Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Re: Audi e-tron
Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).improwise skrev:Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Håller med om dåliga verkstäder, strul har jag också haft tidigare, får se hur det blir med E-tron. Men om vi bortser från laddnötverket så är väl inte ett visst amerikanskt elbilsmärke könda för att inte strula och verkstäder finns det inte så gott om heller utan vissa får åka riktigt långt.MWall skrev:Kan inte finnas inte nog med laddstationer för att jag ska byta till VAG. Så mycket strul, så dåliga verkstäder... Nej tack.NiklasTesla skrev:Ca 1000st sådan vid motorvägarna kring Europa och jag skall fundera på att byta från Tesla. Lycka till VAGOff Grid Byggaren skrev:Audi öppnar lyxladdning i Tyskland!
Det får bli korta besök i loungen med 320 kW laddeffekten.
https://electrek.co/2021/12/17/audi-ope ... rs-lounge/
27,8 kWp solceller
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Har en E-tron 55 2020 som är en välutrustad demobil från Lecab.
Det akutaste strulet var när hela laddluckssystemet brakade ihop, på de tidiga modellerna var de elektriska kontakterna för dåligt tätade så det kom in fukt. De bytte ut hela laddluckan på båda sidor. Snabbladdning gick inte att utföra, däremot AC laddning på andra sidan.
Åtgärder gjorda i samband med service.
1. Takluckans dränering
2. Kamerabackspeglarna, fukt i kamera, utbytt
Alla åtgärder har varit kända problem så de har åtgärdats utan någon större felsökning och utan kostnad. Fri lånebil varje gång.
Fungerat väldigt bra hos Norrbil, Norrtälje.
Inga fel direkt relaterat till att det är en elbil utan allt är relaterat till fuktproblem.
Efter programuppdateringarna har förbrukningen minska drastiskt, tidigare låg man mellan 24-27 kWh/mil och nu trots vintertemperatur mellan 20-25 kWh/mil.
Jag är väldigt nöjd med bilen, allt fungerar väldigt bra, den viktigaste orsaken är kanske att jag privatleasar bilen till en låg kostnad. Skulle aldrig våga köpa en elbil oavsett fabrikat då värdeminskning samt reparationskostnader är en för stor risk.
Det akutaste strulet var när hela laddluckssystemet brakade ihop, på de tidiga modellerna var de elektriska kontakterna för dåligt tätade så det kom in fukt. De bytte ut hela laddluckan på båda sidor. Snabbladdning gick inte att utföra, däremot AC laddning på andra sidan.
Åtgärder gjorda i samband med service.
1. Takluckans dränering
2. Kamerabackspeglarna, fukt i kamera, utbytt
Alla åtgärder har varit kända problem så de har åtgärdats utan någon större felsökning och utan kostnad. Fri lånebil varje gång.
Fungerat väldigt bra hos Norrbil, Norrtälje.
Inga fel direkt relaterat till att det är en elbil utan allt är relaterat till fuktproblem.
Efter programuppdateringarna har förbrukningen minska drastiskt, tidigare låg man mellan 24-27 kWh/mil och nu trots vintertemperatur mellan 20-25 kWh/mil.
Jag är väldigt nöjd med bilen, allt fungerar väldigt bra, den viktigaste orsaken är kanske att jag privatleasar bilen till en låg kostnad. Skulle aldrig våga köpa en elbil oavsett fabrikat då värdeminskning samt reparationskostnader är en för stor risk.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Går att köra värmen i 30 minuter. Sätt dig i bilen med stängda dörrar, starta bilen och stäng av. Då kommer en meny upp på MMI där du kan köra värmen upp till 30 minuter.Nect skrev:Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).improwise skrev:Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen
Förardörren får inte öppnas före du aktiverat värmen.
Tryck en gång på knappen och vänta några sekunder.
Tycker att appen funkar bra nu, sällan jag behöver starta värmen manuellt.
Re: Audi e-tron
När du säger "noll problem" innefattar det då mjukvara (bortsett från app)?Nect skrev:Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).improwise skrev:Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen
Min bil har bara rullat runt 300 mil, tyvärr har den "fallit lite mellan stolarna" då vår Model X fungerar bättre för långfärd och Hondan är smidigast för pendling till city, men som helhet är jag ändå nöjd med bilen. Vi har hittills helt sluppit hårdvaruproblem, men mjukvaran har buggat en hel del. Vid flera tillfällen har MMI/mittskärm vägrat starta. Googlade och det verkade vara ett relativt vanligt problem. Sen känns sensorerna faktiskt ännu känsligare än i Teslan, nu vintertid tycker jag det är mer regel än undantag att få felmeddelande om "pre-sense" mm ej fungerar. Gällande appen så har problemet för mig oftast vara att den inte vill connecta till bilen. Då funkar det oftast att låsa upp och låsa bilen för att sedan aktivera klimatisering via appen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Alla nya tillverkare har ju problem med sina nya modeller, även Tesla hade som bekant en hel del strul men har väl hunnit få ordning på mycket genom att dom haft längre tid på sig. Att Audi kan bygga bilar tvivlar jag inte på men eTron är väl deras första riktiga försök och en konverterad ICE bil så det är väl inte otänkbart att det kan vara lite som man behövt skarva och lyckats bättre med i nästa bil. Och Q4an antyder väl att så är fallet även här då man verkar gjort en hel del förbättringar som jag tolkar det.Nect skrev:Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).improwise skrev:Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen
Tycker S-linen känns rätt intressant som alternativ till Tesla (kör Model S nu) men främst räckvidden känns lite ångestladdad när man vant sig vid 50 mil typ....vad är realistisk räckvidd numera för eTron om man nu inte kör i optimala förutsättningar på optimalt sätt utan mer IRL körning?
BMW iX är ju så galet ful att den faller bort bara därför (personlig åsikt så klart), sen är det väl rätt troligt att "ny-modell-problemen" gäller även där...
Senast redigerad av improwise, redigerad totalt 2 gång.
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Kan också meddela att när det står 0 på räckvidden så är det NOLL. Hade för mig att jag sett ett range test i Norge där man fick ett par mil till på E-tron. Min fru kallar nu bilen bärgar-tron.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Det ska enligt uppgift och tester på nätet gå att starta om e-tron när den stannat, och köra cirka 1 km till. Enligt uppgift ska det gå att göra så 3 gånger i följd.Henriksson skrev:Kan också meddela att när det står 0 på räckvidden så är det NOLL. Hade för mig att jag sett ett range test i Norge där man fick ett par mil till på E-tron. Min fru kallar nu bilen bärgar-tron.
Kunde ju fått vara lite längre nödräckvidd med så stor buffert i batteriet kan jag tycka.
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Hade jag bara förstått det hela så hade det inte varit något problem. Räckvidden varierar enormt så beroende på fart och temperatur allt mellan 280-360 km. Är du van med 500 km blir det svårt tror jag.
Re: Audi e-tron
Bör sägas att jag rätt sällan gör några långkörningar med Teslan så jag vet inte vad den faktiska räckvidden är, vilket så klart också beror på fart och temperatur. Men det verkar som det råder rätt stor enighet om att Teslan har klart bättre räckvidd än Audi (och det mest annat också som jag förstått det) och precis som du är inne på är det kanske svårt att gå ner i räckvidd om man nu vant sig med något bättre...Henriksson skrev:Hade jag bara förstått det hela så hade det inte varit något problem. Räckvidden varierar enormt så beroende på fart och temperatur allt mellan 280-360 km. Är du van med 500 km blir det svårt tror jag.
Re: Audi e-tron
Gällande sensorerna (kameran i vindrutan iaf) så är det ett problem som uppkommer vintertid i början om bilen stått ute. Blir helt enkelt imma men det försvinner inom ett par minuter. Annars har inte jag haft några problem utom ngn gång i snöstorm.Legato skrev:När du säger "noll problem" innefattar det då mjukvara (bortsett från app)?Nect skrev:Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).improwise skrev:Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen
Min bil har bara rullat runt 300 mil, tyvärr har den "fallit lite mellan stolarna" då vår Model X fungerar bättre för långfärd och Hondan är smidigast för pendling till city, men som helhet är jag ändå nöjd med bilen. Vi har hittills helt sluppit hårdvaruproblem, men mjukvaran har buggat en hel del. Vid flera tillfällen har MMI/mittskärm vägrat starta. Googlade och det verkade vara ett relativt vanligt problem. Sen känns sensorerna faktiskt ännu känsligare än i Teslan, nu vintertid tycker jag det är mer regel än undantag att få felmeddelande om "pre-sense" mm ej fungerar. Gällande appen så har problemet för mig oftast vara att den inte vill connecta till bilen. Då funkar det oftast att låsa upp och låsa bilen för att sedan aktivera klimatisering via appen.
Re: Audi e-tron
Tack! Glömde faktiskt bort MMI. Nån bugg har inträffat men inget allvarligt och de har löst sig själv så har inte tänkt så mycket på det. Brukar starta om MMI en gång i veckan så det kanske är de som gjort att jag inte upplevt så många problem med MMI.Legato skrev:När du säger "noll problem" innefattar det då mjukvara (bortsett från app)?Nect skrev:Jag har haft noll problem med min E-tron 55 2021. Däremot så funkar appen lite när den vill…(fast efter senaste appuppdateringen fungerar den oftare).improwise skrev:Är det fortfarande lika mycket problem med Etronen eller har Audi börjat få ordning på allt nu? Känns det fortfarande som en "konverterad" elbil eller en riktig elbil?
Använder appen främst för att starta klimatet, men det går även göra genom att låsa upp bilen via nyckeln och sen låsa den igen (om man aktiverar det i MMI). Då går kliman igång och körs i 5 min. Behöver man mer efter det låser man upp bilen igen så går den 5 min till osv. Bra att ha i reserv och veta att man alltid får värma/kyla oavsett om appen funkar eller ej. (Eller om teckning saknas på mobilnätet. Brukar faktiskt använda nyckeln mest för den hittar jag oftare än mobilen
Min bil har bara rullat runt 300 mil, tyvärr har den "fallit lite mellan stolarna" då vår Model X fungerar bättre för långfärd och Hondan är smidigast för pendling till city, men som helhet är jag ändå nöjd med bilen. Vi har hittills helt sluppit hårdvaruproblem, men mjukvaran har buggat en hel del. Vid flera tillfällen har MMI/mittskärm vägrat starta. Googlade och det verkade vara ett relativt vanligt problem. Sen känns sensorerna faktiskt ännu känsligare än i Teslan, nu vintertid tycker jag det är mer regel än undantag att få felmeddelande om "pre-sense" mm ej fungerar. Gällande appen så har problemet för mig oftast vara att den inte vill connecta till bilen. Då funkar det oftast att låsa upp och låsa bilen för att sedan aktivera klimatisering via appen.
En helt annan fråga, hur fungerar/är X jämnfört mot E-tron 55? Börjar snegla på en X när 55:an ska lämnas tillbaka om lite drygt ett år. Hoppet upp till en X blev inte jättestort nu när förmånsvärdena för e-tron 55 höjs efter årsskiftet
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
[quote="improwise]
Tycker S-linen känns rätt intressant som alternativ till Tesla (kör Model S nu) men främst räckvidden känns lite ångestladdad när man vant sig vid 50 mil typ....vad är realistisk räckvidd numera för eTron om man nu inte kör i optimala förutsättningar på optimalt sätt utan mer IRL körning?
BMW iX är ju så galet ful att den faller bort bara därför (personlig åsikt så klart), sen är det väl rätt troligt att "ny-modell-problemen" gäller även där...[/quote]
Har själv en s-line med advanced paketet och svart optik. Riktigt nöjd med utseendet och känslan.
Jag räknar med ca 30 mil i motorvägstempo sommartid (115-120km/h) med 20”. Baserat på förbrukningen så ska jag komma 34 mil om jag kör ner till 0%.
Vintern vet jag inte riktigt än. Men beger mig imorgon till fjällstugan så då får jag prova lite.
Har redan nu ångest över att behöva ladda på en ensam 50 kW-laddare som garanterat har kö med min tur…
Tycker S-linen känns rätt intressant som alternativ till Tesla (kör Model S nu) men främst räckvidden känns lite ångestladdad när man vant sig vid 50 mil typ....vad är realistisk räckvidd numera för eTron om man nu inte kör i optimala förutsättningar på optimalt sätt utan mer IRL körning?
BMW iX är ju så galet ful att den faller bort bara därför (personlig åsikt så klart), sen är det väl rätt troligt att "ny-modell-problemen" gäller även där...[/quote]
Har själv en s-line med advanced paketet och svart optik. Riktigt nöjd med utseendet och känslan.
Jag räknar med ca 30 mil i motorvägstempo sommartid (115-120km/h) med 20”. Baserat på förbrukningen så ska jag komma 34 mil om jag kör ner till 0%.
Vintern vet jag inte riktigt än. Men beger mig imorgon till fjällstugan så då får jag prova lite.
Har redan nu ångest över att behöva ladda på en ensam 50 kW-laddare som garanterat har kö med min tur…
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Va, vad har jag missat? Någon som vet hur mycket det höjs? Har googlat men blir bara mer förvirrad.Nect skrev:Hoppet upp till en X blev inte jättestort nu när förmånsvärdena för e-tron 55 höjs efter årsskiftet
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Nytt år betyder nya skatter.....dfa skrev:Va, vad har jag missat? Någon som vet hur mycket det höjs? Har googlat men blir bara mer förvirrad.Nect skrev:Hoppet upp till en X blev inte jättestort nu när förmånsvärdena för e-tron 55 höjs efter årsskiftet
Inga ändringar gällande förmånsskatten sedan 1 juli ännu, men en del indexuppräkningar och prishöjningar.
Tesla gynnas av att ha så mycket standardutrustning.
För Audi måste ju en hel del köpas till.
Re: Audi e-tron
Nått måste ändras efter årsskiftet?Off Grid Byggaren skrev:Nytt år betyder nya skatter.....dfa skrev:Va, vad har jag missat? Någon som vet hur mycket det höjs? Har googlat men blir bara mer förvirrad.Nect skrev:Hoppet upp till en X blev inte jättestort nu när förmånsvärdena för e-tron 55 höjs efter årsskiftet
Inga ändringar gällande förmånsskatten sedan 1 juli ännu, men en del indexuppräkningar och prishöjningar.
Tesla gynnas av att ha så mycket standardutrustning.
För Audi måste ju en hel del köpas till.
Min bil togs ut innan 1 juli när den första höjningen kom. Väljer jag nu för inkomståret 2022 att bilen registrerades innan 1 juli så får jag ett högre förmånsvärde än om jag bockar i att bilen togs ut efter 1 juli *kliar sig i skallen*
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-
- elbilist
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 24 sep 2019 12:16
Re: Audi e-tron
Då hade vi nog extrem tur idag. Vi tog oss 5km på efter 0% idag i -30 grader!! Skräckupplevelse. Dock så var vi inne på 0km räckvidd kvar just innan garageuppfarten.Henriksson skrev:Kan också meddela att när det står 0 på räckvidden så är det NOLL. Hade för mig att jag sett ett range test i Norge där man fick ett par mil till på E-tron. Min fru kallar nu bilen bärgar-tron.
-
- elbilist
- Inlägg: 61
- Blev medlem: 03 mar 2021 13:09
Re: Audi e-tron
Fjällresan är lite stressig då vi behöver en kort laddning i Sveg, har aldrig köat för laddning hitills någonstans. Till min stora glädje fann jag dock att man nu kan åka över Gävle-Mora upp och då har man tillgång till 4-laddare per ställe och från Mora kan jag köra utan stopp och Sveg blir en optional laddning om den är ledig.
Re: Audi e-tron
Nect: Intressant med dina räckviddssiffror, hur stämmer abrp med detta är min undran. Ska hämta min E55 i morgon, som ett barn inför julafton. Har ca 32 mil till stugan och enligt. ABRP så kommer jag fram om jag kör max 100, kan ju vara ett alternativ om det ör många som reser och slår inte så mycket på tid men då räknar den med 10% i marginal men att ha 4 mil kvar känns ju lite onödigt men man ska nog se till att komma fram på ca 5% för sedan börjar den strypa effekt. Min plan nu är att hålla 110 istället för 120 Linköping till Jönköping och sedan lagligt resten och tänker att jag då borde komma fram. Har en ionity i Spekeröd ca 2 mil från stugan som ett fegsnöre att ta till.
Vad jag ville säga med detta är att ens resor oftast inte är längre än bilens räckvidd så kvittar det ju om den har 30 eller 50 mil. Men model S och 50 mil borde väl jämföras med en Audi GT och inte en E-tron 55 som är en suv.
Ang model X så funderade jag också lite på den men föll bla bort på grund av ljudnivån enligt tester och komplex konstruktion av vingdörrsr, som inte är optimala om det kommer snö. Sedan handlar det väl min man är en Tesla människa eller inte
Vad jag ville säga med detta är att ens resor oftast inte är längre än bilens räckvidd så kvittar det ju om den har 30 eller 50 mil. Men model S och 50 mil borde väl jämföras med en Audi GT och inte en E-tron 55 som är en suv.
Ang model X så funderade jag också lite på den men föll bla bort på grund av ljudnivån enligt tester och komplex konstruktion av vingdörrsr, som inte är optimala om det kommer snö. Sedan handlar det väl min man är en Tesla människa eller inte
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Model S är stooor inuti och rymmer massa last, nog mer än etron SUV.
Etron gt är liiiten inuti, mindre än Model 3.
Etron gt är liiiten inuti, mindre än Model 3.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Läs hundbur, sedan är baksätet i S inget för långresor om man inte är barn eller kort, ör väldigt lågt så nja det beror väl på vilka mått man jämför.taliz skrev:Model S är stooor inuti och rymmer massa last, nog mer än etron SUV.
Etron gt är liiiten inuti, mindre än Model 3.
Att m3 skulle vara större invändigt är inget jag upplevde, har inte kollat möttes dock, men den har ju inget bagage.
Sedan tänkte jag mer på biltyp än ev storlek nör jag nämnde GT.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
Stämmer ganska hyfsat mot ABRP om man väljer korrekt indata. Men det är klart, -15c snö och motvind lär det aldrig bli några 30 mil!Dafro skrev:Nect: Intressant med dina räckviddssiffror, hur stämmer abrp med detta är min undran. Ska hämta min E55 i morgon, som ett barn inför julafton. Har ca 32 mil till stugan och enligt. ABRP så kommer jag fram om jag kör max 100, kan ju vara ett alternativ om det ör många som reser och slår inte så mycket på tid men då räknar den med 10% i marginal men att ha 4 mil kvar känns ju lite onödigt men man ska nog se till att komma fram på ca 5% för sedan börjar den strypa effekt. Min plan nu är att hålla 110 istället för 120 Linköping till Jönköping och sedan lagligt resten och tänker att jag då borde komma fram. Har en ionity i Spekeröd ca 2 mil från stugan som ett fegsnöre att ta till.
Vad jag ville säga med detta är att ens resor oftast inte är längre än bilens räckvidd så kvittar det ju om den har 30 eller 50 mil. Men model S och 50 mil borde väl jämföras med en Audi GT och inte en E-tron 55 som är en suv.
Ang model X så funderade jag också lite på den men föll bla bort på grund av ljudnivån enligt tester och komplex konstruktion av vingdörrsr, som inte är optimala om det kommer snö. Sedan handlar det väl min man är en Tesla människa eller inte
Längsta jag kört hittills på vintern har varit Bollnäs-Sundsvall efter riksväg och sedan E4an med mycket 80-90-110. Snö och snorhala vägar (låg medelhastighet)
Temperatur vid start -10c
Temperatur vid mål -20c
19” dubbdäck.
Förbrukningen landande då på 27,5 vilket ger drygt 31 mil om den körs ner till 0%.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Audi e-tron
Låter lovande, har nästan bara långresor på sommaren, förutom sportlovet då men det får bli som det blir tänker jag. Eller försöker jag intala mig, kanske blir till att låna en dieselbil men det tar mot.
27,8 kWp solceller
Re: Audi e-tron
32 mil på vintern kan gå om du har starka nerver och en lätt högerfot, men räkna inte med det. Förra vintern körde jag Gbg tur och retur. Det var prick 300km att köra och jag kom hem med 2km kvar på mätarn. Jag var redan inställd på att behöva gå hem sista sträckan. De sista 2 milen körde jag typ max 50. Den dagen var det +4 grader och regnigt. Gjorde samma tur ytterligare två gånger, fast då var vägarna torra, men temperaturen något lägre. Då klarade jag mig med 2 mils marginal, dvs 32 mil totalt. I samtliga fall snålkörde jag hela sträckan, max 100km/h, oftast bara 80, och hängde bakom lastbilar överallt där det var möjligt. Körde på 19" dubbfria vinterdäck.Dafro skrev:Nect: Intressant med dina räckviddssiffror, hur stämmer abrp med detta är min undran. Ska hämta min E55 i morgon, som ett barn inför julafton. Har ca 32 mil till stugan.
På sommarn däremot är 32 mil inget problem alls.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14