Re: Audi e-tron
Postat: 01 feb 2019 20:39
Jag tror att artikeln är fel. Det ska kosta 8 eur per laddning på Ionity egna stationer som introduktion. När det priset upphör kommer det kosta 0,33 per kWh.
Tesla har sen ett bra tag tillbaka max 16,5 kW.Cay skrev:Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Tänker jag fel?
Just nu hade jag valt X alla gånger och då främst pga laddningsnätverket. Innan ionity når upp till samma täckning som Suc så funkar etron bara som andrabil.Cay skrev:Tänker jag fel?
"Brutto ca 1230 kkr" tycker jag säger allt... Som jag sagt så många ggr så är ju e-Tron i praktiken minst lika dyr som X trots att den är mycket mindre, har högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.Cay skrev:Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Tänker jag fel?
Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.Cay skrev:Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.Legato skrev:Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.Cay skrev:Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.Cay skrev:E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.Legato skrev:Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.Cay skrev:Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Audin verkar ladda betydligt snabbare än Teslorna. Det är väl det, ljudisoleringen och byggkvaliteten som är huvudnumren.Legato skrev:Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.Cay skrev:E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.Legato skrev:Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.Cay skrev:Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Förklara gärna vad du tycker är revolutionerande med E-Tron. För mig är det en sämre kopia på allt utom belysning och ljudnivå. Sen är "väcka föraren med säkerhetsbältet" en kul grej, men inget är ju revolutionerande på något sätt?
Med iPhone tror jag tom Ericsson-ingenjörerna fattade att det var något nytt på gott och ont. Vad är nytt med Audin?
Laddningen är för mig helt irrelevant när det inte finns laddare. Om några är när Ionity är mer på plats OM Tesla mot förmodan samtidigt misslyckas med att implementera SUC V3, DÅ är det relevant, men den kombinationen tror jag har under 1% sannolikhet.Verdi skrev:Audin verkar ladda betydligt snabbare än Teslorna. Det är väl det, ljudisoleringen och byggkvaliteten som är huvudnumren.Legato skrev:Kunderna valde iPhone det är helt korrekt. Men kunderna väljer ju också Tesla så nej, jag förstår fortfarande inte vad du menar.Cay skrev:E-tron är ingen Teslakopia, precis som att telefonen inte var någon telegrafikopia. De är olika generationer av olika behov.Legato skrev:Förstår faktiskt inte poängen. iPhone var inte en Ericsson-kopia, det var något helt nytt. Det är ju Tesla som innoverar och de andra som kopierar.Cay skrev:Legato: ”...högre förbrukning, har sämre prestanda och kanske framförallt i princip saknar eget laddnätverk.”.
Nu låter du som ingenjörerna på Ericsson, vars klagomål jag hört i snart tio år: det är för dålig stabilitet, -kamera, -gränssnitt, -maillösning, etc.
-Ja, jo det handlar om iPhone.
-Poängen är just att det mesta var nytt med iPhone- men inget var bra nog - för ingenjörerna. Kunderna tyckte, som vi vet, annat.
Förklara gärna vad du tycker är revolutionerande med E-Tron. För mig är det en sämre kopia på allt utom belysning och ljudnivå. Sen är "väcka föraren med säkerhetsbältet" en kul grej, men inget är ju revolutionerande på något sätt?
Med iPhone tror jag tom Ericsson-ingenjörerna fattade att det var något nytt på gott och ont. Vad är nytt med Audin?
Nej, du tänker inte fel. Det är ju du som både köra och betala för bilen.Cay skrev:Hur intressant är de första versionerna av e-tron egentligen?
Jag har i veckan fått offert från två ÅF, oberoende från varandra, med leverans i juni.
Båda har lämnat 5% rabatt på listpriset (brutto ca 1230kkr). Jag älskar night vision, Matrisstrålkastare, den mjukare fjädringen jämfört med MX, den tystare coupen, massagesäten och Bang&Olufsenljudet hos Audi. Ändå överväger jag att beställa en ny X100 pga: lägre vikt, avsevärt snabbare acceleration, avsevärt bättre laddförmåga (22kWh för AC utanför Tesla SuC)- till skillnad från e-trons 11.
Tänker jag fel?
Det handlar väl om att smaken är delad. Det här är Toyotas tredje bäst säljande bil i Europa:Muhlegg skrev:Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.
Laban skrev:Det handlar väl om att smaken är delad. Det här är Toyotas tredje bäst säljande bil i Europa:Muhlegg skrev:Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.
Det där är en konceptbilLaban skrev:Det handlar väl om att smaken är delad. Det här är Toyotas tredje bäst säljande bil i Europa:Muhlegg skrev:Men som sagt, det finns massor av bilmärken i varje prissegment idag. Om det fanns en perfekt bil så skulle det inte vara så.
Exakt så. Den kommer sälja tillräckligt bra, ingen tvekan om den saken. Bättre än övriga "icke-Tesla" också.dd88 skrev:Det som jag tror är mest revolutionerande med E-Tron är att det är en tillräckligt bra elbil som inte är en Tesla.
Finns mängder med spekulanter som vill ha en vanlig bil men med eldrift, där Tesla inte är ett alternativ av olika anledningar.
Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?OfarligTesla skrev:Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Kolla prislistan på Q7... Folk verkar tro att man ska få en stor elbil för samma pris som en mellanklass kombi med minsta motorn.Laban skrev:Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?OfarligTesla skrev:Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.
Ja precis. Och folk prisjämför E-Tron och ännu galnare i-pace med Model X som om de vore i samma storleksklass.Verdi skrev:Kolla prislistan på Q7... Folk verkar tro att man ska få en stor elbil för samma pris som en mellanklass kombi med minsta motorn.Laban skrev:Den är inte lite för dyr med tanke på att den just är en helt vanlig Audi ?OfarligTesla skrev:Tror E-tron kommer sälja bra, den är ju en helt vanlig Audi utan allt för mycket häftiga saker förutom att den går på el.
Och jag ställer mig tveksam till en modell med mindre batteripack med tanke på räckvidden på nuvarande modell.
De var bra kräm i den laddningen.. Snabbare vid typ 98% än vad en Nissan leaf är i vid toppen hehe.. Imponerande.. Men tyder på att de måste ha lite marginal I toppen på batteriet.helix skrev:Snabbladdning av E-tron på 175kW-laddare (Fortum i Kristinehamn) från 1% -> 100%