Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

macky skrev:
Hade ju strul med appen ett tag efter uppdateringen. Men tipset om att skicka en destination via appen till bilen kickade igång det.
Rattvärme är saknat. Fanns inte när jag beställde om man ville ha förarassistans. Var tydligen pga då ny kapacitiv ratt som de då inte hade i kombo med rattvärme. Kom väl ngt år senare som extrautrustning för en liten peng.

Minns även första vintern då jag var på ett uppdrag där jag parkerade några hundra meter bort. Appen var notoriskt dålig då och besvikelsen stor de gånger man satte sig i en iskall bil med en ännu kallare ratt. Bilen blir varm ganska snabbt men inte ratten. Så förvärmning är ett måste tycker jag för att undvika stela fingrar. Sällan dock som jag inte har bilen parkerad nära.
"Destinationsskickandet" fungerar för mig också i den mån att jag då får en uppdatering av batteri-SOC.

Klimatiseringen fungerar tyvärr fortfarande inte (varken via app, nyckel eller schemaläggning). Att resetta systemet gjorde ingen skillnad. Har kontaktat supporten och lagt felbeskrivning så hoppas de kan lösa på distans.

Tyvärr var leasingupplägget extremt förmånligt för enbart Proline. All extrautrustning var löjligt dyr, så det blev enbart backkamera för min del.

Tillförlitlig app, rattvärme och fyrhjulsdrift är numera måste-krav för min del för framtida bilar :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Ett litet inlägg om inbytespris brukar ju uppskattas på TCS, känns inte som något ras direkt för E-tron men inte heller några fantasipriser. Min -19 är ganska välutrustad och jag tror nypris var ca 1070. Den blir 4 år i feb/ mars någongång och har gått 5700 mil. Audihandlaren hör i stan gav mig ett inbytespris på ca 570 med 6000 mil till våren/ sommaren, detta var osedd så det kan väl justeras vid en översyn. Så om inget dramatiskt händer på marknaden så borde jag kanske kunna få 600 på kvd, men vem vet. Jag är nöjd med detta värde iallafall, har inga fantasier om att jag ska få mer än jag gav som en del har.
27,8 kWp solceller
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Audi e-tron

Inlägg av Lurkern »

Med tanke på att en ny Q8 50 kan gå att få för strax över 700' känns 570' som ett riktigt stabilt inbytespris.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
Bild var man laddar 12v, fast absolut inte får!

Undrar varför Audi endast vill att personal på bilverkstaden laddar 12 volts batteriet?

Jag kan ju förstå att det inte ska användas som starthjälp till en dieselbil. Men att ladda lite försiktigt?

Unlike other Audi vehicles, the 12 Volt charging terminal on the Audi e-tron is only intended for charging/buffering the 12 Volt battery in the workshop. Under no circumstances must this connection be used to jump-start another vehicle or maintain that vehicle’s battery power.

12_volt_bild_2.JPG
12_volt_bild_1.JPG
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
Bild var man laddar 12v, fast absolut inte får!

Undrar varför Audi endast vill att personal på bilverkstaden laddar 12 volts batteriet?

Jag kan ju förstå att det inte ska användas som starthjälp till en dieselbil. Men att ladda lite försiktigt?

Unlike other Audi vehicles, the 12 Volt charging terminal on the Audi e-tron is only intended for charging/buffering the 12 Volt battery in the workshop. Under no circumstances must this connection be used to jump-start another vehicle or maintain that vehicle’s battery power.

12_volt_bild_2.JPG
12_volt_bild_1.JPG
Fick faktiskt svar på det när jag frågade verkstan när jag hade haft bilen ett tag. De är rädd att någon kopplar plus och minus fel som gör kortis som kan orsaka stora skador på bilens elsystem. Vet du hur man gör var det inga problem att ladda själv hemma sa man till mig iaf :)

Men jag har på ca 2 år inte behövt ladda batteriet trots uppvärmning av bilen varje dag vintertid.
Vet inte hur/när den laddar batteriet från HV-batteriet.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev:
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.

Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.

Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.

Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:

Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Jag ladda mitt för ett år sedan och nu var det nere på 3 på c-tek laddaren, det drar mycket 12v när man förvärmer kupén och jag kör en hel del korta resor, har 8 km till jobbet och på något sätt så laddas det ju bara nör man kör, som det står i E-trons inlägg läste jag nu och verkar behöva långa sträckor som med fossilbil. Min ör strax 4 år så inte ny längre. Det var samma på vår leaf som larmade i höstas efter knappt 9 månader och efter laddning så funkar det bra. Den går ännu kortare sträckor och nästan aldrig längre. Jag laddar alla bilar jag har en gång per år i förebyggande syfte.

Taliz: du har väl aldrig haft en bil så länge eller kör kanske längre sträckor.

kia och Hyundai verkar vara ändå värre.

Min kompis som har en passat dör det stod likadant i manualen frågade också och fick också till svar att det gick bra.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
Jag ladda mitt för ett år sedan och nu var det nere på 3 på c-tek laddaren, det drar mycket 12v när man förvärmer kupén och jag kör en hel del korta resor, har 8 km till jobbet och på något sätt så laddas det ju bara nör man kör, som det står i E-trons inlägg läste jag nu och verkar behöva långa sträckor som med fossilbil. Min ör strax 4 år så inte ny längre. Det var samma på vår leaf som larmade i höstas efter knappt 9 månader och efter laddning så funkar det bra. Den går ännu kortare sträckor och nästan aldrig längre. Jag laddar alla bilar jag har en gång per år i förebyggande syfte.

Taliz: du har väl aldrig haft en bil så länge eller kör kanske längre sträckor.

kia och Hyundai verkar vara ändå värre.

Min kompis som har en passat dör det stod likadant i manualen frågade också och fick också till svar att det gick bra.
Fast du kanske inte hade behövt ladda alls. Vi vet ju inte hur Audi har gjort med laddcykeln på 12 volts batteriet.

Det är ju ett förhållandevis stort 12 volts
batteri på E-tron med 68 Ah.

Tror inte någon annan elbil har så stort.

VW bytte ju ut alla batterier i iD4 till ett större än originalet på garantin.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
Jag ladda mitt för ett år sedan och nu var det nere på 3 på c-tek laddaren, det drar mycket 12v när man förvärmer kupén och jag kör en hel del korta resor, har 8 km till jobbet och på något sätt så laddas det ju bara nör man kör, som det står i E-trons inlägg läste jag nu och verkar behöva långa sträckor som med fossilbil. Min ör strax 4 år så inte ny längre. Det var samma på vår leaf som larmade i höstas efter knappt 9 månader och efter laddning så funkar det bra. Den går ännu kortare sträckor och nästan aldrig längre. Jag laddar alla bilar jag har en gång per år i förebyggande syfte.

Taliz: du har väl aldrig haft en bil så länge eller kör kanske längre sträckor.

kia och Hyundai verkar vara ändå värre.

Min kompis som har en passat dör det stod likadant i manualen frågade också och fick också till svar att det gick bra.
Fast du kanske inte hade behövt ladda alls. Vi vet ju inte hur Audi har gjort med laddcykeln på 12 volts batteriet.

Det är ju ett förhållandevis stort 12 volts
batteri på E-tron med 68 Ah.

Tror inte någon annan elbil har så stort.

VW bytte ju ut alla batterier i iD4 till ett större än originalet på garantin.
Den vägrade sätta på förvärmningen nör den stått några dagar förra veckan men kommer inte riktigt ihåg vad den klaga på men tror det var något om att spara på batteriet. Och det står ju att det bara laddas när man kör och med fossilare med värmare så rekommenderade man att man körde bilen lika länge som man förvärmde. Men jag skulle vara glad om det var som du säger att det klarar sig men MIT batteri var nere väldigt lågt.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Då finns det tydligen ett skydd mot att tömma batteriet helt.

Men kör du korta sträckor och det är kyligt ute så krävs nog någon timmes körning för att ladda upp blybatteriet igen.

Sådana här GEL batterier är väldigt sega att toppladda.

Då kan en modern CTEK laddare göra underverk.
Temp.JPG
Hastighet.JPG
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Japp c-tek är grym synd bara att det inte finns en sådan monterad i bilen som kopplas in när man laddar det stora batteriet när man står hemma, men en gång per år ser jag inte som något större problem. Jag kör ju ac lika mycket på sommaren om inte mer för då kör jag öven när jag är parkerad med hunden i bilen.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.

Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.

Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.

Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:

Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
Rimligen bör bilens mjukvara övervaka spänningen på 12v och aktivera huvudströmbrytaren till det stora batteriet och helt enkelt ladda upp vid behov.
Är rätt säker på att tex Tesla gör just detta.
Men på konverterade avgasbilar kanske man använder samma gamla mjukvara som i avgasbilen(att etron varnar för oljebyte är väl ett tecken kanske…)

Min ID4 stod stilla och frånkopplad i 3 mån förra vintern btw, inga problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Den laddar enligt tidigare inlägg bara underbklrnig. Tror att jag löst någonstans att det finns krav på att 12v ska aktivera det stora batteriet och annars ej spänning ut.


Din bil var väl nästan ny och batteriet var väl inte delvis urladdat antar jag, för dubbade väl den knappt ett år. Nu när mitt är laddat kan det troligen också stå flera månader, som en bensinbil med friskt 12v. Vore intressant att få reda på hur tesla löst det om det är som du säger.

Edit: hittade nu tråden från 2020 där även du skrev men var visst även hörsägen då också ang krav på avstängt när ej i drift och att tesla ladda ner till 20% på stora. Om så är fallet kan det kininet finnas något krav. Får leta vidare.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.

Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.

Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.

Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:

Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
På min Leaf så gav lilla batteriet upp efter några år, dock hemma som tur var… men där var nog inte
problemet hur det laddas eller inte om bilen står länge för vi körde rätt intensivt med den…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Dafro skrev:
Den laddar enligt tidigare inlägg bara underbklrnig. Tror att jag löst någonstans att det finns krav på att 12v ska aktivera det stora batteriet och annars ej spänning ut.


Din bil var väl nästan ny och batteriet var väl inte delvis urladdat antar jag, för dubbade väl den knappt ett år. Nu när mitt är laddat kan det troligen också stå flera månader, som en bensinbil med friskt 12v. Vore intressant att få reda på hur tesla löst det om det är som du säger.

Edit: hittade nu tråden från 2020 där även du skrev men var visst även hörsägen då också ang krav på avstängt när ej i drift och att tesla ladda ner till 20% på stora. Om så är fallet kan det kininet finnas något krav. Får leta vidare.
Går inte riktigt att förstå vad du skriver.
Vad menar du med "krav"?
12v-systemet är det som all kontrollelektronik drivs av, dvs för att öppna kontaktorerna till HV-batteriet måste 12v funka.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

taliz skrev:
Dafro skrev:
Den laddar enligt tidigare inlägg bara underbklrnig. Tror att jag löst någonstans att det finns krav på att 12v ska aktivera det stora batteriet och annars ej spänning ut.


Din bil var väl nästan ny och batteriet var väl inte delvis urladdat antar jag, för dubbade väl den knappt ett år. Nu när mitt är laddat kan det troligen också stå flera månader, som en bensinbil med friskt 12v. Vore intressant att få reda på hur tesla löst det om det är som du säger.

Edit: hittade nu tråden från 2020 där även du skrev men var visst även hörsägen då också ang krav på avstängt när ej i drift och att tesla ladda ner till 20% på stora. Om så är fallet kan det kininet finnas något krav. Får leta vidare.
Går inte riktigt att förstå vad du skriver.
Vad menar du med "krav"?
12v-systemet är det som all kontrollelektronik drivs av, dvs för att öppna kontaktorerna till HV-batteriet måste 12v funka.
Jag skrev en Edit ang krav att det nog inte säkert var ett krav eftersom Tesla kan ladda 12v även när man står still.

Så då är det väl även det en design som byggare på legacy fossilbil tillverkare.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

current skrev:
Riktig mardröm köpa en Audi men väldigt fin bil. Dom borde börja med fasta priser och konkurrera med service och kundrelationer.
Kan enbart instämma. Denna snårskog av dribblande med nästan oöversiktliga rabatter gynnar inte oss kunder eller marknaden i slutändan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Legato skrev:
HelectriC skrev:
Vad är det som är livsviktigt med appen? Självklart bör den funka och det är bra när den gör det, men vilka funktioner får en att vilja kvitta sig med bilen pga appen? Är det förvärmning? Alla elbilar jag haft blir varma på extremt kort tid så fort jag sätter mig i bilen. Känns inte som en show stopper bara för att en app är kass.
För mig är det en total showstopper. Vid hämtning och lämning vid barnens skola blir inte bilen varm åt något håll.

Att sätta sig i en varm bil vintertid är guld värt för mig. Att skrapa rutor och frysa i bilen är för mig något man gör i fossiler och inget jag någonsin vill tillbaka till.

Med Hondan, vars app aldrig funkade, fanns iaf nödlösningen att starta värmen med nyckel. När inte ens det funkar är det totalt värdelöst.
Håller med. Kul med en massa olika finesser i olika bilappar, men det absolut viktigaste är att kunna fjärrstarta klimatisering av bilen. I andra hand att kunna se aktuell SoC. Detta är baskrav på en bil att kunna göra. Fungerar inte detta så väljer jag en annan bil.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har ofta kortare uppdrag på 2-3 timmar hos kunderna.

Så det kan bli 3-4 gånger per dag jag fjärrstartar klimatisering.

Under de 42 månader jag haft e-tron så cirka 80% av gångerna har det funkat bra från appen.

Har inte haft något bekymmer med 12 volts batteriet.

Står i kallgarage under natten.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Jag har ofta kortare uppdrag på 2-3 timmar hos kunderna.

Så det kan bli 3-4 gånger per dag jag fjärrstartar klimatisering.

Under de 42 månader jag haft e-tron så cirka 80% av gångerna har det funkat bra från appen.

Har inte haft något bekymmer med 12 volts batteriet.

Står i kallgarage under natten.
Låter bra, kör du längre sträckor?
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag har ofta kortare uppdrag på 2-3 timmar hos kunderna.

Så det kan bli 3-4 gånger per dag jag fjärrstartar klimatisering.

Under de 42 månader jag haft e-tron så cirka 80% av gångerna har det funkat bra från appen.

Har inte haft något bekymmer med 12 volts batteriet.

Står i kallgarage under natten.
Låter bra, kör du längre sträckor?
Nej, brukar vara sträckor mellan 15-60 km under veckorna, det mesta i Stockholm med förorter.

Kanske en gång i månaden 150 km.

Tre gånger per år 700 km.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Audi e-tron

Inlägg av Dafro »

Off Grid Byggaren skrev:
Dafro skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Jag har ofta kortare uppdrag på 2-3 timmar hos kunderna.

Så det kan bli 3-4 gånger per dag jag fjärrstartar klimatisering.

Under de 42 månader jag haft e-tron så cirka 80% av gångerna har det funkat bra från appen.

Har inte haft något bekymmer med 12 volts batteriet.

Står i kallgarage under natten.
Låter bra, kör du längre sträckor?
Nej, brukar vara sträckor mellan 15-60 km under veckorna, det mesta i Stockholm med förorter.

Kanske en gång i månaden 150 km.

Tre gånger per år 700 km.
Ok, 15-60 km i Stockholm tar nog lite längre tid än mina 8 km på 10 min som är för kort.

Sen kör jag ju såklart längre ibland också 150- 350 km 10-20 per år och sportlovet 450-500.
27,8 kWp solceller
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Sådär. Blev en beställning idag på en Q8 E-tron 50 s-line plus en massa extra.

Tycker den trots allt är ganska prisvärd med rabatterna som är nu.

Har nog kvar beställningen på I4an ett tag till för att se hur priserna utvecklar sig. Fick bra pris på den med innan prishöjningen. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jaegaern »

taliz skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
taliz skrev:
Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Normalt ska det aldrig behöva laddas.

Men 12 volts batteriet kan ju gå sönder eller laddats ur, om elbil en stått avställd under vinterhalvåret till exempel.

Då kan inte elbilen startas upp eftersom det krävs 12 volt till den elektriska huvudströmbrytaren för 400 volts batteriet.

Vanligaste felen hos elbilar som gjort att de behöver vägassistans:

Defekt 12 volts batteri - 54%
Fel på elektronik, belysning etc - 15,1%
Däck/punktering - 14,2%

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/u ... statistik/
Rimligen bör bilens mjukvara övervaka spänningen på 12v och aktivera huvudströmbrytaren till det stora batteriet och helt enkelt ladda upp vid behov.
Är rätt säker på att tex Tesla gör just detta.
Men på konverterade avgasbilar kanske man använder samma gamla mjukvara som i avgasbilen(att etron varnar för oljebyte är väl ett tecken kanske…)

Min ID4 stod stilla och frånkopplad i 3 mån förra vintern btw, inga problem.
Nu bygger jag inte mjukvaran i bilarn, men jag bygger funktioner i backend som håller koll på exakt batterianvändningen av 12v där man budgeterar per dag och annat. På äldre ID-bilar, tror det är innan ME3, så måste man godkänna (vet ej hur det ser ut för användaren), att HV ska ladda LV. Tesla har ju att det alltid tillåts över 20% på HV, tror även ID-bilar (alla i MOD4) med mjukvara ME3 och över också gör det.

12-voltsbatteriet står ju för typ all användning av app och säkerligen mycket av kontrollen av förvärmning.

Jag hade ju sett att VAG tvångsuppgraderade alla äldre bilar med någon sorts ”mobile service tech” som åker runt och löser detta då det skapar så mycket frustration och legacykod..

/mina tankar
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar