Sida 1 av 1
Hur står det egentligen till med Tesla?
Postat: 30 jan 2018 11:54
av Verdi
Nyheter från i höstas till stor del men det verkar inte ha diskuterats så mycket här. (Inte en enda träff på "Kelty" i hela forumet t ex)
Stora problem med autopiloten:
https://gas2.org/2017/09/01/tesla-colle ... -division/
Två av de ledande "batterikillarna" (Kurt Kelty och Jon Wagner) slutade:
https://teslamotorsclub.com/blog/2017/1 ... r-startup/
Problem med Model 3/Gigafactory:
https://www.cnbc.com/2018/01/25/tesla-e ... known.html
Intrycket jag får är att Tesla har svårt att behålla nyckelpersonal samtidigt som de inte når upp till produktionsmålen. Stämmer det intrycket så är det väldigt illa.
Re: Hur står det egentligen till med Tesla?
Postat: 30 jan 2018 11:57
av Kulingen
Hr Musk brukar vara rätt bestämd vilka han vill ha under sig han kanske har gjort en utrensning av de som trodde de var "de rätta" mot nya som kanske klarar av problemen? Vad vet jag? Men det är en tänkbar anledning.
Re: Hur står det egentligen till med Tesla?
Postat: 30 jan 2018 12:08
av Gustafsson
Kan tänka mig att Panasonic har en del batterigurus också.
Re: Hur står det egentligen till med Tesla?
Postat: 30 jan 2018 12:08
av mati
Just när det kommer till AP2 och total självkörning fick jag en sån tanke igår igen, när den adaptiva farthållaren helt plötsligt slutade fungera. Det snöade lite och det hade fastnat en eller annan snöflinga där framme där radarn sitter. Det var inte mycket snö alls, bara så att det blev en tunn hinna.
Total självkörning är fysikaliskt omöjligt med den nuvarande sensorsviten som bilarna är utrustade med. Det är inte olösbart förvisso, andra bilar har uppvärmd radar till exempel. Men det har inte Teslas bilar. Och de ska vara självkörande i sin nuvarande form.
Jag hade nog också slutat om jag hade suttit där och stångats med en envis Elon som bestämt hävdar att det går. Och det gör det säkert. I Kalifornien.
Re: Hur står det egentligen till med Tesla?
Postat: 30 jan 2018 12:11
av vigge50
Angående CMBC artikeln om Gigafactory så har Tesla gått ut och sagt att den är helt missvisande, de hade problem i Gigafactory i November men i slutet av december så kunde samtliga processer gå med en produktionstakt på 1000 Model 3 i veckan, kan inte vara mycket handarbete då om man inte har väldigt mycket personal. Hela Teslas uttalande om CMBCs artikel finns här.
https://electrek.co/2018/01/25/tesla-ts ... s-quality/
Re: Hur står det egentligen till med Tesla?
Postat: 18 feb 2018 17:50
av Klercker
mati skrev:Just när det kommer till AP2 och total självkörning fick jag en sån tanke igår igen, när den adaptiva farthållaren helt plötsligt slutade fungera. Det snöade lite och det hade fastnat en eller annan snöflinga där framme där radarn sitter. Det var inte mycket snö alls, bara så att det blev en tunn hinna.
Total självkörning är fysikaliskt omöjligt med den nuvarande sensorsviten som bilarna är utrustade med. Det är inte olösbart förvisso, andra bilar har uppvärmd radar till exempel. Men det har inte Teslas bilar. Och de ska vara självkörande i sin nuvarande form.
Jag hade nog också slutat om jag hade suttit där och stångats med en envis Elon som bestämt hävdar att det går. Och det gör det säkert. I Kalifornien.
Hade samma problem idag. Kan man i efterhand få till en uppvärmd radar?
Re: Hur står det egentligen till med Tesla?
Postat: 18 feb 2018 18:02
av Teslaspolen
Med AP är jag övertygad om att dom tog sig vatten över huvudet när dom gick skillda vägar med Mobileye. Resten ska jag inte uttala mig om, för svårt som utomstående veta vad som är orsaken till vad.
Re: Hur står det egentligen till med Tesla?
Postat: 18 feb 2018 18:51
av Jerka
Autopiloten går åt fanders. Model 3 blir försenad men kommer igång till slut. Resten går bra.
Ungefär så tror jag. Angående personal som slutar så tror jag att alla inte pallar arbetstempot och kraven hos Tesla - jag är rätt säker på att jag själv inte skulle klara det med tanke på vad man hört. Det plus att Tesla ser bra ut på CV:t så att de blir attraktiva på arbetsmarknaden gör nog att vissa söker sig vidare.