20% soc.Robertrimmevik skrev:Nu vet jag inte vilken höjd du bor på men jag har märkt att ska jag uppför till en destination så räknar route plannern av för lite men ska jag utför så kommer jag ofta fram med mera räckvidd kvar än beräknat.
Om din nu har tappat 4kWh borde inte det tas från bufferten på toppen. Tänkte att det ska vara en av e-trons styrkor att slippa tappad räckvidd runt första fem åren. Men nu är jag kanske naiv igen gällande Audi.
Jo, jag trodde också (lite naivt kanske) att Audi använder den feta bufferten för att dölja degraderingen i batteriet. Faktum är att jag har 4kWh mindre till förfogande än när bilen var ny (78 mot tidigare 82). Jag gissar att bufferten helt enkelt är en viss procentsats av den totala kapaciteten, dvs minskar den totala kapaciteten med 5% så blir allting 5% mindre, såväl bufferten som den användbara kapaciteten. Det är så det verkar fungera.
Re: Audi e-tron
Ja, precis. Det måste vara så. Buffertens uppgift är att skydda batteriet. Inte att dölja degraderingen.Robertrimmevik skrev:Enda logiken jag kan se med det är i så fall att ett degraderat batteri slits mindre med en buffert på toppen?
Audi har ju i senare årsmodeller minskat bufferten. Men de första 2019-modellerna hade troligen den extra stora bufferten för att Audi ville vara på den säkra sidan. Synd bara att man inte har ändrat detta med en mjukvaruuppdatering. Det finns ju marginal.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Men det lustiga är att jag har inte hört några andra som har märkt av någon degradering av batteriet på sin e-tron. Kan kanske vara så att Audi valt att dölja degraderingen till en viss nivå. Låt säga ca 5%. Men intressant är dock vad som gjort att din bil redan tappat så mycket, du har väll inte så mycket mil och snabbladdning?mati skrev:Ja, precis. Det måste vara så. Buffertens uppgift är att skydda batteriet. Inte att dölja degraderingen.Robertrimmevik skrev:Enda logiken jag kan se med det är i så fall att ett degraderat batteri slits mindre med en buffert på toppen?
Audi har ju i senare årsmodeller minskat bufferten. Men de första 2019-modellerna hade troligen den extra stora bufferten för att Audi ville vara på den säkra sidan. Synd bara att man inte har ändrat detta med en mjukvaruuppdatering. Det finns ju marginal.
Re: Audi e-tron
Nja, jag har snabbladdat relativt flitigt de första 2000 milen. Uppskattningsvis 25% av all laddning var snabbladdning då. Nu har bilen gått 3000 mil och de senaste 1000 milen har jag inte snabbladdat alls.Robertrimmevik skrev:Men det lustiga är att jag har inte hört några andra som har märkt av någon degradering av batteriet på sin e-tron. Kan kanske vara så att Audi valt att dölja degraderingen till en viss nivå. Låt säga ca 5%. Men intressant är dock vad som gjort att din bil redan tappat så mycket, du har väll inte så mycket mil och snabbladdning?mati skrev:Ja, precis. Det måste vara så. Buffertens uppgift är att skydda batteriet. Inte att dölja degraderingen.Robertrimmevik skrev:Enda logiken jag kan se med det är i så fall att ett degraderat batteri slits mindre med en buffert på toppen?
Audi har ju i senare årsmodeller minskat bufferten. Men de första 2019-modellerna hade troligen den extra stora bufferten för att Audi ville vara på den säkra sidan. Synd bara att man inte har ändrat detta med en mjukvaruuppdatering. Det finns ju marginal.
Jag märkte redan i vintras att det fattades runt 4kWh, men då skyllde jag på att det var just vinter. Nu har vi gjort några längre turer i somras, med laddning till 100% och ner mot närmare noll, och det är fortfarande samma sak. Batteriet rymmer 78kWh. Jag märker också att det fattas några mil i räckvidd.
Jag tror dock inte att bufferten har påverkats nämnvärt. Bilen regenererar precis som vanligt när den är fullladdad. Och åtminstone AC-laddning kör med full effekt ända till 100% soc.
Jag anser inte att 5% degradering efter knappt två år och 2500 mil (räknat till i vintras då) är ovanligt eller dåligt. Det ligger väl fullt i paritet med vad man kan förvänta sig. Att man inte läser nånting om det anser jag inte är så konstigt. Man läser ju inte heller nånting om degraderingen i andra elbilar av samma klass, som EQC eller IPace. Inte vad jag vet i alla fall. Det är väl ingenting man pratar så gärna om. Och i ärlighetens namn märker man ju inte det heller såvida man inte verkligen räknar ut kapaciteten. Men vem gör det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Satt precis och funderade på hur man ser om bilen tappat batterikapacitet i min EQC, och kom inte på något sätt.mati skrev:Nja, jag har snabbladdat relativt flitigt de första 2000 milen. Uppskattningsvis 25% av all laddning var snabbladdning då. Nu har bilen gått 3000 mil och de senaste 1000 milen har jag inte snabbladdat alls.
Jag märkte redan i vintras att det fattades runt 4kWh, men då skyllde jag på att det var just vinter. Nu har vi gjort några längre turer i somras, med laddning till 100% och ner mot närmare noll, och det är fortfarande samma sak. Batteriet rymmer 78kWh. Jag märker också att det fattas några mil i räckvidd.
Jag tror dock inte att bufferten har påverkats nämnvärt. Bilen regenererar precis som vanligt när den är fullladdad. Och åtminstone AC-laddning kör med full effekt ända till 100% soc.
Jag anser inte att 5% degradering efter knappt två år och 2500 mil (räknat till i vintras då) är ovanligt eller dåligt. Det ligger väl fullt i paritet med vad man kan förvänta sig. Att man inte läser nånting om det anser jag inte är så konstigt. Man läser ju inte heller nånting om degraderingen i andra elbilar av samma klass, som EQC eller IPace. Inte vad jag vet i alla fall. Det är väl ingenting man pratar så gärna om. Och i ärlighetens namn märker man ju inte det heller såvida man inte verkligen räknar ut kapaciteten. Men vem gör det?
Sedan är det svårt att avgöra det med 100% laddning, för den km-visaren är ju baserat på hur du kör, och kör man lite olika, sportigare en dag och som en gammal tant en annan, motorväg ena veckan och sedan köar på essingeleden, så kommer det ju visa enormt stor skillnad, sedan beror ju det också på hur varmt eller kallt det är ute.
Re: Audi e-tron
Jag testade genom att köra i princip slut på batteriet i ett svep. Sen tog jag bilens redovisade snittförbrukning över hela sträckan och räknade ut den totala energiåtgången utifrån antal körda kilometer. Och eftersom jag inte hade kört riktigt hela vägen ända ner till 0% tog jag bilens uppskattade resterande räckvidd med i kalkylen. Jag gjorde detta tre gånger i följd och kom varje gång fram till nästan samma siffra, 77-78kWh. Det var i vintras. Nu i somras gjorde jag samma sak igen, bara för att kontrollera om kapaciteten hade förbättrats, men det blev återigen 78kWh.
När bilen var ny blev resultatet med samma mätmetod upprepade gånger 82kWh. Helt klart har batteriet tappat kapacitet. Men som sagt, vem orkar göra såhär? Ingen vanlig människa i alla fall.
När bilen var ny blev resultatet med samma mätmetod upprepade gånger 82kWh. Helt klart har batteriet tappat kapacitet. Men som sagt, vem orkar göra såhär? Ingen vanlig människa i alla fall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Inte jag iaf.mati skrev:Jag testade genom att köra i princip slut på batteriet i ett svep. Sen tog jag bilens redovisade snittförbrukning över hela sträckan och räknade ut den totala energiåtgången utifrån antal körda kilometer. Och eftersom jag inte hade kört riktigt hela vägen ända ner till 0% tog jag bilens uppskattade resterande räckvidd med i kalkylen. Jag gjorde detta tre gånger i följd och kom varje gång fram till nästan samma siffra, 77-78kWh. Det var i vintras. Nu i somras gjorde jag samma sak igen, bara för att kontrollera om kapaciteten hade förbättrats, men det blev återigen 78kWh.
När bilen var ny blev resultatet med samma mätmetod upprepade gånger 82kWh. Helt klart har batteriet tappat kapacitet. Men som sagt, vem orkar göra såhär? Ingen vanlig människa i alla fall.
Men jag tappar upp emot 10 mil beroende på hur jag kör och hur varmt det är ute, jag har under året pendlat mellan nästan 41 mil och nu cirka 32.5 mil i uppskattad räckvidd.
Re: Audi e-tron
Alla batterier tappar i kapacitet. Även om de aldrig snabbladdas. Bara åldern/åren gör att de degraderar oavsett hur man använder bilen (eller inte alls). Varje år batterierna blir äldre så sjunker kapaciteten lite.
Sedan är det lurigt, för jag har hört att biltillverkare, som Audi/VAG, men även Tesla, räknar olika kapacitet på sina batterier. Ibland tom. ändrar de räknesätt på samma modell under resans gång. Så de officiella siffrorna får man ta med en stor nypa salt.
Tex. så räknar Tesla nettoeffekt (efter buffert) på M3 LR med Panasonics bästa batteri som de anger 82 kWh. På alla andra M3 LR, inklusive min förra från 2019, så räknar Tesla annorlunda och uppger bruttokapacitet. Hade de räknat brutto på batteriet i min senaste M3, så hade det hamnat på runt 85-86 kWh, istället för uppgivna 82 kWh. Detta gör att även WLTP är bättre än vad Tesla väljer att ange.
Har även hört/läst att Audi ändrat på liknande sätt att räkna med buffertar på e-tron över åren, men hittar ingen bra länk om det just nu (och har inte själv e-tron som jag kunna jämföra olika årsmodeller med).
Så detta är inte lätt.
Man kan tyvärr inte lita på att biltillverkarna har samma buffertar, samma batterier, eller ens räknar på samma sätt, inom officiellt samma bilmodell.
Enda sättet att testa är att antingen koppla in hårdvara och på OBD-uttag och plocka ut verkliga värden, eller som mati gör att köra egna praktiska tester.
Sedan är det lurigt, för jag har hört att biltillverkare, som Audi/VAG, men även Tesla, räknar olika kapacitet på sina batterier. Ibland tom. ändrar de räknesätt på samma modell under resans gång. Så de officiella siffrorna får man ta med en stor nypa salt.
Tex. så räknar Tesla nettoeffekt (efter buffert) på M3 LR med Panasonics bästa batteri som de anger 82 kWh. På alla andra M3 LR, inklusive min förra från 2019, så räknar Tesla annorlunda och uppger bruttokapacitet. Hade de räknat brutto på batteriet i min senaste M3, så hade det hamnat på runt 85-86 kWh, istället för uppgivna 82 kWh. Detta gör att även WLTP är bättre än vad Tesla väljer att ange.
Har även hört/läst att Audi ändrat på liknande sätt att räkna med buffertar på e-tron över åren, men hittar ingen bra länk om det just nu (och har inte själv e-tron som jag kunna jämföra olika årsmodeller med).
Så detta är inte lätt.
Man kan tyvärr inte lita på att biltillverkarna har samma buffertar, samma batterier, eller ens räknar på samma sätt, inom officiellt samma bilmodell.
Enda sättet att testa är att antingen koppla in hårdvara och på OBD-uttag och plocka ut verkliga värden, eller som mati gör att köra egna praktiska tester.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Det är klart du har olika räckvidd beroende på förbrukningen. Räckvidden är ett dåligt mått på batterikapaciteten.Gargamel skrev:Inte jag iaf.
Men jag tappar upp emot 10 mil beroende på hur jag kör och hur varmt det är ute, jag har under året pendlat mellan nästan 41 mil och nu cirka 32.5 mil i uppskattad räckvidd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Jag gjorde förra sommaren både praktiskt test genom att köra 80km/h ned till knappa 5 % och vill minnas att jag kom rätt nära uppgiven kapacitet när jag räknade. Då var bilen 10 mån gammal. Testade även med OBD men det är lurigt på e-tron. Finns nominell kapacitet att läsa ut men den gav rätt annorlunda värde innan och efter man kört från 100% till nästan noll. Tror det senare värdet var ca 3% degradering mot dryga 5% innan. Jag har dock inte märkt ngn försämrad kapacitet i praktiken.martinot skrev:Alla batterier tappar i kapacitet. Även om de aldrig snabbladdas. Bara åldern/åren gör att de degraderar oavsett hur man använder bilen (eller inte alls). Varje år batterierna blir äldre så sjunker kapaciteten lite.
Sedan är det lurigt, för jag har hört att biltillverkare, som Audi/VAG, men även Tesla, räknar olika kapacitet på sina batterier. Ibland tom. ändrar de räknesätt på samma modell under resans gång. Så de officiella siffrorna får man ta med en stor nypa salt.
Tex. så räknar Tesla nettoeffekt (efter buffert) på M3 LR med Panasonics bästa batteri som de anger 82 kWh. På alla andra M3 LR, inklusive min förra från 2019, så räknar Tesla annorlunda och uppger bruttokapacitet. Hade de räknat brutto på batteriet i min senaste M3, så hade det hamnat på runt 85-86 kWh, istället för uppgivna 82 kWh. Detta gör att även WLTP är bättre än vad Tesla väljer att ange.
Har även hört/läst att Audi ändrat på liknande sätt att räkna med buffertar på e-tron över åren, men hittar ingen bra länk om det just nu (och har inte själv e-tron som jag kunna jämföra olika årsmodeller med).
Så detta är inte lätt.
Man kan tyvärr inte lita på att biltillverkarna har samma buffertar, samma batterier, eller ens räknar på samma sätt, inom officiellt samma bilmodell.
Enda sättet att testa är att antingen koppla in hårdvara och på OBD-uttag och plocka ut verkliga värden, eller som mati gör att köra egna praktiska tester.
Re: Audi e-tron
Jerker skrev:Di â bra di däringa nya backspeglarna!
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Etron väl också en manuel dragkrok.Front242 skrev:Samma konstruktör som konstruerade Teslas dragkrokar
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
E de där Photoshop eller på riktigt?!?Jerker skrev:Di â bra di däringa nya backspeglarna!
MX LR (Raven) 2019
Re: Audi e-tron
Ingen aning!Hertsh skrev:E de där Photoshop eller på riktigt?!?Jerker skrev:Di â bra di däringa nya backspeglarna!
Re: Audi e-tron
Förstår honom. Billigare att montera dessa än att byta bil.Jerker skrev:Di â bra di däringa nya backspeglarna!
Kommer inte heller överens med de virtuella speglarna.
Re: Audi e-tron
E-tron sälja ju även med egna klassiska "riktiga" speglar. Är det inte bättre att låta verkstaden byte till de istället (borde bli snyggare och mer strömlinjeformat)?NiclasS skrev:Förstår honom. Billigare att montera dessa än att byta bil.Jerker skrev:Di â bra di däringa nya backspeglarna!
Kommer inte heller överens med de virtuella speglarna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 5506
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi e-tron
Undrar vad det skulle kosta?...martinot skrev:E-tron sälja ju även med egna klassiska "riktiga" speglar. Är det inte bättre att låta verkstaden byte till de istället (borde bli snyggare och mer strömlinjeformat)?NiclasS skrev:Förstår honom. Billigare att montera dessa än att byta bil.Jerker skrev:Di â bra di däringa nya backspeglarna!
Kommer inte heller överens med de virtuella speglarna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi e-tron
Antagligen får man byta båda dörrar.SwedishAdvocate skrev:Undrar vad det skulle kosta?...martinot skrev:E-tron sälja ju även med egna klassiska "riktiga" speglar. Är det inte bättre att låta verkstaden byte till de istället (borde bli snyggare och mer strömlinjeformat)?NiclasS skrev:Förstår honom. Billigare att montera dessa än att byta bil.Jerker skrev:Di â bra di däringa nya backspeglarna!
Kommer inte heller överens med de virtuella speglarna.
Mest troligt är att det inte går överhuvudtaget, även om man skulle vilja.
Det jag inte förstår är varför man köper en e-tron med virtuella speglar om man inte vill ha dem. Det är ju inget billigt tillval direkt. Jag för min del var väldigt noga med att inte välja dessa kameror. Risken att man inte trivs med dem ansåg jag var alldeles för stor. Och jag är glad för det. Ibland är det bra att vara lite konservativ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Bilen jag lånade hem för provkörning hade de virtuella speglarna och jag gillade dem inte alls. I vissa motljus så syndes det dessutom ganska dåligt så jag tog också de vanliga speglarnamati skrev:Antagligen får man byta båda dörrar.SwedishAdvocate skrev:Undrar vad det skulle kosta?...martinot skrev:E-tron sälja ju även med egna klassiska "riktiga" speglar. Är det inte bättre att låta verkstaden byte till de istället (borde bli snyggare och mer strömlinjeformat)?NiclasS skrev:Förstår honom. Billigare att montera dessa än att byta bil.Jerker skrev:Di â bra di däringa nya backspeglarna!
Kommer inte heller överens med de virtuella speglarna.
Mest troligt är att det inte går överhuvudtaget, även om man skulle vilja.
Det jag inte förstår är varför man köper en e-tron med virtuella speglar om man inte vill ha dem. Det är ju inget billigt tillval direkt. Jag för min del var väldigt noga med att inte välja dessa kameror. Risken att man inte trivs med dem ansåg jag var alldeles för stor. Och jag är glad för det. Ibland är det bra att vara lite konservativ.
Körde förövrigt hem från fjällen i helgen och landande på en förbrukning på; 20,3 kWh/100 km hem och dit 24,1 kWh/100 km.
Ca 10°C utetemp och ditresan med mycket regn.
Låg i snitt 10 kmh/h över skyltad hastighet. (inga motorvägar).
Med E-tron mätt ganska bra förbrukning.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Kör fat-etron 50. Fick ett meddelande om återkallande i appen "47R1 A-Byte av bromstrycksenhet" - någon mer som sett detta?