YesSnotling skrev:Mati, är det Toveks i Lidköping som får en demobil alltså?
Kunde vara kul att testa i så fall.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Mati, du kan ju få testa min 3:a som borde komma den 25:e om du inte redan kört en.
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
BMW i4 M50 2022
Re: Audi e-tron
Ja, det skulle vara kul att testa.Snotling skrev:Mati, du kan ju få testa min 3:a som borde komma den 25:e om du inte redan kört en.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Audi e-tron
Coolt, för då finns det ju en demobil även hos dig ungefär from Mars!mati skrev:Jag fick precis besked om att min e-tron ska byggas redan nästa vecka med leverans i mars. Tidigare hette det att den skulle byggas i maj med leverans i juni. Jag tolkar det som att de har rappat på produktionen. Från och med nästa vecka finns en demobil hos min åf att leka med.Muhlegg skrev:Det är ändå underligt att de pushar för den om de inte kan leverera tycker jag. Om någon som inte har testat elbil provkör bilen och älskar den men får veta att de kan få bilen 2020 skulle jag tro att nästa besök blir hos Tesla istället för att snällt vänta 1 år på bilen.Jeppe_E skrev:De kan ju inte vara möjligt? Audi skulle ju inte sälja några e-Tron.dd88 skrev:Audi Göteborg fick in två bilar igår (eller om det var idag?), min säljare nämnde något om 900-ish sålda bilar och att kvoten för året börjar ta slut.
Spårsändare kommer även vara standard snart.
Kanske måste bli ett besök igen
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Audi e-tron
Inga problem, bor ju nära Lidköping så det är enkelt.mati skrev:Ja, det skulle vara kul att testa.Snotling skrev:Mati, du kan ju få testa min 3:a som borde komma den 25:e om du inte redan kört en.
Fick den 26:e som datum nu.
P85DL 2015
P3 2019
BMW i4 M50 2022
BMW i4 M50 2022
Re: Audi e-tron
Du är välkommen. Men fasiken, nu kom jag på att min släpkärra är helt oanvändbar. Den har ju stått och rostat ihop i flera år nu. Måste fixas omgående. Jag trodde ju att jag hade flera månader kvar att få ordning på den. Nu är det panik. Hundbur måste också införskaffas fort som fanken. Och sen kommer de säkert på att allting var fel och leverans sker inte förrän till jul eller nåt.Bjelke skrev:Coolt, för då finns det ju en demobil även hos dig ungefär from Mars!
Kanske måste bli ett besök igen
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Audi Göteborg får in e-tron för provkörning om ett par veckor. Då skall jag provköra.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Audi e-tron
Snabbkommentarer efter ett par timmars körning med e-tron (jag har kört MX i snart två år/4000mil, så det är såklart en referenspunkt).
Med isolerglas och 20” hjul är den tystare än MX vid motorvägsfart. Skillnaden upplever jag dock inte som påtaglig.
Med boost-funktionen inkopplad (alltid aktiv i sportläge, annars ett knapptryck bort) upplever jag acc som i praktiken likvärdig vid omkörningar som min uppkorkade X75.
Styrresponsen och väghållningen är avsevärt bättre än MX. E-tron upplevs körmässigt som en liten bil, vilket är positivt. Den är också mer följsam över ojämnheter i vägen och fartgupp.
Menyerna och inställningsmöjligheterna är omfattande. Detta är inte enbart fördelaktigt. Jag upplever MX minimalism som bättre, trots att detaljinställningar såsom temperatur i fotnivå inte kan särinställas.
Night vision som jag sett som enorm fördel för e-tron ska enligt instruktionsboken ha en aktiv längd på 10-90m framför fordonet. Med andra ord meningslös i hastigheter över 70km/h.
Autopiloten/lane keep assist är avsevärt bättre än Teslas version 2.0. Den är mer anpassningsbar och är t ex aktiv trots att jag byter körfält, eller aktivt med-/motstyr. Teslas kopplar ur direkt med ett högt pling-plong. Audis vill visserligen att jag rör vid ratten ca två ggr/min, men de första 2-3 varningarna kan igonoreras utan åtgärd. Efter någon minut plingar påminnelsen till, och då rör jag vid ratten.
Den adaptiva farthållaren reagerar på utdaterade hastighetsavsnitt, och sänker hastigheten. Irriterande eftersom det verkar baseras på icke-uppdaterad Google map. Teslas är bättre uppdaterat.
Surround view är fantastisk med många inställningsmöjligheter.
Skärmarna är ok. Hastighetsskärmen har få inställningar, likaså klimatskärmen. I interfacet märks tydligt att Audi tidigare har byggt bilar - inte mycket nytänk här - Teslas menyer är mer informativa och moderna.
Kvalitetsintrycket är bra, fullt i nivå med MX.
Med isolerglas och 20” hjul är den tystare än MX vid motorvägsfart. Skillnaden upplever jag dock inte som påtaglig.
Med boost-funktionen inkopplad (alltid aktiv i sportläge, annars ett knapptryck bort) upplever jag acc som i praktiken likvärdig vid omkörningar som min uppkorkade X75.
Styrresponsen och väghållningen är avsevärt bättre än MX. E-tron upplevs körmässigt som en liten bil, vilket är positivt. Den är också mer följsam över ojämnheter i vägen och fartgupp.
Menyerna och inställningsmöjligheterna är omfattande. Detta är inte enbart fördelaktigt. Jag upplever MX minimalism som bättre, trots att detaljinställningar såsom temperatur i fotnivå inte kan särinställas.
Night vision som jag sett som enorm fördel för e-tron ska enligt instruktionsboken ha en aktiv längd på 10-90m framför fordonet. Med andra ord meningslös i hastigheter över 70km/h.
Autopiloten/lane keep assist är avsevärt bättre än Teslas version 2.0. Den är mer anpassningsbar och är t ex aktiv trots att jag byter körfält, eller aktivt med-/motstyr. Teslas kopplar ur direkt med ett högt pling-plong. Audis vill visserligen att jag rör vid ratten ca två ggr/min, men de första 2-3 varningarna kan igonoreras utan åtgärd. Efter någon minut plingar påminnelsen till, och då rör jag vid ratten.
Den adaptiva farthållaren reagerar på utdaterade hastighetsavsnitt, och sänker hastigheten. Irriterande eftersom det verkar baseras på icke-uppdaterad Google map. Teslas är bättre uppdaterat.
Surround view är fantastisk med många inställningsmöjligheter.
Skärmarna är ok. Hastighetsskärmen har få inställningar, likaså klimatskärmen. I interfacet märks tydligt att Audi tidigare har byggt bilar - inte mycket nytänk här - Teslas menyer är mer informativa och moderna.
Kvalitetsintrycket är bra, fullt i nivå med MX.
Re: Audi e-tron
Det där med att hastigheterna inte stämmer är helt livsfarligt, frugans A4 drar iväg upp till 110 på påfarterna till lederna kring Göteborg (skyltat 70 eller 80) när adaptiv farthållare är aktiverad.
Har påpekat detta för Audi och Google men inte fått någon återkoppling.
Har påpekat detta för Audi och Google men inte fått någon återkoppling.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Audi e-tron
Tyvärr har ju Teslas AP samma bekymmer när man kör på så kallade restricted roads. Plötsligt får den för sig att hastigheten är begränsad och tvärnitar, eller tvärtom, plötsligt gasar den på som en stolle trots att det finns en hastighetsgräns. Det är inte alls trevligt när det händer. Problemet är att kartmaterialet inte stämmer överens med verkligheten på rätt många ställen.
Hur har andra tillverkare löst detta? Teoretiskt drabbar det ju alla som har en adaptiv farthållare som inte enbart förlitar sig på skyltavläsning.
Hur har andra tillverkare löst detta? Teoretiskt drabbar det ju alla som har en adaptiv farthållare som inte enbart förlitar sig på skyltavläsning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Ingen är väl förvånad iofs. Och slask är styggt.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Audi e-tron
fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Jo? Det gör det väl visst det.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/hHelectriC skrev:på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.
Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
vi har inga motorvägar med över 80 här, så min förbrukning på slaskiga och snöiga vägar refererar till ca samma hastighet som i testet. 200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.fth skrev:På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/hHelectriC skrev:på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.
Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
Slask = + 30- 40%.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Samma här, men i motorvägshastighet alltså. Är det jag som har extremt låg förbrukning på min X?HelectriC skrev:200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.
I Sverige har jag c:a 230Wh/km på sommaren i 110-120, och det kryper ned mot 190-200 nere i Europa (där vägbeläggningen ser lite annorlunda ut).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Audi e-tron
200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt. Kommer inte ihåg exakt vad min MS låg på under samma förutsättningar, men definitivt under 200. Snarare 180 eller under skulle jag gissa. Låg på en årsförbrukning på 213Wh/km mestadels motorvägskörning och visserligen i en mild skånsk vinter (inte mycket snöslask...).HelectriC skrev:vi har inga motorvägar med över 80 här, så min förbrukning på slaskiga och snöiga vägar refererar till ca samma hastighet som i testet. 200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.fth skrev:På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/hHelectriC skrev:på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.
Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?
/fth
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Jag körde Stockholm-Gävle i helgen, runt nollan, torra till lätt våta vägbanor, ingen nederbörd.
Då hade jag en förbrukning på c:a 250Wh/km i 120km/h på sträckan Fullerö-Mehedeby.
/fth
Då hade jag en förbrukning på c:a 250Wh/km i 120km/h på sträckan Fullerö-Mehedeby.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
sen hör det också till att jag kör med 21" och 275 bakdäck samt i stort sett alltid fullpackad bil med 4 personer varje gång vi kör långt. Väldigt sällan jag kör själv i bilen när det är långresa och det är ju i stort sett enbart vid långresa man har behov för lång räckvidd samt möjlighet att faktisk kolla förbrukningen i och med att annars blir det korta turer med kallstarter varje gång.ellerstrom skrev:200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt. Kommer inte ihåg exakt vad min MS låg på under samma förutsättningar, men definitivt under 200. Snarare 180 eller under skulle jag gissa. Låg på en årsförbrukning på 213Wh/km mestadels motorvägskörning och visserligen i en mild skånsk vinter (inte mycket snöslask...).HelectriC skrev:vi har inga motorvägar med över 80 här, så min förbrukning på slaskiga och snöiga vägar refererar till ca samma hastighet som i testet. 200-230 har jag i förbrukning en fin sommardag, torr väg.fth skrev:På snöiga och slaskiga vägar i motorvägshastighet har jag också typ 300 på min X90, det här var alltså i 70-90km/hHelectriC skrev:på snöiga och slaskiga vägar har jag runt 300 i förbrukning på min 75D, dvs max 25mil räckvidd, så jag tycker inte eTron är så dålig.fth skrev:Räckviddstest e-tron, ser ju tyvärr inte bra ut alls...
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... rwQo3RnMZo
/fth
Jag skulle gissa att jag ligger på 200-230 där, jag skall testa nästa gång det är snöslask.
Det ser tyvärr ut som att e-tron har extremt hög förbrukning, TeslaBjörn kom ju fram till samma sak i sin video, man undrar vad det kan bero på? Luftmotståndet för den platta fronten bör ju inte ha så stor effekt i 70-90?
/fth
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7089
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Ja, eller hur? Jag kör alltså en X och har betydligt lägre förbrukning än så, i 80 på sommaren gissar jag att jag har runt 160-170Wh/km.ellerstrom skrev:200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Audi e-tron
Sant. Jag hade 19" på min, så det förklarar en del. Kör är oftast minst 5 mil enkel, så relativt långa sträckor som också hjälper till att sänka förbrukningen.HelectriC skrev:sen hör det också till att jag kör med 21" och 275 bakdäck samt i stort sett alltid fullpackad bil med 4 personer varje gång vi kör långt. Väldigt sällan jag kör själv i bilen när det är långresa och det är ju i stort sett enbart vid långresa man har behov för lång räckvidd samt möjlighet att faktisk kolla förbrukningen i och med att annars blir det korta turer med kallstarter varje gång.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Audi e-tron
April t.o.m september 2018 hade jag 200 wh/km. Juni- augusti nedåt 170. Oktober till idag ligger det på 240. Allround, blandad körning.fth skrev:Ja, eller hur? Jag kör alltså en X och har betydligt lägre förbrukning än så, i 80 på sommaren gissar jag att jag har runt 160-170Wh/km.ellerstrom skrev:200-230Wh/km på sommaren vid max 80km/h i en MS låter onekligen väldigt högt.
/fth
Om jag skall upp i 300 får jag köra extremt olagligt.
19" hjul, sommar som vinter.
Om jag håller mig på 80 km/t blir det riktigt lågt.
(P85D)
Model S P85D,