Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Audi e-tron

Inlägg av ellerstrom »

boreno skrev:
Delta skrev:
Vad gör du om en fiskmås skitit tvärs över hela bilen?
Jag letar upp måsjäveln och går All-Tarantino på dess familj.
:lol: dagens bästa!
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11848
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

boreno skrev:
Delta skrev:
Vad gör du om en fiskmås skitit tvärs över hela bilen?
Jag letar upp måsjäveln och går All-Tarantino på dess familj.

Ja, den här rackarens familj ligger numera i Mojaveöknen
D45D5B60-D9C0-4D3D-A275-BFD51F9E2B5E.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Audi skryter med att de har bättre batterikylning/värme än Tesla.
Audi använder en värmepump, både för kylning och värme till batterierna.

A On conventional radiator (cryogenic cooler) in front of the vehicle cools the liquid. In addition, with heat pump technology, the vehicle is equipped with a plate heat exchanger that both cools and heats the batteries to keep the temperature between 25 and 35 degrees.

Tesla Problems
As The Drive wrote, among others, some Tesla owners have complained about some modeling limitations of the ridiculous mode that allows the fastest acceleration. This was done to prevent damage and wear to the battery. Tesla finally removed the restrictions, but the owners now receive a warning warning before activating the ridiculous mode.
https://infoglitz.com/norwayeng/cooling ... -problems/
Seriös artikel... "ridiculous mode", "Audi e-throne" lol.

Kan för lite om tekniken, men det är ju givetvis en jäkla skillnad att kunna göra kontinuerliga sub 2,5 sekunders 0-100 vs att göra kontinuerliga sub 5 sekunders...
Fördelen med värmepumpen är ju att det går att mindre energi att värma batteriet/kupén, jämfört med en vanlig resistiv värmare.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Audi skryter med att de har bättre batterikylning/värme än Tesla.
Audi använder en värmepump, både för kylning och värme till batterierna.

A On conventional radiator (cryogenic cooler) in front of the vehicle cools the liquid. In addition, with heat pump technology, the vehicle is equipped with a plate heat exchanger that both cools and heats the batteries to keep the temperature between 25 and 35 degrees.

Tesla Problems
As The Drive wrote, among others, some Tesla owners have complained about some modeling limitations of the ridiculous mode that allows the fastest acceleration. This was done to prevent damage and wear to the battery. Tesla finally removed the restrictions, but the owners now receive a warning warning before activating the ridiculous mode.
https://infoglitz.com/norwayeng/cooling ... -problems/
Seriös artikel... "ridiculous mode", "Audi e-throne" lol.

Kan för lite om tekniken, men det är ju givetvis en jäkla skillnad att kunna göra kontinuerliga sub 2,5 sekunders 0-100 vs att göra kontinuerliga sub 5 sekunders...
Fördelen med värmepumpen är ju att det går att mindre energi att värma batteriet/kupén, jämfört med en vanlig resistiv värmare.
Precis. BMW i3 BEV har också värmepump och den är märkbart snålare vintertid än REX. Jag tror nog e-tron blir en kanonbil som Tesla får svårt att matcha.

Det här med accelerationen kan vi väl lämna därhän? Det är en kul gimmick men 5 sekunder är ju fortfarande mer än tillräckligt snabbt för familjebilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Verdi skrev:

Precis. BMW i3 BEV har också värmepump och den är märkbart snålare vintertid än REX. Jag tror nog e-tron blir en kanonbil som Tesla får svårt att matcha.
Just det. Samma med e-Golfen. När det är varmt är den visserligen fortfarande snålare än Teslan, men inte så mycket. I kallare väder däremot blir skillnaden riktigt stor. Framförallt på korta turer och när man inte har förvärmt bilen.
Verdi skrev:
Det här med accelerationen kan vi väl lämna därhän? Det är en kul gimmick men 5 sekunder är ju fortfarande mer än tillräckligt snabbt för familjebilar.
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Geni87 skrev:
Legato skrev:
Zalman3 skrev:
Audi skryter med att de har bättre batterikylning/värme än Tesla.
Audi använder en värmepump, både för kylning och värme till batterierna.

A On conventional radiator (cryogenic cooler) in front of the vehicle cools the liquid. In addition, with heat pump technology, the vehicle is equipped with a plate heat exchanger that both cools and heats the batteries to keep the temperature between 25 and 35 degrees.

Tesla Problems
As The Drive wrote, among others, some Tesla owners have complained about some modeling limitations of the ridiculous mode that allows the fastest acceleration. This was done to prevent damage and wear to the battery. Tesla finally removed the restrictions, but the owners now receive a warning warning before activating the ridiculous mode.
https://infoglitz.com/norwayeng/cooling ... -problems/
Seriös artikel... "ridiculous mode", "Audi e-throne" lol.

Kan för lite om tekniken, men det är ju givetvis en jäkla skillnad att kunna göra kontinuerliga sub 2,5 sekunders 0-100 vs att göra kontinuerliga sub 5 sekunders...
Fördelen med värmepumpen är ju att det går att mindre energi att värma batteriet/kupén, jämfört med en vanlig resistiv värmare.
Fast det artikeln fokuserade på var ju inte det, utan just att Teslaägare klagat på att man inte kan göra repetetiva fullgasaccelerationer, något Audi säger sig ha löst. Och som sagt, det är ju bra, men att lösa det problemet för en bil som accar 0-100 på ca 5 sekunder är såklart en helt annan sak mot att lösa det för en av världens snabbaste bilar sett till acceleration.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:

Precis. BMW i3 BEV har också värmepump och den är märkbart snålare vintertid än REX. Jag tror nog e-tron blir en kanonbil som Tesla får svårt att matcha.
Just det. Samma med e-Golfen. När det är varmt är den visserligen fortfarande snålare än Teslan, men inte så mycket. I kallare väder däremot blir skillnaden riktigt stor. Framförallt på korta turer och när man inte har förvärmt bilen.
Verdi skrev:
Det här med accelerationen kan vi väl lämna därhän? Det är en kul gimmick men 5 sekunder är ju fortfarande mer än tillräckligt snabbt för familjebilar.
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.

Tänkte komma till det. När jag gasar fullt så låter det från framvagnen och vibrerar i ratten på ett sätt som inte känns särskilt förtroendeingivande. Inte så mycket förvisso. "Ska vara så" enligt SC Upplands Väsby. Men det är faktiskt tillräckligt för att det ska ta udden av det roliga. Känslan är att allt inte är ordentligt dimensionerat för att tåla maxbelastning. Och då har jag ändå ingen P-modell utan en helt vanlig 90D.

Jag ska in med bilen snart igen och kanske är det enklare att provocera fram vibrationerna nu när det inte längre är vinterväglag, som det var senast. Jag hoppas verkligen de får ordning på det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Suck. LITE slöare?

Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin. Och nej, en fungerande S75D är inga problem att göra fullgasaccelerationer med.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
mati skrev:
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Suck. LITE slöare?

Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.

Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Suck. LITE slöare?

Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.

Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Teslan lär vinna 0-100 ganska enkelt medan Audin lär vinna på ringen eller på motorvägen om detta är av betydelse. Sedan får man välja det som passar bäst helt enkelt, det är inte mycket att bråka om här tycker jag.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Suck. LITE slöare?

Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.

Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Artikeln som vi diskuterar tar enbart upp problem med "ridiculous mode" vilket man väl får antyda syftar på ludicrous... Problemet finns säkert även på övriga modeller, men det krävs nog rätt många fullgasaccelerationer i direkt följd för att det ens ska vara märkbart. Dvs i praktiken är det väl bara P-modellerna det är ett problem för.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

zyax skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Suck. LITE slöare?

Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.

Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Teslan lär vinna 0-100 ganska enkelt medan Audin lär vinna på ringen eller på motorvägen om detta är av betydelse. Sedan får man välja det som passar bäst helt enkelt, det är inte mycket att bråka om här tycker jag.
Precis, inget av det är egentligen särskilt viktigt för mig. Dock tycker jag det är roligare med nån enstaka acceleration än att kunna köra hårt länge med en eldriven familjebil. Poäng till Tesla alltså. :) Givet att bilen inte känns som att den ska gå sönder när man gör det såklart! :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

zyax skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Suck. LITE slöare?

Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.

Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Teslan lär vinna 0-100 ganska enkelt medan Audin lär vinna på ringen eller på motorvägen om detta är av betydelse. Sedan får man välja det som passar bäst helt enkelt, det är inte mycket att bråka om här tycker jag.
Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.

Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.

0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.

Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av zyax »

Legato skrev:
zyax skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
mati skrev:
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.
Suck. LITE slöare?

Det du i praktiken säger är att en S75D skulle vara minst lika snabb som en SP100D vilket givetvis bara är dumheter. Även en S75D är ju nämligen snabbare än Audin.

Har Audi nämnt SP100D specifikt? Visst är det väl så att ALLA Tesla-modeller lider av samma överhettningsproblematik och inte bara P-modellerna? (Även om det såklart är värre för dessa). Jag är dock helt ok med att det inte går att göra upprepade fullgasaccelerationer. Vet inte varför jag skulle vilja göra det ens.
Teslan lär vinna 0-100 ganska enkelt medan Audin lär vinna på ringen eller på motorvägen om detta är av betydelse. Sedan får man välja det som passar bäst helt enkelt, det är inte mycket att bråka om här tycker jag.
Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.

Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.

0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.

Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Tror du på det där själv så är det inte mycket att diskutera.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

zyax skrev:
Legato skrev:

Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.

Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.

0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.

Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Tror du på det där själv så är det inte mycket att diskutera.
Jag hade inte skrivit det om jag inte "trodde" på det. Vad är det du inte håller med om? Tror du på fullt allvar att E-tron kommer vara snabbare än en P100D på motorväg? I så fall, varför? På motorvägen blir ju inte batterier överhettade annat än om du verkligen håller maxfart under lång tid, vilket ju sällan sker ens på Autobahn. Audin har väldigt mycket sämre acceleration och man får väl anta att den även får avsevärt sämre toppfart, så hur tänker du att Audin ska kunna vara snabbare?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av zyax »

Legato skrev:
zyax skrev:
Legato skrev:

Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.

Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.

0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.

Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Tror du på det där själv så är det inte mycket att diskutera.
Jag hade inte skrivit det om jag inte "trodde" på det. Vad är det du inte håller med om? Tror du på fullt allvar att E-tron kommer vara snabbare än en P100D på motorväg? I så fall, varför? På motorvägen blir ju inte batterier överhettade annat än om du verkligen håller maxfart under lång tid, vilket ju sällan sker ens på Autobahn. Audin har väldigt mycket sämre acceleration och man får väl anta att den även får avsevärt sämre toppfart, så hur tänker du att Audin ska kunna vara snabbare?
Ja, jag tror på fullaste allvar att en Audi E-tron vinner ett canonball mot P100D eller ett eller par varv runt Nürburgring. Du tror inte det och vi bråkar inte om det, jag kommer inte att försöka övertyga dig, vi får reda på svaret sen ändå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.

Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.

0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.

Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Nästan alla som försökt köra en Tesla runt nordslingan har ju fått problem med överhettning under det FÖRSTA varvet (det är en lååååång bana). Bästa tiden för en Tesla som jag hittar på en googling är 9:08 med en P85. http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... s-p85-908/

Finns bilar för under en halv miljon som kör varvet under 8 minuter så då fattar ju vem som helst att en 1,5 miljoners Tesla inte har där att göra. Skulle faktiskt tro att den där Golf GTI:n är klart snabbare än en P100D runt ringen.

Jag vidhåller att accelerationen är en kul gimmick och ingenting man ska använda för att slå konkurrenter i huvudet med. Särskilt inte sportbilar. För det är ju bara en ploj. De flesta som åtminstone har varit nära en racerbana vet dessutom att bra balans och bra kurvgrepp (låg vikt är t ex jätteviktigt) är viktigare än extrem effekt. En P100D har ju sin absoluta styrka från stillastående. 0-50 km/h. Det är ju inte så användbart på en racerbana direkt. I de intervall man accelererar där så är inte Teslan alls så snabb jämfört med sportbilar.

Jag hittar för övrigt ingen tid runt ringen för Bugatti Chiron. Däremot gjorde Bugatti Veyron ett varv på 7:40. Det är bra såklart men det står inte alls i proportion med effekt och pris. En helt vanlig BMW M5 (F90) är snabbare. Rekordet har Porsche 911 GT2 RS på 6:47.25 vilket faktiskt är 10 sekunder snabbare än deras supervärsting Porsche 918. Tror GT2 RS "bara" har 700 hästar. Ändå är den nästan minuten snabbare än Veyron som har väldigt många fler hästar i stallet. :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Asså - En MS P100D är inte bara ursnabb till 50 km/h. Kvartsmilen på 10,5 s är otroligt snabbt. Med sluthastighet 124 mph (ca 200 km/h) är det absolut ett dj-a drag i bilen även över 50 km/h. Någon racerbil på bana är den förvisso inte, men det låtsas den heller inte vara.

https://www.roadandtrack.com/motorsport ... le-record/

Tror dock inte det är det viktiga när man jämför med Audi utan användbarheten i det dagliga året runt- bilåkandet. Det vet vi inget om ännu.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Asså - En MS P100D är inte bara ursnabb till 50 km/h. Kvartsmilen på 10,5 s är otroligt snabbt. Med sluthastighet 124 mph (ca 200 km/h) är det absolut ett dj-a drag i bilen även över 50 km/h. Någon racerbil på bana är den förvisso inte, men det låtsas den heller inte vara.

https://www.roadandtrack.com/motorsport ... le-record/

Tror dock inte det är det viktiga när man jämför med Audi utan användbarheten i det dagliga året runt- bilåkandet. Det vet vi inget om ännu.

Absolut. Men sportbilar som gör 0-100 på ca 2,5 sekunder gör 100-200 km/h på 4,5-5 sekunder. P100D gör det på ca 8 sekunder. Där har du ju en jätteskillnad. En P100D är ändå ungefär lika snabb 100-200 km/h som en BMW M5 så den är ju inte långsam men det är ingen "supersportbil" längre i det intervallet. Därav att den absolut styrkan ligger i start från stillastående. Det ser man även om man kollar lite youtube-klipp på den där vita Teslan du länkar till. Teslan sticker i början men mot slutet så ser den ut att stå still jämfört med de den tävlar mot.

Fast som du är inne på så är det bara en kul grej. Det viktiga är ju att bilen funkar i vardagen året runt. Audi har väldigt mycket erfarenhet så jag tror inte de släpper ut en dålig produkt på marknaden. Men vi får se! Spännande är det iaf. :)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Audi e-tron

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:
Asså - En MS P100D är inte bara ursnabb till 50 km/h. Kvartsmilen på 10,5 s är otroligt snabbt. Med sluthastighet 124 mph (ca 200 km/h) är det absolut ett dj-a drag i bilen även över 50 km/h. Någon racerbil på bana är den förvisso inte, men det låtsas den heller inte vara.

https://www.roadandtrack.com/motorsport ... le-record/

Tror dock inte det är det viktiga när man jämför med Audi utan användbarheten i det dagliga året runt- bilåkandet. Det vet vi inget om ännu.

Absolut. Men sportbilar som gör 0-100 på ca 2,5 sekunder gör 100-200 km/h på 4,5-5 sekunder. P100D gör det på ca 8 sekunder. Där har du ju en jätteskillnad. En P100D är ändå ungefär lika snabb 100-200 km/h som en BMW M5 så den är ju inte långsam men det är ingen "supersportbil" längre i det intervallet. Därav att den absolut styrkan ligger i start från stillastående. Det ser man även om man kollar lite youtube-klipp på den där vita Teslan du länkar till. Teslan sticker i början men mot slutet så ser den ut att stå still jämfört med de den tävlar mot.

Fast som du är inne på så är det bara en kul grej. Det viktiga är ju att bilen funkar i vardagen året runt. Audi har väldigt mycket erfarenhet så jag tror inte de släpper ut en dålig produkt på marknaden. Men vi får se! Spännande är det iaf. :)
Bra sammanfattande inlägg. Min magkänsla säger att Audi kommer göra en bil för sin målgrupp, de åker på Autobahn och vill ha fin väghållning, komfort och annat som gör att man kan sitta skönt i bilen under längre färd. Men när man också kastar fram en dyr första elbil så förväntar sig kunden att man också kunna göra några härliga varv på ringen, därför har man satsat på att klara det. Allt annat är bonus och priset blir därefter.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

zyax skrev:
Legato skrev:
zyax skrev:
Legato skrev:

Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.

Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.

0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.

Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Tror du på det där själv så är det inte mycket att diskutera.
Jag hade inte skrivit det om jag inte "trodde" på det. Vad är det du inte håller med om? Tror du på fullt allvar att E-tron kommer vara snabbare än en P100D på motorväg? I så fall, varför? På motorvägen blir ju inte batterier överhettade annat än om du verkligen håller maxfart under lång tid, vilket ju sällan sker ens på Autobahn. Audin har väldigt mycket sämre acceleration och man får väl anta att den även får avsevärt sämre toppfart, så hur tänker du att Audin ska kunna vara snabbare?
Ja, jag tror på fullaste allvar att en Audi E-tron vinner ett canonball mot P100D eller ett eller par varv runt Nürburgring. Du tror inte det och vi bråkar inte om det, jag kommer inte att försöka övertyga dig, vi får reda på svaret sen ändå.
OK. Jag var nyfiken på dina argument men det enda argumentet verkar vara "för att jag tror Audi vill bygga en snabb bil"... Du har helt rätt i att vi inte får svaret förrän längre fram, men ganska mycket vet vi ju redan nu.

För ringen kan jag ha lite förståelse för gissningen, där blir ju effektivare kylning av batterierna viktigt. Personligen tror jag dock inte ens det är nära att kompensera för:
* Väldigt mycket sämre acceleration.
* (Troligen) sämre eller mycket sämre toppfart.
* (Troligen) sämre väghållning pga avsevärt högre tyngdpunkt.
* (Troligen) något högre vikt.

För motorväg eller cannonball tycker jag det låter helt omöjligt. Utöver det ovan så har då Teslan följande fördelar:
* Lägre energiförbrukning.
* Större batteri.
* Mindre påverkan av batteriöverhettning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Stopp ett tag, varför förväntar man sig att en bil ska göra bra ifrån sig på ”ringen” ? Det måste vara en marginell köparskara som köper en bil pga det argumentet. Själv har jag aldrig öht reflekterat över det.
Däremot att ha en allroundbil som är tyst, rimligt ”billig” att äga, och som ändå har ett stort premium i form av ny teknik och outstandng prestanda om man vill köra om.
Men det är ju förstås olika. Själv har jag aldrig varit intresserad av Audi och blir det inte nu heller. Men det är ju som tur är också olika..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
Nej. Audin har inte en chans mot en P100D på motorväg eller ringen heller såklart... Om vi nu inte pratar om en herrans massa varv på ringen. På motorväg gör man ju inte regelbundna fullgasaccelerationer så där är det ett ickeproblem. En X75 slår den dock säkert enkelt.

Alltså, det verkar som att många i denna tråd inte förstår proportionerna på skillnaden mellan 0-100 på 4,6 sekunder vs 0-100 på 2,3 sekunder.

0-100 på 4,6 sekunder gör man i en Golf GTI för några hundra tusen.
0-100 på 2,3 sekunder klarar inte ens en Bugatti Chiron för 25 miljoner.

Jag tycker det är lika löjligt som vid presentationen av i-Pacen. "Titta vad duktiga vi är, vår nya bil slår faktiskt Teslas modeller (fast psst, den slår inte Teslas snabbaste modeller, men Teslas långsammaste modeller piskar vi!"
Nästan alla som försökt köra en Tesla runt nordslingan har ju fått problem med överhettning under det FÖRSTA varvet (det är en lååååång bana). Bästa tiden för en Tesla som jag hittar på en googling är 9:08 med en P85. http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... s-p85-908/

Finns bilar för under en halv miljon som kör varvet under 8 minuter så då fattar ju vem som helst att en 1,5 miljoners Tesla inte har där att göra. Skulle faktiskt tro att den där Golf GTI:n är klart snabbare än en P100D runt ringen.

Jag vidhåller att accelerationen är en kul gimmick och ingenting man ska använda för att slå konkurrenter i huvudet med. Särskilt inte sportbilar. För det är ju bara en ploj. De flesta som åtminstone har varit nära en racerbana vet dessutom att bra balans och bra kurvgrepp (låg vikt är t ex jätteviktigt) är viktigare än extrem effekt. En P100D har ju sin absoluta styrka från stillastående. 0-50 km/h. Det är ju inte så användbart på en racerbana direkt. I de intervall man accelererar där så är inte Teslan alls så snabb jämfört med sportbilar.

Jag hittar för övrigt ingen tid runt ringen för Bugatti Chiron. Däremot gjorde Bugatti Veyron ett varv på 7:40. Det är bra såklart men det står inte alls i proportion med effekt och pris. En helt vanlig BMW M5 (F90) är snabbare. Rekordet har Porsche 911 GT2 RS på 6:47.25 vilket faktiskt är 10 sekunder snabbare än deras supervärsting Porsche 918. Tror GT2 RS "bara" har 700 hästar. Ändå är den nästan minuten snabbare än Veyron som har väldigt många fler hästar i stallet. :)
En vanlig Golf GTI gör varvet på drygt 8.20. Det är nog ganska jämnt med en P100D.

Det förvånar mig mycket att ingen verkar ha försökt sätta rekord med P100D. Du gjorde nog en ganska slarvig Googling om det bästa du hittade var 9.08 dock. Här är en P85D på standarddäck samt 19" (!) som gör varvet på 8.50:
https://www.youtube.com/watch?v=Dphw4km60m4

P100D har väl som jag förstått det fått en uppgradering av batterikylningen dessutom...

Med det sagt så är det väl ingen som hävdat att P100D är en banbil. Diskussionen var ju om den är bättre eller sämre än en väldigt mycket långsammare elbil med högre tyngdpunkt i form av e-Tron. Personligen skulle jag bli förvånad om e-Tron klarar ringen sub 9 minuter, men time will tell.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10326
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Stopp ett tag, varför förväntar man sig att en bil ska göra bra ifrån sig på ”ringen” ? Det måste vara en marginell köparskara som köper en bil pga det argumentet. Själv har jag aldrig öht reflekterat över det.
Däremot att ha en allroundbil som är tyst, rimligt ”billig” att äga, och som ändå har ett stort premium i form av ny teknik och outstandng prestanda om man vill köra om.
Men det är ju förstås olika. Själv har jag aldrig varit intresserad av Audi och blir det inte nu heller. Men det är ju som tur är också olika..
Tror också att få är intresserade av det vid valet av bil. Däremot har "ringentiden" blivit ett ganska populärt prestandamått även om gemene man garanterat tittar mer på 0-100.

Personligen tycker jag ingen av tiderna är särskilt intressanta. För mig är det det omedelbara vridet som man har i en Tesla som är hela grejen...

Jag har länge, länge lurat mig att tro att supersportbilar är kul att äga för vanlig körning. Det har jag lärt mig med tiden att det är väldigt långt ifrån sanningen. På motorväg är de bullriga och stötiga. I stan är de bara miserabla. Tillfällena som man är ute och kör på kurviga 70 eller 90 vägar utan trafik där de verkligen skulle kunna glänsa är ju extremt få.

Teslan är helt överlägsen allt annat 99% av tiden och det är det som för mig är relevant:
* Accelerationen och gasresponsen slår allt annat i det spektrum där det faktiskt används.
* I farter under 50 km/h är den magiskt tyst. I farter upp till 120-130 km/h är den fortfarande en av de tystare bilarna.
* I kökörning så har ingen annan en lika bra autopilot.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Audi e-tron

Inlägg av Johnalm »

Verdi skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:

Precis. BMW i3 BEV har också värmepump och den är märkbart snålare vintertid än REX. Jag tror nog e-tron blir en kanonbil som Tesla får svårt att matcha.
Just det. Samma med e-Golfen. När det är varmt är den visserligen fortfarande snålare än Teslan, men inte så mycket. I kallare väder däremot blir skillnaden riktigt stor. Framförallt på korta turer och när man inte har förvärmt bilen.
Verdi skrev:
Det här med accelerationen kan vi väl lämna därhän? Det är en kul gimmick men 5 sekunder är ju fortfarande mer än tillräckligt snabbt för familjebilar.
Framförallt när man inte kan använda Teslans acceleration eftersom drivknutarna börja vibrera. En e-tron som på pappret är lite slöare, med som tål fullgas, är i praktiken kanske till och med rappare än en Tesla.

Tänkte komma till det. När jag gasar fullt så låter det från framvagnen och vibrerar i ratten på ett sätt som inte känns särskilt förtroendeingivande. Inte så mycket förvisso. "Ska vara så" enligt SC Upplands Väsby. Men det är faktiskt tillräckligt för att det ska ta udden av det roliga. Känslan är att allt inte är ordentligt dimensionerat för att tåla maxbelastning. Och då har jag ändå ingen P-modell utan en helt vanlig 90D.

Jag ska in med bilen snart igen och kanske är det enklare att provocera fram vibrationerna nu när det inte längre är vinterväglag, som det var senast. Jag hoppas verkligen de får ordning på det.
Hojta till isåfall, min XP90D låter och hackar som ett tröskverk när man trycker till för säkra omkörningar. Har aldrig testat Insane utan detta fenomen förekommer även vid "normal" körning... SC i Väsby tyckte man skulle köra på Low eller Very Low om man ville gasa snabbt, men hur ofta hinner man justera fjädringen innan man kör om?? En av få saker jag verkligen stör mig på med bilen, förutom handsfreen då. :?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Skriv svar