Sida 1 av 1
Första Model 3 i Europa
Postat: 28 jan 2018 04:20
av Legato
De nya ägarna kanske inte riktigt är sådana Tesla-fans som man kunde hoppats
https://thelastdriverlicenseholder.com/ ... ngineering
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 28 jan 2018 07:52
av Kalle
Det finns en i norge redan, har setts ute på vägarna
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 28 jan 2018 08:01
av JFAH
Såg det dr på electrec. Två av dem; ena till stuttgart (ahum, vem kan ha intresse av den där?

).
Den andra skulle till Leipzig (BMW land).... JAg tror någon produkt schef någonstans har blivit lite yrvaken och funderat på vart deras marknadsandelar är på väg...
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 28 jan 2018 09:50
av Legato
Kalle skrev:Det finns en i norge redan, har setts ute på vägarna
Har ju rullat testbilar i Europa men mig veterligen är detta de första som faktiskt importeras?
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 28 jan 2018 09:52
av Legato
JFAH skrev:Såg det dr på electrec. Två av dem; ena till stuttgart (ahum, vem kan ha intresse av den där?

).
Den andra skulle till Leipzig (BMW land).... JAg tror någon produkt schef någonstans har blivit lite yrvaken och funderat på vart deras marknadsandelar är på väg...
Även Stuttgart är tydligen BMW-land numera pga tillverkning av i-modellerna där... Ja dessa stackars bilar lär nog dissikeras i minsta detalj!
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 29 jan 2018 09:56
av Geni87
Legato skrev:JFAH skrev:Såg det dr på electrec. Två av dem; ena till stuttgart (ahum, vem kan ha intresse av den där?

).
Den andra skulle till Leipzig (BMW land).... JAg tror någon produkt schef någonstans har blivit lite yrvaken och funderat på vart deras marknadsandelar är på väg...
Även Stuttgart är tydligen BMW-land numera pga tillverkning av i-modellerna där... Ja dessa stackars bilar lär nog dissikeras i minsta detalj!
Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna. Men ja, biltillverkarna gillar att skruva isär varandras bilar.

De brukar till och med byta bilar med varandra då de vet att konkurrenterna ändå kommer skruva isär dem.
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 29 jan 2018 10:05
av StefL
Geni87 skrev:Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna.
Att BMW huvudsakligen håller till i München trodde jag var allom bekant - Bayerische Motoren Werke heter de ju. Och motorcyklarna tillverkas lämpligt nog vid "Berliner Motoren Werke" i Spandau i nordvästra Berlin

Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 29 jan 2018 10:39
av Geni87
StefL skrev:Geni87 skrev:Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna.
Att BMW huvudsakligen håller till i München trodde jag var allom bekant - Bayerische Motoren Werke heter de ju. Och motorcyklarna tillverkas lämpligt nog vid "Berliner Motoren Werke" i Spandau i nordvästra Berlin

Ja det trodde jag också.
Här är en bra överblick över bilfabrikerna i Tyskland.
BMW - Svart
Mercedes - Mörkblå
VW Group - Röd
PSA - Orange
Ford - Grön
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 29 jan 2018 11:11
av Legato
Geni87 skrev:Legato skrev:JFAH skrev:Såg det dr på electrec. Två av dem; ena till stuttgart (ahum, vem kan ha intresse av den där?

).
Den andra skulle till Leipzig (BMW land).... JAg tror någon produkt schef någonstans har blivit lite yrvaken och funderat på vart deras marknadsandelar är på väg...
Även Stuttgart är tydligen BMW-land numera pga tillverkning av i-modellerna där... Ja dessa stackars bilar lär nog dissikeras i minsta detalj!
Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna. Men ja, biltillverkarna gillar att skruva isär varandras bilar.

De brukar till och med byta bilar med varandra då de vet att konkurrenterna ändå kommer skruva isär dem.
Sant, slarvigt läst av mig!
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 29 jan 2018 14:40
av Svenssons
Geni87 skrev:
Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna. Men ja, biltillverkarna gillar att skruva isär varandras bilar.

De brukar till och med byta bilar med varandra då de vet att konkurrenterna ändå kommer skruva isär dem.
Tror inte att Tesla har bytt bort någon bil för att skruva isär en avgasbil...
Det är inte enbart biltillverkare som kör med detta utan även i mjukvarubranschen kan det förekomma att konkurrenter byter mjukvara med varandra.
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 29 jan 2018 15:09
av Geni87
Svenssons skrev:Geni87 skrev:
Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna. Men ja, biltillverkarna gillar att skruva isär varandras bilar.

De brukar till och med byta bilar med varandra då de vet att konkurrenterna ändå kommer skruva isär dem.
Tror inte att Tesla har bytt bort någon bil för att skruva isär en avgasbil...
Det är inte enbart biltillverkare som kör med detta utan även i mjukvarubranschen kan det förekomma att konkurrenter byter mjukvara med varandra.
Nä det är de nog för stolta för. Men de lär ha skruvat isär många avgasbilar däremot. Det finns fler delar än drivlinan man kan vara intresserad av, speciellt i Teslas fall.

Sen kan jag tänka mig att man var intresserad av drivlinor med PM-motorer under utvecklingen av Model 3.
Ja det förekommer säkert i många branscher - "benchmarking".
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 29 jan 2018 15:24
av Svenssons
Geni87 skrev:
Nä det är de nog för stolta för. Men de lär ha skruvat isär många avgasbilar däremot. Det finns fler delar än drivlinan man kan vara intresserad av, speciellt i Teslas fall.

Sen kan jag tänka mig att man var intresserad av drivlinor med PM-motorer under utvecklingen av Model 3.
Visst, de lär ju ha skruvat isär en och annan Lotus och de lär nog ha fått kolla på en hel del Mercedes t.ex. Elon köpte ju också en Audi Q7 medan Model X höll på att utvecklas, det är visst på grund av den som Model X fick falkvingedörrar. Det är ju inte bara vad som är bra hos de andra bilarna som är intressant. Elon verkar titta ännu mera på vad som inte är bra med andra bilar och försöka komma på nya, bättre lösningar och elmotorn hjälper till en hel del i detta sammanhang.
Varför ska man vrida om en plastbit för att "starta" bilen?
Varför ska man lägga i Parkering OCH handbroms när man väljer att stanna bilen?
Varför måste man stänga av bilen eller låsa den när den vet att man lämnar den?
Varför måste bilen in till service varje år?
Varför måste bilen till service center för att få ny mjukvara?
Det finns mängder med saker som Tesla och Elon har identifierat på avgasbilar och helt enkelt skalat bort för att de är dyra, onödiga, krångliga eller dumma som de större drakarna verkar tro bara måste finnas i en bil. Som tur var har de i alla fall övergett tanken att veva igång bilen...
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 29 jan 2018 15:34
av Geni87
Svenssons skrev:Geni87 skrev:
Nä det är de nog för stolta för. Men de lär ha skruvat isär många avgasbilar däremot. Det finns fler delar än drivlinan man kan vara intresserad av, speciellt i Teslas fall.

Sen kan jag tänka mig att man var intresserad av drivlinor med PM-motorer under utvecklingen av Model 3.
Visst, de lär ju ha skruvat isär en och annan Lotus och de lär nog ha fått kolla på en hel del Mercedes t.ex. Elon köpte ju också en Audi Q7 medan Model X höll på att utvecklas, det är visst på grund av den som Model X fick falkvingedörrar. Det är ju inte bara vad som är bra hos de andra bilarna som är intressant. Elon verkar titta ännu mera på vad som inte är bra med andra bilar och försöka komma på nya, bättre lösningar och elmotorn hjälper till en hel del i detta sammanhang.
Varför ska man vrida om en plastbit för att "starta" bilen?
Varför ska man lägga i Parkering OCH handbroms när man väljer att stanna bilen?
Varför måste man stänga av bilen eller låsa den när den vet att man lämnar den?
Varför måste bilen in till service varje år?
Varför måste bilen till service center för att få ny mjukvara?
Det finns mängder med saker som Tesla och Elon har identifierat på avgasbilar och helt enkelt skalat bort för att de är dyra, onödiga, krångliga eller dumma som de större drakarna verkar tro bara måste finnas i en bil. Som tur var har de i alla fall övergett tanken att veva igång bilen...
Lotus behövde de nog inte skruva isär så många då Lotus utvecklade och tillverkade chassit till Roadstern.
Absolut har de skalat bort många onödiga saker. Men de där grejerna behöver man inte skruva isär en bil för att komma på, det räcker med att provköra den.
Men min poäng var att det finns områden där Tesla ligger efter andra biltillverkare, inte främst när det gäller spel-och-passning, soliditet, interiöra materialval och liknande attribut. Sånt lär de kika på hur kunkurrenterna har löst det för att hitta inspiration/kopiera till egna lösningar. Så som alla biltillverkare gör när de ligger efter inom något område. Precis som att konventionella biltillverkare lär kika på Teslas bilar när det gäller främst elektrisk drivlina och modern/enkel infotainment, där Tesla har kommit längre.
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 29 jan 2018 22:36
av Leo
För tillverkningstoleranser, spel, anpassning skulle Tesla också behöva kolla närmare på de duktiga biltillverkarnas produktionslinor.
Eller, tja köpa över deras specialister...

Eller det har man väl redan gjort och lockat över Audis produktionschef för något år sen om jag inte minns fel!
Re: Första Model 3 i Europa
Postat: 30 jan 2018 07:00
av Geni87
Leo skrev:För tillverkningstoleranser, spel, anpassning skulle Tesla också behöva kolla närmare på de duktiga biltillverkarnas produktionslinor.
Eller, tja köpa över deras specialister...

Eller det har man väl redan gjort och lockat över Audis produktionschef för något år sen om jag inte minns fel!
Ja Tesla köpte ju även det tyska företaget Grohmann Engineering som är specialiserade på att bygga automatiserade tillverkningslinor åt bilindustrin.