Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..
Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..
Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
Knappast. Inte av Fordonsbolaget iaf. Tog några vid tidigare i höstas när mina 36 månader var slut. Bästa buden låg runt 580'. För en 100D -18.
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..
Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
Hade jag fått plats att köra MS så hade jag nog kört en sådan idag, fick igen dörren. Men knät satt klämd mot ratten där istället.
Varför vill du sälja den? Jag tycker både EQC och E-Tron verkar vara fina bilar.
Fina bilar med extremt hög prisbild. Man får ju se lite hur mycket man betalar varje månad och om nyttan på något vis rättfärdigar kostnaderna. Bara leasingen för min bil ligger på 12 000kr/månad (inkl kontantinsats). Förmånsvärdet är på nästan 10 000. Det är brutalt. Samtidigt har jag kört ungefär 1200 mil de senaste två åren med min e-tron. Det är extremt låg nyttjandegrad för nånting som kostar skjortan. Egentligen borde jag byta till en gammal Dacia och köra den i typ 10 år så att min ekonomi på något sätt får en chans att återhämta sig efter alla dessa bilrelaterade eskapader.
Lätt att va efterklok men hade du behållt Teslan skulle du fått ungefär lika mkt för den idag..
Menar du att den nästan inte hade tappat nånting alls de senaste tre åren efter att den hade tappat nästan 50% efter de första två åren? Det har jag svårt att se någon rimlighet i.
Men naturligtvis hade den inte tappat lika mycket som e-tron har gjort. Samtidigt var förmånsvärdet på den ännu högre än för e-tron. Och högst sannolikt hade jag under tiden dött av hjärtinfarkt eller annat jobbigt med tanke på hur mycket vånda den bilen har orsakat.
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
På något konstigt sätt utgår du ifrån att jag egentligen ville ha den kvar, och att jag bara sålde den av misstag för att jag inte visste bättre då. Så är inte fallet. Jag ville inte ha den kvar och jag skulle inte heller vilja ha den tillbaka. Jag sålde den trots att det var ett ekonomiskt vansinnesdåd, och jag skulle göra det igen. Det enda jag ångrar är att jag köpte den överhuvudtaget. Däremot borde jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Det var verkligen dumt från dagens perspektiv. Hade jag för tre år sedan vetat det jag vet idag så hade jag troligen skaffat en betydligt billigare bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
En fin S90D facelift får du runt 600k för.
Men som sagt, lätt att va efterklok.
På något konstigt sätt utgår du ifrån att jag egentligen ville ha den kvar, och att jag bara sålde den av misstag för att jag inte visste bättre då. Så är inte fallet. Jag ville inte ha den kvar och jag skulle inte heller vilja ha den tillbaka. Jag sålde den trots att det var ett ekonomiskt vansinnesdåd, och jag skulle göra det igen. Det enda jag ångrar är att jag köpte den överhuvudtaget. Däremot borde jag inte skaffat en e-tron efter Teslan. Det var verkligen dumt från dagens perspektiv. Hade jag för tre år sedan vetat det jag vet idag så hade jag troligen skaffat en betydligt billigare bil.
Nä, jag vet att du hatade den. Jag var ju en av dom som skrev "sälj den".
Dock avrådde jag från etron.
Det är inget fel med bilen. Missförstå mig rätt. Det som gör att jag inte vill ha den kvar är inte bilens fel utan min ekonomi som inte är densamma som för 3 år sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är inget fel med bilen. Missförstå mig rätt. Det som gör att jag inte vill ha den kvar är inte bilens fel utan min ekonomi som inte är densamma som för 3 år sedan.
Sorry men du gnölade om hur mkt pengar du förlorat på Teslan också innan du sålde den.
Sen gick du och köpte en ny miljonbil...
Jag vet att du har dina anledningar, fine... men då kan man inte hålla på och beklaga sig igen av samma orsak vid nästa bilbyte.
(Eller, det är klart man kan..detta är ju ett bilforum. )
Sorry men du gnölade om hur mkt pengar du förlorat på Teslan också innan du sålde den.
Sen gick du och köpte en ny miljonbil...
Jag vet att du har dina anledningar, fine... men då kan man inte hålla på och beklaga sig igen av samma orsak vid nästa bilbyte.
(Eller, det är klart man kan..detta är ju ett bilforum. )
Nej, det är inte samma sak. Teslan var dyr ja, men då hade jag ändå råd. Det är klart att det svider nåt så in i bänken när man förlorar en massa pengar på en bil. Men jag sålde inte Teslan av ekonomiska skäl, jag sålde den faktiskt trots att jag gjorde en brakförlust. Och det gick ju, annars hade jag naturligtvis inte kunnat köpa en e-tron sen. Men den tiden är definitivt över. E-tron säljer jag inte eftersom jag är missnöjd med bilen utan eftersom jag inte längre har råd att ha den kvar. Det har olika orsaker, spelar ingen roll heller varför det blev så, men det är i alla fall så det ser ut.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Jag sålde precis min välutrustade Audi (iofs inte E-tron). Satte ihop ett litet beskrivande dokument som jag mailade ut till några bilfirmor.
På två dagar hade jag en handfull bud, de flesta helt ok och något lite bättre. Inget var katastrof.
Det är vad jag förstår ändå riktigt bra läge att sälja begagnade bilar just nu.
Menar med detta att du inte ska ta första bästa bud, speciellt om det känns onödigt lågt. Kolla runt på några ställen. För mig tog det en kväll att maila ut om försäljningen, det var det klart värt.
Det blev ett skambud såklart. Jag hade inte förväntat mig nåt annat.
Jag sålde precis min välutrustade Audi (iofs inte E-tron). Satte ihop ett litet beskrivande dokument som jag mailade ut till några bilfirmor.
På två dagar hade jag en handfull bud, de flesta helt ok och något lite bättre. Inget var katastrof.
Det är vad jag förstår ändå riktigt bra läge att sälja begagnade bilar just nu.
Menar med detta att du inte ska ta första bästa bud, speciellt om det känns onödigt lågt. Kolla runt på några ställen. För mig tog det en kväll att maila ut om försäljningen, det var det klart värt.
Bra tips. Tack.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Här kommer min högst ovetenskapliga test före och efter uppdateringen.
Jag har kört ned batteriet till 6% SoC och laddat på 50 kW DC-laddare båda gångerna.
Förutsätter att förlusterna med DC-laddning i lungt tempo och svalt ute, är ganska små.
Det går nu att fylla på lite mer, och räckvidden ser ut att ha ökat. Jag har även fått på vinterdäcken denna gång.
Konstigt att degraderingen även har försvunnit. Kanske har batteriet balanserats upp lite efter att jag kört ned så lågt två gånger.
Om detta verkligen stämmer är det ett lyft för min del, då jag ibland kör flera sträckor som har varit lite väl långa med den tidigare räckvidden.
Uppdate_2021.PNG
Gott!
3 kWh extra utan kostnad är ju inte något man tackar nej till. Bra uppdatering.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Låter lovande, frågan ör om man efter modifiering ska välja årsmodell 2020-21 i ABRP efter denna uppdatering, har prövat detta och för mig gör det skillnad för de resor som jag utför ofta.
Låter lovande, frågan är om man efter modifiering ska välja årsmodell 2020-21 i ABRP efter denna uppdatering, har prövat detta och för mig gör det skillnad för de resor som jag utför ofta.
Det bör ju motsvara 2021 års räckvidd nu i ABRP.
Går ju även att krama ur någon mil till med Range mode, kollade hur det såg ut efter jag kommit hem idag:
(Fast i princip drar den väl den knappen bara ned värmen lite)
Är ute efter en andrabil. Har läst här om helt galet billiga privatleasingerbjudande på 55:or, så jag tänkte kanske en sådan till för att spara mil på min 55:a som jag har idag.
Men alla dessa galna erbjudanden verkar vara som bortblåsta. Någon som sett något?
Rabatten på 55 proline är nu endast ca 65k på Audis sida.
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer.
Är ute efter en andrabil. Har läst här om helt galet billiga privatleasingerbjudande på 55:or, så jag tänkte kanske en sådan till för att spara mil på min 55:a som jag har idag.
Men alla dessa galna erbjudanden verkar vara som bortblåsta. Någon som sett något?
Rabatten på 55 proline är nu endast ca 65k på Audis sida.
Tycker mig nästan se att andrahandsvärdet på min bil rent av gått upp.
Så Mati kolla noga innan du säljer.
En 55:a som andrabil till sin 55:a låter premium i mina öron. Har faktiskt inte heller sett några sådana erbjudanden längre och inte heller på 50 som det var ett tag på ett år gamla, tror också värdet hålls uppe lite nu pga ont om bilar, iallafall till den nya kommer med 60 mils räckvidd.