Nu fick jag höra att för 55 sköts leveransen på meddelade Audi säljaren i januari. Prognos på min är nu september men hade varit oktober tidigare och om man beställer nu så lät det som lång väntan.macky skrev: ↑14 feb 2023 14:05Man blev ju "lovad" leverans i mars/april på en 55 om man beställde vid lansering i höstas. Kan ju vara så att de har svårt med batterileveransen för 55 iom ett nytt paket. 50 har väl samma i stort sett som gamla 55.
Sen är det ju en del valutaeffekter i det här. Vi har inte världens starkaste valuta om man uttrycker det milt. Nån gång behöver man justera priset i SEK pga detta.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Hört att man inte får leveransvecka längre på 55:an då tillgången till stora batteriet är så osäkert. Säljarna säger dock man eventuellt kan få bilen detta år men inte säkert.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Re: Audi e-tron
Måste ju blanda ut lite bland alla inlägg om tesla, skämt och sidor men är lite nyfiken på nya E-tron.
Är det någon som kommer få sin E-tron i närtid? Lät som om de första 50 kommer snart.
Såg en som laddade Q8 E55 på youtube och han fick ingen lyssnade hastighet men troligen hade han genomkylt batteri.
Själv kom jag till insikt i veckan att magnetgrå som numer är standardfärg och på hemsidan när man bygger så ser den mörk och fin ut men sedan fick jag se en youtubefilm med färgen och den ser ut som grå primefärg med klarlack, liknande den på id3 och id4, så då blev det ytterligare en dyr uppdatering för mig, blev s-Line, ultrablått och svarta 21” fälgar, snart dags att dom låser min bil kanske, fast det finns inte så många kryss kvar som jag kan fylla i.
Är det någon som kommer få sin E-tron i närtid? Lät som om de första 50 kommer snart.
Såg en som laddade Q8 E55 på youtube och han fick ingen lyssnade hastighet men troligen hade han genomkylt batteri.
Själv kom jag till insikt i veckan att magnetgrå som numer är standardfärg och på hemsidan när man bygger så ser den mörk och fin ut men sedan fick jag se en youtubefilm med färgen och den ser ut som grå primefärg med klarlack, liknande den på id3 och id4, så då blev det ytterligare en dyr uppdatering för mig, blev s-Line, ultrablått och svarta 21” fälgar, snart dags att dom låser min bil kanske, fast det finns inte så många kryss kvar som jag kan fylla i.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Min Q8 50 ska vara byggd och på väg till Sverige enligt säljaren. Så gissningsvis leverans inom några veckor.
Re: Audi e-tron
Är det någon som vet hur långt innan service ska göras som servicelampa tänds?
Ska snart lämna tillbaka bilen (leasing) och tydligen måste man ha servat den om servicelampan har tänts innan.
23/5 ska bilen servas enligt displayen. Bilen ska lämnas tillbaka 29/4. Kommer lampan då vara tänd eller ej?
Ska snart lämna tillbaka bilen (leasing) och tydligen måste man ha servat den om servicelampan har tänts innan.
23/5 ska bilen servas enligt displayen. Bilen ska lämnas tillbaka 29/4. Kommer lampan då vara tänd eller ej?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Vill minnas att det var 30 dagar innan men lovar inte men beror ju även på miltalen dock. Du kör väl inte med bilen sen du fick din X så det är väl bara att lämna in den tidigare. Fråga dom på Audi annars om dom kan säga när den tänds.Legato skrev: ↑28 feb 2023 13:16Är det någon som vet hur långt innan service ska göras som servicelampa tänds?
Ska snart lämna tillbaka bilen (leasing) och tydligen måste man ha servat den om servicelampan har tänts innan.
23/5 ska bilen servas enligt displayen. Bilen ska lämnas tillbaka 29/4. Kommer lampan då vara tänd eller ej?
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Serviceavtalet gäller tydligen enbart om lampan tänds. Milen är ej relevanta i mitt fall (typ 1500 mil till). Säljaren visste inte när lampan tänds...Dafro skrev: ↑28 feb 2023 13:27Vill minnas att det var 30 dagar innan men lovar inte men beror ju även på miltalen dock. Du kör väl inte med bilen sen du fick din X så det är väl bara att lämna in den tidigare. Fråga dom på Audi annars om dom kan säga när den tänds.Legato skrev: ↑28 feb 2023 13:16Är det någon som vet hur långt innan service ska göras som servicelampa tänds?
Ska snart lämna tillbaka bilen (leasing) och tydligen måste man ha servat den om servicelampan har tänts innan.
23/5 ska bilen servas enligt displayen. Bilen ska lämnas tillbaka 29/4. Kommer lampan då vara tänd eller ej?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Om du har serviceavtal så borde det ju räcka att du bokat tiden kan man tycka. Säljare vet nog inte sådant, krävs nog att man pratar med verkstaden men inte ens säkert att dom vet tyvärr.Legato skrev: ↑28 feb 2023 13:42Serviceavtalet gäller tydligen enbart om lampan tänds. Milen är ej relevanta i mitt fall (typ 1500 mil till). Säljaren visste inte när lampan tänds...Dafro skrev: ↑28 feb 2023 13:27Vill minnas att det var 30 dagar innan men lovar inte men beror ju även på miltalen dock. Du kör väl inte med bilen sen du fick din X så det är väl bara att lämna in den tidigare. Fråga dom på Audi annars om dom kan säga när den tänds.Legato skrev: ↑28 feb 2023 13:16Är det någon som vet hur långt innan service ska göras som servicelampa tänds?
Ska snart lämna tillbaka bilen (leasing) och tydligen måste man ha servat den om servicelampan har tänts innan.
23/5 ska bilen servas enligt displayen. Bilen ska lämnas tillbaka 29/4. Kommer lampan då vara tänd eller ej?
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Nej det vet inte verkstaden heller. Min bil skulle varit på inspektion för 2 veckor sedan och oljan ska bytas om ca 30 dagar eller 450mil.Dafro skrev: ↑28 feb 2023 14:38Om du har serviceavtal så borde det ju räcka att du bokat tiden kan man tycka. Säljare vet nog inte sådant, krävs nog att man pratar med verkstaden men inte ens säkert att dom vet tyvärr.Legato skrev: ↑28 feb 2023 13:42Serviceavtalet gäller tydligen enbart om lampan tänds. Milen är ej relevanta i mitt fall (typ 1500 mil till). Säljaren visste inte när lampan tänds...Dafro skrev: ↑28 feb 2023 13:27Vill minnas att det var 30 dagar innan men lovar inte men beror ju även på miltalen dock. Du kör väl inte med bilen sen du fick din X så det är väl bara att lämna in den tidigare. Fråga dom på Audi annars om dom kan säga när den tänds.Legato skrev: ↑28 feb 2023 13:16Är det någon som vet hur långt innan service ska göras som servicelampa tänds?
Ska snart lämna tillbaka bilen (leasing) och tydligen måste man ha servat den om servicelampan har tänts innan.
23/5 ska bilen servas enligt displayen. Bilen ska lämnas tillbaka 29/4. Kommer lampan då vara tänd eller ej?
Bilen var inne på service 2022.03.30 och då är det rimligt att den ska in senast 23.03.30 men Atteviks i Jönköping vet inte vad som gäller. Har en tid den 20 mars så vi får se vad de tycker då. Bilen varnar inte än att oljan ska bytas.
Re: Audi e-tron
Har den inte varnat för inspektion fast den ligger i dåtid? Låter konstigt. Jag hade inne min E-tron i november så jag borde ju minnas kan man tycka, fick dessutom skjuta på min tid så den blev efter 24 månader då det dök upp en tjänsteresa. När jag tänker efter så låter 30 dagar innan mycket, möjligt att det bara var 14. Men vi får väl vänta in svaret från Legato när han lämnat åter sin bil.nek0 skrev: ↑28 feb 2023 21:35Nej det vet inte verkstaden heller. Min bil skulle varit på inspektion för 2 veckor sedan och oljan ska bytas om ca 30 dagar eller 450mil.Dafro skrev: ↑28 feb 2023 14:38Om du har serviceavtal så borde det ju räcka att du bokat tiden kan man tycka. Säljare vet nog inte sådant, krävs nog att man pratar med verkstaden men inte ens säkert att dom vet tyvärr.Legato skrev: ↑28 feb 2023 13:42Serviceavtalet gäller tydligen enbart om lampan tänds. Milen är ej relevanta i mitt fall (typ 1500 mil till). Säljaren visste inte när lampan tänds...Dafro skrev: ↑28 feb 2023 13:27Vill minnas att det var 30 dagar innan men lovar inte men beror ju även på miltalen dock. Du kör väl inte med bilen sen du fick din X så det är väl bara att lämna in den tidigare. Fråga dom på Audi annars om dom kan säga när den tänds.Legato skrev: ↑28 feb 2023 13:16Är det någon som vet hur långt innan service ska göras som servicelampa tänds?
Ska snart lämna tillbaka bilen (leasing) och tydligen måste man ha servat den om servicelampan har tänts innan.
23/5 ska bilen servas enligt displayen. Bilen ska lämnas tillbaka 29/4. Kommer lampan då vara tänd eller ej?
Bilen var inne på service 2022.03.30 och då är det rimligt att den ska in senast 23.03.30 men Atteviks i Jönköping vet inte vad som gäller. Har en tid den 20 mars så vi får se vad de tycker då. Bilen varnar inte än att oljan ska bytas.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Bilen började varna 30 dagar innan inspektion men nu är det 29 dagar till oljebyte och bilen varnar inte, det står i appen att det är 29 dagar kvar. Hur kan det skilja 30 dagar mellan inspektion och oljebytet?Dafro skrev: ↑01 mar 2023 05:12Har den inte varnat för inspektion fast den ligger i dåtid? Låter konstigt. Jag hade inne min E-tron i november så jag borde ju minnas kan man tycka, fick dessutom skjuta på min tid så den blev efter 24 månader då det dök upp en tjänsteresa. När jag tänker efter så låter 30 dagar innan mycket, möjligt att det bara var 14. Men vi får väl vänta in svaret från Legato när han lämnat åter sin bil.nek0 skrev: ↑28 feb 2023 21:35Nej det vet inte verkstaden heller. Min bil skulle varit på inspektion för 2 veckor sedan och oljan ska bytas om ca 30 dagar eller 450mil.Dafro skrev: ↑28 feb 2023 14:38Om du har serviceavtal så borde det ju räcka att du bokat tiden kan man tycka. Säljare vet nog inte sådant, krävs nog att man pratar med verkstaden men inte ens säkert att dom vet tyvärr.
Bilen var inne på service 2022.03.30 och då är det rimligt att den ska in senast 23.03.30 men Atteviks i Jönköping vet inte vad som gäller. Har en tid den 20 mars så vi får se vad de tycker då. Bilen varnar inte än att oljan ska bytas.
Re: Audi e-tron
Gällande olja så var det iaf tidigare inte tid/mil som avgjorde på VAG utan någon slags slitagekalkyl. Hade en trimmad Scirocco, den ville ha oljebyte efter 900 mil / 8 månader.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Jo, så är det fortfarande, men nu är de dags för andra bytet och jag har inte kört mer än 600 mil på bensin. Bilen är uppe i 2100 mil. Ganska onödigt byte tycker jag.
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Audi e-tron
Det är kvaliteten på oljan som avgör när det är service. Tidigare (VAG) bilar jag ägt har jag bytt ”en extra gång” på, mellan dom ordinarie bytena. Detta då oljan inte sällan går för länge för att vara hälsosamt för motorn…
Re: Audi e-tron
Ganska onödigt att ha en bensinmotor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Och dina mopeder går på luft?
Re: Audi e-tron
Fast oljan mår väl rätt så dåligt av att sällan värmas upp och drar väl till sig mer fukt då så jag tror att kalenderbyte är viktigt på laddhybrider.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Bäst hade varit om man gick efter oljekvalitetsmätare. Har kört ca 300 mil/år på bensin,resten kör jag på el.Dafro skrev: ↑01 mar 2023 16:48Fast oljan mår väl rätt så dåligt av att sällan värmas upp och drar väl till sig mer fukt då så jag tror att kalenderbyte är viktigt på laddhybrider.
-
- Inlägg: 211
- Blev medlem: 20 okt 2021 07:16
Re: Audi e-tron
Det är precis vad man gör. Se mitt tidigare svar (ej citerat). Den ”generella” laddhybridsföraren dödar bensinmotorn. Fråga någon som arbetar med bilar hur oljan (generellt) brukar se ut/lukta på en laddhybrid.nek0 skrev: ↑01 mar 2023 16:53Bäst hade varit om man gick efter oljekvalitetsmätare. Har kört ca 300 mil/år på bensin,resten kör jag på el.Dafro skrev: ↑01 mar 2023 16:48Fast oljan mår väl rätt så dåligt av att sällan värmas upp och drar väl till sig mer fukt då så jag tror att kalenderbyte är viktigt på laddhybrider.
Re: Audi e-tron
Hade bilen krävt oljebyte nu innan bilen blivit 2år eller jag kört 1500mil sedan förra bytet så hade det varit rätt. Som det är nu så följer bilen service plan 1år eller 1500mil. Jag dödar inte bensinmotor i min bil för att jag kör inte korta sträcker med den.OvePaHornet skrev: ↑01 mar 2023 18:18Det är precis vad man gör. Se mitt tidigare svar (ej citerat). Den ”generella” laddhybridsföraren dödar bensinmotorn. Fråga någon som arbetar med bilar hur oljan (generellt) brukar se ut/lukta på en laddhybrid.nek0 skrev: ↑01 mar 2023 16:53Bäst hade varit om man gick efter oljekvalitetsmätare. Har kört ca 300 mil/år på bensin,resten kör jag på el.Dafro skrev: ↑01 mar 2023 16:48Fast oljan mår väl rätt så dåligt av att sällan värmas upp och drar väl till sig mer fukt då så jag tror att kalenderbyte är viktigt på laddhybrider.
Re: Audi e-tron
Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Usch vad trist!Legato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Trodde bara det var Tesla som ökade antal fel vid verkstadsbesök
Är det Plaiden som fått körförbud?
Åkte du på en flygande besiktning eller?
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Audi e-tron
Lider med dig och under all kritikLegato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Plaiden är fantastisk men dyr och funkar hittills finemang. Köpte faktiskt en XLR med körförbud och mycket bra pris med anmärkning på dragkrok och dimljus. Inbillade mig att båda delar skulle vara lätta att lösa samt tänkte att den stenrika killen som hade haft den bara inte orkade bry sig... Det blev inte så enkelt som jag hoppades Men givetvis inte synd om mig, jag tog en kalkylerad risk och hade fel.FStaake skrev: ↑11 mar 2023 19:57Usch vad trist!Legato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Trodde bara det var Tesla som ökade antal fel vid verkstadsbesök
Är det Plaiden som fått körförbud?
Åkte du på en flygande besiktning eller?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Tack. Inte synd om mig men hade vi förlitat oss på den bilen så hade jag varit heligt förbannad vid det här laget. Nu tar vi det med ro, men någon VAG blir det nog inte under kommande decennium iafNect skrev: ↑11 mar 2023 20:38Lider med dig och under all kritikLegato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021