Nja, jag är tveksam till dessa tester. Varför envisas de till exempel med att köra i sportläge hela tiden? Det gör både Next Move och Tesla Björn. Trots att bilen bevisligen drar mer då. Andra tester visar helt andra förbrukningssiffror, även om de kanske inte är "vetenskapligt" gjorda, men då har det valts en lämpligare inställning. Bilen har en mängd olika körlägen, och jag skulle vilja påstå att sportläget är i princip lika olämpligt för räckviddstester som offroad-läget. Varför kör de inte i Auo-läge till exempel? Då väljer bilen den inställningen som är bäst. Det borde ju vara det rimligaste valet. Sportläget kan de använda när de jämför accelerationssiffror eller liknande, men inte för att testa förbrukningen.Laban skrev:Det har jag full förståelse för. Dina tester är mer relevanta för dig för det visar hur mycket bilarna drar med din körstil. Men ska man jämföra förbrukningen mellan olika modeller i en viss medelhastighet så bör man väl ändå använda tester som testar just det ? Som ex Next Move, Björn Nylands tester.mati skrev:Så sett tycker jag att det är ytterst relevant att jämföra min e-trons förbrukning med mina Teslor. Jag kör den samma sätt, på samma vägar, samma förhållanden. Det går alltså att jämföra siffrorna, med förbehåll att jag inte har kört bilen pä vintern ännu.
Det jag kan säga är att den inte är lika förlåtande som min S90D var. Den går att köra hyfsat snålt, men den kräver omtanke. Kör man som en biltjuv så kostar det elektroner. Mer än i en Tesla.
Samtidigt tycker jag att det är viktigt att visa att den inte drar 3kWh/mil oavset vad man gör, så som vissa gärna vill påstå. Det gör den bevisligen inte, oavsett om det är anekdotiskt eller inte.
Sen kan man naturligtvis hävda att bilen är jättedålig eftersom den har så många inställningsmöjligheter som gör att man kan välja fel körläge och därmed inte får den utlovade räckvidden, men det är en annan fråga.