Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Off Grid Byggaren skrev: 01 maj 2024 17:45
Legato skrev: 30 apr 2024 22:08
macky skrev: 21 maj 2022 08:32
Off Grid Byggaren skrev:
Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.

Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.

Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.

20220520_215445.jpg
Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.
Gammalt inlägg men vet ju att du Macky fortfarande är aktiv så jag provar...

Verkar som jag har en trasig spindelled också, upplevde du också oljudet främst över ojämnheter i låg hastighet samt vid stora rattutslag?

Gällande goodwill, gav de någon anledning? Var det bara att garantin precis gått ut, eller var det något systematiskt fel med just spindelled som gjorde att de bytte gratis?
Jag fick båda spindellederna utbytta redan innan 2-års garantin fick ut. Var lite knarrande ljud.

Vill minnas att mekanikern nämnde ojämn kvalitet i början, nu skulle de vara bättre. Det är ju väldigt effektiv servostyrning på e-tron, finns nog risk att de slits ut med mycket rattande och så tung bil.
Tack för svar. Var det verkligen bara lite knarrande? Från min låter det ordentligt. Verkligen över natt också, hörde inget och sen efter hjulbyte kraftigt knarrande. Misstänker att det kom in skit i den vid hjulbytet.

Beställde spindelled för den ringa summan av 300:-. Får hoppas det är det som är felet... :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
macky
Inlägg: 942
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

Legato skrev: 30 apr 2024 22:08
macky skrev: 21 maj 2022 08:32
Off Grid Byggaren skrev:
Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.

Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.

Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.

20220520_215445.jpg
Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.
Gammalt inlägg men vet ju att du Macky fortfarande är aktiv så jag provar...

Verkar som jag har en trasig spindelled också, upplevde du också oljudet främst över ojämnheter i låg hastighet samt vid stora rattutslag?

Gällande goodwill, gav de någon anledning? Var det bara att garantin precis gått ut, eller var det något systematiskt fel med just spindelled som gjorde att de bytte gratis?
Ja påminner om de missljud jag hade. Vill minnas att det var strax efter garanti och att jag hade påpekat det tidigare utan åtgärd då de inte kunde återskapa ljudet då. Minns inte att de nämnde det som ngt som de normalt skulle byta på goodwill utan snarare att jag gnällde lite och mitt tidigare påpekande. Teknikern som var med och testade var lite öppnare med att det förekom.

Är det på GT:n du har det?
lawe
Inlägg: 254
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Audi e-tron

Inlägg av lawe »

Ibland kan man få knarr pga skit mellan fälg och hjulnav
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2284
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Legato skrev: 02 maj 2024 10:59
Off Grid Byggaren skrev: 01 maj 2024 17:45
Legato skrev: 30 apr 2024 22:08
macky skrev: 21 maj 2022 08:32
Off Grid Byggaren skrev:
Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.

Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.

Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.

20220520_215445.jpg
Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.
Gammalt inlägg men vet ju att du Macky fortfarande är aktiv så jag provar...

Verkar som jag har en trasig spindelled också, upplevde du också oljudet främst över ojämnheter i låg hastighet samt vid stora rattutslag?

Gällande goodwill, gav de någon anledning? Var det bara att garantin precis gått ut, eller var det något systematiskt fel med just spindelled som gjorde att de bytte gratis?
Jag fick båda spindellederna utbytta redan innan 2-års garantin fick ut. Var lite knarrande ljud.

Vill minnas att mekanikern nämnde ojämn kvalitet i början, nu skulle de vara bättre. Det är ju väldigt effektiv servostyrning på e-tron, finns nog risk att de slits ut med mycket rattande och så tung bil.
Tack för svar. Var det verkligen bara lite knarrande? Från min låter det ordentligt. Verkligen över natt också, hörde inget och sen efter hjulbyte kraftigt knarrande. Misstänker att det kom in skit i den vid hjulbytet.

Beställde spindelled för den ringa summan av 300:-. Får hoppas det är det som är felet... :roll:

Ja det hördes väldigt svagt. Men teknikern fick filma spindellederna i verkstaden, och skicka för godkännande till Audi innan han fick byta ut dem minns jag nu.

Sedan var deras hjulinställning utrustning trasig, så de fick köra över till VW verkstaden intill där det fixades.

Tog en extra dag, men hade fått en e-tron som lånebil så det gjorde inget.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

macky skrev: 02 maj 2024 12:01
Legato skrev: 30 apr 2024 22:08
macky skrev: 21 maj 2022 08:32
Off Grid Byggaren skrev:
Nu är bilen uppgraderad och jag har laddat fullt.

Jag tror inte riktigt på att det blev 8 mil ytterligare räckvidd, men ska köra lite längre sträckor och kolla noga.

Intressant är ju att räckvidden verkar ökar efter ju äldre bilen blir och ju fler mil den gått. Audi verkar nu börja lära sig hur mjukvaran för batteriet ska fungera, men tog några år.

20220520_215445.jpg
Vilken uppdatering var det du fick? Hade min inne för ett par veckor sedan för knarrande framvagn och de bytte spindelled. Gick på goodwill vilket var bra. Nämndes då även att den fått ny mjukvara. Jag har redan gjort uppdateringen med effektivisering och större nettokapacitet. Vet att det ska finnas ngn som handlar om hur den visar räckvidd men inte uppfattat att det var ngt som faktiskt ger mer räckvidd.
Gammalt inlägg men vet ju att du Macky fortfarande är aktiv så jag provar...

Verkar som jag har en trasig spindelled också, upplevde du också oljudet främst över ojämnheter i låg hastighet samt vid stora rattutslag?

Gällande goodwill, gav de någon anledning? Var det bara att garantin precis gått ut, eller var det något systematiskt fel med just spindelled som gjorde att de bytte gratis?
Ja påminner om de missljud jag hade. Vill minnas att det var strax efter garanti och att jag hade påpekat det tidigare utan åtgärd då de inte kunde återskapa ljudet då. Minns inte att de nämnde det som ngt som de normalt skulle byta på goodwill utan snarare att jag gnällde lite och mitt tidigare påpekande. Teknikern som var med och testade var lite öppnare med att det förekom.

Är det på GT:n du har det?
Tack för input!

Nej det är på en Fatboy från 2019. Håller på att dra igång lite bilhandel som sidoverksamhet, har två Fatboys där :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av JoeMad »

Bilen vibrerar vid kraftig acceleration. Någon som känner igen detta?

Inte alltid, men ibland känns det riktigt obehagligt när man drar på.
Audi Q8 e-tron 55 -24
macky
Inlägg: 942
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Audi e-tron

Inlägg av macky »

JoeMad skrev: 03 maj 2024 10:06
Bilen vibrerar vid kraftig acceleration. Någon som känner igen detta?

Inte alltid, men ibland känns det riktigt obehagligt när man drar på.
Sommardäck innan de blivit varmt ute kan ju skapa lite ståplattor som behöver köras bort men antar att det inte är ngt sådant. Om du är bra på att kunna återskapa det är det ju bara att svänga förbi audi när du har en så ny bil. Jag upplevde det aldrig på min e-tron 55 iaf. Jobbiga är ju att problemen oftast inte vill visa sig när det sitter en tekniker med ;).
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av JoeMad »

macky skrev: 03 maj 2024 11:06
JoeMad skrev: 03 maj 2024 10:06
Bilen vibrerar vid kraftig acceleration. Någon som känner igen detta?

Inte alltid, men ibland känns det riktigt obehagligt när man drar på.
Sommardäck innan de blivit varmt ute kan ju skapa lite ståplattor som behöver köras bort men antar att det inte är ngt sådant. Om du är bra på att kunna återskapa det är det ju bara att svänga förbi audi när du har en så ny bil. Jag upplevde det aldrig på min e-tron 55 iaf. Jobbiga är ju att problemen oftast inte vill visa sig när det sitter en tekniker med ;).

Näe exakt. Intermittenta fel är de värsta att hitta.
Har dock uppstått nu när jag har sommardäcken och oftast när de är kalla, så du är nog något på spåret.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Zogge
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 apr 2022 19:08

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zogge »

Jag har en Etron 55 2019 som jag precis slog till på men regenereringen i låg hastighet bak låter en hel del, är det normalt ?
Sedan vad har ni hört kring 93U9 & 93V2 kampanjen som kom för några månader sedan ?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Zogge skrev: 06 maj 2024 15:46
Jag har en Etron 55 2019 som jag precis slog till på men regenereringen i låg hastighet bak låter en hel del, är det normalt ?
Det beror på vad du menar med "en hel del". Lite hörs den på en fungerande bil, men låter det mycket har du troligen fel på motorn bak. Har själv detta fel på en av mina och håller på och bråkar med KVD om kostnaden.

Om du köpt från handlare så skulle jag kolla upp omedelbart då det är en ganska dyr reparation i värsta fall.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Zogge
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 apr 2022 19:08

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zogge »

Det är just det som är grejen, jag har ingen Etron att jämföra med. Jag körde en Mach-E länge och den lät inget alls t ex.
Att det är lite regenereringsljud kan jag stå ut med då den är väldigt tyst i övrigt men bara som du säger så att det inte är en motor som är påväg att ge upp. Jag googlade lite med för att hitta om det finns videos med ljud när de kör denna bil men har inte hittat så mycket.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Zogge skrev: 06 maj 2024 17:27
Det är just det som är grejen, jag har ingen Etron att jämföra med. Jag körde en Mach-E länge och den lät inget alls t ex.
Att det är lite regenereringsljud kan jag stå ut med då den är väldigt tyst i övrigt men bara som du säger så att det inte är en motor som är påväg att ge upp. Jag googlade lite med för att hitta om det finns videos med ljud när de kör denna bil men har inte hittat så mycket.
Bor du i Stockholmsområdet så är du välkommen till Tyresö för att få höra både hur det ska och inte ska låta på en e-tron ;)

Om inte så skulle jag ta bilen till Audi för felsökning. Lär inte handla om några stora pengar, men åker du på byte av bakre motorn så handlar det om nästan 100.000:- för ny motor och 60-70.000:- för begagnad...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14574
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Legato skrev: 06 maj 2024 16:38
Zogge skrev: 06 maj 2024 15:46
Jag har en Etron 55 2019 som jag precis slog till på men regenereringen i låg hastighet bak låter en hel del, är det normalt ?
Det beror på vad du menar med "en hel del". Lite hörs den på en fungerande bil, men låter det mycket har du troligen fel på motorn bak. Har själv detta fel på en av mina och håller på och bråkar med KVD om kostnaden.

Om du köpt från handlare så skulle jag kolla upp omedelbart då det är en ganska dyr reparation i värsta fall.
Har Audi inte 8 års garanti på drivlinan som de flesta andra?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

taliz skrev: 07 maj 2024 10:27
Legato skrev: 06 maj 2024 16:38
Zogge skrev: 06 maj 2024 15:46
Jag har en Etron 55 2019 som jag precis slog till på men regenereringen i låg hastighet bak låter en hel del, är det normalt ?
Det beror på vad du menar med "en hel del". Lite hörs den på en fungerande bil, men låter det mycket har du troligen fel på motorn bak. Har själv detta fel på en av mina och håller på och bråkar med KVD om kostnaden.

Om du köpt från handlare så skulle jag kolla upp omedelbart då det är en ganska dyr reparation i värsta fall.
Har Audi inte 8 års garanti på drivlinan som de flesta andra?
Bara på batteri, inte på drivlina.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Zogge
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 apr 2022 19:08

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zogge »

10 år / 15000 mil på maskinskada sade de idag. Det var bakre motorn som nu ska bytas.
Nect
elbilist
Inlägg: 1629
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Zogge skrev: 14 maj 2024 17:18
10 år / 15000 mil på maskinskada sade de idag. Det var bakre motorn som nu ska bytas.
Fast då är det ingen garanti utan försäkring med självrisk?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Zogge
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 apr 2022 19:08

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zogge »

Nect skrev: 14 maj 2024 20:45
Zogge skrev: 14 maj 2024 17:18
10 år / 15000 mil på maskinskada sade de idag. Det var bakre motorn som nu ska bytas.
Fast då är det ingen garanti utan försäkring med självrisk?
Så är det men man är "safe" fram tills dess för en mindre peng iallafall. Nu hade jag precis köpt den med 12 mån garanti från en handlare så för mig blev det garanti ändå.

Vad tror ni förresten om att ha en Etron även efter maskinskadan gått ut? Min tanke när jag köpte denna var att jag har den till batteriet börjar bli för dåligt, säg 25000 mil som jag gissar att den kommer nå ~60% SOC vid. Är det några stora saker förrutom motorerna fram och bak som man behöver oroa sig för mer än att någon sak här och där behöver lagas? Eller kommer det bli ett svart hål för plånboken bara ? Det är en väldigt trevlig bil att köra och åka i så det är lite synd att släppa den redan om 2 år / 15000 mil tänker jag men man vill ju inte riska hundratusentals kronor i reparationer heller.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10402
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

Zogge skrev: 15 maj 2024 08:17
Nect skrev: 14 maj 2024 20:45
Zogge skrev: 14 maj 2024 17:18
10 år / 15000 mil på maskinskada sade de idag. Det var bakre motorn som nu ska bytas.
Fast då är det ingen garanti utan försäkring med självrisk?
Så är det men man är "safe" fram tills dess för en mindre peng iallafall. Nu hade jag precis köpt den med 12 mån garanti från en handlare så för mig blev det garanti ändå.

Vad tror ni förresten om att ha en Etron även efter maskinskadan gått ut? Min tanke när jag köpte denna var att jag har den till batteriet börjar bli för dåligt, säg 25000 mil som jag gissar att den kommer nå ~60% SOC vid. Är det några stora saker förrutom motorerna fram och bak som man behöver oroa sig för mer än att någon sak här och där behöver lagas? Eller kommer det bli ett svart hål för plånboken bara ? Det är en väldigt trevlig bil att köra och åka i så det är lite synd att släppa den redan om 2 år / 15000 mil tänker jag men man vill ju inte riska hundratusentals kronor i reparationer heller.
Jag tror riskerna är kraftigt överdrivna.

Håller fortfarande på och dealar med KVD och reparationsfirma ang "min" bakre motor. 60k som nämnt för begagnad, men nu tror firman att det räcker att byta enskilda komponenter i motorn för en totalkostnad på ca 20k.

Att du ska få 40% degradering låter extremt osannolikt. Har aldrig ens hört talas om ett modernt batteri som är så degraderat. Jag har tre Teslor med 24-31.000 mil styck, de ligger alla under 15% degradering. Större risk är i så fall att enskilda celler ger upp och i värsta fall att hela packet behöver bytas, men jag skulle gissa att det handlar om ett par procents risk max.

Anta 2% risk och 200k kostnad i värsta fall. Det är 4.000:- i väntevärde. En ganska liten peng i sammanhanget IMO.

Personligen tror jag långmilade "premium"-EVs kommer utvecklas mycket bra sett till andrahandsvärde kommande år. Jag tror som sagt riskerna är kraftigt överdrivna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Zogge
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 apr 2022 19:08

Re: Audi e-tron

Inlägg av Zogge »

OK, frågan är ju som sagt om risken är 2% på bägge elmotorerna eller om det är högre men absolut det är ju mindre pengar ändå. Jag lägger undan 3000 kr i månaden till reparationer vilket kommer bygga upp över tid. Fördelen med Etron är att det går att byta individuella moduler rätt enkelt med i batteriet.

Min har ungefär 91% SOC när vi kollade som hastigast. Den kördes tom med 2-3km kvar på range och tankade upp den till 100% vilket i kW motsvarar ungefär 91% från när den var ny. Men det var kanske någon kW kvar i batteriet så det är kanske upp till 93% kvar i batteriet just nu på 5 år /12k mil. 60% kanske är lite aggresiv minskning som du säger och jag kommer bara köra 20-80% AC charge 99% av tiden med.
Skriv svar