Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Jag är nog ok med en sträcka som bygger på tidigare körsätt men 50 km på en bil som kommer knappt 300 som jag kör så tycker jag att det blir alldeles för tidigt.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Fast vid 50 km blir det ingen begränsning vad jag vet. Enda som händer är att det varnas och lyser rött på displayen. Vid nästa gräns (20 km eller 5%) blir däremot effekten ordentligt begränsad och sen faller den ytterligare ju längre man kör vidare.Dafro skrev:Jag är nog ok med en sträcka som bygger på tidigare körsätt men 50 km på en bil som kommer knappt 300 som jag kör så tycker jag att det blir alldeles för tidigt.
Rent tekniskt är det ju SOC som avgör att effekt blir begränsat, därför lite ologiskt imo om det baseras på något annat (km), men givetvis ingen biggie.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Så är det ju. Ingen direkt skillnad vid första varningen vid 50 km. Nästa nivå så får man ju begränsad kraft. Rullade in på Ionity Gränna med 4% sist och då tror jag att jag hade turtle mode. Men hade ändå inga problem att ligga i 130+ sista kilometrarna. Såg en elbil i backspegeln och tänkte jag skulle minska risken att hamna bakom i eventuell laddkö.Legato skrev:Fast vid 50 km blir det ingen begränsning vad jag vet. Enda som händer är att det varnas och lyser rött på displayen. Vid nästa gräns (20 km eller 5%) blir däremot effekten ordentligt begränsad och sen faller den ytterligare ju längre man kör vidare.Dafro skrev:Jag är nog ok med en sträcka som bygger på tidigare körsätt men 50 km på en bil som kommer knappt 300 som jag kör så tycker jag att det blir alldeles för tidigt.
Rent tekniskt är det ju SOC som avgör att effekt blir begränsat, därför lite ologiskt imo om det baseras på något annat (km), men givetvis ingen biggie.
Re: Audi e-tron
Gött! Gled in på ionity i Ulricehamn bredvid en tesla idag, SuC hade över halv beläggning så förståligt, jag hade fått en laddning gratis av bonnet så även jag kände mig tvungen att ladda, blev 100% men så länge jag stod där så fanns det lediga laddare, bilen vart klar medans jag snackade med en nybliven ägare till en I4 edrive40 som var helnöjd och familjem kom från dunken i samma veva och jag hade rastat hunden och handlat lite på Ica. Och samtidigt var det kö till bensinstationens pumpar, så härligt att se.macky skrev:Så är det ju. Ingen direkt skillnad vid första varningen vid 50 km. Nästa nivå så får man ju begränsad kraft. Rullade in på Ionity Gränna med 4% sist och då tror jag att jag hade turtle mode. Men hade ändå inga problem att ligga i 130+ sista kilometrarna. Såg en elbil i backspegeln och tänkte jag skulle minska risken att hamna bakom i eventuell laddkö.Legato skrev:Fast vid 50 km blir det ingen begränsning vad jag vet. Enda som händer är att det varnas och lyser rött på displayen. Vid nästa gräns (20 km eller 5%) blir däremot effekten ordentligt begränsad och sen faller den ytterligare ju längre man kör vidare.Dafro skrev:Jag är nog ok med en sträcka som bygger på tidigare körsätt men 50 km på en bil som kommer knappt 300 som jag kör så tycker jag att det blir alldeles för tidigt.
Rent tekniskt är det ju SOC som avgör att effekt blir begränsat, därför lite ologiskt imo om det baseras på något annat (km), men givetvis ingen biggie.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Prishöjning på Ionity med e-tron Charging Service from 2022-10-01:
Sverige från 3,30:- -> 3,80:-
Merparten av EU €0,31 -> €0,36
Sverige från 3,30:- -> 3,80:-
Merparten av EU €0,31 -> €0,36
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Den bästa ändringen är väl att de tar bort bindningstiden på 12mån nu. Sen verkar de förutom den generella prishöjningen ge sig själva rätten att tillfälligt, vid stolpen, meddela annat pris som man ingår speciellt avtal för iom att man drar kortet. Lite shady.Legato skrev:Prishöjning på Ionity med e-tron Charging Service from 2022-10-01:
Sverige från 3,30:- -> 3,80:-
Merparten av EU €0,31 -> €0,36
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Audi e-tron
Äsch, missade den sista meningen. "De konkret erbjudna prenumerationerna" är alltså City och Transit, där city har en månad och transit fortfarande 1 år.samuelsu skrev:Den bästa ändringen är väl att de tar bort bindningstiden på 12mån nu. Sen verkar de förutom den generella prishöjningen ge sig själva rätten att tillfälligt, vid stolpen, meddela annat pris som man ingår speciellt avtal för iom att man drar kortet. Lite shady.Legato skrev:Prishöjning på Ionity med e-tron Charging Service from 2022-10-01:
Sverige från 3,30:- -> 3,80:-
Merparten av EU €0,31 -> €0,36
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Re: Audi e-tron
Stabilt. Har inte strulat en enda gång för mig senaste månaderna. Dock inte lika mkt funktioner som i Teslas.MWall skrev:Hur fungerar appen numera?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Får säga att de fått ordning på den. Är nog nytt centralt under skalet. Den har varit i stort felfri under 2022. Enorm skillnad mot i början. Funkade även fint att integrera i Tibberappen för smartladdning.MWall skrev:Hur fungerar appen numera?
Re: Audi e-tron
Som övriga, felfri under 2022 och betydligt snabbare att utföra kommandon än i början av 2021. Tidigare var det lite av ett lotteri om jag fick kontakt med bilen. Så ett stort plus!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Kanon. Ska nog köra E-Tron i vinter. Affären är inte helt klar men det handlar om ett övertagande av operationell leasing på 6 månader.
Vill passa på att utnyttja det höga prisläget för begagnade bilar och dessutom slippa ta någon finansiell risk över vintern. Är rädd att lusten att köpa elbil kommer minska radikalt när elräkningar på 30-40 tusen i månaden börjar trilla in.
Kommer skjuta på leveransen av min beställda MYP till våren.
Vill passa på att utnyttja det höga prisläget för begagnade bilar och dessutom slippa ta någon finansiell risk över vintern. Är rädd att lusten att köpa elbil kommer minska radikalt när elräkningar på 30-40 tusen i månaden börjar trilla in.
Kommer skjuta på leveransen av min beställda MYP till våren.
Re: Audi e-tron
Vilken bra ideMWall skrev:Kanon. Ska nog köra E-Tron i vinter. Affären är inte helt klar men det handlar om ett övertagande av operationell leasing på 6 månader.
Vill passa på att utnyttja det höga prisläget för begagnade bilar och dessutom slippa ta någon finansiell risk över vintern. Är rädd att lusten att köpa elbil kommer minska radikalt när elräkningar på 30-40 tusen i månaden börjar trilla in.
Kommer skjuta på leveransen av min beställda MYP till våren.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Ja, blir roligt att prova E-Tron. Har varit nyfiken i flera år men alltid känts som att insatsen har varit för hög. Både i tid och/eller pengar. Det här känns helt perfekt.Legato skrev:Vilken bra ideMWall skrev:Kanon. Ska nog köra E-Tron i vinter. Affären är inte helt klar men det handlar om ett övertagande av operationell leasing på 6 månader.
Vill passa på att utnyttja det höga prisläget för begagnade bilar och dessutom slippa ta någon finansiell risk över vintern. Är rädd att lusten att köpa elbil kommer minska radikalt när elräkningar på 30-40 tusen i månaden börjar trilla in.
Kommer skjuta på leveransen av min beställda MYP till våren.
Får se hur pass sugen jag blir på att återgå till Tesla sen och hur jag upplever skillnaderna.
Re: Audi e-tron
Hade jag haft möjlighet skulle jag köpt ut min efter leasingen. Är den mest komfortabla bil jag haft. Nackdelen är förbrukningen, men med mitt körmönster spelar den ingen roll då jag iaf skulle stanna och ladda på samma ställe som tidigare även om bilen var mer effektiv. E-tronen har laddat klart innan vi har ätit upp.MWall skrev:Ja, blir roligt att prova E-Tron. Har varit nyfiken i flera år men alltid känts som att insatsen har varit för hög. Både i tid och/eller pengar. Det här känns helt perfekt.Legato skrev:Vilken bra ideMWall skrev:Kanon. Ska nog köra E-Tron i vinter. Affären är inte helt klar men det handlar om ett övertagande av operationell leasing på 6 månader.
Vill passa på att utnyttja det höga prisläget för begagnade bilar och dessutom slippa ta någon finansiell risk över vintern. Är rädd att lusten att köpa elbil kommer minska radikalt när elräkningar på 30-40 tusen i månaden börjar trilla in.
Kommer skjuta på leveransen av min beställda MYP till våren.
Får se hur pass sugen jag blir på att återgå till Tesla sen och hur jag upplever skillnaderna.
Så du kommer säkert bli nöjd så länge du inte förväntar dig en sportbil och aktiv körning
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Nect skrev:Hade jag haft möjlighet skulle jag köpt ut min efter leasingen. Är den mest komfortabla bil jag haft. Nackdelen är förbrukningen, men med mitt körmönster spelar den ingen roll då jag iaf skulle stanna och ladda på samma ställe som tidigare även om bilen var mer effektiv. E-tronen har laddat klart innan vi har ätit upp.MWall skrev:Ja, blir roligt att prova E-Tron. Har varit nyfiken i flera år men alltid känts som att insatsen har varit för hög. Både i tid och/eller pengar. Det här känns helt perfekt.Legato skrev:Vilken bra ideMWall skrev:Kanon. Ska nog köra E-Tron i vinter. Affären är inte helt klar men det handlar om ett övertagande av operationell leasing på 6 månader.
Vill passa på att utnyttja det höga prisläget för begagnade bilar och dessutom slippa ta någon finansiell risk över vintern. Är rädd att lusten att köpa elbil kommer minska radikalt när elräkningar på 30-40 tusen i månaden börjar trilla in.
Kommer skjuta på leveransen av min beställda MYP till våren.
Får se hur pass sugen jag blir på att återgå till Tesla sen och hur jag upplever skillnaderna.
Så du kommer säkert bli nöjd så länge du inte förväntar dig en sportbil och aktiv körning
Sant! Är ett komfortmonster men lit efter kort räckvidd för mig men kommer inte lida de 10 månader till jag ska ha den. Jag kan dock inte ställa laddningen i min app, troligen för att jag har en gammal häck från 2019.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Nej ingen sportbil. Men är ändå lite spänd på hur jag kommer uppleva för- och nackdelar jämfört med Tesla.Nect skrev:Hade jag haft möjlighet skulle jag köpt ut min efter leasingen. Är den mest komfortabla bil jag haft. Nackdelen är förbrukningen, men med mitt körmönster spelar den ingen roll då jag iaf skulle stanna och ladda på samma ställe som tidigare även om bilen var mer effektiv. E-tronen har laddat klart innan vi har ätit upp.MWall skrev:Ja, blir roligt att prova E-Tron. Har varit nyfiken i flera år men alltid känts som att insatsen har varit för hög. Både i tid och/eller pengar. Det här känns helt perfekt.Legato skrev:Vilken bra ideMWall skrev:Kanon. Ska nog köra E-Tron i vinter. Affären är inte helt klar men det handlar om ett övertagande av operationell leasing på 6 månader.
Vill passa på att utnyttja det höga prisläget för begagnade bilar och dessutom slippa ta någon finansiell risk över vintern. Är rädd att lusten att köpa elbil kommer minska radikalt när elräkningar på 30-40 tusen i månaden börjar trilla in.
Kommer skjuta på leveransen av min beställda MYP till våren.
Får se hur pass sugen jag blir på att återgå till Tesla sen och hur jag upplever skillnaderna.
Så du kommer säkert bli nöjd så länge du inte förväntar dig en sportbil och aktiv körning
Re: Audi e-tron
Kanske aningen kort räckvidd ja. Men det kommer jag nog bara märka 2-3 ggr. Hoppas jag.Dafro skrev:Nect skrev:Hade jag haft möjlighet skulle jag köpt ut min efter leasingen. Är den mest komfortabla bil jag haft. Nackdelen är förbrukningen, men med mitt körmönster spelar den ingen roll då jag iaf skulle stanna och ladda på samma ställe som tidigare även om bilen var mer effektiv. E-tronen har laddat klart innan vi har ätit upp.MWall skrev:Ja, blir roligt att prova E-Tron. Har varit nyfiken i flera år men alltid känts som att insatsen har varit för hög. Både i tid och/eller pengar. Det här känns helt perfekt.Legato skrev:Vilken bra ideMWall skrev:Kanon. Ska nog köra E-Tron i vinter. Affären är inte helt klar men det handlar om ett övertagande av operationell leasing på 6 månader.
Vill passa på att utnyttja det höga prisläget för begagnade bilar och dessutom slippa ta någon finansiell risk över vintern. Är rädd att lusten att köpa elbil kommer minska radikalt när elräkningar på 30-40 tusen i månaden börjar trilla in.
Kommer skjuta på leveransen av min beställda MYP till våren.
Får se hur pass sugen jag blir på att återgå till Tesla sen och hur jag upplever skillnaderna.
Så du kommer säkert bli nöjd så länge du inte förväntar dig en sportbil och aktiv körning
Sant! Är ett komfortmonster men lit efter kort räckvidd för mig men kommer inte lida de 10 månader till jag ska ha den. Jag kan dock inte ställa laddningen i min app, troligen för att jag har en gammal häck från 2019.
Re: Audi e-tron
Rullar vidare med min trots att leasingen går ut nu. Visst fullt förmånsvärde fortsatt men avbetalningen brutto rullar på och minskar restskulden snabbt. Kan även lösa ut den privat när jag vill men de har ju snarast stigit i pris senaste året. Har lovat mig själv att iaf kolla vad facelift innehåller och även EQE suv. Men lite som att man peakade med denna bil. Inte sugen på dyrare när det inte kommer påverka mig positivt i vardagen med 10-15 mil mer i räckvidd. Lägg till tiderna med massa osäkerhet och mindre förmånligt med dyra elbilar så blir det att ligga lågt ett tag.
Re: Audi e-tron
Sådär ja. Avtalet signat och klart. Muntligt överens med Riddermark.
Känns lite tomt ändå. Kommer nog sakna min S med fri SuC. Mest den stora skärmen med den tydliga kartan som det känns men får väl köpa en Raven S till våren då om abstinensen blir för stor.
Känns lite tomt ändå. Kommer nog sakna min S med fri SuC. Mest den stora skärmen med den tydliga kartan som det känns men får väl köpa en Raven S till våren då om abstinensen blir för stor.
Re: Audi e-tron
macky skrev:Rullar vidare med min trots att leasingen går ut nu. Visst fullt förmånsvärde fortsatt men avbetalningen brutto rullar på och minskar restskulden snabbt. Kan även lösa ut den privat när jag vill men de har ju snarast stigit i pris senaste året. Har lovat mig själv att iaf kolla vad facelift innehåller och även EQE suv. Men lite som att man peakade med denna bil. Inte sugen på dyrare när det inte kommer påverka mig positivt i vardagen med 10-15 mil mer i räckvidd. Lägg till tiderna med massa osäkerhet och mindre förmånligt med dyra elbilar så blir det att ligga lågt ett tag.
Ja jag körde ett extra år på min S och det kändes ändå helt ok. Är rätt lågt förmånsvärde på den. Kommer släppa den efter 4 år och 1 dag faktiskt. Som priserna är nu så kändes det inte aktuellt att köpa ut den. Dyr försäkring och förmodligen rätt dyra reparationer på gång inom de närmaste åren. Jag kör så pass mycket också så...
Får se hur jag upplever räckvidden i E-Tron men jag tror inte det kommer bli så dramatiskt annorlunda. Kanske något kortare stopp på fem minuter för att få 10 extra mil då och då.
Re: Audi e-tron
Hoppas du hinner köra lite innan det blir kallt. Den är väldigt mycket snålare på sommaren trots 21 tum. Men du har ju en del elbilserfarenhet så du vet. Men e-tron brassar en del batterivärmare i onödan vilket märks när man kör kort.MWall skrev:Sådär ja. Avtalet signat och klart. Muntligt överens med Riddermark.
Känns lite tomt ändå. Kommer nog sakna min S med fri SuC. Mest den stora skärmen med den tydliga kartan som det känns men får väl köpa en Raven S till våren då om abstinensen blir för stor.
Re: Audi e-tron
Drabbas man inte av kö så är det inga problem, brukar fylla på typ 10 mil och hinner knappt in på McDonalds för att beställa eller gå en kortis med hunden.MWall skrev:macky skrev:Rullar vidare med min trots att leasingen går ut nu. Visst fullt förmånsvärde fortsatt men avbetalningen brutto rullar på och minskar restskulden snabbt. Kan även lösa ut den privat när jag vill men de har ju snarast stigit i pris senaste året. Har lovat mig själv att iaf kolla vad facelift innehåller och även EQE suv. Men lite som att man peakade med denna bil. Inte sugen på dyrare när det inte kommer påverka mig positivt i vardagen med 10-15 mil mer i räckvidd. Lägg till tiderna med massa osäkerhet och mindre förmånligt med dyra elbilar så blir det att ligga lågt ett tag.
Ja jag körde ett extra år på min S och det kändes ändå helt ok. Är rätt lågt förmånsvärde på den. Kommer släppa den efter 4 år och 1 dag faktiskt. Som priserna är nu så kändes det inte aktuellt att köpa ut den. Dyr försäkring och förmodligen rätt dyra reparationer på gång inom de närmaste åren. Jag kör så pass mycket också så...
Får se hur jag upplever räckvidden i E-Tron men jag tror inte det kommer bli så dramatiskt annorlunda. Kanske något kortare stopp på fem minuter för att få 10 extra mil då och då.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
macky skrev:Hoppas du hinner köra lite innan det blir kallt. Den är väldigt mycket snålare på sommaren trots 21 tum. Men du har ju en del elbilserfarenhet så du vet. Men e-tron brassar en del batterivärmare i onödan vilket märks när man kör kort.MWall skrev:Sådär ja. Avtalet signat och klart. Muntligt överens med Riddermark.
Känns lite tomt ändå. Kommer nog sakna min S med fri SuC. Mest den stora skärmen med den tydliga kartan som det känns men får väl köpa en Raven S till våren då om abstinensen blir för stor.
Ja det vet jag. Min Model S drog i praktiken mer än det dubbla på vintern om man mest körde kort. Var ju så under första pandemivintern. Kändes som förbrukningen var nästan oändlig.
Audi e-tron
Förbrukningen på korta sträckor är ju inte mkt att bry sig om IMO. En avgasbil kostar ju mångdubbelt.MWall skrev:macky skrev:Hoppas du hinner köra lite innan det blir kallt. Den är väldigt mycket snålare på sommaren trots 21 tum. Men du har ju en del elbilserfarenhet så du vet. Men e-tron brassar en del batterivärmare i onödan vilket märks när man kör kort.MWall skrev:Sådär ja. Avtalet signat och klart. Muntligt överens med Riddermark.
Känns lite tomt ändå. Kommer nog sakna min S med fri SuC. Mest den stora skärmen med den tydliga kartan som det känns men får väl köpa en Raven S till våren då om abstinensen blir för stor.
Ja det vet jag. Min Model S drog i praktiken mer än det dubbla på vintern om man mest körde kort. Var ju så under första pandemivintern. Kändes som förbrukningen var nästan oändlig.
Hade du provkört etron innan du köpte?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.