Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
Om ett par år så kanske den är ett alternativ, eller följer det med en 350 kW ionity laddare ?
Mmm, X känns verkligen bättre på allt. Utöver det får man som du antyder ett väldigt mycket bättre laddnätverk. Det känns som e-Trons enda signifikanta fördel är det lägre förmånsvärdet...

Men, men, det finns ju gott om människor som aldrig skulle röra/provköra en Tesla. Tillhör man den skaran och kör en fossilsuv idag så är ju E-Tron en rejäl uppgradering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Audi e-tron

Inlägg av Bjelke »

Den har iaf så lågt luftmotstånd att det är en av dom viktigaste fördelarna med den... tydligen...
Etron med lågt luftmotstånd.JPG
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Den har iaf så lågt luftmotstånd att det är en av dom viktigaste fördelarna med den... tydligen...
Etron med lågt luftmotstånd.JPG
Haha jo Jaguar marknadsförde ju också deras "låga" cw :lol:

Fick en lång föreläsning om det när jag var o kikade på den. Orkade inte riktigt säga "ok så allt detta jobb och ändå väldigt mycket högre cw än den nu några år gamla Model X?" ;)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Muhlegg
elbilist
Inlägg: 211
Blev medlem: 01 okt 2018 22:01

Re: Audi e-tron

Inlägg av Muhlegg »

Legato skrev:
Gustafsson skrev:
Om ett par år så kanske den är ett alternativ, eller följer det med en 350 kW ionity laddare ?
Mmm, X känns verkligen bättre på allt. Utöver det får man som du antyder ett väldigt mycket bättre laddnätverk. Det känns som e-Trons enda signifikanta fördel är det lägre förmånsvärdet...

Men, men, det finns ju gott om människor som aldrig skulle röra/provköra en Tesla. Tillhör man den skaran och kör en fossilsuv idag så är ju E-Tron en rejäl uppgradering.
Eftersom jag har beställt en eTron kan jag skriva lite om hur jag resonerade när jag valde den. Givetvis kommer inte alla hålla med men det är ju därför bra att det börja komma alternativ.

Jag jämförde eTron med MX och MS (jag ställde mig i kö för M3 för väldigt länge sen men den föll bort pga bageutrymmet).

Pris
eTron är billigare än MX. En MX i grundutförande kostar idag ca 1200 tkr jämfört med 885 tkr för eTron. Ja tillvalen är dyra men man måste inte välja till allt även om man får mer funktioner per krona då. MS är ungefär samma pris med lite lägre förmånsvärde.

Dörrar
Falcon wing doors tilltalar inte mig varken estetiskt eller praktiskt.

Gränsnitt
Jag vill tycka om Teslas för det är modernt och nytänkande men efter mycket testande känner jag fortfarande att en stor touch screen inte är optimalt i en bil. Kanske jag är gammalmodig men jag gillar verkligen gränssnittet hos Audi.

Effektivtet/Räckvidd
För mig gör det inget om bilen drar lite mer och kompenserar med större batteri och snabbare laddning. Fortfarande fördel Tesla men när jag utgår från de resor som jag gör ett vanligt år så det väldigt sällan min resa kommer bli annorlunda i en Tesla jämfört med eTron.

Utseende
MS är klart snyggast och MX klart fulast av dessa enligt mig. eTron hamnar någonstans mittemellan.

Baksätet
MX har ju bästa baksätet men den hade redan fallit bort för mig så jag jämförde eTron och MS och där vinner eTron klart även om mittenplatsen är bättre i MS.

Strålkastare
Jag kör mycket på mörka landsvägar och längtar efter Audis Matrix strålkastare.

Laddnätverket
Solklar vinst för Tesla. Det dyker dock upp alternativ så även om Tesla förmodligen kommer ligga före i många år till så är Ionity + övrig nog snart uppe på en acceptabel nivå. Synd bara att Tesla inte öppnar upp för andra bilmärken.

Övrigt
Audis interiör ger ett mer premium intryck och eldrift tillsammans med Audis ljudisolering kommer bli riktigt trevligt
Tesla har en del kvalitetsproblem och långa leveranstider på reservdelar (förmodligen inte så stora som vissa hävdar men fortfarande oroväckande mycket)
Dragkrok finns endast på MX
Om bilen gör 0-100 på 3 eller 6 sekunder bryr jag mig inte ett dugg om
Synd att Audi inte har Teslas autopilot
Lite fler praktiska förvaringsfack etc i Audin
Trist att inte stötta Tesla för jag gillar företaget och visionen
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5520
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Audi e-tron

Inlägg av Gustafsson »

Det är ju det som är kul med att det kommer fler alternativ, fler kan få en bil som tilltalar just dem. Som jag skrivit tidigare så tror jag dock inte att det är enkelt för industrin att komma ut med en bra elbil från början även om de försöker. Endast efter några års avhyvling av de skarpa kanterna kommer det att bli riktigt intressant. Hoppas Tesla orkar hänga på med MS +MX v 2,0 och vidare.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Bra och balanserat inlägg Muhlegg, intressant att höra hur du resonerade. Lite uppfriskande från pajkastningen som tenderar att dyka upp i dessa trådar om konkurrenter till Tesla.

När det gäller utseendet håller jag med dig. Model S är klart snyggast, och Model X klart fulast, den ser så jäkla obalanserad ut - baktung. Tycker att e-tron är snygg för att vara en SUV (en biltyp jag egentligen inte gillar speciellt mycket).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

Baserat på vad Björn Nyland får säga om eTron nu så säger han att den är 9/10 om man sätter benchmark med 10/10 med en MX. Han sätter samtidigt iPace på 7/10. Han har embargo på den mesta informationen om bilen till slutet på Feb så vi får väl mer då men det verkar vara en helt ok bil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Tilläggas bör att jag tror e-Tron blir den näst bästa SUVen på marknaden när den kommer ut... Jag tycker hoppet från e-Tron upp till X givet den information vi har idag är stort, men jag tycker ändå e-Tron känns mer intressant än i-Pace och Mercedes EQC. Trots det: hade valet stått mellan EQC eller en fossilsuv så hade jag såklart tagit EQC alla dagar i veckan :D

Med e-Tron återstår det ju att se hur den är att köra också. Personligen tycker jag alla hummersås-recensioner är rätt ointressanta, men det kan ju absolut visa sig att den är ännu roligare att köra än X när man väl får testa den (trots den klena accelerationen).

Gällande utseendet så tycker jag både X och e-Tron är rätt fula. En "bulle" och en "låda". i-Pace tycker jag är den enda som har ett vackert yttre bland elsuvarna. i-Pace är ju dessutom betydligt roligare att köra än X, men den går ju tyvärr bort av en lång rad andra anledningar imo. Jag tycker också S är snyggast av standardteslorna, men 3an ligger inte långt efter. Hoppet ner till X i det avseendet är stort imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
i-Pace tycker jag är den enda som har ett vackert yttre bland elsuvarna. i-Pace är ju dessutom betydligt roligare att köra än X, men den går ju tyvärr bort av en lång rad andra anledningar imo.
Det räcker inte att Jaguar kallar i-Pace en SUV, den bör väl också vara det funktionsmässigt, utseendemässigt. Jag skulle nog säga lätt upphöjd sedan. i-Pace utan vingen bak
i-pacewithout.jpg
SUV ? Nja. Men det är klart att en kortare, lägre bil är roligare att köra. Se bara recensionerna av Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av TeslaTissel »

Laban skrev:
Legato skrev:
i-Pace tycker jag är den enda som har ett vackert yttre bland elsuvarna. i-Pace är ju dessutom betydligt roligare att köra än X, men den går ju tyvärr bort av en lång rad andra anledningar imo.
Det räcker inte att Jaguar kallar i-Pace en SUV, den bör väl också vara det funktionsmässigt, utseendemässigt. Jag skulle nog säga lätt upphöjd sedan. i-Pace utan vingen bak
i-pacewithout.jpg
SUV ? Nja. Men det är klart att en kortare, lägre bil är roligare att köra. Se bara recensionerna av Model 3.
Oj! Vilken skillnad!
Den ser ut att vara både lägre och längre ut än i verkligheten.

Kan vara bildbeskärning och bildvinkel som gör det också?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Laban skrev:
Legato skrev:
i-Pace tycker jag är den enda som har ett vackert yttre bland elsuvarna. i-Pace är ju dessutom betydligt roligare att köra än X, men den går ju tyvärr bort av en lång rad andra anledningar imo.
Det räcker inte att Jaguar kallar i-Pace en SUV, den bör väl också vara det funktionsmässigt, utseendemässigt. Jag skulle nog säga lätt upphöjd sedan. i-Pace utan vingen bak
i-pacewithout.jpg
SUV ? Nja. Men det är klart att en kortare, lägre bil är roligare att köra. Se bara recensionerna av Model 3.
Fast så där låg tycker iaf inte jag den ser ut i verkligheten... Jag håller dock med om att det kan diskuteras om det är en SUV.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Audi e-tron

Inlägg av TeslaTissel »

Muhlegg skrev:
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
Om ett par år så kanske den är ett alternativ, eller följer det med en 350 kW ionity laddare ?
Mmm, X känns verkligen bättre på allt. Utöver det får man som du antyder ett väldigt mycket bättre laddnätverk. Det känns som e-Trons enda signifikanta fördel är det lägre förmånsvärdet...

Men, men, det finns ju gott om människor som aldrig skulle röra/provköra en Tesla. Tillhör man den skaran och kör en fossilsuv idag så är ju E-Tron en rejäl uppgradering.
Eftersom jag har beställt en eTron kan jag skriva lite om hur jag resonerade när jag valde den. Givetvis kommer inte alla hålla med men det är ju därför bra att det börja komma alternativ.

Jag jämförde eTron med MX och MS (jag ställde mig i kö för M3 för väldigt länge sen men den föll bort pga bageutrymmet).

Pris
eTron är billigare än MX. En MX i grundutförande kostar idag ca 1200 tkr jämfört med 885 tkr för eTron. Ja tillvalen är dyra men man måste inte välja till allt även om man får mer funktioner per krona då. MS är ungefär samma pris med lite lägre förmånsvärde.

Dörrar
Falcon wing doors tilltalar inte mig varken estetiskt eller praktiskt.

Gränsnitt
Jag vill tycka om Teslas för det är modernt och nytänkande men efter mycket testande känner jag fortfarande att en stor touch screen inte är optimalt i en bil. Kanske jag är gammalmodig men jag gillar verkligen gränssnittet hos Audi.

Effektivtet/Räckvidd
För mig gör det inget om bilen drar lite mer och kompenserar med större batteri och snabbare laddning. Fortfarande fördel Tesla men när jag utgår från de resor som jag gör ett vanligt år så det väldigt sällan min resa kommer bli annorlunda i en Tesla jämfört med eTron.

Utseende
MS är klart snyggast och MX klart fulast av dessa enligt mig. eTron hamnar någonstans mittemellan.

Baksätet
MX har ju bästa baksätet men den hade redan fallit bort för mig så jag jämförde eTron och MS och där vinner eTron klart även om mittenplatsen är bättre i MS.

Strålkastare
Jag kör mycket på mörka landsvägar och längtar efter Audis Matrix strålkastare.

Laddnätverket
Solklar vinst för Tesla. Det dyker dock upp alternativ så även om Tesla förmodligen kommer ligga före i många år till så är Ionity + övrig nog snart uppe på en acceptabel nivå. Synd bara att Tesla inte öppnar upp för andra bilmärken.

Övrigt
Audis interiör ger ett mer premium intryck och eldrift tillsammans med Audis ljudisolering kommer bli riktigt trevligt
Tesla har en del kvalitetsproblem och långa leveranstider på reservdelar (förmodligen inte så stora som vissa hävdar men fortfarande oroväckande mycket)
Dragkrok finns endast på MX
Om bilen gör 0-100 på 3 eller 6 sekunder bryr jag mig inte ett dugg om
Synd att Audi inte har Teslas autopilot
Lite fler praktiska förvaringsfack etc i Audin
Trist att inte stötta Tesla för jag gillar företaget och visionen
Bra och innehållsrika reflektioner.

På punkten autopilot skriver du: Synd att Audi inte har Teslas autopilot?
Vad saknar du där menar du? Om jag kan ställa den frågan?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10330
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

TeslaTissel skrev:
Muhlegg skrev:
Legato skrev:
Gustafsson skrev:
Om ett par år så kanske den är ett alternativ, eller följer det med en 350 kW ionity laddare ?
Mmm, X känns verkligen bättre på allt. Utöver det får man som du antyder ett väldigt mycket bättre laddnätverk. Det känns som e-Trons enda signifikanta fördel är det lägre förmånsvärdet...

Men, men, det finns ju gott om människor som aldrig skulle röra/provköra en Tesla. Tillhör man den skaran och kör en fossilsuv idag så är ju E-Tron en rejäl uppgradering.
Eftersom jag har beställt en eTron kan jag skriva lite om hur jag resonerade när jag valde den. Givetvis kommer inte alla hålla med men det är ju därför bra att det börja komma alternativ.

Jag jämförde eTron med MX och MS (jag ställde mig i kö för M3 för väldigt länge sen men den föll bort pga bageutrymmet).

Pris
eTron är billigare än MX. En MX i grundutförande kostar idag ca 1200 tkr jämfört med 885 tkr för eTron. Ja tillvalen är dyra men man måste inte välja till allt även om man får mer funktioner per krona då. MS är ungefär samma pris med lite lägre förmånsvärde.

Dörrar
Falcon wing doors tilltalar inte mig varken estetiskt eller praktiskt.

Gränsnitt
Jag vill tycka om Teslas för det är modernt och nytänkande men efter mycket testande känner jag fortfarande att en stor touch screen inte är optimalt i en bil. Kanske jag är gammalmodig men jag gillar verkligen gränssnittet hos Audi.

Effektivtet/Räckvidd
För mig gör det inget om bilen drar lite mer och kompenserar med större batteri och snabbare laddning. Fortfarande fördel Tesla men när jag utgår från de resor som jag gör ett vanligt år så det väldigt sällan min resa kommer bli annorlunda i en Tesla jämfört med eTron.

Utseende
MS är klart snyggast och MX klart fulast av dessa enligt mig. eTron hamnar någonstans mittemellan.

Baksätet
MX har ju bästa baksätet men den hade redan fallit bort för mig så jag jämförde eTron och MS och där vinner eTron klart även om mittenplatsen är bättre i MS.

Strålkastare
Jag kör mycket på mörka landsvägar och längtar efter Audis Matrix strålkastare.

Laddnätverket
Solklar vinst för Tesla. Det dyker dock upp alternativ så även om Tesla förmodligen kommer ligga före i många år till så är Ionity + övrig nog snart uppe på en acceptabel nivå. Synd bara att Tesla inte öppnar upp för andra bilmärken.

Övrigt
Audis interiör ger ett mer premium intryck och eldrift tillsammans med Audis ljudisolering kommer bli riktigt trevligt
Tesla har en del kvalitetsproblem och långa leveranstider på reservdelar (förmodligen inte så stora som vissa hävdar men fortfarande oroväckande mycket)
Dragkrok finns endast på MX
Om bilen gör 0-100 på 3 eller 6 sekunder bryr jag mig inte ett dugg om
Synd att Audi inte har Teslas autopilot
Lite fler praktiska förvaringsfack etc i Audin
Trist att inte stötta Tesla för jag gillar företaget och visionen
Bra och innehållsrika reflektioner.

På punkten autopilot skriver du: Synd att Audi inte har Teslas autopilot?
Vad saknar du där menar du? Om jag kan ställa den frågan?
Den har ju inte Autopilot... Det är hittills bara A8 som har Audis variant av autopilot.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Legato skrev:
Fast så där låg tycker iaf inte jag den ser ut i verkligheten... Jag håller dock med om att det kan diskuteras om det är en SUV.
Vingen gör en del. Samma bild med:

Bild
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Legato skrev:
i-Pace tycker jag är den enda som har ett vackert yttre bland elsuvarna. i-Pace är ju dessutom betydligt roligare att köra än X, men den går ju tyvärr bort av en lång rad andra anledningar imo.
Det räcker inte att Jaguar kallar i-Pace en SUV, den bör väl också vara det funktionsmässigt, utseendemässigt. Jag skulle nog säga lätt upphöjd sedan. i-Pace utan vingen bak
i-pacewithout.jpg
SUV ? Nja. Men det är klart att en kortare, lägre bil är roligare att köra. Se bara recensionerna av Model 3.
Vilka funktioner är det en bil ska ha för att få kallas SUV? :) Utseendemässigt är väl i-pace en CUV, precis som Model X. En sedan är något helt annat. I-pace har ett grymt chassi precis som Model 3, det är det som gör dem roliga att köra (och drivlinan då). I-pace:s axelavstånd är faktiskt längre än på den tyngre Model X.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Audi e-tron

Inlägg av EnTraktor »

helix skrev:
Nu kan man bygga E-tron i svenska konfiguratorn:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... -audi.html

Många kryss blir det innan man är klar :D
Försökte sätta ihop en bil för att se vad den kostar. Men jag klara inte av hur den där konfiguratorn fungerar. Bara massa felmeddelanden om paket hit och dit hela tiden. För övrigt minsta lika krångligt att försöka bygga en i3. Varför gör biltillverkarna sånt här skit? Vill dom inte sälja bilar?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Vilka funktioner är det en bil ska ha för att få kallas SUV? :) Utseendemässigt är väl i-pace en CUV, precis som Model X. En sedan är något helt annat. I-pace har ett grymt chassi precis som Model 3, det är det som gör dem roliga att köra (och drivlinan då). I-pace:s axelavstånd är faktiskt längre än på den tyngre Model X.
För mig är en SUV fyrhjulsdriven, hög med tillhörande goda utrymmen i baksätet. Stort bagageutrymme. Möjlighet till 3:e stolsrad samt har relativt hög dragvikt. Det är det jag tänker på när någon säger SUV. Volvo XC 90, Audi Q7, Model X. Egentligen kanske Land Rover, terrängegenskaper men det känns inte lika relevant i dagsläget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Audi e-tron

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Vilka funktioner är det en bil ska ha för att få kallas SUV? :) Utseendemässigt är väl i-pace en CUV, precis som Model X. En sedan är något helt annat. I-pace har ett grymt chassi precis som Model 3, det är det som gör dem roliga att köra (och drivlinan då). I-pace:s axelavstånd är faktiskt längre än på den tyngre Model X.
För mig är en SUV fyrhjulsdriven, hög med tillhörande goda utrymmen i baksätet. Stort bagageutrymme. Möjlighet till 3:e stolsrad samt har relativt hög dragvikt. Det är det jag tänker på när någon säger SUV. Volvo XC 90, Audi Q7, Model X. Egentligen kanske Land Rover, terrängegenskaper men det känns inte lika relevant i dagsläget.
Men en suv måste inte bara vara en stor bil, även tex VW tiguan och Volvo xc40 ser jag som suv. Däremot model x ser jag inte som suv den känns för lång för de så även om den har höjden så får den inte de utseendet. Jag baserar nog min definition mer på utseende än att den måste har 4 hjuls drift även om jag tycker en suv bör ha de.

Även e-tron tycker jag inte riktigt har suv utseende precis som modell x, även denna känns lite för lång.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Audi e-tron

Inlägg av dd88 »

EnTraktor skrev:
helix skrev:
Nu kan man bygga E-tron i svenska konfiguratorn:
https://www.audi.se/se/web/sv/models/e- ... -audi.html

Många kryss blir det innan man är klar :D
Försökte sätta ihop en bil för att se vad den kostar. Men jag klara inte av hur den där konfiguratorn fungerar. Bara massa felmeddelanden om paket hit och dit hela tiden. För övrigt minsta lika krångligt att försöka bygga en i3. Varför gör biltillverkarna sånt här skit? Vill dom inte sälja bilar?
Man kan ju göra som Tesla och helt enkelt inte erbjuda någon utrustning mer än standard (som motsvarar ca 75% av den utrustningen jag vill ha i en bil), själv föredrar jag att ha möjligheten att lägga på mer utrustning även om det då givetvis blir konflikter.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Model3LR
Inlägg: 52
Blev medlem: 14 jan 2019 11:08

Re: Audi e-tron

Inlägg av Model3LR »

Har byggt en till mig. Den landade på 1067000 och 8700kr i förmånsvärde. Jag tycker den ser bra ut, om än lite tråkigt både in och utvändigt.

Däremot stod det räckvidd 367km räckvidd enl. WLTP. Det är på tok för lite och dessutom utan Teslas laddningsnätverk. Jag kör för långt.

Jag personligen vill ha en bil som i grunden är tänkt att vara en elbil och kan utnyttja fördelarna att det inte är en ”vanlig” bil. Tesla är kanske inte lika bra som Audi på att skruva ihop bilar. Men Teslas erfarenhet av att bygga elbilar tror jag är oslagbar.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1601
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Audi e-tron

Inlägg av frippan »

Några filmer från Bjørn






Överlag verkar han ganska nöjd med bilen.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zalman3 »

Med en vikt på 2720kg och en räckvidd på 33 mil med ett 95kWh batteri, känns det som att Audi måste fila lite på både vikten och förbrukningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Audi e-tron

Inlägg av Jeppe_E »

Zalman3 skrev:
Med en vikt på 2720kg och en räckvidd på 33 mil med ett 95kWh batteri, känns det som att Audi måste fila lite på både vikten och förbrukningen.
I vinterförhållanden? Hur långt kommer en MX? (Jag vet inte)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Audi e-tron

Inlägg av Verdi »

Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Med en vikt på 2720kg och en räckvidd på 33 mil med ett 95kWh batteri, känns det som att Audi måste fila lite på både vikten och förbrukningen.
I vinterförhållanden? Hur långt kommer en MX? (Jag vet inte)

Tror inte en MX kommer så mycket längre på vintern. Dock misstänker jag att 33 mil för e-tron är sommarsiffror.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
Med en vikt på 2720kg och en räckvidd på 33 mil med ett 95kWh batteri, känns det som att Audi måste fila lite på både vikten och förbrukningen.
I vinterförhållanden? Hur långt kommer en MX? (Jag vet inte)

Tror inte en MX kommer så mycket längre på vintern. Dock misstänker jag att 33 mil för e-tron är sommarsiffror.
Tesabjörn kom enligt videon 33 mil på blöt, ibland slaskig, väg i -5 grader.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Skriv svar