Nja, titta lite noggrannare så ser du att det är en 50, som har kort räckvidd så den ska vara markant billigare, det är 55 du ska jämföra med Q8 50. Sen hade den ju gått drygt 7000 mil och såldes med slitna vinterdäck och inga sommardäck som väl kostar uppåt 40 med fälg plus minst 10 för nya vinterdäck.
Som sagt du har något mot E-tron eller oss som äger dom men snälla jämför inte äpplen med päron.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
Nja, titta lite noggrannare så ser du att det är en 50, som har kort räckvidd så den ska vara markant billigare, det är 55 du ska jämföra med Q8 50. Sen hade den ju gått drygt 7000 mil och såldes med slitna vinterdäck och inga sommardäck som väl kostar uppåt 40 med fälg plus minst 10 för nya vinterdäck.
Som sagt du har något mot E-tron eller oss som äger dom men snälla jämför inte äpplen med päron.
Ja e-tron bashingen känns som ngt man tröttnat på för typ 4 år sen. Ser att det börjar dyka upp en del tester av Q8 e-tron nu. Teslabjörnen bla. Lyckats se laddkurvan och den verkar ha ungefär samma snitthastighet som nuvarande men lite lägre i början men högre mellan 40-60% SoC med peak på 170kW. Verkade ladda på bra även efter det.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Nja, titta lite noggrannare så ser du att det är en 50, som har kort räckvidd så den ska vara markant billigare, det är 55 du ska jämföra med Q8 50. Sen hade den ju gått drygt 7000 mil och såldes med slitna vinterdäck och inga sommardäck som väl kostar uppåt 40 med fälg plus minst 10 för nya vinterdäck.
Som sagt du har något mot E-tron eller oss som äger dom men snälla jämför inte äpplen med päron.
Jotack är väl tydligt att det är en 50, står ju t.o.m. i urlen.
Men kör man inte ofta långt så är det ju mer eller mindre samma bil till betydligt lägre pris.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Varför skulle det vara sämre?
Man laddar inte mer än vad som krävs för att ta sig till nästa laddare, då är 80% sällan relevant. Sällan det krävs mer än 50-60% nuförtiden, åtminstone för bilar med vettig räckvidd.
Om PS3 kan ta över 500A ala Tesla så borde ju SUC V3 kunna leverera 250kw.
[quote=macky post_id=710802 time=<a href="tel:1679817943">1679817943</a> user_id=6756]
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Varför skulle det vara sämre?
Man laddar inte mer än vad som krävs för att ta sig till nästa laddare, då är 80% sällan relevant. Sällan det krävs mer än 50-60% nuförtiden, åtminstone för bilar med vettig räckvidd.
Om PS3 kan ta över 500A ala Tesla så borde ju SUC V3 kunna leverera 250kw.
[/quote]
Uppgiven laddtid som de anger förutsätter ju 250kW för att uppnås. Om det inte är så att kurvan plattas ut vid lägre max och då kanske ändå ger liknande tid. Mina långresor bygger på ett långt stopp där jag/vi äter och där jag hunnit ladda min e-tron till 100% innan jag är klar. Med dagens ibland ngt pressade situation med laddare så blir det än mer relevant att stanna mindre om möjligt. Men får väl köpa månadspris för SuC.
Uppgiven laddtid som de anger förutsätter ju 250kW för att uppnås. Om det inte är så att kurvan plattas ut vid lägre max och då kanske ändå ger liknande tid. Mina långresor bygger på ett långt stopp där jag/vi äter och där jag hunnit ladda min e-tron till 100% innan jag är klar. Med dagens ibland ngt pressade situation med laddare så blir det än mer relevant att stanna mindre om möjligt. Men får väl köpa månadspris för SuC.
PS3 bör nog hinna till minst 90% på samma tid som etron tar för 100%.
Dessutom ger den nog mer räckvidd redan vid 80% än din etron vid 100%.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Varför skulle det vara sämre?
Man laddar inte mer än vad som krävs för att ta sig till nästa laddare, då är 80% sällan relevant. Sällan det krävs mer än 50-60% nuförtiden, åtminstone för bilar med vettig räckvidd.
Om PS3 kan ta över 500A ala Tesla så borde ju SUC V3 kunna leverera 250kw.
Tycker jag tyvärr börjar se en tendens där många laddar över 80% mot 100% när de åker långt. Handlar förmodligen om nya ägare som inte vet hur man kör och laddar optimalt. När jag frågat så vill de ha maxräckvidd när man väl laddar.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Varför skulle det vara sämre?
Man laddar inte mer än vad som krävs för att ta sig till nästa laddare, då är 80% sällan relevant. Sällan det krävs mer än 50-60% nuförtiden, åtminstone för bilar med vettig räckvidd.
Om PS3 kan ta över 500A ala Tesla så borde ju SUC V3 kunna leverera 250kw.
Tycker jag tyvärr börjar se en tendens där många laddar över 80% mot 100% när de åker långt. Handlar förmodligen om nya ägare som inte vet hur man kör och laddar optimalt. När jag frågat så vill de ha maxräckvidd när man väl laddar.
Ionity kanske borde göra som Tesla och begränsa till 80% när det är kö.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Varför skulle det vara sämre?
Man laddar inte mer än vad som krävs för att ta sig till nästa laddare, då är 80% sällan relevant. Sällan det krävs mer än 50-60% nuförtiden, åtminstone för bilar med vettig räckvidd.
Om PS3 kan ta över 500A ala Tesla så borde ju SUC V3 kunna leverera 250kw.
Tycker jag tyvärr börjar se en tendens där många laddar över 80% mot 100% när de åker långt. Handlar förmodligen om nya ägare som inte vet hur man kör och laddar optimalt. När jag frågat så vill de ha maxräckvidd när man väl laddar.
Ionity kanske borde göra som Tesla och begränsa till 80% när det är kö.
Håller med dig eller minuttaxa åtminstone från 80, id4 tex laddar inte snabbt, någonstans men absolut inte över 80. Problemet är väl att vw är delägare och dom vill väl inte kränka sina kunder.
Nja, titta lite noggrannare så ser du att det är en 50, som har kort räckvidd så den ska vara markant billigare, det är 55 du ska jämföra med Q8 50. Sen hade den ju gått drygt 7000 mil och såldes med slitna vinterdäck och inga sommardäck som väl kostar uppåt 40 med fälg plus minst 10 för nya vinterdäck.
Som sagt du har något mot E-tron eller oss som äger dom men snälla jämför inte äpplen med päron.
Ja e-tron bashingen känns som ngt man tröttnat på för typ 4 år sen. Ser att det börjar dyka upp en del tester av Q8 e-tron nu. Teslabjörnen bla. Lyckats se laddkurvan och den verkar ha ungefär samma snitthastighet som nuvarande men lite lägre i början men högre mellan 40-60% SoC med peak på 170kW. Verkade ladda på bra även efter det.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Kollade på räckvidds test nu och ca 7 mil extra mot nuvarande 55 vid 1 grad. 338 i 120 och 436 i 90 vid 1 grad ute, hade hoppats på mer men kör ju mest på sommaren. Tydligen fick han bara 99 kWh att nyttja, en bit från de utlovade 106.
Nja, titta lite noggrannare så ser du att det är en 50, som har kort räckvidd så den ska vara markant billigare, det är 55 du ska jämföra med Q8 50. Sen hade den ju gått drygt 7000 mil och såldes med slitna vinterdäck och inga sommardäck som väl kostar uppåt 40 med fälg plus minst 10 för nya vinterdäck.
Som sagt du har något mot E-tron eller oss som äger dom men snälla jämför inte äpplen med päron.
Jotack är väl tydligt att det är en 50, står ju t.o.m. i urlen.
Men kör man inte ofta långt så är det ju mer eller mindre samma bil till betydligt lägre pris.
I url menar du där det står …. Kanske. E-tron är ju en bil för långkörning pga komfort, tycker jag men visst en 50 duger absolut gott om man inte åker mer än 20 mil. Men den laddar ju uppåt 500 med nya vinterdäck och sommardäck på fälg och då är den ju inte så billig längre. Var nära att jag tog en sådan på privatlease men ör glad att jag inte gjorde det. Blev räddad av att miljöbonusen tog slut till min X5.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Varför skulle det vara sämre?
Man laddar inte mer än vad som krävs för att ta sig till nästa laddare, då är 80% sällan relevant. Sällan det krävs mer än 50-60% nuförtiden, åtminstone för bilar med vettig räckvidd.
Om PS3 kan ta över 500A ala Tesla så borde ju SUC V3 kunna leverera 250kw.
Tycker jag tyvärr börjar se en tendens där många laddar över 80% mot 100% när de åker långt. Handlar förmodligen om nya ägare som inte vet hur man kör och laddar optimalt. När jag frågat så vill de ha maxräckvidd när man väl laddar.
Ionity kanske borde göra som Tesla och begränsa till 80% när det är kö.
Nja, titta lite noggrannare så ser du att det är en 50, som har kort räckvidd så den ska vara markant billigare, det är 55 du ska jämföra med Q8 50. Sen hade den ju gått drygt 7000 mil och såldes med slitna vinterdäck och inga sommardäck som väl kostar uppåt 40 med fälg plus minst 10 för nya vinterdäck.
Som sagt du har något mot E-tron eller oss som äger dom men snälla jämför inte äpplen med päron.
Ja e-tron bashingen känns som ngt man tröttnat på för typ 4 år sen. Ser att det börjar dyka upp en del tester av Q8 e-tron nu. Teslabjörnen bla. Lyckats se laddkurvan och den verkar ha ungefär samma snitthastighet som nuvarande men lite lägre i början men högre mellan 40-60% SoC med peak på 170kW. Verkade ladda på bra även efter det.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Kollade på räckvidds test nu och ca 7 mil extra mot nuvarande 55 vid 1 grad. 338 i 120 och 436 i 90 vid 1 grad ute, hade hoppats på mer men kör ju mest på sommaren. Tydligen fick han bara 99 kWh att nyttja, en bit från de utlovade 106.
Nu var det ju snöblandat regn många sträckor och Björn kör ju Inte någon Ecodriving direkt.
Kan ju varit obalans i battericellerna som gjorde att de sista 7 kWh inte var tillgängliga.
Men e-tron är ingen snål bil, så 44 mil är väl skapligt för den. Han körde på 20 tums vinterdäck, men det var sportback med digitala backspeglar och den ska väl ha 20 km extra räckvidd.
Man borde väl inte bry sig kanske nu när man blivit gubbe och bara borde köra förståndigt men är det verkligen nästan 6 sekunder 0-100 km/t även med 55 Q8? Även med en idag Model S med några år på nacken så känns det ju lite mäh
Man borde väl inte bry sig kanske nu när man blivit gubbe och bara borde köra förståndigt men är det verkligen nästan 6 sekunder 0-100 km/t även med 55 Q8? Även med en idag Model S med några år på nacken så känns det ju lite mäh
Jo 5.6 men det räcker absolut för mig som snart passerar döhalva, brukar inte ens ha sportläget i. Sparar däck också skulle jag tro.
Nja, titta lite noggrannare så ser du att det är en 50, som har kort räckvidd så den ska vara markant billigare, det är 55 du ska jämföra med Q8 50. Sen hade den ju gått drygt 7000 mil och såldes med slitna vinterdäck och inga sommardäck som väl kostar uppåt 40 med fälg plus minst 10 för nya vinterdäck.
Som sagt du har något mot E-tron eller oss som äger dom men snälla jämför inte äpplen med päron.
Ja e-tron bashingen känns som ngt man tröttnat på för typ 4 år sen. Ser att det börjar dyka upp en del tester av Q8 e-tron nu. Teslabjörnen bla. Lyckats se laddkurvan och den verkar ha ungefär samma snitthastighet som nuvarande men lite lägre i början men högre mellan 40-60% SoC med peak på 170kW. Verkade ladda på bra även efter det.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Kollade på räckvidds test nu och ca 7 mil extra mot nuvarande 55 vid 1 grad. 338 i 120 och 436 i 90 vid 1 grad ute, hade hoppats på mer men kör ju mest på sommaren. Tydligen fick han bara 99 kWh att nyttja, en bit från de utlovade 106.
Nu var det ju snöblandat regn många sträckor och Björn kör ju Inte någon Ecodriving direkt.
Kan ju varit obalans i battericellerna som gjorde att de sista 7 kWh inte var tillgängliga.
Men e-tron är ingen snål bil, så 44 mil är väl skapligt för den. Han körde på 20 tums vinterdäck, men det var sportback med digitala backspeglar och den ska väl ha 20 km extra räckvidd.
Jag kollar på de 34 milen för 120 då jag har 110 och 120 på min sträcka jag vill klara så frågan är hur många mil till man kan förvänta sig på sommaren. Nör man kör 120 på motorväg så lägger jag i farthållaren (gärna på 130)men det kan jag nog glömma om jag vill slippa ladda men inte kör jag ecodriving då, så jag tycker hans tester är bra. Jag kommer dock ha en med riktigt bagage och 21” på sommardäcken. Kan man hoppas på 36-38 på sommaren kanske.
Ställ in GPS:en på destinationen så visar räckviddsmätaren hur fort du kan köra för att nå fram.
E-tron har ju en positiv egenskap, du kan stretcha räckvidden flera mil genom att bara sänka hastigheten.
Såg inte kul ut när han körde upp på vågstationen och nästan hamnade på 2,8 ton med endast förare och några kameror i bilen.
Vikten borde ner 500 kg och så 125 kWh användbart batteri, då har vi en intressant elbil.
Den funktionen känner jag inte igen på min bil. Med räckviddsmätaren avser du antal km kvar upp i skärmen vid ratten? Eller någon annan?
Och håller helt med om vikt och batteri, tvekar lite på om man ska vänta in A6 avant…
Ja, det är den räckviddsmätaren med hur många km du har kvar i batteriet. Ställ in destination, kolla räckviddens mariginal till destinationen, kör fem mil i samma hastighet och se om den har räknat upp eller ner. Då vet du vilken hastighet du kan hålla.
Nja, titta lite noggrannare så ser du att det är en 50, som har kort räckvidd så den ska vara markant billigare, det är 55 du ska jämföra med Q8 50. Sen hade den ju gått drygt 7000 mil och såldes med slitna vinterdäck och inga sommardäck som väl kostar uppåt 40 med fälg plus minst 10 för nya vinterdäck.
Som sagt du har något mot E-tron eller oss som äger dom men snälla jämför inte äpplen med päron.
Ja e-tron bashingen känns som ngt man tröttnat på för typ 4 år sen. Ser att det börjar dyka upp en del tester av Q8 e-tron nu. Teslabjörnen bla. Lyckats se laddkurvan och den verkar ha ungefär samma snitthastighet som nuvarande men lite lägre i början men högre mellan 40-60% SoC med peak på 170kW. Verkade ladda på bra även efter det.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Kollade på räckvidds test nu och ca 7 mil extra mot nuvarande 55 vid 1 grad. 338 i 120 och 436 i 90 vid 1 grad ute, hade hoppats på mer men kör ju mest på sommaren. Tydligen fick han bara 99 kWh att nyttja, en bit från de utlovade 106.
Nu var det ju snöblandat regn många sträckor och Björn kör ju Inte någon Ecodriving direkt.
Kan ju varit obalans i battericellerna som gjorde att de sista 7 kWh inte var tillgängliga.
Men e-tron är ingen snål bil, så 44 mil är väl skapligt för den. Han körde på 20 tums vinterdäck, men det var sportback med digitala backspeglar och den ska väl ha 20 km extra räckvidd.
Jag kollar på de 34 milen för 120 då jag har 110 och 120 på min sträcka jag vill klara så frågan är hur många mil till man kan förvänta sig på sommaren. Nör man kör 120 på motorväg så lägger jag i farthållaren (gärna på 130)men det kan jag nog glömma om jag vill slippa ladda men inte kör jag ecodriving då, så jag tycker hans tester är bra. Jag kommer dock ha en med riktigt bagage och 21” på sommardäcken. Kan man hoppas på 36-38 på sommaren kanske.
Jag har 21" på sommaren och 20" på vintern och räckvidden är bättre på sommaren trots 21". Torr väg och 5-10 plusgrader med vinterdäcken är ungefär som torr väg och 20 plusgrader med sommardäcken. Lägsta förbrukningen har jag ändå haft med sommardäcken men den där vårdagen som bjuder på 15 plusgrader som man ibland hinner uppleva innan skifte är inte långt efter. Sen vilken effektivitetsförbättring man uppnått på Q8 är ju lite oklart. Såg ngt tyskt autobahntest och de noterade förbättring över spektrat 100-160 men inte några gigantiska skillnader mot gamla 55.
Ja e-tron bashingen känns som ngt man tröttnat på för typ 4 år sen. Ser att det börjar dyka upp en del tester av Q8 e-tron nu. Teslabjörnen bla. Lyckats se laddkurvan och den verkar ha ungefär samma snitthastighet som nuvarande men lite lägre i början men högre mellan 40-60% SoC med peak på 170kW. Verkade ladda på bra även efter det.
Räknade för övrigt baklänges utifrån vad Polestar lovar för P3 att den kommer ha samma snitteffekt 10-80 som min gamla e-tron 55 (150kW) trots utlovad maxhastighet på 250kW. Blir väl då i praktiken sämre då man inte kommer nå de där 250kW med 400V system och att batteriet inte kommer ha rätt temp osv.
Kollade på räckvidds test nu och ca 7 mil extra mot nuvarande 55 vid 1 grad. 338 i 120 och 436 i 90 vid 1 grad ute, hade hoppats på mer men kör ju mest på sommaren. Tydligen fick han bara 99 kWh att nyttja, en bit från de utlovade 106.
Nu var det ju snöblandat regn många sträckor och Björn kör ju Inte någon Ecodriving direkt.
Kan ju varit obalans i battericellerna som gjorde att de sista 7 kWh inte var tillgängliga.
Men e-tron är ingen snål bil, så 44 mil är väl skapligt för den. Han körde på 20 tums vinterdäck, men det var sportback med digitala backspeglar och den ska väl ha 20 km extra räckvidd.
Jag kollar på de 34 milen för 120 då jag har 110 och 120 på min sträcka jag vill klara så frågan är hur många mil till man kan förvänta sig på sommaren. Nör man kör 120 på motorväg så lägger jag i farthållaren (gärna på 130)men det kan jag nog glömma om jag vill slippa ladda men inte kör jag ecodriving då, så jag tycker hans tester är bra. Jag kommer dock ha en med riktigt bagage och 21” på sommardäcken. Kan man hoppas på 36-38 på sommaren kanske.
Jag har 21" på sommaren och 20" på vintern och räckvidden är bättre på sommaren trots 21". Torr väg och 5-10 plusgrader med vinterdäcken är ungefär som torr väg och 20 plusgrader med sommardäcken. Lägsta förbrukningen har jag ändå haft med sommardäcken men den där vårdagen som bjuder på 15 plusgrader som man ibland hinner uppleva innan skifte är inte långt efter. Sen vilken effektivitetsförbättring man uppnått på Q8 är ju lite oklart. Såg ngt tyskt autobahntest och de noterade förbättring över spektrat 100-160 men inte några gigantiska skillnader mot gamla 55.
Tack för info, jo såg också någon tysk och där verka det som om den var något snålare i 100 men i högre hastigheter så var det typ samma. Hmm BMW I5 touring kanske.