Legato skrev:Gustafsson skrev:Om ett par år så kanske den är ett alternativ, eller följer det med en 350 kW ionity laddare ?
Mmm, X känns verkligen bättre på allt. Utöver det får man som du antyder ett väldigt mycket bättre laddnätverk. Det känns som e-Trons enda signifikanta fördel är det lägre förmånsvärdet...
Men, men, det finns ju gott om människor som aldrig skulle röra/provköra en Tesla. Tillhör man den skaran och kör en fossilsuv idag så är ju E-Tron en rejäl uppgradering.
Eftersom jag har beställt en eTron kan jag skriva lite om hur jag resonerade när jag valde den. Givetvis kommer inte alla hålla med men det är ju därför bra att det börja komma alternativ.
Jag jämförde eTron med MX och MS (jag ställde mig i kö för M3 för väldigt länge sen men den föll bort pga bageutrymmet).
Pris
eTron är billigare än MX. En MX i grundutförande kostar idag ca 1200 tkr jämfört med 885 tkr för eTron. Ja tillvalen är dyra men man måste inte välja till allt även om man får mer funktioner per krona då. MS är ungefär samma pris med lite lägre förmånsvärde.
Dörrar
Falcon wing doors tilltalar inte mig varken estetiskt eller praktiskt.
Gränsnitt
Jag vill tycka om Teslas för det är modernt och nytänkande men efter mycket testande känner jag fortfarande att en stor touch screen inte är optimalt i en bil. Kanske jag är gammalmodig men jag gillar verkligen gränssnittet hos Audi.
Effektivtet/Räckvidd
För mig gör det inget om bilen drar lite mer och kompenserar med större batteri och snabbare laddning. Fortfarande fördel Tesla men när jag utgår från de resor som jag gör ett vanligt år så det väldigt sällan min resa kommer bli annorlunda i en Tesla jämfört med eTron.
Utseende
MS är klart snyggast och MX klart fulast av dessa enligt mig. eTron hamnar någonstans mittemellan.
Baksätet
MX har ju bästa baksätet men den hade redan fallit bort för mig så jag jämförde eTron och MS och där vinner eTron klart även om mittenplatsen är bättre i MS.
Strålkastare
Jag kör mycket på mörka landsvägar och längtar efter Audis Matrix strålkastare.
Laddnätverket
Solklar vinst för Tesla. Det dyker dock upp alternativ så även om Tesla förmodligen kommer ligga före i många år till så är Ionity + övrig nog snart uppe på en acceptabel nivå. Synd bara att Tesla inte öppnar upp för andra bilmärken.
Övrigt
Audis interiör ger ett mer premium intryck och eldrift tillsammans med Audis ljudisolering kommer bli riktigt trevligt
Tesla har en del kvalitetsproblem och långa leveranstider på reservdelar (förmodligen inte så stora som vissa hävdar men fortfarande oroväckande mycket)
Dragkrok finns endast på MX
Om bilen gör 0-100 på 3 eller 6 sekunder bryr jag mig inte ett dugg om
Synd att Audi inte har Teslas autopilot
Lite fler praktiska förvaringsfack etc i Audin
Trist att inte stötta Tesla för jag gillar företaget och visionen