Håller med. Förutom att jag ibland "kör skiten" ur min M3, så är det som du långt ifrån alla elbilar som har den kapaciteten att köra riktigt lika långt, och dessutom ofta med något sämre laddmöjligheter än SuC. Då detta är en e-tron-tråd som du påpekar, så är detta ju verkligen relevant.mati skrev:Nu är ju detta en e-tron tråd och inte en M3 LR tråd, bara som en påminnelse. Jag tycker inte det låter orimligt att behöva ladda 2-3 gånger på en sträcka på 50 mil. Det är absolut realistiskt, oavsett väder, framförallt när man inte kan ladda på destinationen och när man vill köra lite fortare än lastbilarna.
Jag körde sträckan Götene-Södertälje förra vintern. Det är 60 mil t o r, det var lite snöigt, och jag laddade fyra gånger! Tre gånger hos Ionity, Örebro, Södertälje, Örebro, (fortfarande för 80kr/laddning då) och så fick jag toppa ytterligare en gång med 50kW i Mariestad. Det kändes som en evighet varje gång. Och nej, det var inte kul alls. En snålare bil hade varit toppen i det sammanhanget. Och ett större batteri, visst, det hade underlättat.
Precis som många är inne på, som tex. Elon, Alrik, så tror jag att vi kommer få se större batterier, men att en lösning kan vara för många (tex. oss som inte reser så långt i vardagen) att ha liknande storlek på batterierna som idag, men att få fram nya batterikemier och laddare som kan fylla på riktigt snabbt (närmare vad det tar att fylla på tanken på en ICE).
Det kanske kräver lite fler laddstopp på vägen än om vi hade haft bilar med 200 kWh batterier, men för oss som bara reser långt ibland så hade det ju fungerat med 100 kWh-batteri om man stannade lite oftare, men kunde hålla stoppen riktigt korta. En målbild på att kunna trycka i 80 kWh i batteribanken på ca 5 min. tycker jag kan bli en lösning som kanske kan fungera för många.