Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av improwise »

Nect skrev: 26 dec 2022 18:20
improwise skrev: 26 dec 2022 17:32
Har Q8 nu stöd för OTA uppdateringar osv eller är det fortfarande 90-talsvarianten som gäller med programvaruuppdateringar hos serviceverkstaden osv?
Fortfarande samma infotainmentsystem som gamla e-tron så ingen OTA tyvärr.
Tack för info.

Hur stort problem är det i praktiken? Åtminstone efter några år med Tesla så känns OTA som det gått från att vara lyx till en självklarhet, om det nu inte är väldigt många servicebesök då så klart men då innebär det väl andra problem.
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

improwise skrev: 26 dec 2022 21:34
Nect skrev: 26 dec 2022 18:20
improwise skrev: 26 dec 2022 17:32
Har Q8 nu stöd för OTA uppdateringar osv eller är det fortfarande 90-talsvarianten som gäller med programvaruuppdateringar hos serviceverkstaden osv?
Fortfarande samma infotainmentsystem som gamla e-tron så ingen OTA tyvärr.
Tack för info.

Hur stort problem är det i praktiken? Åtminstone efter några år med Tesla så känns OTA som det gått från att vara lyx till en självklarhet, om det nu inte är väldigt många servicebesök då så klart men då innebär det väl andra problem.
Skulle inte säga att det är ett så stort problem egentligen.
Bilen uppdateras när den servas vilket sker vart annat år eller 3000mil. Audi trycker inte ut många uppdateringar som Tesla. Nya funktioner kan man heller inte räkna med när det gäller legacytillverkare generellt. Nya funktioner kommer främst till den nya ”årsmodellen” för att alltid kunna leverera nått nytt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nect skrev: 26 dec 2022 21:42
improwise skrev: 26 dec 2022 21:34
Nect skrev: 26 dec 2022 18:20
improwise skrev: 26 dec 2022 17:32
Har Q8 nu stöd för OTA uppdateringar osv eller är det fortfarande 90-talsvarianten som gäller med programvaruuppdateringar hos serviceverkstaden osv?
Fortfarande samma infotainmentsystem som gamla e-tron så ingen OTA tyvärr.
Tack för info.

Hur stort problem är det i praktiken? Åtminstone efter några år med Tesla så känns OTA som det gått från att vara lyx till en självklarhet, om det nu inte är väldigt många servicebesök då så klart men då innebär det väl andra problem.
Skulle inte säga att det är ett så stort problem egentligen.
Bilen uppdateras när den servas vilket sker vart annat år eller 3000mil. Audi trycker inte ut många uppdateringar som Tesla. Nya funktioner kan man heller inte räkna med när det gäller legacytillverkare generellt. Nya funktioner kommer främst till den nya ”årsmodellen” för att alltid kunna leverera nått nytt.
Min tidiga e-tron från 2019 har faktiskt fått ny mjukvara motsvarande senare årsmodeller.

Det har gjorts i samband med däckbyte, men oftast tagit hela dagen i anspråk.

Har ju fått några fler mil räckvidd efter dessa.

Men nu är det väl stopp på vidareutveckling av denna plattform kan jag tänka mig.
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Åkte upp till stugan idag, bara älskar bilen 8-)
Man åker mjukt, tyst och skönt! Var en fröjd att åka på en snömoddig väg!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Håller helt med om att bilen är grymt trevlig fast min snart är 4 år.

Har en fundering över hjul till nya q8 e-tron. 19” är väl inte dom vackraste men ger wltp 569 mot 531 med 20” som är lite vackrare. Min undran ör vad ni tror att det gör i verkligheten. Har mina 35 mil till stugan som jag vill klara utan att ladda 90-120 km/h ner till ca 10 grader eller vad det kan bli på sensommaren. Vinterdäcken blir de jag har nu som ör 20” så då får jag nog ladda men ör inte så ofta vi åker dit på vintern. Köra 110 där det är 120 är ju en variant men känns ju inte så premium.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Dafro skrev: 28 dec 2022 06:45
Håller helt med om att bilen är grymt trevlig fast min snart är 4 år.

Har en fundering över hjul till nya q8 e-tron. 19” är väl inte dom vackraste men ger wltp 569 mot 531 med 20” som är lite vackrare. Min undran ör vad ni tror att det gör i verkligheten. Har mina 35 mil till stugan som jag vill klara utan att ladda 90-120 km/h ner till ca 10 grader eller vad det kan bli på sensommaren. Vinterdäcken blir de jag har nu som ör 20” så då får jag nog ladda men ör inte så ofta vi åker dit på vintern. Köra 110 där det är 120 är ju en variant men känns ju inte så premium.
Jag kör 19" på vinterdäcken där jag har tagit en svartfälg så det inte ser ut som gummidäck som däck! :D

Edit: Brukar ligga på en förbrukning på mellan 24-30 kWh/100km när jag kör upp till stugan (34 mil) vintertid. Nu senast låg jag på 26 kWh/100km
Med en utetemp på snitt -5c och snömoddig/spårig väg. Dock kör jag inte motorväg utan riksväg så det är varierande skyltning 50-100 kmh. Men brukar generellt ligga ca 10 km/h över.

Tycker inte utetemperaturen påverkar förbrukningen nämnvärt utan motvind och snöblask gör det mesta.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Snygga större fälgar = lägre hastighet för att nå fram.

Energisnåla 19 tum ger ju mer räckvidd.

Fast sommarräckvidden är ju lite bättre trots allt.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

35 mil och strax över 100kwh användbart betyder att du inte får snitta mer än ca 300wh/km.

Förbrukningen på nya Q8 är ju ungefär som den gamla, så du borde ju kunna se vad du snittat hittills och räkna…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Tack för svar, ska till stugan efter nyår, får se vad jag får för förbrukning då,

Tänkte på det Taliz skrev och tänker man att man vill ha 10% marginal och att batteriet tappar 5% på tre år så är man nere på 2.6 kWh per mil och snitt nu ligger på 2.75. Visst 5% marginal kan man ju nöja sig med men lutar ju åt 19”, tyvärr.

Törstigheten på E-tron behöver man nog jobba lite mer med, IX verkar markant bättre på den biten, men har andra nersidor.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Sjukt det här med de nya förmånsvärdena…
För 300kr extra brutto i månaden så får man en Polestar 3 med drag och pixelbelysning istället för en Q8 E-tron 50 s-line

Det som är extra irriterande att Tesla totalt sabbat de nya bilarna med Tesla Vision. Annars skulle jag beställt en MYP och därmed sparat runt 2k/månad. 🤨
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: Audi e-tron

Inlägg av improwise »

Dafro skrev: 28 dec 2022 12:20

Törstigheten på E-tron behöver man nog jobba lite mer med, IX verkar markant bättre på den biten, men har andra nersidor.
Fördelen är väl att om man själv sitter i den så slipper man se den, alla andra däremot :D
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

improwise skrev: 28 dec 2022 22:22
Dafro skrev: 28 dec 2022 12:20

Törstigheten på E-tron behöver man nog jobba lite mer med, IX verkar markant bättre på den biten, men har andra nersidor.
Fördelen är väl att om man själv sitter i den så slipper man se den, alla andra däremot :D
😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Kan bara hålla med om hur mycket jag ändå gillar min e-tron. Körde ner till landet igår i blötsnöoväder. Rullade så lugnt och fint på e4. Så länge man har förvärmt bilen ordentligt tycker jag att den förbrukar rätt rimligt även på vintern.

Nu blir det dock inte ngn Q8 e-tron för mig. Håller kvar vid min beställda Polestar 3. Mest för att leasingen bör löpa på 3 år och jag tror att totalt 6.5-7 år med i stort samma bil hade blivit för tråkigt. Jag är sugen på ngt helt nytt inklusive ny infotainment. Gillar fortfarande exteriördesignen bättre på audin men gillar interiören bättre i P3. Får se om man kommer sakna e-tron sen. Lär ju vara uppåt ett år kvar att köra iaf.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev: 28 dec 2022 22:39
improwise skrev: 28 dec 2022 22:22
Dafro skrev: 28 dec 2022 12:20

Törstigheten på E-tron behöver man nog jobba lite mer med, IX verkar markant bättre på den biten, men har andra nersidor.
Fördelen är väl att om man själv sitter i den så slipper man se den, alla andra däremot :D
😂
Har inga problem med utseendet och lite roligt att det retar andra men stolarna är mycket bättre i E-tron.

Överväger ju 19” på Q8 <E-tron och dom är bra mycket fulare än fronten på IX.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Ingen här som har en Q4 50 e-tron?
Har ev. fått tag på en sån som överlappar min nuvarande leasing perfekt.
Men den knappa laddhastigheten känns sådär…

Kollar jag på ABRP på resan till vår stuga så behöver jag ladda längre med Q4 än min nuvarande 55:à för att komma fram med 10%. Nu är väl säkert 10% i Q4 i praktiken mer räckvidd men förbrukningen på Q4:an verkar inte vara så mycket lägre?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev: 03 jan 2023 19:31
Ingen här som har en Q4 50 e-tron?
Har ev. fått tag på en sån som överlappar min nuvarande leasing perfekt.
Men den knappa laddhastigheten känns sådär…

Kollar jag på ABRP på resan till vår stuga så behöver jag ladda längre med Q4 än min nuvarande 55:à för att komma fram med 10%. Nu är väl säkert 10% i Q4 i praktiken mer räckvidd men förbrukningen på Q4:an verkar inte vara så mycket lägre?
Har inte Q4 men den har något längre räckvidd men behöver man ladda så är E-tron 55s laddkurva svårslagen.

Rätt mycket plastigare invändigt också men det kanske kvittar.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

När jag kör frugans iD4 RWD så märker jag att MEB-bilen är snål ned till cirka 5 plusgrader.

Blir det kallare än så verkar batterivärmen dra igång och värmepumpen är inte så effektiv.

Då drar förbrukningen iväg en del.

Vinterräckvidden i motorvägsfart är nog bara någon mil längre än med E-tron 55 som har fått uppgradering år 2021 och år 2022.
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Nu glider vi iväg lite mer off-topic från en Q4 men jag och min fru körde varsin bil hem från landet i måndags. Var blött och runt nollan. Jag körde e-tron och hon cupran (som ju iaf är en MEB). Vi startade med 80% på båda bilarna och kom fram med 20% båda två. 10 mil motorväg i dryga 120 och resten runt 80-100. Cupran 58 kWh netto och e-tron 86 (även om man kan undra vad som finns kvar efter snart 8000 mil). En fyrhjulsdriven lite större MEB bil borde väl landa in mittemellan kanske i förbrukning. Så om den drar ca 15-20% mindre och har ca 10% mindre batteri så får man nog en känsla för räckviddsskillnad. Inte så stor i praktiken och den kommer ätas upp vid första laddpaus.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

macky skrev: 04 jan 2023 15:58
Nu glider vi iväg lite mer off-topic från en Q4 men jag och min fru körde varsin bil hem från landet i måndags. Var blött och runt nollan. Jag körde e-tron och hon cupran (som ju iaf är en MEB). Vi startade med 80% på båda bilarna och kom fram med 20% båda två. 10 mil motorväg i dryga 120 och resten runt 80-100. Cupran 58 kWh netto och e-tron 86 (även om man kan undra vad som finns kvar efter snart 8000 mil). En fyrhjulsdriven lite större MEB bil borde väl landa in mittemellan kanske i förbrukning. Så om den drar ca 15-20% mindre och har ca 10% mindre batteri så får man nog en känsla för räckviddsskillnad. Inte så stor i praktiken och den kommer ätas upp vid första laddpaus.
Kul! Jag har exakt samma erfarenhet. Testade med våra tur och retur till Arlanda med temperatur på runt -5 grader. Vi landade också på exakt samma procentuella förbrukning för bilarna.

Har du också 20" på E-Tron och 19" på Cupran?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Nect
elbilist
Inlägg: 1587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Slutade med att jag ligger kvar med min beställning på Q8 50:an. Lustigt nog blev den billigare i leasingavgift än Q4:an… Dock har Q8:an mycket högre förmånsvärde.

Pratade med en kollega som har en Q4 50. Och han kommer sällan om aldrig upp över 100 kW i laddeffekt vintertid.
Så valet blev enkelt 😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
OvePaHornet
Inlägg: 211
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Audi e-tron

Inlägg av OvePaHornet »

Helt rätt (tror jag)! Jag och farsgubben har varsin Edition 1 Q4 50. Laddhastigheten lämnar en del att önska nu på vintern. Väldigt snål i lite varmare väder (hämtade ut bilarna i oktober), kan tänka mig att dom är ännu snålare framåt våren/sommaren :)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Nect skrev: 04 jan 2023 18:34
Slutade med att jag ligger kvar med min beställning på Q8 50:an. Lustigt nog blev den billigare i leasingavgift än Q4:an… Dock har Q8:an mycket högre förmånsvärde.

Pratade med en kollega som har en Q4 50. Och han kommer sällan om aldrig upp över 100 kW i laddeffekt vintertid.
Så valet blev enkelt 😊
Helt rätt, den har var jag tycker bättre laddkurva än E55, men om man ska ta ett långstopp för lunch så kvittar det ju.
27,8 kWp solceller
macky
Inlägg: 938
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Legato skrev: 04 jan 2023 16:43
macky skrev: 04 jan 2023 15:58
Nu glider vi iväg lite mer off-topic från en Q4 men jag och min fru körde varsin bil hem från landet i måndags. Var blött och runt nollan. Jag körde e-tron och hon cupran (som ju iaf är en MEB). Vi startade med 80% på båda bilarna och kom fram med 20% båda två. 10 mil motorväg i dryga 120 och resten runt 80-100. Cupran 58 kWh netto och e-tron 86 (även om man kan undra vad som finns kvar efter snart 8000 mil). En fyrhjulsdriven lite större MEB bil borde väl landa in mittemellan kanske i förbrukning. Så om den drar ca 15-20% mindre och har ca 10% mindre batteri så får man nog en känsla för räckviddsskillnad. Inte så stor i praktiken och den kommer ätas upp vid första laddpaus.
Kul! Jag har exakt samma erfarenhet. Testade med våra tur och retur till Arlanda med temperatur på runt -5 grader. Vi landade också på exakt samma procentuella förbrukning för bilarna.

Har du också 20" på E-Tron och 19" på Cupran?
Japp, 20” nu på vintern, 21” på sommaren på e-tron och 19” både sommar och vinter på cupran.
Zennahoj
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 jan 2023 19:51

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zennahoj »

Överväger en Q8 50, så är inne och pusslar i konfiguratorn.

Är vanliga LED strålkastaren tillräcklig, och fungerar helljusassistent som den ska? Såg på Teslabjörns video om Matrix LED på förra årsmodellen, där han klagar på att helljusassistenten är kass då den bländar både lastbilar och personbilar.

På beskrivningen av Matrix LED i konfiguratorn står det: "Bländning för mötande fordon eller framförvarande fordon kan minska avsevärt som ett resultat." Jag tolkar detta som att helljusassistenen på vanliga LED fungerar ännu sämre än Matrixens helljusassistent? Tack på förhand!
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Zennahoj skrev: 12 jan 2023 20:07
Hej! Överväger en Q8 50, så är inne och pusslar i konfiguratorn.

Är vanliga LED strålkastaren tillräcklig, och fungerar heljusassistent som den ska? Såg på Teslabjörns video om Matrix LED på förra årsmodellen, där han klagar på att helljusassistenten är kass då den bländar både lastbilar och personbilar.

På beskrivningen av Matrix LED i konfiguratorn står det: "Bländning för mötande fordon eller framförvarande fordon kan minska avsevärt som ett resultat." Jag tolkar detta som att helljusassistenen på vanliga LED fungerar ännu sämre än Matrixens helljusassistent? Tack på förhand!
Ta led. Det är förberett för Matrix och det kan du testa via FoD gratis en månad per år och sedan hyra under vintermånaderna mycket billigare än att köpa.
27,8 kWp solceller
Skriv svar