Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Nu är ju detta en e-tron tråd och inte en M3 LR tråd, bara som en påminnelse. Jag tycker inte det låter orimligt att behöva ladda 2-3 gånger på en sträcka på 50 mil. Det är absolut realistiskt, oavsett väder, framförallt när man inte kan ladda på destinationen och när man vill köra lite fortare än lastbilarna.
Jag körde sträckan Götene-Södertälje förra vintern. Det är 60 mil t o r, det var lite snöigt, och jag laddade fyra gånger! Tre gånger hos Ionity, Örebro, Södertälje, Örebro, (fortfarande för 80kr/laddning då) och så fick jag toppa ytterligare en gång med 50kW i Mariestad. Det kändes som en evighet varje gång. Och nej, det var inte kul alls. En snålare bil hade varit toppen i det sammanhanget. Och ett större batteri, visst, det hade underlättat.
Håller med. Förutom att jag ibland "kör skiten" ur min M3, så är det som du långt ifrån alla elbilar som har den kapaciteten att köra riktigt lika långt, och dessutom ofta med något sämre laddmöjligheter än SuC. Då detta är en e-tron-tråd som du påpekar, så är detta ju verkligen relevant.

Precis som många är inne på, som tex. Elon, Alrik, så tror jag att vi kommer få se större batterier, men att en lösning kan vara för många (tex. oss som inte reser så långt i vardagen) att ha liknande storlek på batterierna som idag, men att få fram nya batterikemier och laddare som kan fylla på riktigt snabbt (närmare vad det tar att fylla på tanken på en ICE).

Det kanske kräver lite fler laddstopp på vägen än om vi hade haft bilar med 200 kWh batterier, men för oss som bara reser långt ibland så hade det ju fungerat med 100 kWh-batteri om man stannade lite oftare, men kunde hålla stoppen riktigt korta. En målbild på att kunna trycka i 80 kWh i batteribanken på ca 5 min. tycker jag kan bli en lösning som kanske kan fungera för många.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Inte ens martinot är så viktig och upptagen att han inte kan lugna ner sig lite. Kanske blir han rent av en säkrare och piggare förare också om han får några rejäla pauser.
Nu pendlar jag inte till Norge längre då det var ett antal år sedan jag slutade jobba för den norska olje/gas-industrin (gick över till att istället jobba inom svenska och tyska fordonsindustrin de senaste fem åren, och nu har jag nyligen bytt till finanssektorn). Oftast så tog jag en paus på halva vägen för tex. lunch, men sträckkörde ett antal ggr i 10 tim (och hade bekanta som gjorde samma sak, då vi samåkte ibland).

Svårt att köra om på små norska vägar oavsett hur många pauser (eller inga) som man tog, men då drömde man ju verkligen om att det skulle funnits självkörande bilar! :)

Hade varit perfekt att kunna vila och slappna av, samtidigt som man kunde komma fram så snabbt som möjligt. Speciellt på dagtid då det ändå var mycket trafik och mest trist långtråkig "kolonnkörning" (många ställen som inte gick att köra om på, eller inte var någon större idé).

L5/FSD kan inte komma en dag för tidigt för vissa scenarion. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
Jobba under laddpauserna kan du ju göra redan idag.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?

De har e-tron chargin service aktiverad, åker förbi Ionity i Uppsala och laddar på en seg BEE-laddare i Gävle som inte brukar ge mer än 45 kW.

Sedan har de svårt att ställa bilen så att laddkabeln når fram.
Screenshot_20210220-130046_e-DN.jpg
Screenshot_20210220-130030_e-DN.jpg
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
Exakt. Kommer att förändra mycket av hur vi reser och transporterar oss! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
mati skrev:
Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
Jobba under laddpauserna kan du ju göra redan idag.
Fördelen med L5/FSD är att man inte måste synka tiden för jobb/möten med tidpunkten för när man behöver ladda. Man kan sova medans man laddar, och jobba medans man körs runt (såvida man inte blir åksjuk). Mer flexibelt! :)

Nu behöver jag inte pendla eller köra något i jobbet i Cv-19-tider, men fram tills dess att vi har L5/FSD så kan jag rekommendera en sådan praktisk sak för att kunna jobba medans man är parkerad (eller laddar): https://www.amazon.se/gp/product/B08S6VRDK8/

Produktbilden hos Amazon är från en M3, men fungerar troligen lika fint i en e-tron och andra bilar.


Bild
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
mati skrev:
Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
Exakt. Kommer att förändra mycket av hur vi reser och transporterar oss! :)
Varför skulle resan ta längre tid bara för att bilen är Level5?

Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?

De har e-tron chargin service aktiverad, åker förbi Ionity i Uppsala och laddar på en seg BEE-laddare i Gävle som inte brukar ge mer än 45 kW.

Sedan har de svårt att ställa bilen så att laddkabeln når fram.
Screenshot_20210220-130046_e-DN.jpg
Screenshot_20210220-130030_e-DN.jpg
Märkligt! :?

Hur lyckas svensk media alltid göra bort sig när de skall testa elbilar? Man blir nästan förundrad av hur det går till! :lol:

Även om jag är den första att skriva under på att man måste planera och kompromissa mer med en elbil på resa (idag) jämfört med en ICE (idag), så är ju sådant här lite väl märkligt.

Är inte dessutom parkeringsplatserna hos Ionity optimerade för att ladda VAG-bilarna enkelt? De har ju planerat var laddportarna sitter på deras egna bilar. Förstår inte hur detta kan bli problem för testarna på tidningarna?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.

Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta). :mrgreen:

Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.

Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta). :mrgreen:

Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen! :)
Men om du bara åker själv behöver du ju ingen liten buss.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.

Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta). :mrgreen:

Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen! :)
Men om du bara åker själv behöver du ju ingen liten buss.
Buss?

Kan ju vara en lite bil, "podd", eller vilket annat fordon som helst som kan utrustas med L5/FSD. Typ som en M3 eller (för att knyta lite ann till tråden) en Audi e-tron.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev:
Varför ska det alltid vara sån show när DN testar elbilar?
Screenshot_20210220-130046_e-DN.jpg
Screenshot_20210220-130030_e-DN.jpg
Inte för att vara kinkig, men lite svårt att läsa i så lågupplöst scanning. Går det möjligen att få i något lite högre upplösning/förstoring?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
Möjligheten till att resa som du beskriver finns ju redan idag. Både VW och MB har ju lyxigare minibussar där passagerarna kan sitta lägereld och jobba. Skillnaden är ju att man idag måste turas om att köra själva bilen. Man kanske kan se det som en paus och avkoppling från arbetet. Särskilt om man har anlag för åksjuka.
Märkligt att vi brukar hamna i situationen att alla vill köra och ingen vill vara passagerare hela resan.
När jag jobbade i Norge, och pendlade dit, så följde ibland fruga/barn med när vi skulle passa på att semestra i Norge. Ibland kunde jag även samåka med någon. Så ibland kan det råka stämma och fungera.

Men dessvärre kunde jag normalt inte anlita frugan som chaufför när jag jobbpendlade, då hon aldrig varit hemmafru (har alltid haft sitt eget chefsjobb och karriär att sköta). :mrgreen:

Hade varit grymt med L5/FSD i sådana lägen! :)
Men om du bara åker själv behöver du ju ingen liten buss.
Buss?

Kan ju vara en lite bil, "podd", eller vilket annat fordon som helst som kan utrustas med L5/FSD. Typ som en M3 eller (för att knyta lite ann till tråden) en Audi e-tron.
Jag kommenterade Matis inlägg där han tänkte sig en liten buss med sittgrupp. Det var det inlägget jag svarade på och trodde du fortsatte kommentera.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

MWall skrev:
mati skrev:
Den dagen bilen kan ratta sig själv på L5 behöver kanske inte batteriet vara så stort heller eftersom man kan göra nåt annat medan bilen kör. Jobba till exempel. Problemet med långa och många laddpauser är ju oftast att det är så tidskrävande att resa. Man sitter och kör hela dagen, då vill man inte slösa bort ännu mer tid med en massa laddpauser. En L5 bil kan ju vara utformad mer som en liten buss, med en sittgrupp och bord istället för fyra framåtriktade stolar och en ratt framför knäna. Det blir mer effektivt än idag att vara på resande fot, trots att själva resan kanske tar längre tid.
Jobba under laddpauserna kan du ju göra redan idag.
Ja, men inte under färd. Och det är ju det som tar tid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

För mig låter det som ett straff alternativt tortyr att sträckköra 9timmar utan minsta stopp. Usch! Det är inget jag skulle komma på att göra ens om jag fick pengar för det. Den lilla ”lyxen” att stanna med jämna mellanrum unnar jag mig gärna!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
För mig låter det som ett straff alternativt tortyr att sträckköra 9timmar utan minsta stopp. Usch! Det är inget jag skulle komma på att göra ens om jag fick pengar för det. Den lilla ”lyxen” att stanna med jämna mellanrum unnar jag mig gärna!
Ibland har man inte lika mycket alternativ. Jag jobbade mycket hemifrån hemmet i Sverige (50-70%), men ibland så krävde jobbet att jag var på plats i Norge (där jag hade min anställning och uppdrag).

Men man vänjer sig efter ett tag när man kört samma sträcka flera gånger. Laddar upp med lite bra poddar att lyssna på, tar med thermos med varm dryck (thé i mitt fall), en flaska vatten, och några mackor med en frukt/godis, och så glider man iväg. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
För mig låter det som ett straff alternativt tortyr att sträckköra 9timmar utan minsta stopp. Usch! Det är inget jag skulle komma på att göra ens om jag fick pengar för det. Den lilla ”lyxen” att stanna med jämna mellanrum unnar jag mig gärna!
Ibland har man inte lika mycket alternativ. Jag jobbade mycket hemifrån hemmet i Sverige (50-70%), men ibland så krävde jobbet att jag var på plats i Norge (där jag hade min anställning och uppdrag).

Men man vänjer sig efter ett tag när man kört samma sträcka flera gånger. Laddar upp med lite bra poddar att lyssna på, tar med thermos med varm dryck (thé i mitt fall), en flaska vatten, och några mackor med en frukt/godis, och så glider man iväg. :)
Och så använder du en tomflaska som toalett?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev:
Och så använder du en tomflaska som toalett?
Nej, det har jag faktiskt aldrig testat någonsin i hela mitt liv. Är lite mer konservativ av mig med sådant till skillnad från andra (kanske inklusive dig). :)

Men blir ändå lite nyfiken skall jag erkänna; är det något du själv använt (eller är det bara en myt som det snackas om)? :D

Har jag behov så stannar jag vid en toalett i 99% av fallen (eller snabbt vid vägen om det inte finns, men är extremt ovanligt då jag inte gillar det heller).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

martinot skrev:
HelectriC skrev:
Och så använder du en tomflaska som toalett?
Nej, det har jag faktiskt aldrig testat någonsin i hela mitt liv. Är lite mer konservativ av mig med sådant till skillnad från andra (kanske inklusive dig). :)

Men blir ändå lite nyfiken skall jag erkänna; är det något du själv använt (eller är det bara en myt som det snackas om)? :D

Har jag behov så stannar jag vid en toalett i 99% av fallen (eller snabbt vid vägen om det inte finns, men är extremt ovanligt då jag inte gillar det heller).
Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Ha, ha, nu vet jag inte om det är ett försök till "mobbning", eller bara ett otroligt fokus på mig som person och mitt privatliv, men det är OK oavsett. :D

Nej, jag har aldrig haft en pytteliten blåsa som gör att jag måste gå titt och tätt. Även normala vardagar hemma så går jag inte på toaletten oftare än 7-8 timmars mellanrum, och inga större problem att låta det gå 9-10 timmar (tex. på resa). Så ofta går det utmärkt. Men jag "kämpar" normalt aldrig heller för att hålla mig (bara störig känsla som jag inte orkar med), utan behöver jag gå så gör jag det enkelt och smidigt när det behovet uppstår. Då tar jag ett 5-min stopp vid närmsta mack längs vägen.

Man behöver inte göra saker svårare eller konstigare i livet än så. :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Ric »

HelectriC skrev:
Nej, jag stannar och går på toa, men jag försökte förstå hur det går till när man inte stannar på 9timmar. Att sitta och hålla sig så länge känns inte reellt, så då måste det ju ut på ett eller annat sätt i bilen och jag tänkte att en flaska är väl kanske lättast?
Ät minimalt med salt och kolhydrater dagarna före resan. Ät mycket kolhydrater och salt kvällen före resan samt till frukosten före resan. Det borde fungera.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

*LOL* Jag nöjer mig med att gå på toaletten innan jag sätter mig i bilen. Kanske "för enkelt" för er, men fungerar utmärkt. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Audi e-tron

Inlägg av MWall »

Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

MWall skrev:
Jag är nöjd om jag klarar 3 timmar utan att gå på muggen. Pissar för övrigt hellre i naturen än på nån sunkig vägtoalett om det är möjligt. Vilket det oftast är i Sverige. Nere i Europa är det lite värre.
Hoppsan! Olika storlekar (på blåsorna iaf.)! :D Jag är väl lite för "pryd" och lite för "konservativ" för att urinera i naturen/längs vägen (om det finns alternativ).

Men väldigt vad långt vi kommit från "e-tron" nu... :roll:
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar