Re: Audi e-tron
Postat: 06 dec 2022 17:25
För mig funkar allt, förutom att hämta ner kördata i en Excelfil.
Batteriinfo får jag upp om jag skickar ett navigationsmål i appen. Klimatisering är stendöd. Inte ens schemalagd eller via nyckeln fungerar. Liksom naven (men den har varit död länge).Dafro skrev:Jag kan inte se batteriinfo men kan förvärma.Legato skrev:Ni som läser i en massa andra E-Tron-forum, är det fler för vilka appen fortfarande inte funkar?
Har gått ifrån att vara nöjd med bilen till att vara riktigt trött på den nu. Hårdvaran funkar fint för mig men mjukvaran är verkligen under all kritik...
Ser fram emot att lämna tillbaka bilen i maj.
- Appen har inte funkat stabilt på nästan en månad.
- Navigatorn är död.
Vad ska du ha istället?
Är lite sugen på nya 55 för att få längre räckvidd men frågan är hur mycket det blir, ca 30 % men borde räcka.
Är faktiskt nöjd med min och nu nör CK har öppnat 6 st i Borås i närhet av de andra som finns och ck är ju så dyra så där borde man slippa kö.
Aha, jag prioriterar bil före app och hör blir det ingen Tesla. Fast visst jag har aldrig åkt i en X så ev skulle den vara bra, men inte lika tyst vad jag läst här och för dyr.Legato skrev:Batteriinfo får jag upp om jag skickar ett navigationsmål i appen. Klimatisering är stendöd. Inte ens schemalagd eller via nyckeln fungerar. Liksom naven (men den har varit död länge).Dafro skrev:Jag kan inte se batteriinfo men kan förvärma.Legato skrev:Ni som läser i en massa andra E-Tron-forum, är det fler för vilka appen fortfarande inte funkar?
Har gått ifrån att vara nöjd med bilen till att vara riktigt trött på den nu. Hårdvaran funkar fint för mig men mjukvaran är verkligen under all kritik...
Ser fram emot att lämna tillbaka bilen i maj.
- Appen har inte funkat stabilt på nästan en månad.
- Navigatorn är död.
Vad ska du ha istället?
Är lite sugen på nya 55 för att få längre räckvidd men frågan är hur mycket det blir, ca 30 % men borde räcka.
Är faktiskt nöjd med min och nu nör CK har öppnat 6 st i Borås i närhet av de andra som finns och ck är ju så dyra så där borde man slippa kö.
Får en X Plaid om några veckor. Det jag ser fram emot mest är sjukt nog Teslas otroligt stabila app... Idag låg Cupras app nere i ca 24 timmar också.
Frugan var allt annat än glad idag när hon kom in:
Hon: "Jag hatar verkligen Audin, hur kan appen ligga nere i veckor?"
Jag: "Mmm, nu är Cuprans app stendöd också"
Hon: "Aldrig mer"
Cupran hoppade iaf igång igen ikväll. Audins är fortfarande kass och jag känner numera samma som henne. Aldrig mer en Audi.
Som jag fattat det så är både BMWs och Mercedes appar stabila så just nu känns det som vi aldrig går till ska till Audi igen.
Handlar såklart inte bara om appen... Audin är tråkig men bekväm. Teslan tror jag kommer vara riktigt rolig med nära nog tre gånger så mycket hästar. Samt, trots hästarna, bättre räckvidd och lägre förbrukning.Dafro skrev:Aha, jag prioriterar bil före app och hör blir det ingen Tesla. Fast visst jag har aldrig åkt i en X så ev skulle den vara bra, men inte lika tyst vad jag läst här.Legato skrev:Batteriinfo får jag upp om jag skickar ett navigationsmål i appen. Klimatisering är stendöd. Inte ens schemalagd eller via nyckeln fungerar. Liksom naven (men den har varit död länge).Dafro skrev:Jag kan inte se batteriinfo men kan förvärma.Legato skrev:Ni som läser i en massa andra E-Tron-forum, är det fler för vilka appen fortfarande inte funkar?
Har gått ifrån att vara nöjd med bilen till att vara riktigt trött på den nu. Hårdvaran funkar fint för mig men mjukvaran är verkligen under all kritik...
Ser fram emot att lämna tillbaka bilen i maj.
- Appen har inte funkat stabilt på nästan en månad.
- Navigatorn är död.
Vad ska du ha istället?
Är lite sugen på nya 55 för att få längre räckvidd men frågan är hur mycket det blir, ca 30 % men borde räcka.
Är faktiskt nöjd med min och nu nör CK har öppnat 6 st i Borås i närhet av de andra som finns och ck är ju så dyra så där borde man slippa kö.
Får en X Plaid om några veckor. Det jag ser fram emot mest är sjukt nog Teslas otroligt stabila app... Idag låg Cupras app nere i ca 24 timmar också.
Frugan var allt annat än glad idag när hon kom in:
Hon: "Jag hatar verkligen Audin, hur kan appen ligga nere i veckor?"
Jag: "Mmm, nu är Cuprans app stendöd också"
Hon: "Aldrig mer"
Cupran hoppade iaf igång igen ikväll. Audins är fortfarande kass och jag känner numera samma som henne. Aldrig mer en Audi.
Som jag fattat det så är både BMWs och Mercedes appar stabila så just nu känns det som vi aldrig går till ska till Audi igen.
Men visst är det tråkigt att det inte funkar att styra från appen när man vant sig.
För mig är det en total showstopper. Vid hämtning och lämning vid barnens skola blir inte bilen varm åt något håll.HelectriC skrev:Vad är det som är livsviktigt med appen? Självklart bör den funka och det är bra när den gör det, men vilka funktioner får en att vilja kvitta sig med bilen pga appen? Är det förvärmning? Alla elbilar jag haft blir varma på extremt kort tid så fort jag sätter mig i bilen. Känns inte som en show stopper bara för att en app är kass.
Flera som har problem med appen efter senaste uppdateringen. Men långt ifrån alla. För mig funkar allt som tidigare så verkar tyvärr vara lite av ett lotteri. Har du felanmält problemet till din säljare/eller Audi? Vissa har fått det att funka efter felanmälan och nån reset.Legato skrev:Ni som läser i en massa andra E-Tron-forum, är det fler för vilka appen fortfarande inte funkar?
Har gått ifrån att vara nöjd med bilen till att vara riktigt trött på den nu. Hårdvaran funkar fint för mig men mjukvaran är verkligen under all kritik...
Ser fram emot att lämna tillbaka bilen i maj.
- Appen har inte funkat stabilt på nästan en månad.
- Navigatorn är död.
Ska finnas här om du har det:Off Grid Byggaren skrev:ställa in så att den kör igång värmen när man låser upp bilen med nyckeln
Var och hur ställer jag in detta?
Kanske inte finns på MY19?
Legato skrev:För mig är det en total showstopper. Vid hämtning och lämning vid barnens skola blir inte bilen varm åt något håll.HelectriC skrev:Vad är det som är livsviktigt med appen? Självklart bör den funka och det är bra när den gör det, men vilka funktioner får en att vilja kvitta sig med bilen pga appen? Är det förvärmning? Alla elbilar jag haft blir varma på extremt kort tid så fort jag sätter mig i bilen. Känns inte som en show stopper bara för att en app är kass.
Att sätta sig i en varm bil vintertid är guld värt för mig. Att skrapa rutor och frysa i bilen är för mig något man gör i fossiler och inget jag någonsin vill tillbaka till.
Med Hondan, vars app aldrig funkade, fanns iaf nödlösningen att starta värmen med nyckel. När inte ens det funkar är det totalt värdelöst.
Har värmning via upplåsning aktiverad men fungerar ej.Nect skrev:Flera som har problem med appen efter senaste uppdateringen. Men långt ifrån alla. För mig funkar allt som tidigare så verkar tyvärr vara lite av ett lotteri. Har du felanmält problemet till din säljare/eller Audi? Vissa har fått det att funka efter felanmälan och nån reset.Legato skrev:Ni som läser i en massa andra E-Tron-forum, är det fler för vilka appen fortfarande inte funkar?
Har gått ifrån att vara nöjd med bilen till att vara riktigt trött på den nu. Hårdvaran funkar fint för mig men mjukvaran är verkligen under all kritik...
Ser fram emot att lämna tillbaka bilen i maj.
- Appen har inte funkat stabilt på nästan en månad.
- Navigatorn är död.
Om det gäller att förvärma kupén så går det ställa in så att den kör igång när man låser upp bilen med nyckeln. Brukar ha den funktionen vintertid så jag slipper leta telefonen hemma när jag ska ut snabbt.
Brukar låsa upp och låsa bilen direkt igen så startar värmaren med bilen låst.
Edit:
Det blir ingen skillnad om du försöker starta förvärmen med snabbknappen i appen?
Ta tag längst ner och swipa upp så får du upp denna knapp.
Kul för dig. Ja, att det är en massa fel på min är uppenbart... Dock inte klimatiseringen när bilen väl är igång, men det tar några minuter innan värme kommer. Det är helt ok om du gillar iskyla, jag hatar det.HelectriC skrev:Legato skrev:För mig är det en total showstopper. Vid hämtning och lämning vid barnens skola blir inte bilen varm åt något håll.HelectriC skrev:Vad är det som är livsviktigt med appen? Självklart bör den funka och det är bra när den gör det, men vilka funktioner får en att vilja kvitta sig med bilen pga appen? Är det förvärmning? Alla elbilar jag haft blir varma på extremt kort tid så fort jag sätter mig i bilen. Känns inte som en show stopper bara för att en app är kass.
Att sätta sig i en varm bil vintertid är guld värt för mig. Att skrapa rutor och frysa i bilen är för mig något man gör i fossiler och inget jag någonsin vill tillbaka till.
Med Hondan, vars app aldrig funkade, fanns iaf nödlösningen att starta värmen med nyckel. När inte ens det funkar är det totalt värdelöst.
Jag testade nu för en timme sen när jag skulle iväg, satte mig i i4an utan förvärmning, rutorna igenisade (inte använt bilen på över ett dygn) och hela bilen kall generellt. Tog mindre än 2min så var rutorna isfria och bilen varm. Rattvärme, stolsvärme och defroster på frontruta och värmeslingor i bakruta. Så har jag upplevt alla elbilar jag haft av olika märken. Kanske något fel på din? Jag har inte skrapat rutor sen 2014 Det är ju natt och dag att jämföra att sätta sig i genomfrusen elbil kontra fossilbil, som verkligen tar 30min innan något händer på värmefronten.
Swipa upp och och den ikonen är en snabbstart av klimatet där man bara får välja temperatur. Den andra har fler val (stolsvärme, vilka platser, defroster bak och avfrostning framruta).Legato skrev:Har värmning via upplåsning aktiverad men fungerar ej.Nect skrev:Flera som har problem med appen efter senaste uppdateringen. Men långt ifrån alla. För mig funkar allt som tidigare så verkar tyvärr vara lite av ett lotteri. Har du felanmält problemet till din säljare/eller Audi? Vissa har fått det att funka efter felanmälan och nån reset.Legato skrev:Ni som läser i en massa andra E-Tron-forum, är det fler för vilka appen fortfarande inte funkar?
Har gått ifrån att vara nöjd med bilen till att vara riktigt trött på den nu. Hårdvaran funkar fint för mig men mjukvaran är verkligen under all kritik...
Ser fram emot att lämna tillbaka bilen i maj.
- Appen har inte funkat stabilt på nästan en månad.
- Navigatorn är död.
Om det gäller att förvärma kupén så går det ställa in så att den kör igång när man låser upp bilen med nyckeln. Brukar ha den funktionen vintertid så jag slipper leta telefonen hemma när jag ska ut snabbt.
Brukar låsa upp och låsa bilen direkt igen så startar värmaren med bilen låst.
Edit:
Det blir ingen skillnad om du försöker starta förvärmen med snabbknappen i appen?
Ta tag längst ner och swipa upp så får du upp denna knapp.
Har testat båda knapparna i appen (har de inte identisk funktion?), men samma resultat se nedan.
Tja, kanske värt att felanmäla då om det finns chans att de löser på distans. Orkar inte köra den till verkstad när det är så kort tid kvar.
Jag menar verkligen inte att i4an är nån slags extra fantastisk bil, jag har samma erfarenhet av alla elbilar jag haft, därför jag inte helt förstår varför det tar så lång tid i din? Kylan är ju borta på 2minLegato skrev:Kul för dig. Ja, att det är en massa fel på min är uppenbart... Dock inte klimatiseringen när bilen väl är igång, men det tar några minuter innan värme kommer. Det är helt ok om du gillar iskyla, jag hatar det.HelectriC skrev:Legato skrev:För mig är det en total showstopper. Vid hämtning och lämning vid barnens skola blir inte bilen varm åt något håll.HelectriC skrev:Vad är det som är livsviktigt med appen? Självklart bör den funka och det är bra när den gör det, men vilka funktioner får en att vilja kvitta sig med bilen pga appen? Är det förvärmning? Alla elbilar jag haft blir varma på extremt kort tid så fort jag sätter mig i bilen. Känns inte som en show stopper bara för att en app är kass.
Att sätta sig i en varm bil vintertid är guld värt för mig. Att skrapa rutor och frysa i bilen är för mig något man gör i fossiler och inget jag någonsin vill tillbaka till.
Med Hondan, vars app aldrig funkade, fanns iaf nödlösningen att starta värmen med nyckel. När inte ens det funkar är det totalt värdelöst.
Jag testade nu för en timme sen när jag skulle iväg, satte mig i i4an utan förvärmning, rutorna igenisade (inte använt bilen på över ett dygn) och hela bilen kall generellt. Tog mindre än 2min så var rutorna isfria och bilen varm. Rattvärme, stolsvärme och defroster på frontruta och värmeslingor i bakruta. Så har jag upplevt alla elbilar jag haft av olika märken. Kanske något fel på din? Jag har inte skrapat rutor sen 2014 Det är ju natt och dag att jämföra att sätta sig i genomfrusen elbil kontra fossilbil, som verkligen tar 30min innan något händer på värmefronten.
Rattvärme har jag ingen, det är extrautrustning på "Premium"-Audi.
Jag förstår Legato. De där 2 minuterna är 2 långa minuter med knuten näve… Man vill hoppa in i en varm bil och inte kall.HelectriC skrev:Jag menar verkligen inte att i4an är nån slags extra fantastisk bil, jag har samma erfarenhet av alla elbilar jag haft, därför jag inte helt förstår varför det tar så lång tid i din? Kylan är ju borta på 2minLegato skrev:Kul för dig. Ja, att det är en massa fel på min är uppenbart... Dock inte klimatiseringen när bilen väl är igång, men det tar några minuter innan värme kommer. Det är helt ok om du gillar iskyla, jag hatar det.HelectriC skrev:Legato skrev:För mig är det en total showstopper. Vid hämtning och lämning vid barnens skola blir inte bilen varm åt något håll.HelectriC skrev:Vad är det som är livsviktigt med appen? Självklart bör den funka och det är bra när den gör det, men vilka funktioner får en att vilja kvitta sig med bilen pga appen? Är det förvärmning? Alla elbilar jag haft blir varma på extremt kort tid så fort jag sätter mig i bilen. Känns inte som en show stopper bara för att en app är kass.
Att sätta sig i en varm bil vintertid är guld värt för mig. Att skrapa rutor och frysa i bilen är för mig något man gör i fossiler och inget jag någonsin vill tillbaka till.
Med Hondan, vars app aldrig funkade, fanns iaf nödlösningen att starta värmen med nyckel. När inte ens det funkar är det totalt värdelöst.
Jag testade nu för en timme sen när jag skulle iväg, satte mig i i4an utan förvärmning, rutorna igenisade (inte använt bilen på över ett dygn) och hela bilen kall generellt. Tog mindre än 2min så var rutorna isfria och bilen varm. Rattvärme, stolsvärme och defroster på frontruta och värmeslingor i bakruta. Så har jag upplevt alla elbilar jag haft av olika märken. Kanske något fel på din? Jag har inte skrapat rutor sen 2014 Det är ju natt och dag att jämföra att sätta sig i genomfrusen elbil kontra fossilbil, som verkligen tar 30min innan något händer på värmefronten.
Rattvärme har jag ingen, det är extrautrustning på "Premium"-Audi.
Tackar, den inställningen fanns gömd där faktiskt.Nect skrev:Ska finnas här om du har det:Off Grid Byggaren skrev:ställa in så att den kör igång värmen när man låser upp bilen med nyckeln
Var och hur ställer jag in detta?
Kanske inte finns på MY19?
Har faktiskt inte testat reset då jag trodde det var appen som strulade (för många), men med tanke på att nyckel och schema inte funkar heller så ska jag definitivt testa det också imorgon.Nect skrev:Swipa upp och och den ikonen är en snabbstart av klimatet där man bara får välja temperatur. Den andra har fler val (stolsvärme, vilka platser, defroster bak och avfrostning framruta).Legato skrev:Har värmning via upplåsning aktiverad men fungerar ej.Nect skrev:Flera som har problem med appen efter senaste uppdateringen. Men långt ifrån alla. För mig funkar allt som tidigare så verkar tyvärr vara lite av ett lotteri. Har du felanmält problemet till din säljare/eller Audi? Vissa har fått det att funka efter felanmälan och nån reset.Legato skrev:Ni som läser i en massa andra E-Tron-forum, är det fler för vilka appen fortfarande inte funkar?
Har gått ifrån att vara nöjd med bilen till att vara riktigt trött på den nu. Hårdvaran funkar fint för mig men mjukvaran är verkligen under all kritik...
Ser fram emot att lämna tillbaka bilen i maj.
- Appen har inte funkat stabilt på nästan en månad.
- Navigatorn är död.
Om det gäller att förvärma kupén så går det ställa in så att den kör igång när man låser upp bilen med nyckeln. Brukar ha den funktionen vintertid så jag slipper leta telefonen hemma när jag ska ut snabbt.
Brukar låsa upp och låsa bilen direkt igen så startar värmaren med bilen låst.
Edit:
Det blir ingen skillnad om du försöker starta förvärmen med snabbknappen i appen?
Ta tag längst ner och swipa upp så får du upp denna knapp.
Har testat båda knapparna i appen (har de inte identisk funktion?), men samma resultat se nedan.
Tja, kanske värt att felanmäla då om det finns chans att de löser på distans. Orkar inte köra den till verkstad när det är så kort tid kvar.
Antar att du provat starta om MMI genom att hålla in volymrattten vid växelspaken länge tills skärmarna startar om?
Anmäl det för start av klimatet med nyckeln ska ju också fungera…
Värt att prova iaf!Legato skrev:Har faktiskt inte testat reset då jag trodde det var appen som strulade (för många), men med tanke på att nyckel och schema inte funkar heller så ska jag definitivt testa det också imorgon.Nect skrev:Swipa upp och och den ikonen är en snabbstart av klimatet där man bara får välja temperatur. Den andra har fler val (stolsvärme, vilka platser, defroster bak och avfrostning framruta).Legato skrev:Har värmning via upplåsning aktiverad men fungerar ej.Nect skrev:Flera som har problem med appen efter senaste uppdateringen. Men långt ifrån alla. För mig funkar allt som tidigare så verkar tyvärr vara lite av ett lotteri. Har du felanmält problemet till din säljare/eller Audi? Vissa har fått det att funka efter felanmälan och nån reset.Legato skrev:Ni som läser i en massa andra E-Tron-forum, är det fler för vilka appen fortfarande inte funkar?
Har gått ifrån att vara nöjd med bilen till att vara riktigt trött på den nu. Hårdvaran funkar fint för mig men mjukvaran är verkligen under all kritik...
Ser fram emot att lämna tillbaka bilen i maj.
- Appen har inte funkat stabilt på nästan en månad.
- Navigatorn är död.
Om det gäller att förvärma kupén så går det ställa in så att den kör igång när man låser upp bilen med nyckeln. Brukar ha den funktionen vintertid så jag slipper leta telefonen hemma när jag ska ut snabbt.
Brukar låsa upp och låsa bilen direkt igen så startar värmaren med bilen låst.
Edit:
Det blir ingen skillnad om du försöker starta förvärmen med snabbknappen i appen?
Ta tag längst ner och swipa upp så får du upp denna knapp.
Har testat båda knapparna i appen (har de inte identisk funktion?), men samma resultat se nedan.
Tja, kanske värt att felanmäla då om det finns chans att de löser på distans. Orkar inte köra den till verkstad när det är så kort tid kvar.
Antar att du provat starta om MMI genom att hålla in volymrattten vid växelspaken länge tills skärmarna startar om?
Anmäl det för start av klimatet med nyckeln ska ju också fungera…
Går det att felanmäla via bil eller app på något sätt förresten? Eller menar du ett gammalt hederligt samtal till verkstaden?
Vad bra! Enligt instruktionsboken avses ”glasytor” med bakrutan och sidospeglarna. Tror faktiskt defrostern på framrutan startar automatiskt när det är kallt ute. (Kör jag igång värmen och hoppar in i bilen så lyser knappen för det iaf)Off Grid Byggaren skrev:Tackar, den inställningen fanns gömd där faktiskt.Nect skrev:Ska finnas här om du har det:Off Grid Byggaren skrev:ställa in så att den kör igång värmen när man låser upp bilen med nyckeln
Var och hur ställer jag in detta?
Kanske inte finns på MY19?
Innerbär Uppvärmning av glasytor att den kör defrostern för fullt?
Här du någon bild på var du anslöt laddaren? Såg i något showroom att de laddade och verkade vara framdraget någon pluspol bakom frunken vill jag minnas.Dafro skrev:Först får jag nog försvara legato lite, E-tron blir inte varm på 2 min, har säkert dubbla volymen som en I4 så säg 4 min och ratten är fan kall i 10, har såklart ingen rattvärme. Men håller med om att elbilar är markant snabbare än fossil på att värma upp kupén. ska kolla om jag har start av värme vid upplåsning men tror min ör för gammal. Inser nu att det inte bara är längre räckvidd jag vill ha, rattvärme ska jag också i nästa bil. Ska nog felanmälan min app om jag orkar.
Tänkte att jag skulle ladda mitt 12v batteri nu inför vintern med all förvärmning men det fick man minsann inte göra för då kunde bilens elektronik gå sönder, läste i manualen men sen kom jag på att det gjorde jag förra året och det gick ju bra (då löste jag inte i manualen). Har en ctek som när jag anslöt hade 3 dioder som lyste och efter en natt hade den 7 och lyste grönt. Så då vet ni att det går bra. Men visst om man sitter med en röd box från 70 talet som kallas batteriladdare så kanske det går åt helvete.
Till slut måste jag öndå söga att jag verkligen gillar elbil.