Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Nilp skrev:
Jag har 19" original (jag vet dom är jättefula) och ligger 250-260wh/km. Dvs ingen större skillnad mot 21" då vilket är en besvikelse för mig :D
Du råkar inte veta vad din drar i typ 135-140 km/h? Undersöker olika bilar åt en familjemedlem och ett stort frågetecken på de flesta bilar är ju lite vad de drar i motorvägsfart.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nilp skrev:
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.

Problemet som jag ser det för E-Tron är inte förbrukningen utan att det inte finns så många laddare. Fanns det ALLTID en 150kW-laddare när man behövde ladda så vore det inga problem eftersom den laddar så snabbt. Men så är det ju inte riktigt...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

Nilp skrev:
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.
Ja, det är ju det som är intressant med att veta förbrukningen, man vill inte känna att det går snabbare att köra 120 km/h än 140 km/h utan jag tycker att punkten där det vänder skall ligga högre än så.

Tycker det går bra att göra på de flesta ställen om man bara tänker på trafikrytmen om man nu inte pratar kring städerna och mitt i rusningstrafik när alla ska mellan hemmet och jobbet.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

johanfh skrev:
Otroligt nöjd med vår Etron 55.
Vid vilken hastighet är elförbrukningen som lägst tror ni/vet ni? :) Vilken hastighet ska man hålla för att komma så långt som möjligt på en laddning dvs?
Skall man komma så långt som möjligt på en fulladdad bil (som jag tolkar din fråga) så tror jag att MWall har rätt i att det är någonstans runt 20-50 km/h (lite beroende på hur mycket AC eller uppvärmning av bil drar i förhållande till sin förbrukning att komma framåt).

Skall man däremot ladda på vägen och komma fram så snabbt som möjligt, så beror det på laddinfrastrukturen. För en bil som laddar snabbt (som e-tron, Tesla, etc.) och som har tillgång på effektiva snabbladdare längs vägen (Ionity, etc.) så kommer man oftast snabbast fram om man håller runt 160-180 km/h i snitt.

Det förutsätter dock att man inte har problem med hastighetsbegränsningar, polis, etc. samt att det inte är kö till laddarna.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

MWall skrev:
Nilp skrev:
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.

Problemet som jag ser det för E-Tron är inte förbrukningen utan att det inte finns så många laddare. Fanns det ALLTID en 150kW-laddare när man behövde ladda så vore det inga problem eftersom den laddar så snabbt. Men så är det ju inte riktigt...
Det beror väl på vart du tänker köra? På vägarna i södra Sverige där du kan köra +120km/h (vilket jag läser in som motorväg) har jag hittills inte haft problem med laddare vilket är främst Ionity och Eon. Men du har en poäng i att det beror ju på var OfarligTeslas familjemedlem kör övervägande.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Nilp skrev:
MWall skrev:
Nilp skrev:
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.

Problemet som jag ser det för E-Tron är inte förbrukningen utan att det inte finns så många laddare. Fanns det ALLTID en 150kW-laddare när man behövde ladda så vore det inga problem eftersom den laddar så snabbt. Men så är det ju inte riktigt...
Det beror väl på vart du tänker köra? På vägarna i södra Sverige där du kan köra +120km/h (vilket jag läser in som motorväg) har jag hittills inte haft problem med laddare vilket är främst Ionity och Eon. Men du har en poäng i att det beror ju på var OfarligTeslas familjemedlem kör övervägande.
Jag kör långt nästan enbart på semestern. Tror att det blir rätt stora problem på Ionity i sommar. Utan att veta såklart.

På vintern kan det bli en tripp till Trysil. Är väl inte omöjligt med E-Tron men jag skulle nog vara lite nervös innan.
dfa
Inlägg: 432
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Audi e-tron

Inlägg av dfa »

OfarligTesla skrev:
Nilp skrev:
Jag har 19" original (jag vet dom är jättefula) och ligger 250-260wh/km. Dvs ingen större skillnad mot 21" då vilket är en besvikelse för mig :D
Du råkar inte veta vad din drar i typ 135-140 km/h? Undersöker olika bilar åt en familjemedlem och ett stort frågetecken på de flesta bilar är ju lite vad de drar i motorvägsfart.
WLTP är ju svaret på frågan när du vill jämföra förbrukning mellan bilar. Du kommer inte att kunna få ett specifikare svar än så.

Det går inte att svara mer exakt än så eftersom om du frågar random elbilsförare på gatan om hur mycket bilen drar blir motfrågan "vid vilken temperatur/vind/regnmängd/storlek på däck?" så du kan inte jämföra förbrukning utan att ha liknande yttre faktorer. Därför WLTP.

Men vid 135km/h då? lägg en faktor, säg 20%, på alla bilars WLTP rakt av eller nått.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OfarligTesla »

dfa skrev:

WLTP är ju svaret på frågan när du vill jämföra förbrukning mellan bilar. Du kommer inte att kunna få ett specifikare svar än så.

Det går inte att svara mer exakt än så eftersom om du frågar random elbilsförare på gatan om hur mycket bilen drar blir motfrågan "vid vilken temperatur/vind/regnmängd/storlek på däck?" så du kan inte jämföra förbrukning utan att ha liknande yttre faktorer. Därför WLTP.

Men vid 135km/h då? lägg en faktor, säg 20%, på alla bilars WLTP rakt av eller nått.
Nej WLTP är inte svaret på frågan eftersom ökningen med hastighet inte är linjär vilket gör att deras olika design kommer spela större och större roll ju snabbare man kör. I lägre hastigheter kommer rullmotstånd vara en relativt stor faktor medan i högre hastighet kommer luftmotstånd vara den enskilt största faktorn och rullmotståndet står för en liten andel. Det är även en hel drös massa andra effekter som går in i WLTP mätningen som blir mindre och mindre relevanta ju snabbare man kör, t.ex. energin som går till uppvärmning/kyla av kupé och batteriet. Det behöver inte ens vara så att en bil som har 20% högre WLTP än en annan kommer ens en km längre när man kör dem båda i 135 km/h.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3301
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Audi e-tron

Inlägg av Niklas Z »

dfa skrev:
WLTP är ju svaret på frågan när du vill jämföra förbrukning mellan bilar. Du kommer inte att kunna få ett specifikare svar än så.

Det går inte att svara mer exakt än så eftersom om du frågar random elbilsförare på gatan om hur mycket bilen drar blir motfrågan "vid vilken temperatur/vind/regnmängd/storlek på däck?" så du kan inte jämföra förbrukning utan att ha liknande yttre faktorer. Därför WLTP.

Men vid 135km/h då? lägg en faktor, säg 20%, på alla bilars WLTP rakt av eller nått.
Kruxet är att det framför allt är i motorvägsfart som förbrukningen och dess påverkan på räckvidden är intressant, i alla fall när vi talar om bilar som e-tron, Tesla, mfl. Körcykler som endast innehåller måttligt med motorväg är då inte så intressanta. Dessutom spelar aerodynamiken förhållandevis större roll i motorvägsfart än i lägre, vilket gör att olika bilar avviker olika mycket från WLTP.
Samtidigt är ju förbrukning i jämn fart motorväg tämligen enkel att mäta. Bestäm bara väderförhållanden och använd plan väg.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
OfarligTesla skrev:
Nilp skrev:
Jag har 19" original (jag vet dom är jättefula) och ligger 250-260wh/km. Dvs ingen större skillnad mot 21" då vilket är en besvikelse för mig :D
Du råkar inte veta vad din drar i typ 135-140 km/h? Undersöker olika bilar åt en familjemedlem och ett stort frågetecken på de flesta bilar är ju lite vad de drar i motorvägsfart.
WLTP är ju svaret på frågan när du vill jämföra förbrukning mellan bilar. Du kommer inte att kunna få ett specifikare svar än så.

Det går inte att svara mer exakt än så eftersom om du frågar random elbilsförare på gatan om hur mycket bilen drar blir motfrågan "vid vilken temperatur/vind/regnmängd/storlek på däck?" så du kan inte jämföra förbrukning utan att ha liknande yttre faktorer. Därför WLTP.

Men vid 135km/h då? lägg en faktor, säg 20%, på alla bilars WLTP rakt av eller nått.

Gjorde lite amatörberäkningar och E-Tron har ca 30% högre luftmotstånd än dagens Model S (som dels har lägre Cd-värde men också är klart lägre = mindre frontarea) . Ökar man hastigheten från 100 km/h till 140 km/h så ökar luftmotståndet med ca 62%. Dvs hög hastighet straffar E-Tron ganska mycket mätt i Wh/km jämfört med en snålare bil.
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nilp »

MWall skrev:
Nilp skrev:
MWall skrev:
Nilp skrev:
Nej det vet jag inte.
Intressanta frågan är väl hur snabbt man kan ta sig fram till det tilltänkta resmålet. är det 5-10 mil ja då är det väl bara att blåsa på om man känner behov av det och du kommer fram oavsett fröbrukning. är det låt säga 60 mil då tror jag inte det är optimalt ur tidperspektiv att snitta 140km/h, dvs det blir troligtvis fler laddstopp än att köra 120km/h och därmed ett laddstopp mindre och kommer ändå fram fortare.

För min nyfikenhet, var i Sverige går det att hålla en snitthastighet på 140km/h? Då tänker jag inte på det rent lagmässiga utan trafikrytm och trafiktäthet. Kör en del i södra Sverige på E4 och E6 och då är det ganska mycket trafik i ytterfilen av långsammare lastbilar eller andra långsammare fordon. snitt på 140 känns inte möjligt i praktiken.

Problemet som jag ser det för E-Tron är inte förbrukningen utan att det inte finns så många laddare. Fanns det ALLTID en 150kW-laddare när man behövde ladda så vore det inga problem eftersom den laddar så snabbt. Men så är det ju inte riktigt...
Det beror väl på vart du tänker köra? På vägarna i södra Sverige där du kan köra +120km/h (vilket jag läser in som motorväg) har jag hittills inte haft problem med laddare vilket är främst Ionity och Eon. Men du har en poäng i att det beror ju på var OfarligTeslas familjemedlem kör övervägande.
Jag kör långt nästan enbart på semestern. Tror att det blir rätt stora problem på Ionity i sommar. Utan att veta såklart.

På vintern kan det bli en tripp till Trysil. Är väl inte omöjligt med E-Tron men jag skulle nog vara lite nervös innan.
Bara för att vara tydlig, ja Audi E-tron SUV är TÖRSTIG framförallt vid högre hastigheter. Det tror jag alla som är på detta forum har fattat för länge sen.

Men det intressanta här är att 99 av 100 elbils diskussioner jag hamnar i med vänner och bekanta (och delvis även som observation även här på forumet) startar som en mer faktaorienterad fråga "hur långt kan jag köra" eller "hur lång tid tar det att ladda" osv. Men sen blir det, som nu mer känslomässigt och upplevelse baserat. Vad är stora problem för dig? vad är lång väntetid för dig? Kan man sätta det i större sammanhang, om du kan ladda hemma 350 dagar per år och laddar främst publikt på sommar och vinter semester 5-10 ggr per år och du får vänta 20 min för att en laddare ska bli ledig vid en handfull tillfällen är det ett problem? KAnske eller kanske inte, det vet inte jag. Det får du avgöra. Men den frågställningen är långt ifrån vad förbrukningen är i ett teoretiskt klimat scenario i 120km/h....
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

ABRP är svaret, där kan ni lägga in hastighet, vägförhållande, hur mycket packning som finns i bilen, väglag, motvind etc.

Ska Ionity nås, blir det på vissa sträckor reducerad hastighet, om jag väljer 140 km/h som hastighet.
ABRP.JPG
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Gargamel skrev:
Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Så länge man håller sig till landsvägar så är ju oftast 80-90 den skyltade hastigheten, så man borde inte vara en rullande blockad. Den som ändå vill köra fortare får väl köra om då, men det kan jag knappast ta hänsyn till. Och på motorvägen finns ju en omkörningsfil.
Bara motorväg som gäller dit jag åker.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Gargamel skrev:
mati skrev:
Gargamel skrev:
Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Så länge man håller sig till landsvägar så är ju oftast 80-90 den skyltade hastigheten, så man borde inte vara en rullande blockad. Den som ändå vill köra fortare får väl köra om då, men det kan jag knappast ta hänsyn till. Och på motorvägen finns ju en omkörningsfil.
Bara motorväg som gäller dit jag åker.
Jamen dåså. Då är det ju lätt. Man lägger sig bakom en lastbil och så får man trevligt låg förbrukning utan att vara i vägen för andra. Största problemet är att det inte alltid finns en lastbil att ligga bakom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

mati skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
Gargamel skrev:
Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Så länge man håller sig till landsvägar så är ju oftast 80-90 den skyltade hastigheten, så man borde inte vara en rullande blockad. Den som ändå vill köra fortare får väl köra om då, men det kan jag knappast ta hänsyn till. Och på motorvägen finns ju en omkörningsfil.
Bara motorväg som gäller dit jag åker.
Jamen dåså. Då är det ju lätt. Man lägger sig bakom en lastbil och så får man trevligt låg förbrukning utan att vara i vägen för andra. Största problemet är att det inte alltid finns en lastbil att ligga bakom.
Jodå, hela vägen ner till Karlshamn från Stockholm så finns det nog allt bra många MEGA-suvar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Gargamel skrev:
mati skrev:
Gargamel skrev:
Skulle säkert vara liknande siffror på min EQC, men jag känner mig som en rullande blockad om jag inte låg i skyltad hastighet..
Så länge man håller sig till landsvägar så är ju oftast 80-90 den skyltade hastigheten, så man borde inte vara en rullande blockad. Den som ändå vill köra fortare får väl köra om då, men det kan jag knappast ta hänsyn till. Och på motorvägen finns ju en omkörningsfil.
Bara motorväg som gäller dit jag åker.
Jamen dåså. Då är det ju lätt. Man lägger sig bakom en lastbil och så får man trevligt låg förbrukning utan att vara i vägen för andra. Största problemet är att det inte alltid finns en lastbil att ligga bakom.
Lite jobbigt med risken för stenskott bara... det kan bli jäkligt dyra mil asså :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Robertrimmevik
elbilist
Inlägg: 638
Blev medlem: 24 sep 2019 12:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av Robertrimmevik »

Jag har sagt det förut och säger det igen. Vill man ta sig någorlunda långt med E-tron i hyffsad fart så får man köra smart.

Ta det lugnt första fem milen innan bilen blivit riktigt varmkörd.

E-tron är väldigt tung så kör efter topografin.

Följ trafikrytmen och frirulla mycket. E-tron är mycket lättkörd på det viset då man kan ställa in automatisk frirull och sedan gradvis bromsa in med rattpadlarna. (Ett bra arv från fossilbilar där man likadant använder växellåda och motorbroms. Betydligt mycket bättre än hackig one pedal drive).

Använd inte autopilot då farthållaren inte optimerar räckvidden och den väljer ej heller den mest lättrullade vägen(Dessutom så tycker jag att e-trons autopilot suger, litar inte en sekund på den på våra norrländska vägar. )

Lägg också in ett mål i navigatorn. Då räknar bilen ut vad topografin gör för räckvidden.

Ha koll på väder och vind framöver på resan så du vet vad du har för buffert.

Följer jag dessa punkter så kommer jag oftast fram med 2-3mil mer på kvarvarande räckvidd än jag beräknat och då ligger jag på bra hårt mot slutet av resan om andan faller på.

Nu är det så att jag är elbilsentusiast och gillar att köra bil och planera min körning.(Håller mig vaken och ajour) Och finner ett visst nöje i att bevisa för mig själv och min familj att vi tar oss fram lika snabbt och smidigt som tidigare.
Det enda minus jag kan hitta är att jag är något stressad och väldigt lättirriterad innan jag fått igång publik laddning. Man litar liksom inte på ett enda laddnätverk. Fast jag har varit ganska befriad från strul(haft lite på Bee men det brukar sluta med att supporten slår igång och man får gratis ladd, skulle nog nästan gå att sätta i system :lol: )

Vill man däremot köra elbil och inte behöva tänka och planera på långresor.
Köp inte en e-tron. Köp en Tesla med lång räckvidd och värmepump.
macky
Inlägg: 939
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Robertrimmevik skrev:
Jag har sagt det förut och säger det igen. Vill man ta sig någorlunda långt med E-tron i hyffsad fart så får man köra smart.

Ta det lugnt första fem milen innan bilen blivit riktigt varmkörd.

E-tron är väldigt tung så kör efter topografin.

Följ trafikrytmen och frirulla mycket. E-tron är mycket lättkörd på det viset då man kan ställa in automatisk frirull och sedan gradvis bromsa in med rattpadlarna. (Ett bra arv från fossilbilar där man likadant använder växellåda och motorbroms. Betydligt mycket bättre än hackig one pedal drive).

Använd inte autopilot då farthållaren inte optimerar räckvidden och den väljer ej heller den mest lättrullade vägen(Dessutom så tycker jag att e-trons autopilot suger, litar inte en sekund på den på våra norrländska vägar. )

Lägg också in ett mål i navigatorn. Då räknar bilen ut vad topografin gör för räckvidden.

Ha koll på väder och vind framöver på resan så du vet vad du har för buffert.

Följer jag dessa punkter så kommer jag oftast fram med 2-3mil mer på kvarvarande räckvidd än jag beräknat och då ligger jag på bra hårt mot slutet av resan om andan faller på.

Nu är det så att jag är elbilsentusiast och gillar att köra bil och planera min körning.(Håller mig vaken och ajour) Och finner ett visst nöje i att bevisa för mig själv och min familj att vi tar oss fram lika snabbt och smidigt som tidigare.
Det enda minus jag kan hitta är att jag är något stressad och väldigt lättirriterad innan jag fått igång publik laddning. Man litar liksom inte på ett enda laddnätverk. Fast jag har varit ganska befriad från strul(haft lite på Bee men det brukar sluta med att supporten slår igång och man får gratis ladd, skulle nog nästan gå att sätta i system :lol: )

Vill man däremot köra elbil och inte behöva tänka och planera på långresor.
Köp inte en e-tron. Köp en Tesla med lång räckvidd och värmepump.
Känner igen mig. Pulshöjning inför stoppet på Ionity. Är det ledigt (ser man iofs i bilen numera), går laddningen igång, vad är alternativet... :D

Men det har iofs alltid funkat för mig (fått byta laddare en gång) men viss anspänning ändå. Behöver mer rutin, kör så sällan mer än 25 mil från hemmet numera, särskilt iom Covid.

Håller även med om att kan man bilen så vet man rätt bra hur man dels kör effektivt och att man kan lita på GOM förutsatt att destinationen är inställd. Den är precis lagom pessimistisk. Brukar diffa några % SoC.
Gargamel
Inlägg: 1273
Blev medlem: 04 aug 2020 21:41

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gargamel »

martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Fast det är ju inte sant. Vad kostar då en tre timmar lång långfilm?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Gargamel skrev:
martinot skrev:
Dessutom tråkigt att köra med skymd sikt, och dessutom är de ju rätt långsamma.

Inte värt det. El är billigt.
Med tanke på att jag fakturerar minst 900kr/h till mina kunder, så kostar ladd-stoppen enorma summor. :/
Hur långt pendlar du till kunderna?

Skaffa en Tesla som kan ladda på SuC V3, eller ännu hellre en effektiv diesel om du åker långt.

Men laddning blir allt bättre. Porsche/Audi har ju visat upp nya rekord nyligen på fronten med 800V-laddning på över 300kW. Så framtiden ser ändå ljus ut för BEV (även om vissa användningsfall idag kanske slås av en effektiv diesel).

Om din tid är värd pengar, så kan det vara bra att känna till att du tjänar mest på att ligga runt 160-180 km/h (om man inte tar hänsyn till stopp av polis) om du har tillgång på effektiva snabbladdare som SuC eller Ionity längs färdvägen.

(Själv fakturerar jag endast 1050 för nuvarande kund, annars så har jag tidigare innan Cv19 legat på 1500, men pengar är inte allt i världen).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

macky skrev:
Känner igen mig. Pulshöjning inför stoppet på Ionity. Är det ledigt (ser man iofs i bilen numera), går laddningen igång, vad är alternativet... :D

Men det har iofs alltid funkat för mig (fått byta laddare en gång) men viss anspänning ändå. Behöver mer rutin, kör så sällan mer än 25 mil från hemmet numera, särskilt iom Covid.
Jag känner också igen det där med höjd puls innan varje laddstopp. Visserligen ligger min senaste snabbladdning med e-tron över 16 månader tillbaka i tiden, och som det ser ut så kommer det inte bli några fler snabbladdningar heller. Det längsta jag har kört var Göteborg 15 mil tur och retur, och det klarade jag precis utan laddning genom att supersnålköra enligt konstens alla regler (aldrig över 90km/h, ligga bakom lastbilar, pulse and glide, ingen farthållare osv). Men jag minns alltför väl den där otrevliga stress-känslan och ovissheten varje gång man skulle ladda. Kan jag undvika det så gör jag gärna det.
Det stämmer nog att man behöver mer rutin, då släpper det säkert. Men jag har tvärtom liksom tappat rutinen helt, och skulle jag nu behöva göra en resa som kräver snabbladdning så skulle jag förmodligen känna mig lika stressad som en blodig nybörjare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nect
elbilist
Inlägg: 1594
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Följde rådet att frirulla (coasting) mycket och då nådde jag nytt personbästa!
Inte tänkt på det tidigare men jäklar i gatan vad bilen rullar långt utan ”gaspådrag”. Har nog att göra med bilens momentum tack vare den höga vikten.

Kom ner till 17.4 kWh/100km på en nästan två mil lång sträcka. Medelhastighet 59km/h
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Skriv svar