Jämför äpplen med äpplen och inte med päron. Tycker Audi Q8 är ganska spot on på e-tron. Den har något större yttermått men E-tron större bagage. Nu ligger prestandan lite olika. Men utrustar man dessa två modeller lika och drar av eller lägger på lite för att jämna ut prestandaskillnaden så hamnar de ganska lika i pris. Och med de rabatter som e-tron har nu så tror jag e-tron blir mindre dyr. Och det innan bonus-malus. Sen är Q8an något snyggare men det är ju en smaksak.Esterox skrev:Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.Legato skrev:Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...Esterox skrev:Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.
Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.
Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).
För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Senast redigerad av Robertrimmevik, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Audi e-tron
Jag berättade om min situation där bränslet alltså kostade ca 700% mer förut... Men även om du har 7:- istället för 20:- så är det fortfarande då nästan 200% dyrare med fossilsoppan. Att kapa bort 2/3 av kostnaden gör man inte ofta på något annat område...Esterox skrev:Jo jämförelse mot en bränsletörstig bil förstår jag. Men effekten är inte mitt stora intresse.Legato skrev:Ja, det är mycket billigare. 2,50:- per mil lägger jag i snitt och då är en av bilarna en SUV med över 700 hästar. Mina motsvarande fossilbilar har kostat runt 20:-/mil för drivmedel.Esterox skrev:Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.Legato skrev:Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...Esterox skrev:Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.
Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.
Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).
För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Gällande buller, kör du enbart motorväg?
Jag åker mestadels utav resorna via motorväg. Men kanske är som Mati säger ändå märkbart i långa loppet. Har bara provkört korta svängar med E-tron och ModelS.
E55 beg är ju intressant men nytt är nytt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Fast är det så att man inte får jämföra ?Robertrimmevik skrev:Jämför äpplen med äpplen och inte med päron. Tycker Audi Q8 är ganska spot on på e-tron. Den har något större yttermått men E-tron större bagage. Nu ligger prestandan lite olika. Men utrustar man dessa två modeller lika och drar av eller lägger på lite för att jämna ut prestandaskillnaden så hamnar de ganska lika i pris. Och med de rabatter som e-tron har nu så tror jag e-tron blir mindre dyr. Och det innan bonus-malus. Sen är Q8an något snyggare men det är ju en smaksak.Esterox skrev:Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.Legato skrev:Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...Esterox skrev:Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.
Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.
Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).
För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Vill jag ha elbil med storlek så är det ju bara E-tron som finns (bortser då från X och S)
Vill jag åka fossilt finns det en uppsjö utav priser och bilar att välja på.
Q8 är superfin men verkligen över min budget. Men E-tron däremot går in men med skohorn.
Därav funderingarna.
Re: Audi e-tron
Man jämför väl alla dom bilar man kan tänka sig att köpa även om allihop inte är från samma klass? Ibland är bagage inte relevant och då kan en lite mindre bil jämföras med en större.
Re: Audi e-tron
Varför exkludera S&X?Esterox skrev:Fast är det så att man inte får jämföra ?Robertrimmevik skrev:Jämför äpplen med äpplen och inte med päron. Tycker Audi Q8 är ganska spot on på e-tron. Den har något större yttermått men E-tron större bagage. Nu ligger prestandan lite olika. Men utrustar man dessa två modeller lika och drar av eller lägger på lite för att jämna ut prestandaskillnaden så hamnar de ganska lika i pris. Och med de rabatter som e-tron har nu så tror jag e-tron blir mindre dyr. Och det innan bonus-malus. Sen är Q8an något snyggare men det är ju en smaksak.Esterox skrev:Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.Legato skrev:Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...Esterox skrev:Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.
Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.
Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).
För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Vill jag ha elbil med storlek så är det ju bara E-tron som finns (bortser då från X och S)
Vill jag åka fossilt finns det en uppsjö utav priser och bilar att välja på.
Q8 är superfin men verkligen över min budget. Men E-tron däremot går in men med skohorn.
Därav funderingarna.
Om e-tron är tillräckligt stor så funkar väl både EQC och Y också för övrigt?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
MY verkar vara ett enda stort fuskarbete (tänker inte på taket som ramlade av i farten)Legato skrev:
Varför exkludera S&X?
Om e-tron är tillräckligt stor så funkar väl både EQC och Y också för övrigt?
T.ex. samma stol som M3 (har jag för mig) och sedan 2 stora balkar för att få stolen högre upp t.ex.
Re: Audi e-tron
På vilket sätt är det ett fuskarbete menar du? Jag föredrar en sedan, men i mina ögon är annars Y en vidareutveckling av världens just nu bästa bil...Gargamel skrev:MY verkar vara ett enda stort fuskarbete (tänker inte på taket som ramlade av i farten)Legato skrev:
Varför exkludera S&X?
Om e-tron är tillräckligt stor så funkar väl både EQC och Y också för övrigt?
T.ex. samma stol som M3 (har jag för mig) och sedan 2 stora balkar för att få stolen högre upp t.ex.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Spelar ingen roll om el eller ICE; den perfekta bilen finns inte, och kommer aldrig att finnas. Inte ens om du lägger upp 2-3 mille.Fredrik j skrev:Finns ingen bil för mig ännu. Avvaktar.
Så hemskt är det!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Och om du måste hosta upp 2-3 miljoner för en bil så kan den knappast vara perfekt. Såvida man inte badar i pengar.martinot skrev:Spelar ingen roll om el eller ICE; den perfekta bilen finns inte, och kommer aldrig att finnas. Inte ens om du lägger upp 2-3 mille.Fredrik j skrev:Finns ingen bil för mig ännu. Avvaktar.
Så hemskt är det!
För min del så är e-tron rent tekniskt så nära perfekt man kan komma. En kombi (typ) med dragkrok och hög dragvikt, massor med plats, bekväm, tyst, eldriven. Men det faktum att den kostar massor gör den totalt sett till en bil som är verkligen allt annat än perfekt. Hade den kostat hälften så mycket had den varit (nästan) perfekt. Det är det precis som du säger, den perfekta bilen finns inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Audi e-tron
För jag vill inte ha en 3 år gammal elbil. Och nya är dom för dyra. EQC är dyrare än E-tron så även den går bort tyvärr.Legato skrev:Varför exkludera S&X?Esterox skrev:Fast är det så att man inte får jämföra ?Robertrimmevik skrev:Jämför äpplen med äpplen och inte med päron. Tycker Audi Q8 är ganska spot on på e-tron. Den har något större yttermått men E-tron större bagage. Nu ligger prestandan lite olika. Men utrustar man dessa två modeller lika och drar av eller lägger på lite för att jämna ut prestandaskillnaden så hamnar de ganska lika i pris. Och med de rabatter som e-tron har nu så tror jag e-tron blir mindre dyr. Och det innan bonus-malus. Sen är Q8an något snyggare men det är ju en smaksak.Esterox skrev:Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.Legato skrev:Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...
Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).
För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Vill jag ha elbil med storlek så är det ju bara E-tron som finns (bortser då från X och S)
Vill jag åka fossilt finns det en uppsjö utav priser och bilar att välja på.
Q8 är superfin men verkligen över min budget. Men E-tron däremot går in men med skohorn.
Därav funderingarna.
Om e-tron är tillräckligt stor så funkar väl både EQC och Y också för övrigt?
Och MY finns inte. Enyaq är ju intressant och kanske id4. Men det är ju ett tag dit och jag vill gärna ta klivet nu eller i förrgår. Fast orolig för att göra ekonomiskt misstag (läs kostnad)
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi e-tron
Använder inte alla biltillverkare typ samma stolar i modeller som är storleksmässigt lika invändigt?Gargamel skrev:MY verkar vara ett enda stort fuskarbete (tänker inte på taket som ramlade av i farten)
T.ex. samma stol som M3 (har jag för mig) och sedan 2 stora balkar för att få stolen högre upp t.ex.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Audi e-tron
Troligen, Men de fuskar inte så fult som tesla gjort i MY Se bild. Sedan det här, kunde det verkligen inte gjorts bättre? (Pinnen mellan sätena)SwedishAdvocate skrev:Använder inte alla biltillverkare typ samma stolar i modeller som är storleksmässigt lika invändigt?Gargamel skrev:MY verkar vara ett enda stort fuskarbete (tänker inte på taket som ramlade av i farten)
T.ex. samma stol som M3 (har jag för mig) och sedan 2 stora balkar för att få stolen högre upp t.ex.
Re: Audi e-tron
Menar naturligtvis att det inte finns någon elbil för mig ännu.martinot skrev:Spelar ingen roll om el eller ICE; den perfekta bilen finns inte, och kommer aldrig att finnas. Inte ens om du lägger upp 2-3 mille.Fredrik j skrev:Finns ingen bil för mig ännu. Avvaktar.
Så hemskt är det!
Re: Audi e-tron
Vad jag menar är att det kommer det aldrig finnas.Fredrik j skrev:Menar naturligtvis att det inte finns någon elbil för mig ännu.martinot skrev:Spelar ingen roll om el eller ICE; den perfekta bilen finns inte, och kommer aldrig att finnas. Inte ens om du lägger upp 2-3 mille.Fredrik j skrev:Finns ingen bil för mig ännu. Avvaktar.
Så hemskt är det!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Audi e-tron
Gör Audi ingen vinst på e-tron?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Audi e-tron
För jag vill inte ha en 3 år gammal elbil. Och nya är dom för dyra. EQC är dyrare än E-tron så även den går bort tyvärr.Esterox skrev:Varför exkludera S&X?Legato skrev:Fast är det så att man inte får jämföra ?Esterox skrev:Jämför äpplen med äpplen och inte med päron. Tycker Audi Q8 är ganska spot on på e-tron. Den har något större yttermått men E-tron större bagage. Nu ligger prestandan lite olika. Men utrustar man dessa två modeller lika och drar av eller lägger på lite för att jämna ut prestandaskillnaden så hamnar de ganska lika i pris. Och med de rabatter som e-tron har nu så tror jag e-tron blir mindre dyr. Och det innan bonus-malus. Sen är Q8an något snyggare men det är ju en smaksak.Robertrimmevik skrev:Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.Esterox skrev:[quote="Legato"
Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...
Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).
För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Vill jag ha elbil med storlek så är det ju bara E-tron som finns (bortser då från X och S)
Vill jag åka fossilt finns det en uppsjö utav priser och bilar att välja på.
Q8 är superfin men verkligen över min budget. Men E-tron däremot går in men med skohorn.
Därav funderingarna.
Om e-tron är tillräckligt stor så funkar väl både EQC och Y också för övrigt?
Och MY finns inte. Enyaq är ju intressant och kanske id4. Men det är ju ett tag dit och jag vill gärna ta klivet nu eller i förrgår. Fast orolig för att göra ekonomiskt misstag (läs kostnad)[/quote]
Då är frågan varför du inte vill ha en tre år gammal elbil som ur elbilsperspektiv fortfarande är nyare än e-tron?
Det största ekonomiska misstaget kommer vara att fortsätta köra fossilt. Om du är öppen för Enyaq så kan du ju även titta på Kona/e-Niro och få en bil som är långt billigare och bättre än den fossil du kör nu.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Det är ju precis det jag menar. Om du tycker att Q8 är superfin och över din budget men du får in en E-tron då är det ju bara att köra på. Jag tycker att du får in en jämförbar bil i din kalkyl.Esterox skrev:Fast är det så att man inte får jämföra ?Robertrimmevik skrev:Jämför äpplen med äpplen och inte med päron. Tycker Audi Q8 är ganska spot on på e-tron. Den har något större yttermått men E-tron större bagage. Nu ligger prestandan lite olika. Men utrustar man dessa två modeller lika och drar av eller lägger på lite för att jämna ut prestandaskillnaden så hamnar de ganska lika i pris. Och med de rabatter som e-tron har nu så tror jag e-tron blir mindre dyr. Och det innan bonus-malus. Sen är Q8an något snyggare men det är ju en smaksak.Esterox skrev:Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.Legato skrev:Fast då syftar man ju på helheten inte just "drivmedelskostnad på långresa med icke-Tesla"...Esterox skrev:Finns ju flertalet trådar där elbilen är ”överlägsen” ice.
Men som vissa skriver, kostar det 1800-2000kr för långresa på ett år är det ju iofs inte så himla farligt. Stirrar mig blind bara på att själva resan blir dyr och inte totalen. Men samtidigt köper jag en betydligt dyrare bil än jag tänkt om jag köper E-tron. Tesla är jag inte i närheten utav, M3 passar inte mina lastningsbehov.
Jag får fundera över helgen och bestämma mig på måndag. Vore så roligt att ta klivet.
Drivmedlet är ju mycket billigare totalt sett för säkert 99%+ av alla elbilsförare. Men det är ju bara en komponent. Elbilen är överlägsen på massor av annat också... Tex:
* Vridmoment.
* Buller.
* Underhåll/service.
* Respons.
* Miljö.
* Bekvämlighet (alltid fulltankad, effektiv förvärmning/kylning).
För mig personligen är det en icke-fråga. Jag skulle tom hellre köra en Nissan Leaf än valfri fossil.
Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Vill jag ha elbil med storlek så är det ju bara E-tron som finns (bortser då från X och S)
Vill jag åka fossilt finns det en uppsjö utav priser och bilar att välja på.
Q8 är superfin men verkligen över min budget. Men E-tron däremot går in men med skohorn.
Därav funderingarna.
Kan dock vara önsketänkande från min sida. Q8an kanske krossar e-tron.
Tycker att du ska provköra båda och ställa dom mot varandra. Passa på att provköra Q5 samtidigt.
Re: Audi e-tron
Då är frågan varför du inte vill ha en tre år gammal elbil som ur elbilsperspektiv fortfarande är nyare än e-tron?Legato skrev:För jag vill inte ha en 3 år gammal elbil. Och nya är dom för dyra. EQC är dyrare än E-tron så även den går bort tyvärr.Esterox skrev:Varför exkludera S&X?Legato skrev:Fast är det så att man inte får jämföra ?Esterox skrev:Jämför äpplen med äpplen och inte med päron. Tycker Audi Q8 är ganska spot on på e-tron. Den har något större yttermått men E-tron större bagage. Nu ligger prestandan lite olika. Men utrustar man dessa två modeller lika och drar av eller lägger på lite för att jämna ut prestandaskillnaden så hamnar de ganska lika i pris. Och med de rabatter som e-tron har nu så tror jag e-tron blir mindre dyr. Och det innan bonus-malus. Sen är Q8an något snyggare men det är ju en smaksak.Robertrimmevik skrev:Fast är det SÅÅÅÅ mycket billigare ? Hur räknar jag ut en milkostnad på ett korrekt sätt ? Med min ice som jag nu pendlar med så har jag en förbrukning på 0,45 milen alltså runt 6-7kr milen.
Buller förstår jag ärligt inte? För motorn hörs ju inte på motorvägen.
Omkostnad köper jag är billigare men bilen är ju ändå 2-300k dyrare.
Vill jag ha elbil med storlek så är det ju bara E-tron som finns (bortser då från X och S)
Vill jag åka fossilt finns det en uppsjö utav priser och bilar att välja på.
Q8 är superfin men verkligen över min budget. Men E-tron däremot går in men med skohorn.
Därav funderingarna.
Om e-tron är tillräckligt stor så funkar väl både EQC och Y också för övrigt?
Och MY finns inte. Enyaq är ju intressant och kanske id4. Men det är ju ett tag dit och jag vill gärna ta klivet nu eller i förrgår. Fast orolig för att göra ekonomiskt misstag (läs kostnad)
Det största ekonomiska misstaget kommer vara att fortsätta köra fossilt. Om du är öppen för Enyaq så kan du ju även titta på Kona/e-Niro och få en bil som är långt billigare och bättre än den fossil du kör nu.[/quote]För har man otur finns det väldigt dyra reparationer på en tesla som är över 3 år gammal.
Re: Audi e-tron
Jag funderade på en Q5 55 TFSIe, men efter att ha provkört den och sedan provkört en e-tron så var det ett lätt val.
Q8 var aldrig aktuellt för mig och jag har inte testat den, men komforten med luftfjädring i kombination med den tysta driften i e-tron är kanon jämfört med lite mindre modeller som Q5.
Q8 var aldrig aktuellt för mig och jag har inte testat den, men komforten med luftfjädring i kombination med den tysta driften i e-tron är kanon jämfört med lite mindre modeller som Q5.
Re: Audi e-tron
Track record över tid har väl ändå visat att om det är NÅGON bil som har dyra reparationer efter 3 år så är det Audi/MB/BMW?
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Audi e-tron
Å ja. På min e-tron har ju allting gått på garanti hittills, men jag har alltid frågat vad den ena eller andra reservdelen skulle kostat mig. Det handlar säkert om 30-40kkr hittills, utan arbetskostnad såklart. De två dyraste grejerna som jag vet om var bakljusrampen och vänstra laddporten.BrooklynS skrev:Track record över tid har väl ändå visat att om det är NÅGON bil som har dyra reparationer efter 3 år så är det Audi/MB/BMW?
Nu har det inte varit nånting de senaste månaderna, men jag kör ju inte så mycket just nu. Det blir roligt när garantin går ut till våren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Fast jag har isåfall inte tänkt ha den längre än 2-3 år. Alltså inom garantin.BrooklynS skrev:Track record över tid har väl ändå visat att om det är NÅGON bil som har dyra reparationer efter 3 år så är det Audi/MB/BMW?
Re: Audi e-tron
Det var bara som ett bemötande av påståendet att just Tesla skulle vara dyra att äga i längden...Esterox skrev:Fast jag har isåfall inte tänkt ha den längre än 2-3 år. Alltså inom garantin.BrooklynS skrev:Track record över tid har väl ändå visat att om det är NÅGON bil som har dyra reparationer efter 3 år så är det Audi/MB/BMW?
Tesla Y LR -22 EAP
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3301
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Audi e-tron
Jag har kört BMW i 28 år. Aldrig råkat ut för dyra reparationer och då har ändå bilarna varit minst sex år gamla när jag sålt dem (aldrig haft mer än 2 års garanti). Kostnader för däck har alltid varit större än kostnaderna för reparationer. Fast då har jag i och för sig inte räknat med kostnader för lack- och plåtreparationer. Jag tycker dock de snarast ska hänföras till klantiga medmänniskor (motmänniskor?) som kör på mina bilar och sedan smiter, huvudsakligen vid parkeringsplatser.BrooklynS skrev:Track record över tid har väl ändå visat att om det är NÅGON bil som har dyra reparationer efter 3 år så är det Audi/MB/BMW?
Jag ska dock säga att jag förväntar mig samma sak med min Model 3. Den räknar jag med att ha i många år och tror jag kommer att klara mig utan betydande reparationskostnader för den också (inte minst med tanke på 4 års garanti från Tesla).
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.