Dafro skrev:MWall skrev:Fast å andra sidan har E-Tron så kort räckvidd att du ändå blir begränsad vad gäller var du måste stanna och ladda.
Kom ut en svart E-Tron med låga mil och hyfsat pris på Möller Uppsala igår som jag tycker är snygg. Är lite sugen på den men det tar emot att behöva betala för snabbladdning efter att man laddat gratis i fem år.
Sant men E-tron väljer msn för komfort ink ljudnivå och att kunna slippa galonklädsel och istället ha alcantara, vilket man kanske även kan i X, det har jag inte koll på. Men inte heller en X long range 100 -19 som kanske skulle kunna vara något jämförbar, fast bullrigare kommer till stugan utan ett laddstopp, och där behövs det ändå ätas så jag vågar påstå att bilen inte begränsar mig mer än på sportlovet då det behövs 2 laddstopp mot 0 med kommande IX.
Nu vet jag inte vilken tesla du har men ett tips är att inte provköra
visst det är som talis säger ett visst spårvagnsljud men annars grym komfort. Men om du är nöjd med den komfort du har och gör mycket långresor som kräver snabbladdning så skulle jag behålla tills dom ev stryper laddeffekten, för du är väl inte en sån som åker och ställer dig för att snålladda
Gick in på Möller för att kolla, misstänker att det var den med kamera backspegel och det har jag svårt för men ör väl en vanesak i övrigt så var den välutrustad och fin. Du är välkommen till den andra sidan.
Jag har en Model S och är på det stora hela hyfsat nöjd. Har den vita klädseln i "galon" och tycker den är helt ok. Äkta skinnklädslar är ju oftast ganska hårt behandlade så de andas inte heller. Det som är trevligt med den vita klädseln är att den inte blir så varm på sommaren och att den inte suger åt sig något så det blir aldrig fläckar.
Jag snabbladdar nästan aldrig till vardags. Men på söndag kör vi mot Barcelona via Schweiz. Hade ju gått med en E-Tron också såklart men det hade kostat drygt 10 tusen i el och förmodligen varit lite krångligare. Är väl inte supermycket pengar men känslan av gratis är nice och 10 tusen är ändå 10 tusen. Jag behöver heller inte dribbla med laddkort och abonnemang. Jag räknar med att uteslutande klara mig på SuC och ev även lite destinationsladdning.
Plus att jag har ett par ganska vanliga användningsfall där jag skulle bli tvungen att ta ett kortare laddstopp med E-Tron som jag slipper med Teslan. Och så misstänker jag att E-Tron inte sväljer lika mycket packning som Model S.
Ja precis. Synd att det var kamerabackspeglar. Annars är specen rätt bra tror jag. Ska det vara riktigt "fint" ska det väl vara S-Line och B&O... Möjligt att jag avvaktar till en med "alla rätt" dyker upp också om jag får för mig att byta.
Det som ändå skulle kunna få mig att byta är.
- Strålkastarna. Inte så att jag inte ser men jag vet ju att det finns mycket bättre.
- Ljudkomfort. Återigen, ingen katastrof men Audin har ju fått väldigt fin kritik där och det lockar...
- Fjädringskomfort. Vägen är väldigt "närvarande" i en Model S.
- AC:n som inte blåser så bra längre bak i bilen och inte alls där hunden sitter.
- Burkigt ljud vid handsfree-samtal.
- Dragkrok. Mest för att kunna skjutsa cyklar och det går ju att ordna på Model S också om man vill.
- Börjar bli nervös över bärarmarna som tydligen kan knäckas lite när som helst.
Det som håller mig tillbaka.
- Räckvidden och prestandan är klassen bättre än E-Tron.
- Gillar egentligen inte vare sig SUV eller Audi.
- Gratis SuC och att allt kring långresor är så enkelt. (Och om jag ångrar mig så får jag aldrig tag i en 100D med gratis SuC igen)
- Gillar nörderiet och statistiken jag får via TeslaFi.
- Vetskapen om att jag vaskar minst 50 tusen till bilfirmans vinst om jag byter. Är alltid billigast att behålla den bil man har.
- Trots allt fungerar Teslans infotainment väldigt väldigt bra.