Kundvård verkar de ha tagit från Tesla…Legato skrev:Fy f-n vilket "goddag yxskaft"-svar jag fick från Audi idag... Det tog dem en dryg vecka att komma med följande:
"Hej Bo,
Tack för att du kontaktar oss på Audi Digitala Tjänster.
Enligt loggarna så kan vi se att det nu fungerar för dig.
Stämmer inte detta så återkom med ny bild och tid även om felmeddelandet ser likadant ut för en korrekt felsökning."
Felet är helt oförändrat och konstant. Inte kunnat förvärma på ungefär en månad nu. Riktigt irriterande när det är -15 grader.
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Hmm får se hur det går med min anmälan då, jag kan dock förvärma, men inte alltid… men inte se batteri eller laddstatus.Nect skrev:Kundvård verkar de ha tagit från Tesla…Legato skrev:Fy f-n vilket "goddag yxskaft"-svar jag fick från Audi idag... Det tog dem en dryg vecka att komma med följande:
"Hej Bo,
Tack för att du kontaktar oss på Audi Digitala Tjänster.
Enligt loggarna så kan vi se att det nu fungerar för dig.
Stämmer inte detta så återkom med ny bild och tid även om felmeddelandet ser likadant ut för en korrekt felsökning."
Felet är helt oförändrat och konstant. Inte kunnat förvärma på ungefär en månad nu. Riktigt irriterande när det är -15 grader.
Hade jag haft rattvärme så hade hAde jag nog varit ”ok” med det tillsammans med stolsvärme. Fast självklart ska förvärmningen fungera.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Kan bara hålla med. Man blir nästan lite frustrerad när man kör runt med ungarna lite korta sträckor och förbrukningen ligger så högt. Sen när det är långresa så är det helt ok. Körde till landet i onsdags i snömodd och minus 5 på 2.5 ca. Hem igår i -12 och det blev då 2.8. Motorvägsdelen i 120 på mätaren var knappa 3.0. Men första 2 milen till motorvägen låg över 3 trots max 80km/h. Så när batteriet väl nått ngn tempnivå så är det som vanligt. Sen kanske det är lite onödigt när man kör kort med denna batterivärmning. Jag hade gärna haft en knapp för förvärmning istället.Nect skrev:Enligt detta Test är E-tron i topp gällande räckvidd vintertid (en av bilarna som tappar allra minst i räckvidd vintertid. I artikeln står att att e-tron var bäst. Men enligt diagrammet var e-tron tvåa!dfa skrev:Är det bara jag eller är klimatanläggningen stört ineffektiv?
Förvärmer ibland inte kupen pga snålhet/sport och kan ta mig till jobbet (typ 2,5 mil) utan AC med en förbrukning runt 200 vilket är fantastiskt när det är -10 ute.
Tröttnade på att frysa idag och körde med AC på och då hamnade förbrukningen på över 300.
Man börjar ju nästan gråta över hur mycket förbrukningen ökar med AC på på vintern.
e-tron är verkligen bizarrt ineffektiv som vinterbil och jag börjar förstå de i Norrland som pratar om diesel och sneglar lite avundsjukt där de åker varmt och skönt.
Verifierar vad jag själv upplevt att bilen inte drar nämnvärt mycket mer när det är minusgrader. (Vid långkörning)
https://carup.se/nytt-test-sa-mycket-ta ... 4DNo4xSRtg
Re: Audi e-tron
Vet ”vi/man” att den förvärmer batteriet? Om man läser dfa inlägg så ör det AC som gör det och får man tro Nyland så förvärms inte batteriet men det kanske kvittar bara man ör medveten om det men visst om det värme av batteriet så vore det bra att kunna stänga av. Själv hade jag 10% igår och behövde åka och handla då jag stod mitt i julbadet och stängde av AC, tror jag iallafall, det röda strecket var åtminstone släckt men det kanske inte räcker för efter drygt en km var jag nere på 7% och hade nog 12 km att köra så jag vände och valde att ladda men det gick ju inte så bra med ugnen på.macky skrev:Kan bara hålla med. Man blir nästan lite frustrerad när man kör runt med ungarna lite korta sträckor och förbrukningen ligger så högt. Sen när det är långresa så är det helt ok. Körde till landet i onsdags i snömodd och minus 5 på 2.5 ca. Hem igår i -12 och det blev då 2.8. Motorvägsdelen i 120 på mätaren var knappa 3.0. Men första 2 milen till motorvägen låg över 3 trots max 80km/h. Så när batteriet väl nått ngn tempnivå så är det som vanligt. Sen kanske det är lite onödigt när man kör kort med denna batterivärmning. Jag hade gärna haft en knapp för förvärmning istället.Nect skrev:Enligt detta Test är E-tron i topp gällande räckvidd vintertid (en av bilarna som tappar allra minst i räckvidd vintertid. I artikeln står att att e-tron var bäst. Men enligt diagrammet var e-tron tvåa!dfa skrev:Är det bara jag eller är klimatanläggningen stört ineffektiv?
Förvärmer ibland inte kupen pga snålhet/sport och kan ta mig till jobbet (typ 2,5 mil) utan AC med en förbrukning runt 200 vilket är fantastiskt när det är -10 ute.
Tröttnade på att frysa idag och körde med AC på och då hamnade förbrukningen på över 300.
Man börjar ju nästan gråta över hur mycket förbrukningen ökar med AC på på vintern.
e-tron är verkligen bizarrt ineffektiv som vinterbil och jag börjar förstå de i Norrland som pratar om diesel och sneglar lite avundsjukt där de åker varmt och skönt.
Verifierar vad jag själv upplevt att bilen inte drar nämnvärt mycket mer när det är minusgrader. (Vid långkörning)
https://carup.se/nytt-test-sa-mycket-ta ... 4DNo4xSRtg
Tror ni att det kommer några sw uppdateringar till Q8. Vill veta mer, vad jag hört så kommer den som demo v8 här i stan.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Det pratades mycket om det på diverse forum när bilen var ny att det verkade som att den konstant ville hålla batteriet såpass varmt att det skulle må bra. Alltså inte värma upp det till några 30 grader men kanske 10, så inte som förvärmning inför dc-laddning. Jag tror inte att det är klimatanläggningen för den drar mycket vid kortkörning även när man förvärmer kupén. Laddar man klart inför avfart och kör typ två sessioner förvärmning innan man drar så tycker jag däremot att man kan undvika den höga initiala förbrukningen. Gjort det några gånger när man ska stretcha räckvidden på vintern. Annars är det förstås onödigt.Dafro skrev:Vet ”vi/man” att den förvärmer batteriet? Om man läser dfa inlägg så ör det AC som gör det och får man tro Nyland så förvärms inte batteriet men det kanske kvittar bara man ör medveten om det men visst om det värme av batteriet så vore det bra att kunna stänga av. Själv hade jag 10% igår och behövde åka och handla då jag stod mitt i julbadet och stängde av AC, tror jag iallafall, det röda strecket var åtminstone släckt men det kanske inte räcker för efter drygt en km var jag nere på 7% och hade nog 12 km att köra så jag vände och valde att ladda men det gick ju inte så bra med ugnen på.macky skrev:Kan bara hålla med. Man blir nästan lite frustrerad när man kör runt med ungarna lite korta sträckor och förbrukningen ligger så högt. Sen när det är långresa så är det helt ok. Körde till landet i onsdags i snömodd och minus 5 på 2.5 ca. Hem igår i -12 och det blev då 2.8. Motorvägsdelen i 120 på mätaren var knappa 3.0. Men första 2 milen till motorvägen låg över 3 trots max 80km/h. Så när batteriet väl nått ngn tempnivå så är det som vanligt. Sen kanske det är lite onödigt när man kör kort med denna batterivärmning. Jag hade gärna haft en knapp för förvärmning istället.Nect skrev:Enligt detta Test är E-tron i topp gällande räckvidd vintertid (en av bilarna som tappar allra minst i räckvidd vintertid. I artikeln står att att e-tron var bäst. Men enligt diagrammet var e-tron tvåa!dfa skrev:Är det bara jag eller är klimatanläggningen stört ineffektiv?
Förvärmer ibland inte kupen pga snålhet/sport och kan ta mig till jobbet (typ 2,5 mil) utan AC med en förbrukning runt 200 vilket är fantastiskt när det är -10 ute.
Tröttnade på att frysa idag och körde med AC på och då hamnade förbrukningen på över 300.
Man börjar ju nästan gråta över hur mycket förbrukningen ökar med AC på på vintern.
e-tron är verkligen bizarrt ineffektiv som vinterbil och jag börjar förstå de i Norrland som pratar om diesel och sneglar lite avundsjukt där de åker varmt och skönt.
Verifierar vad jag själv upplevt att bilen inte drar nämnvärt mycket mer när det är minusgrader. (Vid långkörning)
https://carup.se/nytt-test-sa-mycket-ta ... 4DNo4xSRtg
Tror ni att det kommer några sw uppdateringar till Q8. Vill veta mer, vad jag hört så kommer den som demo v8 här i stan.
Re: Audi e-tron
Bra test av nya Q8:an!
Verkar ha blivit roligare att köra och han tyckte styrningen och den nya frontsetupen gör bilen rolig i kurvor och döljer vikten bra.
https://youtu.be/joaGbimmve0
Verkar ha blivit roligare att köra och han tyckte styrningen och den nya frontsetupen gör bilen rolig i kurvor och döljer vikten bra.
https://youtu.be/joaGbimmve0
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Det trodde jag också till dess jag inte kunde starta Teslan för att 12V batteriet var slut (förmodligen för att jag kör för lite)taliz skrev:Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Re: Audi e-tron
Jo den var bra, funderar bara på de 44 mils räckvidd hamnkontoret fram till i 24 grader, vad tror ni man kan översätta det till med nuvarande E55. Jag har snitt 27.5 på 1650 mil mot hans 2.4, men här är det ju något kallare men han kanske körde något hårdare, framgick inte.men man verkar iallafall få 10 mil till men BMW IX50 blir fortfarande i en klass för sig ang räckvidd.Nect skrev:Bra test av nya Q8:an!
Verkar ha blivit roligare att köra och han tyckte styrningen och den nya frontsetupen gör bilen rolig i kurvor och döljer vikten bra.
https://youtu.be/joaGbimmve0
När tror ni att vi kan förvänta oss en ny Q8, 2026? För detta får väl ses som en facelift.
Fast jag måste säga att jag verkligen gillar inredningen i min E55 och snart har jag haft den i ett år är forfarande riktigt nöjd med den. Min BMW IX 45e hade jag bara 9 månader bla. Den var ny och min Audi är strax 4 år, en gammal bil ju.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Gammal S? De hade ju en del problem med 12v.improwise skrev:Det trodde jag också till dess jag inte kunde starta Teslan för att 12V batteriet var slut (förmodligen för att jag kör för lite)taliz skrev:Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Sen 2017 så typ halvgammal antar jagtaliz skrev: ↑20 dec 2022 04:55Gammal S? De hade ju en del problem med 12v.improwise skrev:Det trodde jag också till dess jag inte kunde starta Teslan för att 12V batteriet var slut (förmodligen för att jag kör för lite)taliz skrev:Fattar inte varför man skulle behöva ladda 12v?
På en avgasbil har man ju problemet att den inte bara kan starta motorn hursomhelst för att ladda upp det. Det problemet finns ju inte på en elbil.
Re: Audi e-tron
Förresten, ni som har haft problem med appen så släpptes det en ny version idag (iaf till iOS) som verkar ha fått allt att funka igen för de som tidigare haft problem med åtkomst av bilen!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Ja till slut fick jag till uppdateringen och nu ser jag äntligen laddnivån igen.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Det löste laddnivån iaf, men klimatiseringen är tyvärr fortfarande paj för mig. Tur man hämtar en Plaid idag
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Audi e-tron
VW koncernen har väl ett track record som sämst i klassen vad gäller service sedan decennier - långt innan Tesla ens var påtänkt. Det är iaf vad jag minns från gamla undersökningar i ViB.Nect skrev: ↑16 dec 2022 23:24Kundvård verkar de ha tagit från Tesla…Legato skrev:Fy f-n vilket "goddag yxskaft"-svar jag fick från Audi idag... Det tog dem en dryg vecka att komma med följande:
"Hej Bo,
Tack för att du kontaktar oss på Audi Digitala Tjänster.
Enligt loggarna så kan vi se att det nu fungerar för dig.
Stämmer inte detta så återkom med ny bild och tid även om felmeddelandet ser likadant ut för en korrekt felsökning."
Felet är helt oförändrat och konstant. Inte kunnat förvärma på ungefär en månad nu. Riktigt irriterande när det är -15 grader.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Audi e-tron
Då kan du få ha problem med din E-tron tycker jag! Inte lite Avis!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Aj aj!
Skatteverket har nu släppt förmånsberäkningen för inkomstår 2023. Min beställda bil blev nästan 1000kr/mån dyrare i förmånsvärde… Nästan så att jag funderar på att avbeställa den.
Skatteverket har nu släppt förmånsberäkningen för inkomstår 2023. Min beställda bil blev nästan 1000kr/mån dyrare i förmånsvärde… Nästan så att jag funderar på att avbeställa den.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Är tveksam till att en ökad kostnad på 500 per månad gör att du inte går runt men ligger du så på marginalen så ska du nog absolut leta efter något billigare. Vad blir det istället?
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Många bäckar små. Hög inflation, höjda räntor, högre elpriser mm. Så man måste göra vad som går får att sänka utgifterna.
Bilen var redan innan på smärtgränsen mentalt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Aha då är jag med, tror jag. Men du kör en äldre E-tron nu? Får väl vara ärlig att erkänna att min IX50 jag beställt är onödigt dyr. Men jag försöker tänka att en bil kostar X kronor och sedan räknar jag på merkostnaden, då blir det inte lika illa. X är ca 8-10 tusen för mig.Nect skrev: ↑22 dec 2022 12:39Många bäckar små. Hög inflation, höjda räntor, högre elpriser mm. Så man måste göra vad som går får att sänka utgifterna.
Bilen var redan innan på smärtgränsen mentalt.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Du hade väl beställt en ny etron också?Dafro skrev:Aha då är jag med, tror jag. Men du kör en äldre E-tron nu? Får väl vara ärlig att erkänna att min IX50 jag beställt är onödigt dyr. Men jag försöker tänka att en bil kostar X kronor och sedan räknar jag på merkostnaden, då blir det inte lika illa. X är ca 8-10 tusen för mig.Nect skrev: ↑22 dec 2022 12:39Många bäckar små. Hög inflation, höjda räntor, högre elpriser mm. Så man måste göra vad som går får att sänka utgifterna.
Bilen var redan innan på smärtgränsen mentalt.
Den är väl billigare än iX?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Japp typ 200 kkr vilket är en del, men vet inte än vilken det blir.taliz skrev: ↑23 dec 2022 11:03Du hade väl beställt en ny etron också?Dafro skrev:Aha då är jag med, tror jag. Men du kör en äldre E-tron nu? Får väl vara ärlig att erkänna att min IX50 jag beställt är onödigt dyr. Men jag försöker tänka att en bil kostar X kronor och sedan räknar jag på merkostnaden, då blir det inte lika illa. X är ca 8-10 tusen för mig.Nect skrev: ↑22 dec 2022 12:39Många bäckar små. Hög inflation, höjda räntor, högre elpriser mm. Så man måste göra vad som går får att sänka utgifterna.
Bilen var redan innan på smärtgränsen mentalt.
Den är väl billigare än iX?
Edit: ändra 300 till 200, IX var biligre än vad jag mindes.
Tilläggas så ör det ju mer utrustning i IX och om jag skulle speca upp E-tron till likvärdig så skiljer det nog bara 100 kkr, men också pengar.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Ja Audi har det inte lätt…
Min app har funkar klanderfritt väldigt länge. Men igår kom en uppdatering av appen och nu funkar det inte heller för mig. Men för många som tidigare hade problem funkar det nu
Min app har funkar klanderfritt väldigt länge. Men igår kom en uppdatering av appen och nu funkar det inte heller för mig. Men för många som tidigare hade problem funkar det nu
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Aha kan det var så, jo nu funkar äntligen min och nu kan jag t.o.m. ställa laddnivån, det har jag inte kunnat tidigare.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Har Q8 nu stöd för OTA uppdateringar osv eller är det fortfarande 90-talsvarianten som gäller med programvaruuppdateringar hos serviceverkstaden osv?
Re: Audi e-tron
Fortfarande samma infotainmentsystem som gamla e-tron så ingen OTA tyvärr.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24