Har kört e-tron 55 i sex veckor nu. Supernöjd med allt. Nästa bil blir en mindre elbil för mig. Q4 eller EQA ligger bäst till just nu i tankarna. Pris avgör.dd88 skrev:Tänker att det egentligen inte behövs mer än Matrix, HUD, elsäten och drag.mati skrev:Ja, kanske. Vi får se. Den blir storleksmässigt lite mer lämplig för mig. Frågan är var den hamnar prismässigt. ID4 blir ju i stort sett samma bil tror jag, och den blir nog billigare. Det som är mer intressant med Q4 e-tron är allt lull-lull den ska få.dd88 skrev:Andra som peppar Q4 E-Tron? Tror att det kan bli en sjukt bra elbil
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Re: Audi e-tron
EQA är väl snäppet mindre än Q4 (som är mindre än E-Tron)?cosmos skrev:Har kört e-tron 55 i sex veckor nu. Supernöjd med allt. Nästa bil blir en mindre elbil för mig. Q4 eller EQA ligger bäst till just nu i tankarna. Pris avgör.dd88 skrev:Tänker att det egentligen inte behövs mer än Matrix, HUD, elsäten och drag.mati skrev:Ja, kanske. Vi får se. Den blir storleksmässigt lite mer lämplig för mig. Frågan är var den hamnar prismässigt. ID4 blir ju i stort sett samma bil tror jag, och den blir nog billigare. Det som är mer intressant med Q4 e-tron är allt lull-lull den ska få.dd88 skrev:Andra som peppar Q4 E-Tron? Tror att det kan bli en sjukt bra elbil
Vad jag har förstått så är Q4 jämförelsebar med Q5 interiört, vilket räcker gott och väl för mina behov.
Väntar på att lokala Audihandlaren ska dra igång kölistan så man kan göra mer än att anmäla intresse.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Är Matrix en Audi-specifik lösning, och vad är det som gör att du säger så?mati skrev:Matrix är ett måste när man en gång har haft det.
Model S P85DL+
Re: Audi e-tron
Flödet ser jag ju, och tyvärr även citaten. Men trollpostarna är booooorta.Walker skrev:...hur kommer det sig då att du läst och kommenterat flödet i tråden? Ha, got ya!!Curik skrev:Att ni orkar. Min far kan också vara sådär när vi diskuterar; han har valt ståndpunkt långt innan vi börjat, utan några rationella tankar bakom sitt val. Alternativ X är bara så mycket bättre än alternativ Y. Så är det bara.HelectriC skrev:Är du på riktigt eller är du bara en ”irritera folk ihjäl-bot”?
Du vill ju verkligen inte fatta, helt otroligt
Som tur är finns det ju en ignore-funktion på forumet. Jag gillar inte att använda den men bestämde mig för att göra ett undantag tidigt.
Re: Audi e-tron
Nej, det är absolut inte Audi-specifikt. Det finns mig veterligen hos de flesta biltillverkarna numera. Jag vet inte om det fungerar lika bra hos alla, men funktionen finns i alla fall i många bilar.mans71 skrev:Är Matrix en Audi-specifik lösning, och vad är det som gör att du säger så?mati skrev:Matrix är ett måste när man en gång har haft det.
Det som är så underbart med matrix LED är att man kan köra med helljus hela tiden. Dyker det upp en bil så släcks bara precis så många LED:ar att det bildas en mörk fläck runt den andra bilen så att den inte bländas. Det funkar med ganska många bilar samtidigt.
Audi använder detta även för att lysa upp trafikskyltar så man ser dem bättre. Samma sak med fotgängare och djur som den upptäcker utmed vägkanten. Då blinkar den några gånger så man bli uppmärksam på människan eller djuret. Det fungerar galet bra och jag skulle verkligen sakna detta i en framtida bil som kanske inte har samma funktion.
Det som Q4 e-tron får, men även vanliga e-tron kommer få är laser matrix. Då finns det utöver LED:ar även en laser i strålkastarna. Denna kann användas för att "skriva" på vägen, till exempel kan den rita pilar som kommer från navigatorn. Den kan även lysa upp vägkanten extra tydligt osv. Kanske ingen livsviktig funktion, men kan man få den utan att bli fullständigt ruinerad så vill jag nog ha den, förutsatt jag skaffar en bil som har detta som tillval.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Får du inga irriterande helljus-blink? Du menar att det faktiskt fungerar att möta en bil med helljuset på och att det aldrig felar?mati skrev:Nej, det är absolut inte Audi-specifikt. Det finns mig veterligen hos de flesta biltillverkarna numera. Jag vet inte om det fungerar lika bra hos alla, men funktionen finns i alla fall i många bilar.mans71 skrev:Är Matrix en Audi-specifik lösning, och vad är det som gör att du säger så?mati skrev:Matrix är ett måste när man en gång har haft det.
Det som är så underbart med matrix LED är att man kan köra med helljus hela tiden. Dyker det upp en bil så släcks bara precis så många LED:ar att det bildas en mörk fläck runt den andra bilen så att den inte bländas. Det funkar med ganska många bilar samtidigt.
Audi använder detta även för att lysa upp trafikskyltar så man ser dem bättre. Samma sak med fotgängare och djur som den upptäcker utmed vägkanten. Då blinkar den några gånger så man bli uppmärksam på människan eller djuret. Det fungerar galet bra och jag skulle verkligen sakna detta i en framtida bil som kanske inte har samma funktion.
Det som Q4 e-tron får, men även vanliga e-tron kommer få är laser matrix. Då finns det utöver LED:ar även en laser i strålkastarna. Denna kann användas för att "skriva" på vägen, till exempel kan den rita pilar som kommer från navigatorn. Den kan även lysa upp vägkanten extra tydligt osv. Kanske ingen livsviktig funktion, men kan man få den utan att bli fullständigt ruinerad så vill jag nog ha den, förutsatt jag skaffar en bil som har detta som tillval.
Model S P85DL+
Re: Audi e-tron
Matrix-led fungerar bra. Har erfarenhet från Volvos variant och den klarar sig från helljusblink.
Re: Audi e-tron
Intressant att tolkar positiva åsikter om andra bilar som om tesla är sämst. Lever du i en svart/vit värld.taliz skrev:Det handlar om laddkurvor och eftersom flera verkar så himla bajsnödiga och inställda på att Tesla är sämst så kan vi ju jämföra med andra istället tänkte jag.
Re: Audi e-tron
Ytterst sällan. Men man får ju även helljus-blink ibland när man inte ens kör med helljus, bara för att en bil med LED-strålkastare är ljusare än så många andra. Nej, det funkar faktiskt till närmare 100% skulle jag vilja påstå. Den kan få problem på motorvägar eller 2+1 vägar där strålkastarna i den mötande filen skyms av mitträcket. Själv fattar man ju att det är bilar där fast man inte ser dem riktigt, men bilen begriper ju inte det. Då får man faktiskt besvära sig och stänga av helljuset.mans71 skrev:Får du inga irriterande helljus-blink? Du menar att det faktiskt fungerar att möta en bil med heljuset på och att det aldrig felar?
Annars fungerar det som sagt otroligt bra och jag rör helljusspaken i princip aldrig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
För en timme sen helt ovetande om matrix, men nu intresserad och vill veta mer! Får konsumera några youtube-videos!mati skrev:Ytterst sällan. Men man får ju även helljus-blink ibland när man inte ens kör med helljus, bara för att en bil med LED-strålkastare är ljusare än så många andra. Nej, det funkar faktiskt till närmare 100% skulle jag vilja påstå. Den kan få problem på motorvägar eller 2+1 vägar där strålkastarna i den mötande filen skyms av mitträcket. Själv fattar man ju att det är bilar där fast man inte ser dem riktigt, men bilen begriper ju inte det. Då får man faktiskt besvära sig och stänga av helljuset.mans71 skrev:Får du inga irriterande helljus-blink? Du menar att det faktiskt fungerar att möta en bil med heljuset på och att det aldrig felar?
Annars fungerar det som sagt otroligt bra och jag rör helljusspaken i princip aldrig.
Model S P85DL+
Re: Audi e-tron
Gjorde samma sak innan jag beställde. Var också helt ovetande om det.mans71 skrev:För en timme sen helt ovetande om matrix, men nu intresserad och vill veta mer! Får konsumera några youtube-videos!
Testade även med en Q5 och var helt såld. Då hävdade säljaren att det ändå inte går att jämföra eftersom e-tron har betydligt fler LED:ar. Och fan vad rätt han hade. Problemet är bara att man hela tiden stirrar på vägen och följer de mörka partierna som strålkastarna skapar runt alla bilar. Och så undrar man hur detta är möjligt.
Vi provade också genom att sambon rattade e-Golfen och jag låg bakom henne med helljuset på och jag körde sådär Audi-mässigt aggressivt nära och vänster och höger osv. Bara för att se om hon kände sig bländad. Nix, sa hon. Hon märkte inget förutom att mitt helljus svepte runt hennes bil så att hon såg bättre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Coolt, det här låter ju som en finess som Tesla borde ta till sig, är det några patent som hindrar, typ som för skyltavläsningen?mati skrev:Gjorde samma sak innan jag beställde. Var också helt ovetande om det.mans71 skrev:För en timme sen helt ovetande om matrix, men nu intresserad och vill veta mer! Får konsumera några youtube-videos!
Testade även med en Q5 och var helt såld. Då hävdade säljaren att det ändå inte går att jämföra eftersom e-tron har betydligt fler LED:ar. Och fan vad rätt han hade. Problemet är bara att man hela tiden stirrar på vägen och följer de mörka partierna som strålkastarna skapar runt alla bilar. Och så undrar man hur detta är möjligt.
Vi provade också genom att sambon rattade e-Golfen och jag låg bakom henne med helljuset på och jag körde sådär Audi-mässigt aggressivt nära och vänster och höger osv. Bara för att se om hon kände sig bländad. Nix, sa hon. Hon märkte inget förutom att mitt helljus svepte runt hennes bil så att hon såg bättre.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
Det är enklare än så. Det är inte tillåtet med matrix-ljus i USA.fth skrev:Coolt, det här låter ju som en finess som Tesla borde ta till sig, är det några patent som hindrar, typ som för skyltavläsningen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Aha, typisktmati skrev:Det är enklare än så. Det är inte tillåtet med matrix-ljus i USA.fth skrev:Coolt, det här låter ju som en finess som Tesla borde ta till sig, är det några patent som hindrar, typ som för skyltavläsningen?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Än.... Det skulle ju kunna komma nån vacker dagkallekula skrev:Aha, typisktmati skrev:Det är enklare än så. Det är inte tillåtet med matrix-ljus i USA.fth skrev:Coolt, det här låter ju som en finess som Tesla borde ta till sig, är det några patent som hindrar, typ som för skyltavläsningen?
Jag skulle också verkligen vilja ha det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Har Matrix på min A6 idag och det fungerar lysande
Fungerar dock inte jättebra när man möter långtradare som svarar med ett batteri av 1000W lampor.
Några blir också väldigt stressade av att ha helljus som omsluter dem bakifrån.
Detta är dock bortom coolt
Fungerar dock inte jättebra när man möter långtradare som svarar med ett batteri av 1000W lampor.
Några blir också väldigt stressade av att ha helljus som omsluter dem bakifrån.
Detta är dock bortom coolt
Audi Q8 e-tron 55 -24
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5520
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Inte längre matris! Nu är det ju fråga om högupplösande projektorer. Som att ha sin egen drive-in bio med sig....Häftig teknik, kan tänka mig ett antal användningsområden bortsett från bilkörning.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
mati skrev:Det är enklare än så. Det är inte tillåtet med matrix-ljus i USA.fth skrev:Coolt, det här låter ju som en finess som Tesla borde ta till sig, är det några patent som hindrar, typ som för skyltavläsningen?
Fast det är ju olika strålkastare beroende på marknad redan idag? Finns väl inget som hindrar Tesla från att montera moderna strålkastare på de bilar som ska till övriga världen?
ps. Jag är dock bevis på att man kan vänja sig av med finessen. Hade det redan på min BMW från 2013. Var rätt fräckt och skönt att alltid ha helljus i vägrenen för att upptäcka vilt och gående lättare i mörker. Så jag skulle gärna ha det igen nån gång.
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Audi e-tron
Såg på blocket att man kan privatleasa en E-tron 50 för 6669 kr/mån i 24 mån med 1000 mil/år.
Är inte det ett rätt bra pris för en E-tron? Kostar väl ca 740 000 kr som ny...
Är inte det ett rätt bra pris för en E-tron? Kostar väl ca 740 000 kr som ny...
Re: Audi e-tron
Ja, det är väl ett helt ok bra pris med tanke på vad bilen kostar att köpa. Det enda som är tråkigt är att man bara får 1000 mil per år "gratis". Tror övermil ligger på 6:-/mil hos Audi. Så vill man köra t ex mer normala 4000 mil över 2 år så tillkommer 12000:-. 500:-/månaden extra alltså.Elektrifierad skrev:Såg på blocket att man kan privatleasa en E-tron 50 för 6669 kr/mån i 24 mån med 1000 mil/år.
Är inte det ett rätt bra pris för en E-tron? Kostar väl ca 740 000 kr som ny...
740k - rabatt 10% - bonus på 60k - inbetalade 160k = 446k.
Nog borde väl en 2 år gammal E-Tron 50 med 2000 mil på mätaren vara värd åtminstone 446 tusen?
-
- Inlägg: 64
- Blev medlem: 10 nov 2019 16:38
Re: Audi e-tron
Går det att få 10% rabatt bara sådär?Verdi skrev:Ja, det är väl ett helt ok bra pris med tanke på vad bilen kostar att köpa. Det enda som är tråkigt är att man bara får 1000 mil per år "gratis". Tror övermil ligger på 6:-/mil hos Audi. Så vill man köra t ex mer normala 4000 mil över 2 år så tillkommer 12000:-. 500:-/månaden extra alltså.Elektrifierad skrev:Såg på blocket att man kan privatleasa en E-tron 50 för 6669 kr/mån i 24 mån med 1000 mil/år.
Är inte det ett rätt bra pris för en E-tron? Kostar väl ca 740 000 kr som ny...
740k - rabatt 10% - bonus på 60k - inbetalade 160k = 446k.
Nog borde väl en 2 år gammal E-Tron 50 med 2000 mil på mätaren vara värd åtminstone 446 tusen?
Re: Audi e-tron
Mellan 5 och 10% kör ju alla med. Till privatkunder. Företag kan få ännu större avslag på listpriset. Ingen betalar listpriset för en Audi.Elektrifierad skrev:Går det att få 10% rabatt bara sådär?Verdi skrev:Ja, det är väl ett helt ok bra pris med tanke på vad bilen kostar att köpa. Det enda som är tråkigt är att man bara får 1000 mil per år "gratis". Tror övermil ligger på 6:-/mil hos Audi. Så vill man köra t ex mer normala 4000 mil över 2 år så tillkommer 12000:-. 500:-/månaden extra alltså.Elektrifierad skrev:Såg på blocket att man kan privatleasa en E-tron 50 för 6669 kr/mån i 24 mån med 1000 mil/år.
Är inte det ett rätt bra pris för en E-tron? Kostar väl ca 740 000 kr som ny...
740k - rabatt 10% - bonus på 60k - inbetalade 160k = 446k.
Nog borde väl en 2 år gammal E-Tron 50 med 2000 mil på mätaren vara värd åtminstone 446 tusen?
Re: Audi e-tron
Ja, minst.Elektrifierad skrev:Går det att få 10% rabatt bara sådär?Verdi skrev:Ja, det är väl ett helt ok bra pris med tanke på vad bilen kostar att köpa. Det enda som är tråkigt är att man bara får 1000 mil per år "gratis". Tror övermil ligger på 6:-/mil hos Audi. Så vill man köra t ex mer normala 4000 mil över 2 år så tillkommer 12000:-. 500:-/månaden extra alltså.Elektrifierad skrev:Såg på blocket att man kan privatleasa en E-tron 50 för 6669 kr/mån i 24 mån med 1000 mil/år.
Är inte det ett rätt bra pris för en E-tron? Kostar väl ca 740 000 kr som ny...
740k - rabatt 10% - bonus på 60k - inbetalade 160k = 446k.
Nog borde väl en 2 år gammal E-Tron 50 med 2000 mil på mätaren vara värd åtminstone 446 tusen?
Re: Audi e-tron
Jo, jag gjorde faktiskt det. Det fanns en strikt policy från Audi att inte lämna någon rabatt på e-tron när jag beställde den i början av förra året. Säljaren var tvungen att tweaka lite för att jag ändå skulle känna mig nöjd. Jag fick istället betydligt bättre leasingränta, en komplett uppsättning vinterhjul på originalfälg, gummimattor runtom och nåt mer som jag har glömt vad det var. Men numera går det kanske att få rabatt även på 55:an. Ingen aning.Fredrik j skrev:Företag kan få ännu större avslag på listpriset. Ingen betalar listpriset för en Audi.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14