mati skrev:Precis. Säljaren jag pratade med berättade om en kund han har som köpte en e-tron vid ungefär samma tidpunkt som jag, alltså i våras. Men den kunden har några fler bilar, bland annat en Q7, som han väl tänkte behålla som backup. Men föga förvånande använder han den inte längre eftersom han upplever det som att han är "otrogen" när han kör den. Det var ett ganska intressant uttryck, för det är precis så jag kände också när jag hade låne-Q7:an förra veckan. Fast jag hade svårt att formulera det på det viset. Men det stämmer precis.Jerker skrev:Jag har ju nu en spekulant på min Zoe. De lånade bilen ett par dagar och körde den och de var väldigt positivt överraskade, framför allt av räckvidden och det trots att det alltså är en Zoe! Det här paret har ju två bilar och ska byta ut den ena och innan de provkörde min hade de tanken att Zoen ska bli deras andrabil, men nu inser de att det isf blir deras förstabil eftersom den kommer att täcka de allra flesta behov de har. De åker sällan långa sträckor med bil utan tar då tåget, så det var några släktingar de brukade hälsa på som bor ute på landet dit inga tåg går och några andra resor de gör lite då och då, men ingen längre än att Zoen räcker.
Så folks vanföreställningar är stora och det enda sättet att ändra på det är att de för testa och prata med oss som vet.
Jag började min elbilsbana med vår BMW i3 som jag skaffade som andrabil. 3 månader senare var den kompletterad med en Model S. Min känsla är dock inte den av "otrohet" utan att det känns så krångligt och segt med en fossilbil. Den ska vibrera, låta, varva upp, växla, tankas, mår dåligt av kallstarter osv osv. Fick en sån känsla av renhet och enkelhet i i3:an. Vetskapen om att den inte hade mängder av rörliga metalldelar som skyddades av en tunn oljefilm gjorde något med mig.