Själv har man beställt en ny E-tron och kommer nog aldrig skaffa en tesla.Legato skrev: ↑11 mar 2023 21:01Tack. Inte synd om mig men hade vi förlitat oss på den bilen så hade jag varit heligt förbannad vid det här laget. Nu tar vi det med ro, men någon VAG blir det nog inte under kommande decennium iafNect skrev: ↑11 mar 2023 20:38Lider med dig och under all kritikLegato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Alltid surt när man har problem och inte får den hjälp man behöver. Och som du säger är det här en sak som enkelt gör att man aldrig kommer köpa en produkt av den leverantören igen.Legato skrev: ↑11 mar 2023 21:01Tack. Inte synd om mig men hade vi förlitat oss på den bilen så hade jag varit heligt förbannad vid det här laget. Nu tar vi det med ro, men någon VAG blir det nog inte under kommande decennium iafNect skrev: ↑11 mar 2023 20:38Lider med dig och under all kritikLegato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Får min nya Q8 om ca 3v och är lite orolig då jag inte direkt haft några problem med den jag har nu.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Det var nog ingen som trodde heller. Har du ens kört nya X? Vilka Teslor har du kört?Dafro skrev: ↑11 mar 2023 21:08Själv har man beställt en ny E-tron och kommer nog aldrig skaffa en tesla.Legato skrev: ↑11 mar 2023 21:01Tack. Inte synd om mig men hade vi förlitat oss på den bilen så hade jag varit heligt förbannad vid det här laget. Nu tar vi det med ro, men någon VAG blir det nog inte under kommande decennium iafNect skrev: ↑11 mar 2023 20:38Lider med dig och under all kritikLegato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Håller tummarna att det blir problemfritt. Jag är dock OK med att drabbas av problem, är dock inte OK med hur Audi hanterat det. Borde dock ha lärt mig sen innan, haft många VW genom åren och har aldrig fått bra service någonstans.Nect skrev: ↑11 mar 2023 21:32Alltid surt när man har problem och inte får den hjälp man behöver. Och som du säger är det här en sak som enkelt gör att man aldrig kommer köpa en produkt av den leverantören igen.Legato skrev: ↑11 mar 2023 21:01Tack. Inte synd om mig men hade vi förlitat oss på den bilen så hade jag varit heligt förbannad vid det här laget. Nu tar vi det med ro, men någon VAG blir det nog inte under kommande decennium iafNect skrev: ↑11 mar 2023 20:38Lider med dig och under all kritikLegato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Får min nya Q8 om ca 3v och är lite orolig då jag inte direkt haft några problem med den jag har nu.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Nej har inte kört nya X och den skulle jag nog vara ok med som bil och öven S. Har kört M3 P och LR och MYP och har åkt med i Gustafssons S. Fanns inga S eller X att provköra när jag var där. Främst tycker jag dessa kostar för mycket, kan inte försvara den merkostnaden för mig själv. S har väl bäst utseende men baksätet på den tycker jag inte funkar om man är 180+. Sedan faller dom även på att man inte kan få tyg eller ventilerat läder tex, fixar inte fuskläder/ galon. Hade det funnits lite mer valmöjligheter och en fin prissänkning så vem vet.Legato skrev: ↑11 mar 2023 23:22Det var nog ingen som trodde heller. Har du ens kört nya X? Vilka Teslor har du kört?Dafro skrev: ↑11 mar 2023 21:08Själv har man beställt en ny E-tron och kommer nog aldrig skaffa en tesla.Legato skrev: ↑11 mar 2023 21:01Tack. Inte synd om mig men hade vi förlitat oss på den bilen så hade jag varit heligt förbannad vid det här laget. Nu tar vi det med ro, men någon VAG blir det nog inte under kommande decennium iafNect skrev: ↑11 mar 2023 20:38Lider med dig och under all kritikLegato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Kollade lite på bilder på X, finns några i Norrköping och tänkte säga att jag tyckte inredningen ser gammal ut men insåg att till -22 så är den ju uppdaterad och ser ju helt ok ut, ratten är väl inte så vacker dock och den är väl också av plast. Men helt klart ett alternativ men räckvidden verkar vara ungefär som för Q8 E-tron 55 om jag kollar på wltp.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 3 gång.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Lider med dig ang bemötande från vw och har öven jag tidigare haft dåligt bemötande från Audi verkstaden men denna har som tur var bara behövt byta ett torkarmunstycke bak och det var på garantin. Får jag något problem och verkstaden börjar strula så är det stor risk att jag byter mörke men det finns inte så många som klarar mina krav som inte är svindyra så då kommer det bli jobbigt, och med de ledtider som det är nu. Tycker väl inte det verkar som teslas verkstäder heller sköter saker så snyggt, men jag vet ju såklart att det inte skrivs så mycket om det som ör bra.Legato skrev: ↑11 mar 2023 23:23Håller tummarna att det blir problemfritt. Jag är dock OK med att drabbas av problem, är dock inte OK med hur Audi hanterat det. Borde dock ha lärt mig sen innan, haft många VW genom åren och har aldrig fått bra service någonstans.Nect skrev: ↑11 mar 2023 21:32Alltid surt när man har problem och inte får den hjälp man behöver. Och som du säger är det här en sak som enkelt gör att man aldrig kommer köpa en produkt av den leverantören igen.Legato skrev: ↑11 mar 2023 21:01Tack. Inte synd om mig men hade vi förlitat oss på den bilen så hade jag varit heligt förbannad vid det här laget. Nu tar vi det med ro, men någon VAG blir det nog inte under kommande decennium iafNect skrev: ↑11 mar 2023 20:38Lider med dig och under all kritikLegato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Får min nya Q8 om ca 3v och är lite orolig då jag inte direkt haft några problem med den jag har nu.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Förstår känslan, är grymt nöjd med min nuvarande. Blev det 50 eller 55? Är riktigt avis på att du får den så snart, min ligger i september.Nect skrev: ↑11 mar 2023 21:32Alltid surt när man har problem och inte får den hjälp man behöver. Och som du säger är det här en sak som enkelt gör att man aldrig kommer köpa en produkt av den leverantören igen.Legato skrev: ↑11 mar 2023 21:01Tack. Inte synd om mig men hade vi förlitat oss på den bilen så hade jag varit heligt förbannad vid det här laget. Nu tar vi det med ro, men någon VAG blir det nog inte under kommande decennium iafNect skrev: ↑11 mar 2023 20:38Lider med dig och under all kritikLegato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Får min nya Q8 om ca 3v och är lite orolig då jag inte direkt haft några problem med den jag har nu.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
En 50, med mitt körmönster funkar det bra samtidigt som min nuvarande 55:a laddar fort.Dafro skrev: ↑12 mar 2023 07:31Förstår känslan, är grymt nöjd med min nuvarande. Blev det 50 eller 55? Är riktigt avis på att du får den så snart, min ligger i september.Nect skrev: ↑11 mar 2023 21:32Alltid surt när man har problem och inte får den hjälp man behöver. Och som du säger är det här en sak som enkelt gör att man aldrig kommer köpa en produkt av den leverantören igen.Legato skrev: ↑11 mar 2023 21:01Tack. Inte synd om mig men hade vi förlitat oss på den bilen så hade jag varit heligt förbannad vid det här laget. Nu tar vi det med ro, men någon VAG blir det nog inte under kommande decennium iafNect skrev: ↑11 mar 2023 20:38Lider med dig och under all kritikLegato skrev: ↑11 mar 2023 19:02Der går verkligen lysande med min e-Tron...
Igår var den inne på reparation. Efter ca tre månader hade man nämligen äntligen fått fram en fix för att lösa problemet med att klimatisering inte fungerar på distans.
När jag lämnade in bilen så hade den följande problem som skulle åtgärdas:
- Fel på klimatisering på distans.
På eftermiddagen fick jag ett fint videomeddelande som berättade att bilen nu var klar att hämta. Vad skönt att det löste sig tänkte jag och frugan åkte för att hämta bilen.
- Fel på navigationen.
När bilen nu är hämtad så har den följande fel:
- Fel på klimatisering på distans.
- Fel på navigationen.
Om två veckor ska den in igen. Spännande att se om antalet fel då ökar eller minskar
- AC ur funktion.
Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
Får min nya Q8 om ca 3v och är lite orolig då jag inte direkt haft några problem med den jag har nu.
Valet av 50 speglar nog även den snabba leveranstiden.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Jo jag tycker Q8 50 har en bättre laddkurva än Q8 55. Ska bli intressant att höra om du märker av bättre räckvidd.Nect skrev: ↑12 mar 2023 08:18En 50, med mitt körmönster funkar det bra samtidigt som min nuvarande 55:a laddar fort.Dafro skrev: ↑12 mar 2023 07:31Förstår känslan, är grymt nöjd med min nuvarande. Blev det 50 eller 55? Är riktigt avis på att du får den så snart, min ligger i september.Nect skrev: ↑11 mar 2023 21:32Alltid surt när man har problem och inte får den hjälp man behöver. Och som du säger är det här en sak som enkelt gör att man aldrig kommer köpa en produkt av den leverantören igen.
Får min nya Q8 om ca 3v och är lite orolig då jag inte direkt haft några problem med den jag har nu.
Valet av 50 speglar nog även den snabba leveranstiden.
Hade man vetat att det inte skulle laddköer så skulle en 50 räcka för mig.
27,8 kWp solceller
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Audi e-tron
Kan man inte bara köra bilen utan dimljusen på? Har Tesla helt fantastiska dimljus? Är inte dimljus tämligen värdelösa oavsett bilmodell?...Legato skrev: ↑11 mar 2023 19:02...] Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 140
- Blev medlem: 04 jan 2017 18:54
Re: Audi e-tron
Förr så gällde att OM de finns och OM de funkar måste de va rätt inställda. Enklaste sättet att fixa dem om man fick underkänt var att antingen ta ut lamporna ur ljusen alt koppla ur knappen. Nu lär man väl få en drös med felkoder och fan vette vad om man kopplar ur dem på ”fel” sättSwedishAdvocate skrev:Kan man inte bara köra bilen utan dimljusen på? Har Tesla helt fantastiska dimljus? Är inte dimljus tämligen värdelösa oavsett bilmodell?...Legato skrev: ↑11 mar 2023 19:02...] Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
//benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Audi e-tron
Inte ens det duger numera. Jag har nog aldrig någonsin använt dimljus så hade gärna avaktiverat dem om det räckte. Men nu måste de fungera om bilen är typad med dimljus. Kopplar man ur dem så måste man även registreringsbesiktiga bilen utan dem sen.benke_berguv skrev: ↑12 mar 2023 13:49Förr så gällde att OM de finns och OM de funkar måste de va rätt inställda. Enklaste sättet att fixa dem om man fick underkänt var att antingen ta ut lamporna ur ljusen alt koppla ur knappen. Nu lär man väl få en drös med felkoder och fan vette vad om man kopplar ur dem på ”fel” sättSwedishAdvocate skrev:Kan man inte bara köra bilen utan dimljusen på? Har Tesla helt fantastiska dimljus? Är inte dimljus tämligen värdelösa oavsett bilmodell?...Legato skrev: ↑11 mar 2023 19:02...] Samtidigt har vi en Model X som numera har körförbud pga felinställda dimljus. Det trodde man var ett enkelt problem att lösa men det visade sig att dimljusen måste bytas ut och Tesla får inte fram reservdelar. Så en i övrigt perfekt fungerande bil får inte köras...
//benke
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Testade Quattrosystemet på skogsbilsvägen till stugan idag.
Det funkar verkligen bra, men slår jag av antispinnfunktionen sticker gärna bakändan iväg.
Sen är det väldigt svårt att dosera lagom med gaspedelen, inget motorljud hörs ju och det är mycket effekt.
Med antispinn på stryper den ner motoreffekten så mycket att bilen stannar i väldigt branta hala backar.
Det här var nog gränsen för vad den klarar, det är markfrigången som ställer till det. Batterilådan blev fint rengjord och polerad ivarjefall.
.
Det funkar verkligen bra, men slår jag av antispinnfunktionen sticker gärna bakändan iväg.
Sen är det väldigt svårt att dosera lagom med gaspedelen, inget motorljud hörs ju och det är mycket effekt.
Med antispinn på stryper den ner motoreffekten så mycket att bilen stannar i väldigt branta hala backar.
Det här var nog gränsen för vad den klarar, det är markfrigången som ställer till det. Batterilådan blev fint rengjord och polerad ivarjefall.
.
Re: Audi e-tron
Fina bilder det ser mysigt ut och grymt kört!Off Grid Byggaren skrev: ↑12 mar 2023 21:37Testade Quattrosystemet på skogsbilsvägen till stugan idag.
Det funkar verkligen bra, men slår jag av antispinnfunktionen sticker gärna bakändan iväg.
Sen är det väldigt svårt att dosera lagom med gaspedelen, inget motorljud hörs ju och det är mycket effekt.
Med antispinn på stryper den ner motoreffekten så mycket att bilen stannar i väldigt branta hala backar.
Det här var nog gränsen för vad den klarar, det är markfrigången som ställer till det. Batterilådan blev fint rengjord och polerad ivarjefall.
Kanske dags att uppgradera nu när det kommit elektriska alternativ? Kan du driva stugan några dar från bilen också! Men med ditt alias så låter det redan som du har koll på den biten iofs.
Precis som fossil F150 har den ett körläge för lössnö som är helt grymt i dessa förhållandena.
Re: Audi e-tron
Har F150 högre markfrigång än etron på högsta läget?
F150 laddar sakta och har förhållandevis litet batteri förövrigt.
Skulle välja GMs nya ultron-pickisar istället.
F150 laddar sakta och har förhållandevis litet batteri förövrigt.
Skulle välja GMs nya ultron-pickisar istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
E-tron har rätt bra markfrigång i Offroad läget. Den höjs nästan en decimeter.
Men så fort hastigheten kommer över 20 kmh går den automatiskt över till Allroad läget och sänks ned. Det är 40 mm per steg för att vara exakt.
Så fort jag tar lite sats inför någon backe sänks bilen.
Och det behövs två händer på ratten hela tiden vid lössnökörning, så jag har inte möjlighet att höja den igen.
Antagligen är funktionen så för att luftbälgen är helt uppumpad i Offroad läget och fjädringen blir nästan stum.
Fördelen är när man kör fast går det att höja bilen och backa loss igen.
Offroad läget har även en bra finess de kallar för Hill control, om jag kör 15 kmh och kommer till en brant och hal nedförsbacke så håller den exakt samma fart hela tiden. Den kör då med regen verkar det som, ingen tendens att bilen börja glida och kana iväg. Den funktionen är lyckad.
Jag är lite sugen på Geländewagen electric, hade en dieseldriven 90 HK Geländewagen som servicebil en gång i tiden, och var då ofta ute på skogsbilsvägar och arbetade.
Den testkörs i norra Sverige just nu:
.
Men så fort hastigheten kommer över 20 kmh går den automatiskt över till Allroad läget och sänks ned. Det är 40 mm per steg för att vara exakt.
Så fort jag tar lite sats inför någon backe sänks bilen.
Och det behövs två händer på ratten hela tiden vid lössnökörning, så jag har inte möjlighet att höja den igen.
Antagligen är funktionen så för att luftbälgen är helt uppumpad i Offroad läget och fjädringen blir nästan stum.
Fördelen är när man kör fast går det att höja bilen och backa loss igen.
Offroad läget har även en bra finess de kallar för Hill control, om jag kör 15 kmh och kommer till en brant och hal nedförsbacke så håller den exakt samma fart hela tiden. Den kör då med regen verkar det som, ingen tendens att bilen börja glida och kana iväg. Den funktionen är lyckad.
Jag är lite sugen på Geländewagen electric, hade en dieseldriven 90 HK Geländewagen som servicebil en gång i tiden, och var då ofta ute på skogsbilsvägar och arbetade.
Den testkörs i norra Sverige just nu:
.
Re: Audi e-tron
Ja men inte med så många centimeter (214 vs 172) Fossil F150 har 238mm. Den stora skillnaden är väl att etron inte har någon fjädringsväg kvar i upphöjt läge som påpekats ovan. F150 kan ju fjädra ut hur mycket som helst.
Klart det kommer komma bättre bilar i framtiden men F150 Lightning går ju faktist att köpa i Sverige idag.
GM’s kommande elpickuper har tyvärr ingen luftspalt så blir extremt dyra att köpa för företag i Sverige.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 2 gång.
Re: Audi e-tron
G-Wagen har alltid varit en grym offroadbil men dom är samtidigt väldigt små och trånga.Off Grid Byggaren skrev: ↑13 mar 2023 07:28E-tron har rätt bra markfrigång i Offroad läget. Den höjs nästan en decimeter.
Men så fort hastigheten kommer över 20 kmh går den automatiskt över till Allroad läget och sänks ned. Det är 40 mm per steg för att vara exakt.
Så fort jag tar lite sats inför någon backe sänks bilen.
Och det behövs två händer på ratten hela tiden vid lössnökörning, så jag har inte möjlighet att höja den igen.
Antagligen är funktionen så för att luftbälgen är helt uppumpad i Offroad läget och fjädringen blir nästan stum.
Fördelen är när man kör fast går det att höja bilen och backa loss igen.
Offroad läget har även en bra finess de kallar för Hill control, om jag kör 15 kmh och kommer till en brant och hal nedförsbacke så håller den exakt samma fart hela tiden. Den kör då med regen verkar det som, ingen tendens att bilen börja glida och kana iväg. Den funktionen är lyckad.
Jag är lite sugen på Geländewagen electric, hade en dieseldriven 90 HK Geländewagen som servicebil en gång i tiden, och var då ofta ute på skogsbilsvägar och arbetade.
Den testkörs i norra Sverige just nu:
Re: Audi e-tron
Jag var inställd på en Modell YP, men kollegan som är Audifrälst ville gärna ha en Q8.
Avfärdade detta omgående med motiveringen att priset är för högt, men efter jämförelse med flera andra leasingbolag ser vi att det inte skiljer så mycket.
Förmånsvärdet drar ju iofs iväg, men det kanske det kan vara värt? Det är ju trots allt en viss skillnad i komfort.
Märkligt att leasingkostnaden blir nästa samma när det skiljer över 300':- mellan MYP och Q8 55
Operationell leasing gör ju dessutom att vi inte behöver bry oss om restvärdet.
Det enda jobbiga nu är att det är väldigt långt till oktober
Avfärdade detta omgående med motiveringen att priset är för högt, men efter jämförelse med flera andra leasingbolag ser vi att det inte skiljer så mycket.
Förmånsvärdet drar ju iofs iväg, men det kanske det kan vara värt? Det är ju trots allt en viss skillnad i komfort.
Märkligt att leasingkostnaden blir nästa samma när det skiljer över 300':- mellan MYP och Q8 55
Operationell leasing gör ju dessutom att vi inte behöver bry oss om restvärdet.
Det enda jobbiga nu är att det är väldigt långt till oktober
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Audi e-tron
Härligt. Jo jag prövade en snödriva med min på jakten för att kunna parkera på vägen innanför, inga problem överhuvudtaget.Off Grid Byggaren skrev: ↑12 mar 2023 21:37Testade Quattrosystemet på skogsbilsvägen till stugan idag.
Det funkar verkligen bra, men slår jag av antispinnfunktionen sticker gärna bakändan iväg.
Sen är det väldigt svårt att dosera lagom med gaspedelen, inget motorljud hörs ju och det är mycket effekt.
Med antispinn på stryper den ner motoreffekten så mycket att bilen stannar i väldigt branta hala backar.
Det här var nog gränsen för vad den klarar, det är markfrigången som ställer till det. Batterilådan blev fint rengjord och polerad ivarjefall.
.
Kurvan.jpg
Stugan.jpg
Backen.jpg
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Klokt val, tycker jag. När beställde du? För om du gjorde det i närtid och fick oktober så måste dom fått ordning på leveranserna. Jag har september och beställde i mitten av december, hoppas på tidigare.JoeMad skrev: ↑13 mar 2023 10:09Jag var inställd på en Modell YP, men kollegan som är Audifrälst ville gärna ha en Q8.
Avfärdade detta omgående med motiveringen att priset är för högt, men efter jämförelse med flera andra leasingbolag ser vi att det inte skiljer så mycket.
Förmånsvärdet drar ju iofs iväg, men det kanske det kan vara värt? Det är ju trots allt en viss skillnad i komfort.
Märkligt att leasingkostnaden blir nästa samma när det skiljer över 300':- mellan MYP och Q8 55
Operationell leasing gör ju dessutom att vi inte behöver bry oss om restvärdet.
Det enda jobbiga nu är att det är väldigt långt till oktober
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Dafro skrev: ↑13 mar 2023 10:36Klokt val, tycker jag. När beställde du? För om du gjorde det i närtid och fick oktober så måste dom fått ordning på leveranserna. Jag har september och beställde i mitten av december, hoppas på tidigare.JoeMad skrev: ↑13 mar 2023 10:09Jag var inställd på en Modell YP, men kollegan som är Audifrälst ville gärna ha en Q8.
Avfärdade detta omgående med motiveringen att priset är för högt, men efter jämförelse med flera andra leasingbolag ser vi att det inte skiljer så mycket.
Förmånsvärdet drar ju iofs iväg, men det kanske det kan vara värt? Det är ju trots allt en viss skillnad i komfort.
Märkligt att leasingkostnaden blir nästa samma när det skiljer över 300':- mellan MYP och Q8 55
Operationell leasing gör ju dessutom att vi inte behöver bry oss om restvärdet.
Det enda jobbiga nu är att det är väldigt långt till oktober
Vi kunde fått bilarna redan till sommaren, men våra gamla kontrakt går inte ut förrän i november.
Har följt tråden så jag var lite orolig för leveranstiden, men det verkar inte vara några problem längre.
Edit: Beställde i fredags
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Audi e-tron
Hmm då måste jag kontakta min säljare, att man kunde få 50 tidigt visste jag men att du skulle få en 55 innan sommaren och beställa nu gör mig lite irriterad, inte på dig såklart.JoeMad skrev: ↑13 mar 2023 10:50Dafro skrev: ↑13 mar 2023 10:36Klokt val, tycker jag. När beställde du? För om du gjorde det i närtid och fick oktober så måste dom fått ordning på leveranserna. Jag har september och beställde i mitten av december, hoppas på tidigare.JoeMad skrev: ↑13 mar 2023 10:09Jag var inställd på en Modell YP, men kollegan som är Audifrälst ville gärna ha en Q8.
Avfärdade detta omgående med motiveringen att priset är för högt, men efter jämförelse med flera andra leasingbolag ser vi att det inte skiljer så mycket.
Förmånsvärdet drar ju iofs iväg, men det kanske det kan vara värt? Det är ju trots allt en viss skillnad i komfort.
Märkligt att leasingkostnaden blir nästa samma när det skiljer över 300':- mellan MYP och Q8 55
Operationell leasing gör ju dessutom att vi inte behöver bry oss om restvärdet.
Det enda jobbiga nu är att det är väldigt långt till oktober
Vi kunde fått bilarna redan till sommaren, men våra gamla kontrakt går inte ut förrän i november.
Har följt tråden så jag var lite orolig för leveranstiden, men det verkar inte vara några problem längre.
Edit: Beställde i fredags
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Dafro skrev: ↑13 mar 2023 11:09Hmm då måste jag kontakta min säljare, att man kunde få 50 tidigt visste jag men att du skulle få en 55 innan sommaren och beställa nu gör mig lite irriterad, inte på dig såklart.JoeMad skrev: ↑13 mar 2023 10:50Dafro skrev: ↑13 mar 2023 10:36Klokt val, tycker jag. När beställde du? För om du gjorde det i närtid och fick oktober så måste dom fått ordning på leveranserna. Jag har september och beställde i mitten av december, hoppas på tidigare.JoeMad skrev: ↑13 mar 2023 10:09Jag var inställd på en Modell YP, men kollegan som är Audifrälst ville gärna ha en Q8.
Avfärdade detta omgående med motiveringen att priset är för högt, men efter jämförelse med flera andra leasingbolag ser vi att det inte skiljer så mycket.
Förmånsvärdet drar ju iofs iväg, men det kanske det kan vara värt? Det är ju trots allt en viss skillnad i komfort.
Märkligt att leasingkostnaden blir nästa samma när det skiljer över 300':- mellan MYP och Q8 55
Operationell leasing gör ju dessutom att vi inte behöver bry oss om restvärdet.
Det enda jobbiga nu är att det är väldigt långt till oktober
Vi kunde fått bilarna redan till sommaren, men våra gamla kontrakt går inte ut förrän i november.
Har följt tråden så jag var lite orolig för leveranstiden, men det verkar inte vara några problem längre.
Edit: Beställde i fredags
Jag skulle absolut slå min säljare en signal för att kolla läget.
Man går ju verkligen i väntans tider när beställningen är lagd
Nu har vi ju inte sett någon bil ännu så vad säljaren lovat och hur verkligheten ser ut kanske inte stämmer, men det lät verkligen som att det inte var några problem längre.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Re: Audi e-tron
Det ska jag, han bad mig höra av mig i slutet av mars för en avstämning men väntar nog inte så länge. Väntat 10 månader på min BMW Ix och nu sköts den framåt på obestämd framtid, kändes det som så jag har inte lust att vänta mer. Är dock helnöjd med min nuvarande E55 förutom räckvidden.JoeMad skrev: ↑13 mar 2023 12:18Dafro skrev: ↑13 mar 2023 11:09Hmm då måste jag kontakta min säljare, att man kunde få 50 tidigt visste jag men att du skulle få en 55 innan sommaren och beställa nu gör mig lite irriterad, inte på dig såklart.JoeMad skrev: ↑13 mar 2023 10:50Dafro skrev: ↑13 mar 2023 10:36Klokt val, tycker jag. När beställde du? För om du gjorde det i närtid och fick oktober så måste dom fått ordning på leveranserna. Jag har september och beställde i mitten av december, hoppas på tidigare.JoeMad skrev: ↑13 mar 2023 10:09Jag var inställd på en Modell YP, men kollegan som är Audifrälst ville gärna ha en Q8.
Avfärdade detta omgående med motiveringen att priset är för högt, men efter jämförelse med flera andra leasingbolag ser vi att det inte skiljer så mycket.
Förmånsvärdet drar ju iofs iväg, men det kanske det kan vara värt? Det är ju trots allt en viss skillnad i komfort.
Märkligt att leasingkostnaden blir nästa samma när det skiljer över 300':- mellan MYP och Q8 55
Operationell leasing gör ju dessutom att vi inte behöver bry oss om restvärdet.
Det enda jobbiga nu är att det är väldigt långt till oktober
Vi kunde fått bilarna redan till sommaren, men våra gamla kontrakt går inte ut förrän i november.
Har följt tråden så jag var lite orolig för leveranstiden, men det verkar inte vara några problem längre.
Edit: Beställde i fredags
Jag skulle absolut slå min säljare en signal för att kolla läget.
Man går ju verkligen i väntans tider när beställningen är lagd
Nu har vi ju inte sett någon bil ännu så vad säljaren lovat och hur verkligheten ser ut kanske inte stämmer, men det lät verkligen som att det inte var några problem längre.
Edit: fick nu svar, vecka 41, andra veckan i oktober så jag får väl säga grattis till din gräddfil.
27,8 kWp solceller