Re: Audi e-tron
Postat: 27 feb 2019 07:24
Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
En ny version sågs nyligen testas iaf:Zalman3 skrev:Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.Addex86 skrev:Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Jag kanske nyss fick se den på nära håll håll här i Hudiksvall!Legato skrev:En ny version sågs nyligen testas iaf:Zalman3 skrev:Nuvarande modell heter ju 55 Quattro.
Pratas ju om en billigare 45 Quattro och en snabbare "S" modell.
https://insideevs.com/new-version-audi- ... d-allroad/
Aha, det är ju bra i så fall!gellerstam skrev:Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.Addex86 skrev:Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
gellerstam skrev:Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.Addex86 skrev:Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
Att samma funktion som Addex86 frågar efter finns är ju inget att diskutera.Legato skrev:gellerstam skrev:Samma funktion finns i navigatorn i E-tron'en.Addex86 skrev:Funderar även på hur andra tillverkare ska hantera laddningen framöver?
Jag menar i Teslan skriver du in vart du vill åka och navigatorn föreslår laddplatser och hur länge man behöver ladda. Detta gör ju att man inte behöver tänka så mycket på den biten när man gör längre resor, det till och med gör längre resor möjliga, på ett smidigt sätt.
"Samma" kan diskuteras. Den visar väl var det finns laddare och hur man tar sig dit? Har den koll på respektive laddares hastighet och därmed hur länge man behöver ladda? Något den väl inte visar är om laddarna är lediga och fungerar (det vore ju extremt avancerat rent tekniskt att få det på plats när det handlar om ett stort antal olika laddnätverk). I dagsläget är ju de flesta CCS:er placerade i fåtal, så funktionen att kunna se om de är upptagna och fungerar är ju ännu viktigare i e-Tron än i Teslan egentligen, men även i Teslan är det väldigt skönt att kunna planera sin resväg efter var det riskerar att vara kö till laddning.
taliz skrev:Ni som beställt etron, med tanke på att en X P100D nu kostar ungefär lika mycket eller tom lite billigare... skulle ni gjort samma val idag?
Etron har ju mindre utrymme, sämre räckvidd och är betydligt långsammare samt saknar Superchargers.
Men den är ju tystare och Audi har ju bra kvalitetskänsla osv...
/marknadsundersökning
Ja, men det fick mig att fundera ändå. När jag läste om prissänkningen gick jag igenom min stora lista med för- och nackdelar igen och landade jag återigen i eTron och kunde sova gott. Men om det är en lika drastisk prissänkning globalt så sätter det onekligen press på Audi och övriga konkurrenter vilket givetvis är bra. Synd bara att de inte sänkte priset innan eTron presenterats så kanske Audi hade hakat på prissänkningen.taliz skrev:Ni som beställt etron, med tanke på att en X P100D nu kostar ungefär lika mycket eller tom lite billigare... skulle ni gjort samma val idag?
Etron har ju mindre utrymme, sämre räckvidd och är betydligt långsammare samt saknar Superchargers.
Men den är ju tystare och Audi har ju bra kvalitetskänsla osv...
/marknadsundersökning
mati skrev:Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.
Limokungen skrev:mati skrev:Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.
Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.
Jag undrar om det någonsin hänt förut att så många är frustrerade över en prissänkning...Limokungen skrev:mati skrev:Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.
Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.
OK, du har alltså en relativt ny P som du köpt privat utan restvärdesgaranti. Då förstår jag frustrationen.Limokungen skrev:Att man som företag före en prisjustering är en sak, men en dumpning av priset som tesla gjort är inget annat en ett hån mot sina kunder, min bil sjönk ca 300tkr på en natt, tack elon.
Jag kan du inte lita på tesla(elon)mer, undra vad nästa drag blir?!
Och hälsa från mig med.Verdi skrev:Limokungen skrev:mati skrev:Självklart. Jag hade inte tagit en Model X även om de hade sänkt priset till hälften av vad en e-tron kostar.
Bortsett från att förmånsvärdet är fortfarande mycket högre för en Model X så är det avståndet till Service Centret och den tveksamma Tesla-kvalitén som är en total deal-breaker för mig. Och nu när Tesla har visat vad de står för och hur de behandlar sina gamla kunder skulle jag aldrig mer köpa en Tesla.
Däremot så är jag rädd att jag måste avbeställa min e-tron eftersom min Model S kommer att vara osäljbar nästa vecka. Jag kanske hittar en lämplig vägg att krascha i. Känns som ett väldigt lockande alternativ just nu.
Kan bara hålla med, att tesla fullständigt pissar på oss tesla ägare med den prisdumpningen!
Vet inte heller hur jag ska få min S100 såld tills e tron kommer.
Nej det är ju inte så snyggt skött. Lider med er.
Jag valde dock att försöka vända det till min fördel och beställde precis en Model S P100DL. Får se om det funkar. Tror inte jag riskerar så himla mycket iaf. I värsta fall får jag lämna tillbaka den inom ett dygn. Isf får jag väl glädja mig åt att jag åsamkar Tesla lite skada tillbaka. Ska hälsa från dig mati isf.
Begränsad andrahandsmarknad för iPhone? Nej. Jag skulle gissa att iPhones är det som säljs flest av på Blocket alla kategorier. Min sambo sålde just sin X. Jag kunde säga med precision på 200:- vad hon skulle få betalt.mati skrev:Jämförelsen med Apple haltar betänkligt. Begagnadmarknaden för Ajfånes är väl tämligen begränsad skulle jag vilja påstå.
Men alla som har köpt en Tesla kalkylerade väl med att restvärdet bli x-kronor, plus/minus en viss felmarginal. Inte fan kunde man räkna med att Elon tar sitt livs största bloss för att sedan dumpa priserna i det bottenlösa.
Som jag skrev i en annan tråd. Jag önskar att karln far åt helvete. Och gör han inte det frivilligt så ska fan komma och hämta honom.
Misstaget är väl att vi som konsumenter räknade med att andrahandsvärdet på bilar skulle följa ungefär samma mönster som tidigare. När det drabbar ansiktslösa traditionella biltillverkare ser folk här på forumet på det som något positivt men när det drabbar privatpersoner är det inte lika kul. Jag tror det här är ett tecken på att min eTron blir dyrare än jag räknat med men jag är fortfarande glad att det sker. Om Tesla behöll ett högre pris än nödvändigt och därmed saktade ner omställningen vore det betydligt värre tycker jag.mati skrev:Jämförelsen med Apple haltar betänkligt. Begagnadmarknaden för Ajfånes är väl tämligen begränsad skulle jag vilja påstå.
Men alla som har köpt en Tesla kalkylerade väl med att restvärdet bli x-kronor, plus/minus en viss felmarginal. Inte fan kunde man räkna med att Elon tar sitt livs största bloss för att sedan dumpa priserna i det bottenlösa.
Som jag skrev i en annan tråd. Jag önskar att karln far åt helvete. Och gör han inte det frivilligt så ska fan komma och hämta honom.
Helt enig. Tror detta är jättebra för transformationen förutsatt att Tesla överlever. Ser det inte som en förlust att min bil tappat 100k heller, jag kommer köpa Tesla nästa gång också och sparar därmed mer på sänkningen på nya bilen än förlusten på gamla bilen.Muhlegg skrev:Misstaget är väl att vi som konsumenter räknade med att andrahandsvärdet på bilar skulle följa ungefär samma mönster som tidigare. När det drabbar ansiktslösa traditionella biltillverkare ser folk här på forumet på det som något positivt men när det drabbar privatpersoner är det inte lika kul. Jag tror det här är ett tecken på att min eTron blir dyrare än jag räknat med men jag är fortfarande glad att det sker. Om Tesla behöll ett högre pris än nödvändigt och därmed saktade ner omställningen vore det betydligt värre tycker jag.mati skrev:Jämförelsen med Apple haltar betänkligt. Begagnadmarknaden för Ajfånes är väl tämligen begränsad skulle jag vilja påstå.
Men alla som har köpt en Tesla kalkylerade väl med att restvärdet bli x-kronor, plus/minus en viss felmarginal. Inte fan kunde man räkna med att Elon tar sitt livs största bloss för att sedan dumpa priserna i det bottenlösa.
Som jag skrev i en annan tråd. Jag önskar att karln far åt helvete. Och gör han inte det frivilligt så ska fan komma och hämta honom.
Edit - jag lider verkligen med alla som ser sina kalkyler spricka pga sjunkande andrahandsvärde. Det är förbannat tråkigt.