Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 27 mar 2023 04:31
Den sätter väl laddnivån i bilen till 80%? Dessutom säger den att det är pga hög belastning.

Visst kan man override'a genom att manuellt sätta en högre laddnivå, men det blir ju väldigt tydligt varför man inte bör göra det.
Ja. Vi är överrens om att det är en bra funktion, men det är inte en begränsning.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 27 mar 2023 12:24
taliz skrev: 27 mar 2023 04:31
Den sätter väl laddnivån i bilen till 80%? Dessutom säger den att det är pga hög belastning.

Visst kan man override'a genom att manuellt sätta en högre laddnivå, men det blir ju väldigt tydligt varför man inte bör göra det.
Ja. Vi är överrens om att det är en bra funktion, men det är inte en begränsning.
Vad kallar du då att den sätter laddnivå till 80%?
Bilen slutar ju ladda då, såvida du inte manuellt override'ar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 27 mar 2023 12:30
spacecoin skrev: 27 mar 2023 12:24
taliz skrev: 27 mar 2023 04:31
Den sätter väl laddnivån i bilen till 80%? Dessutom säger den att det är pga hög belastning.

Visst kan man override'a genom att manuellt sätta en högre laddnivå, men det blir ju väldigt tydligt varför man inte bör göra det.
Ja. Vi är överrens om att det är en bra funktion, men det är inte en begränsning.
Vad kallar du då att den sätter laddnivå till 80%?
Bilen slutar ju ladda då, såvida du inte manuellt override'ar.
Ett förslag? En rekommendation? Ett default-värde? Jag är ju inte hindrad från att ändra nivån direkt efter den är satt, så det kan ju knappast vara en begränsing då alla fall, då begränsning oftast innebär att man hindras gå över den gränsen. Att hålla något inom gränsen. Synonymer är: limit, constraint, confinement osv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 27 mar 2023 12:37
taliz skrev: 27 mar 2023 12:30
spacecoin skrev: 27 mar 2023 12:24
taliz skrev: 27 mar 2023 04:31
Den sätter väl laddnivån i bilen till 80%? Dessutom säger den att det är pga hög belastning.

Visst kan man override'a genom att manuellt sätta en högre laddnivå, men det blir ju väldigt tydligt varför man inte bör göra det.
Ja. Vi är överrens om att det är en bra funktion, men det är inte en begränsning.
Vad kallar du då att den sätter laddnivå till 80%?
Bilen slutar ju ladda då, såvida du inte manuellt override'ar.
Ett förslag? En rekommendation? Ett default-värde? Jag är ju inte hindrad från att ändra nivån direkt efter den är satt, så det kan ju knappast vara en begränsing då alla fall, då begränsning oftast innebär att man hindras gå över den gränsen. Att hålla något inom gränsen. Synonymer är: limit, constraint, confinement osv.
Om det bara var ett förslag eller rekommendation så skulle bilen rimligtvis fortsätta ladda över 80% utan att du gör något.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Audi e-tron

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 27 mar 2023 12:56
Om det bara var ett förslag eller rekommendation så skulle bilen rimligtvis fortsätta ladda över 80% utan att du gör något.
Du får fundera ut en beskrivning som du tycker är bättre än default-värde på "ladda till" + rekommendation. Som sagt är det är bra funktion precis som den är, och det vore bra om fler kunde ha den.
macky
Inlägg: 934
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Dafro skrev: 27 mar 2023 10:52
macky skrev: 27 mar 2023 09:07
Dafro skrev: 27 mar 2023 05:39
Off Grid Byggaren skrev: 26 mar 2023 23:43
Dafro skrev: 26 mar 2023 17:10


Kollade på räckvidds test nu och ca 7 mil extra mot nuvarande 55 vid 1 grad. 338 i 120 och 436 i 90 vid 1 grad ute, hade hoppats på mer men kör ju mest på sommaren. Tydligen fick han bara 99 kWh att nyttja, en bit från de utlovade 106.
Nu var det ju snöblandat regn många sträckor och Björn kör ju Inte någon Ecodriving direkt.

Kan ju varit obalans i battericellerna som gjorde att de sista 7 kWh inte var tillgängliga.

Men e-tron är ingen snål bil, så 44 mil är väl skapligt för den. Han körde på 20 tums vinterdäck, men det var sportback med digitala backspeglar och den ska väl ha 20 km extra räckvidd.
Jag kollar på de 34 milen för 120 då jag har 110 och 120 på min sträcka jag vill klara så frågan är hur många mil till man kan förvänta sig på sommaren. Nör man kör 120 på motorväg så lägger jag i farthållaren (gärna på 130)men det kan jag nog glömma om jag vill slippa ladda men inte kör jag ecodriving då, så jag tycker hans tester är bra. Jag kommer dock ha en med riktigt bagage och 21” på sommardäcken. Kan man hoppas på 36-38 på sommaren kanske.
Jag har 21" på sommaren och 20" på vintern och räckvidden är bättre på sommaren trots 21". Torr väg och 5-10 plusgrader med vinterdäcken är ungefär som torr väg och 20 plusgrader med sommardäcken. Lägsta förbrukningen har jag ändå haft med sommardäcken men den där vårdagen som bjuder på 15 plusgrader som man ibland hinner uppleva innan skifte är inte långt efter. Sen vilken effektivitetsförbättring man uppnått på Q8 är ju lite oklart. Såg ngt tyskt autobahntest och de noterade förbättring över spektrat 100-160 men inte några gigantiska skillnader mot gamla 55.
Tack för info, jo såg också någon tysk och där verka det som om den var något snålare i 100 men i högre hastigheter så var det typ samma. Hmm BMW I5 touring kanske.
Ja den är man ju intresserad av. Men det här med att sitta och vänta på bilar som ska levereras om 1-2 år är jag så trött på. Under tiden hinner ju nästa schyssta modell komma osv. Q6 e-tron ska ju visas senare i år och börja produceras runt årsskiftet. Sen även A6 e-tron och Macan EV. Vad jag läste så är hårdvaran klar och har varit ett bra tag men de väntar på den stora VW-satsningen på mjukvara CARIAD (googlebaserat). Det har ju blivit kraftigt försenat och med VW:s track record på mjukvara ska man kanske vara skeptisk till om de hinner få till det i år. Det var där ngnstans jag gav upp att vänta och bokade en Polestar 3. Men går ju fortfarande att byta om ngn lovar snabbare leverans av en I5 touring, Macan EV, Q6 eller A6 e-tron. Tycker att BMW verkar lyckas rätt bra med att få till elbilar på delade plattformar så I5 kan ju bli ngt riktigt bra.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

macky skrev: 27 mar 2023 14:23
Dafro skrev: 27 mar 2023 10:52
macky skrev: 27 mar 2023 09:07
Dafro skrev: 27 mar 2023 05:39
Off Grid Byggaren skrev: 26 mar 2023 23:43


Nu var det ju snöblandat regn många sträckor och Björn kör ju Inte någon Ecodriving direkt.

Kan ju varit obalans i battericellerna som gjorde att de sista 7 kWh inte var tillgängliga.

Men e-tron är ingen snål bil, så 44 mil är väl skapligt för den. Han körde på 20 tums vinterdäck, men det var sportback med digitala backspeglar och den ska väl ha 20 km extra räckvidd.
Jag kollar på de 34 milen för 120 då jag har 110 och 120 på min sträcka jag vill klara så frågan är hur många mil till man kan förvänta sig på sommaren. Nör man kör 120 på motorväg så lägger jag i farthållaren (gärna på 130)men det kan jag nog glömma om jag vill slippa ladda men inte kör jag ecodriving då, så jag tycker hans tester är bra. Jag kommer dock ha en med riktigt bagage och 21” på sommardäcken. Kan man hoppas på 36-38 på sommaren kanske.
Jag har 21" på sommaren och 20" på vintern och räckvidden är bättre på sommaren trots 21". Torr väg och 5-10 plusgrader med vinterdäcken är ungefär som torr väg och 20 plusgrader med sommardäcken. Lägsta förbrukningen har jag ändå haft med sommardäcken men den där vårdagen som bjuder på 15 plusgrader som man ibland hinner uppleva innan skifte är inte långt efter. Sen vilken effektivitetsförbättring man uppnått på Q8 är ju lite oklart. Såg ngt tyskt autobahntest och de noterade förbättring över spektrat 100-160 men inte några gigantiska skillnader mot gamla 55.
Tack för info, jo såg också någon tysk och där verka det som om den var något snålare i 100 men i högre hastigheter så var det typ samma. Hmm BMW I5 touring kanske.
Ja den är man ju intresserad av. Men det här med att sitta och vänta på bilar som ska levereras om 1-2 år är jag så trött på. Under tiden hinner ju nästa schyssta modell komma osv. Q6 e-tron ska ju visas senare i år och börja produceras runt årsskiftet. Sen även A6 e-tron och Macan EV. Vad jag läste så är hårdvaran klar och har varit ett bra tag men de väntar på den stora VW-satsningen på mjukvara CARIAD (googlebaserat). Det har ju blivit kraftigt försenat och med VW:s track record på mjukvara ska man kanske vara skeptisk till om de hinner få till det i år. Det var där ngnstans jag gav upp att vänta och bokade en Polestar 3. Men går ju fortfarande att byta om ngn lovar snabbare leverans av en I5 touring, Macan EV, Q6 eller A6 e-tron. Tycker att BMW verkar lyckas rätt bra med att få till elbilar på delade plattformar så I5 kan ju bli ngt riktigt bra.
Håller helt med om att det är tråkigt att vänta, min Ix verkar dom inte kunna lev på ett år ens utan oklart om den kommer inåt ens. I5 kommer nog inte förrän nästa sommar och får wltp på 580 km som Max så A6 blir ju bättre fast som du säger så lyckas BMW ganska bra. E55 jag har nu funkar egentligen rätt bra så får se hur jag gör.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev: 27 mar 2023 08:23
Vikten borde ner 500 kg och så 125 kWh användbart batteri, då har vi en intressant elbil.
Då hade vi haft herren på täppan 😁

Det är så synd att de inte försöker få ner vikten mer och få effektivare elmotorer. Har för mig jag läst någonstans att motorerna Audi nyttjar är designade till hissar från början som man bara anpassat…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av improwise »

Dafro skrev: 27 mar 2023 05:31
improwise skrev: 27 mar 2023 00:31
Man borde väl inte bry sig kanske nu när man blivit gubbe och bara borde köra förståndigt men är det verkligen nästan 6 sekunder 0-100 km/t även med 55 Q8? Även med en idag Model S med några år på nacken så känns det ju lite mäh :)
Jo 5.6 men det räcker absolut för mig som snart passerar döhalva, brukar inte ens ha sportläget i. Sparar däck också skulle jag tro.
Jag håller med dig i allt du skriver...men ändå :)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av LarsOJ »

Nect skrev: 27 mar 2023 17:33
Off Grid Byggaren skrev: 27 mar 2023 08:23
Vikten borde ner 500 kg och så 125 kWh användbart batteri, då har vi en intressant elbil.
Då hade vi haft herren på täppan 😁

Det är så synd att de inte försöker få ner vikten mer och få effektivare elmotorer. Har för mig jag läst någonstans att motorerna Audi nyttjar är designade till hissar från början som man bara anpassat…
Vikten är inte så jätteviktig för räckvidden. Framförallt inte i motorvägsfart. De har väl lagt flera hundra kilo på ljudisolering i Etron också. Gött
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av improwise »

Finns Q8 nu för provkörning hos större handlare, typ Audi i Stockholm osv?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 27 mar 2023 13:30
taliz skrev: 27 mar 2023 12:56
Om det bara var ett förslag eller rekommendation så skulle bilen rimligtvis fortsätta ladda över 80% utan att du gör något.
Du får fundera ut en beskrivning som du tycker är bättre än default-värde på "ladda till" + rekommendation. Som sagt är det är bra funktion precis som den är, och det vore bra om fler kunde ha den.
Eller så får du fundera lite mer över vad begränsning betyder.
Vi har tex något som heter hastighetsbegränsning, men det är inget fysiskt oöverträdligt stopp. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

LarsOJ skrev: 27 mar 2023 20:54
Nect skrev: 27 mar 2023 17:33
Off Grid Byggaren skrev: 27 mar 2023 08:23
Vikten borde ner 500 kg och så 125 kWh användbart batteri, då har vi en intressant elbil.
Då hade vi haft herren på täppan 😁

Det är så synd att de inte försöker få ner vikten mer och få effektivare elmotorer. Har för mig jag läst någonstans att motorerna Audi nyttjar är designade till hissar från början som man bara anpassat…
Vikten är inte så jätteviktig för räckvidden. Framförallt inte i motorvägsfart. De har väl lagt flera hundra kilo på ljudisolering i Etron också. Gött
Flera hundra kilo ljudisolering? Då tycker man att de borde fått bort spårvagnsljudet från motorerna. ;)

Med det sagt så har de ju gjort nån liten förändring på motorerna i Q8. Kanske är det borta nu?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

improwise skrev: 27 mar 2023 21:13
Finns Q8 nu för provkörning hos större handlare, typ Audi i Stockholm osv?
Borde finnas nu eller inom någon vecka om jag minns rätt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 07 jun 2017 09:16
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av samuelsu »

taliz skrev: 28 mar 2023 03:19
spacecoin skrev: 27 mar 2023 13:30
taliz skrev: 27 mar 2023 12:56
Om det bara var ett förslag eller rekommendation så skulle bilen rimligtvis fortsätta ladda över 80% utan att du gör något.
Du får fundera ut en beskrivning som du tycker är bättre än default-värde på "ladda till" + rekommendation. Som sagt är det är bra funktion precis som den är, och det vore bra om fler kunde ha den.
Eller så får du fundera lite mer över vad begränsning betyder.
Vi har tex något som heter hastighetsbegränsning, men det är inget fysiskt oöverträdligt stopp. ;)
Jag tyckte nog det var en bra funktion, när jag körde Tesla. Råkade ut för den några gånger och tänkte "jaha okej det går väl bra, kör 80%". Men en av gångerna var jag i Sundsvall på väg söderut - och nästa laddare var då i Gävle, och då räckte inte 80% på en S70D från Sundsvall, så då höjde jag ribban till 100 och laddade till 94% så jag kunde komma fram med 5% kvar. Fint. Ändå en härlig bil på långresa, med pålitlig batterimätning.

Idag var det däremot glädje och jubel, för jag körde min fantastiska e-tron 55 med fungerande app, förvärmning, comfort-läge och de virtuella backspeglarna varnade inte för begränsad sikt. Världens bästa bil, när elektroniken är med...
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14384
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 8hk-168944

Börjar komma ner skapligt i pris. Mindre än jag sålde min skruttiga ID4 för.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev: 01 apr 2023 10:39
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 8hk-168944

Börjar komma ner skapligt i pris. Mindre än jag sålde min skruttiga ID4 för.
Nu börjar de bli prisvärda med!
Men frågan är om de verkligen sålde den för det?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev: 01 apr 2023 11:06
taliz skrev: 01 apr 2023 10:39
https://www.kvd.se/auktioner/audi-e-tro ... 8hk-168944

Börjar komma ner skapligt i pris. Mindre än jag sålde min skruttiga ID4 för.
Nu börjar de bli prisvärda med!
Men frågan är om de verkligen sålde den för det?
Gjorde den det så är det ju ett kap, fast inte uppe i reservationspris så tveksamt.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev: 27 mar 2023 08:54
Dafro skrev: 27 mar 2023 08:39
Off Grid Byggaren skrev: 27 mar 2023 08:23
Ställ in GPS:en på destinationen så visar räckviddsmätaren hur fort du kan köra för att nå fram.

E-tron har ju en positiv egenskap, du kan stretcha räckvidden flera mil genom att bara sänka hastigheten.

Såg inte kul ut när han körde upp på vågstationen och nästan hamnade på 2,8 ton med endast förare och några kameror i bilen.

Vikten borde ner 500 kg och så 125 kWh användbart batteri, då har vi en intressant elbil.
Den funktionen känner jag inte igen på min bil. Med räckviddsmätaren avser du antal km kvar upp i skärmen vid ratten? Eller någon annan?

Och håller helt med om vikt och batteri, tvekar lite på om man ska vänta in A6 avant…
Ja, det är den räckviddsmätaren med hur många km du har kvar i batteriet. Ställ in destination, kolla räckviddens mariginal till destinationen, kör fem mil i samma hastighet och se om den har räknat upp eller ner. Då vet du vilken hastighet du kan hålla.

Då vet du hur fort det går att köra.
Detta glömde jag svara på, så gör jag alltid för att se på deltat som du beskriver. Jag trodde du mena att det stod vilken hastighet jag kunde hålla men med denna förklaring förstår jag och håller med.
27,8 kWp solceller
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nu har jag avbokat min Q8 då det efter de tester jag sett känns som en sminkad gris, ska även sälja min E55.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av BigEasy »

Dafro skrev: 02 apr 2023 18:35
Nu har jag avbokat min Q8 då det efter de tester jag sett känns som en sminkad gris, ska även sälja min E55.

Vad blir det istället? Model S?
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Dafro skrev: 02 apr 2023 18:35
Nu har jag avbokat min Q8 då det efter de tester jag sett känns som en sminkad gris, ska även sälja min E55.
Ja nån vidare uppgradering är det inte (förutom större batteri i 55:an då).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 19 jan 2023 09:58

Re: Audi e-tron

Inlägg av BigEasy »

Nect skrev: 02 apr 2023 19:02
Dafro skrev: 02 apr 2023 18:35
Nu har jag avbokat min Q8 då det efter de tester jag sett känns som en sminkad gris, ska även sälja min E55.
Ja nån vidare uppgradering är det inte (förutom större batteri i 55:an då).

Är väl samma bil? Inget större fel på den iofs.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

BigEasy skrev: 02 apr 2023 19:07
Nect skrev: 02 apr 2023 19:02
Dafro skrev: 02 apr 2023 18:35
Nu har jag avbokat min Q8 då det efter de tester jag sett känns som en sminkad gris, ska även sälja min E55.
Ja nån vidare uppgradering är det inte (förutom större batteri i 55:an då).

Är väl samma bil? Inget större fel på den iofs.
Så är det, men när de pratat om att få den effektivare så var förhoppningen att det skulle göra något åt förbrukningen. Men verkar inte gett något direkt…

Hämtar min 50 om någon vecka, blir intressant och se om jag märker någon skillnad på förbrukningen jämfört med min gamla 55:a.

Jag klarar mig med 50:an med mitt körmönster. Så jag tog inte en ny för att den är effektiv. Mer för att det är en superb familjebil. 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

BigEasy skrev: 02 apr 2023 18:58
Dafro skrev: 02 apr 2023 18:35
Nu har jag avbokat min Q8 då det efter de tester jag sett känns som en sminkad gris, ska även sälja min E55.

Vad blir det istället? Model S?
Nä, den dagen jag köper en tesla får man nog ta mig till sjukan för undersökning. Lutar åt IX50, igen, har en sådan bokad som jag måste avboka då jag ska byta arbetsgivare.
27,8 kWp solceller
Skriv svar